Rijden op een paard met maagzweren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:13

Mijn paard heeft maagzweren en word daar binnenkort voor behandeld.

Nu wil ik er zelf niet op rijden als ik weet dat hij pijn heeft en ik doe dit dan dus ook niet.

Maar nu is het zo dat mijn stalgenoot zegt dat je dus wel gewoon kan rijden op een paard met maagzweren?

Hoe zit dat precies? Want mij zit het echt niet lekker als ik erop ga zitten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:31

Ligt er geheel aan hoe erg de zweren zijn. Mijn jonge haflinger had ook een maagzweer vorig jaar. Hij staat 24/7 buiten op een paddock paradise en ik heb toen voor gekozen om niet te gaan rijden. Dus 2 maanden er niet op gezeten of singel om gehad. Ik vond zijn herstel belangrijker volgens de DA kon ik wel rijden. Maar ik begreep dat als je sneller herstel wil beter niet kan rijden.

Daarnaast moet je eigen gevoel volgen. Mijn da zei je kan nog wel rijden, mijn gevoel zei vind ik niet prettig dus doe ik het niet. En dus niet gedaan. WAt een ander zegt is niet van toepassing. Dus ik zou zeggen als jij niet prettig bij voelt niet doen. Jou paard jouw gevoel

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:32

Ik denk dat het heel simpel is.

Je kan rijden op een paard met een maagzweer. Want opzich maak je de maag zweer niet erger door er op de rijden dus het 'kan'........

Maar moet je het willen. Dat is de vraag.
Als je zelf een maagzweer hebt hoef je ook niet op bed te blijven liggen maar zou je met buikpijn willen sporten????? Ik denk het niet.

Maar als je een relaxt paard heeft dat het fijn vind om ff lekker buiten te stappen ofzo, dan lijkt het me geen enkel probleem om er tijdens het stappen op te zitten.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:09

Er is ooit een onderzoek geweest bij renpaarden die aan de start van een bekende wedstrijd stonden, (vind het niet direct meer terug), bleek dat ergens 80% van die paarden maagzweren hadden. Allemaal niet gekend bij de eigenaar….
Dus ja, je kan rijden, of je daar je paard een plezier mee doet is een andere vraag.

Ik denk dat het percentage paarden met maagzweren(klein of groot), die niet gekend of geweten is bij de eigenaar, gewoon gigantisch groot is en de meeste mensen rijden nog steeds gewoon.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:15

Bij mijn weten is de maagwand bij een maagzweer niet goed meer beschermd tegen het maagzuur en bij bewegen beweegt ook dat maagzuur. Extra pijnlijk dus. Daarom is ook altijd enige maagvulling gewenst, sowieso voor elk paard. Ik zou het erg sneu vinden als een paard moet werken met een maagzweer en ook nog een strakke singel omkrijgt. Lijkt me behoorlijk pijnlijk, al verdragen ze het meestal maar gewoon. Kan me voorstellen dat een beetje stappen zonder zadel misschien nog meevalt, aangezien ze dat ook in de wei doen hoewel er met een maagzweer waarschijnlijk altijd enige mate van pijn zal zijn.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:21

Een paar dingen zijn belangrijk om een afweging te maken.

Vaak zitten de wondjes (een zweer is een slecht genezende wond) bovenin de maag, waar er nauwelijks een beschermende slijmlaag is.

Wat ik een paard niet gun, is dat er maagzuur binnen de maag 'omhoog klotst' tegen de wondjes aan.
(Eigen ervaring: bij een mens doet dit gemeen zeer.)

Dat klotsen kun je voorkomen door in elk geval galopperen en springen achterwege te laten.
En wat belangrijk is: dat het dier een 'volle' maag heeft, dus onbeperkt ruwvoer, en eten tot het moment van opzadelen.

... en soms is de singel een verschrikking voor een dier met maagzweren.

Beterschap voor je dier!

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:24

Niet rijden. Is mij ook door de dierenarts afgeraden. Paard heeft pijn en voelt zich niet helemaal ok.
+ door het rijden kan er maagzuur rond gaan klotsen/bij de maagzweren komen wat voor meer pijn kan zorgen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:28

Maagzweren zijn pijnlijk, een paard heeft daar pijn van. Waarom zou je op je paard gaan zitten als je weet dat hij pijn heeft én er nog niet voor behandeld wordt?

Wacht tot hij medicatie/pijnbestrijding krijgt, dan kan je misschien lekker elke dag stappen. Maar rijden (incl. draf en galop) moet je niet doen zolang de maagzweren niet genezen zijn.

Beterschap voor je paard.

Anoniem

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:40

Ik ga zeker niet rijden op mijn paard, het voelt erg slecht om op een paard te zitten waarvan ik weet dat hij pijn heeft.
Ik hou het bij wandelingetjes en ik hoop dat hij er helemaal bovenop komt.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:43

Als je in een buitenrijgebied woont, en je paard geniet van een staprondje, waarom niet?
Is ook nog heel gezond voor lijf en leden. Maar jij kent je paard het beste en je pikt ook snel genoeg op als dit toch teveel is voor hem.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:11

Ik zou alleen stappen zonder zadel en ervoor even hooi laten eten.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:37

Ik zou hem lekker met rust laten. Paard voelt zich vast niet lekker

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:41

Tieme schreef:
Niet rijden. Is mij ook door de dierenarts afgeraden. Paard heeft pijn en voelt zich niet helemaal ok.
+ door het rijden kan er maagzuur rond gaan klotsen/bij de maagzweren komen wat voor meer pijn kan zorgen.


Dit, heeft de DA ook tegen mij gezegd.

Eerst behandelen.

pamelap
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:40

Tegen mij zij de kliniek ook mag gewoon rijden maar zelf wou ik dat niet hij moest wel bewegen zij ze kreeg zijn medicatie 6 dagen en zou met 2wk weg moeten zijn want het zat op een plek wat snel zou herstellen heeft nog een paar dagen op de ic gestaan toen mocht die weer naar huis 4 dagen later lag die dood in zijn stal wat was ik boos

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:35

Ik kan stappen met mijn paard, geen probleem. Zodra ik ga draven of galopperen of naar beneden loop van een heuvel af, dan heeft ze pijn en gaat ze flemen.

Dus op goede dagen kan ik meer dan stappen, maar dat is helaas niet zo vaak.

Mijn paard geeft het dus aan wanneer ze pijn heeft.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Rijden op een paard met maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:26

Mijn pony heb ik rustig in de arbeid gehouden. Dat wil zeggen beetje longeren, wandelen en na paar weken medicatie weer voor de wagen. Haar zweren waren klein en sowieso had ik nooit wat gemerkt bij beweging aan haar dat ze ergens last van had.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:01

Janneke2 schreef:
Een paar dingen zijn belangrijk om een afweging te maken.

Vaak zitten de wondjes (een zweer is een slecht genezende wond) bovenin de maag, waar er nauwelijks een beschermende slijmlaag is.

Wat ik een paard niet gun, is dat er maagzuur binnen de maag 'omhoog klotst' tegen de wondjes aan.
(Eigen ervaring: bij een mens doet dit gemeen zeer.)

Dat klotsen kun je voorkomen door in elk geval galopperen en springen achterwege te laten.
En wat belangrijk is: dat het dier een 'volle' maag heeft, dus onbeperkt ruwvoer, en eten tot het moment van opzadelen.

... en soms is de singel een verschrikking voor een dier met maagzweren.

Beterschap voor je dier!


Precies wat Elisa zegt. De maanden dat mijn paardje last had heb ik met name aan de lange lijnen met haar gestapt. Maar de mijne is erg duidelijk in wat ze wel en niet wil. Rijden wilde ze duidelijk niet, maar lange lijnen en buiten wandelen vond ze heerlijk!

Mocht je mondjesmaat beweging geven zorg in ieder geval voor goede vulling van de maag.