Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:27

Vacht goed kort houden en wassen met betadine shampoo of Hibiscrub. Iets wat ontsmet in ieder geval. Dan is het zo over. Er moet lucht bij kunnen komen en de bacteriën moeten dood. Je kan nog een vitaminekuurtje geven ter ondersteuning. Dan hoort het zo weg te zijn. De Shetlanders hadden het hier ook regelmatig met wat warm broeierig weer.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:47

Ik denk zeker dat die broeierige warmte een rol speelt in combinatie met een al aangemaakte wintervacht. Tinker van mijn moeder zweet zich ook de hele tijd rot en ik maakte mij daar ook al zorgen om.

Ben het verder met Suzanne eens, er moet lucht bij komen..dat is de beste remedie tegen bacterieen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:13

Mijne heeft dit ook gehad toen hij 3 was (hij is nu 11) door lange vacht en nat weer. Ik heb hem toen zo goed mogelijk laten scheren en gewassen met betadine. Toen lieten de korstjes snel los. Sindsdien heb ik hem in de herfst en winter altijd onder dekens of (deels) geschoren. Maar nu durf ik ook nog geen deken op te doen, veel te warm…

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:15

Dit is dus precies mijn probleem met dat hele klimaatcrisisverhaal.
Slechte verzorging en een paar warme dagen..meer is er niet aan de hand.
Maar het ligt weer aan het klimaat. :Y)

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:00

Sunnda schreef:
Dit is dus precies mijn probleem met dat hele klimaatcrisisverhaal.
Slechte verzorging en een paar warme dagen..meer is er niet aan de hand.
Maar het ligt weer aan het klimaat. :Y)


Op de Noordpool zal je dit anders minder hebben, rain rot. Ander klimaat daar. :+

Dat het weer wat van slag kan zijn, ja dat kan heel goed, en daar kun je ook zonder klimaatsverandering al last door krijgen.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 19:06

Da zegt nu niet te wassen maar goed te borstelen en daarna te scheren. Dat wordt aanpoten dan om alle zand weg te hebben alvorens te scheren. Ongewassen scheren is toch ook niet geweldig voor de messen denk ik?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:10

Het is een beetje een raar jaar geweest, heel lang nat, toen heet en droog. Zodra de temperatuur het toelaat scheer ik ze, alleen de hals, borst en als het nog te warm is half langs de buik.
Dan kunnen ze in het late voorjaar ook gewoon zonder gelijk zaiknat te zweten wat werk doen.
Bij regenrot speelt ook een verminderde weerstand een rol; dus de vitaminebrokjes even wat ophogen tijdens verharing kan helpen.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:00

foxy80 schreef:
Da zegt nu niet te wassen maar goed te borstelen en daarna te scheren. Dat wordt aanpoten dan om alle zand weg te hebben alvorens te scheren. Ongewassen scheren is toch ook niet geweldig voor de messen denk ik?


Ikzelf zou eerst een keer goed wassen. Dan als hij schoon en droog is scheren. En dan om de dag/om de 2 dagen wassen met betadine of Hibiscrub. Dan hoort het zo weg te zijn.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 20:05

Da heeft paar dagen AB gespoten dus het zou daarmee al moeten genezen. Korstjes ga ik idd eerst afbrokkelen, dat heeft geen zin ze weer week te maken denk ik.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:50

Zoolgangster schreef:
Sunnda schreef:
Dit is dus precies mijn probleem met dat hele klimaatcrisisverhaal.
Slechte verzorging en een paar warme dagen..meer is er niet aan de hand.
Maar het ligt weer aan het klimaat. :Y)


Op de Noordpool zal je dit anders minder hebben, rain rot. Ander klimaat daar. :+

Dat het weer wat van slag kan zijn, ja dat kan heel goed, en daar kun je ook zonder klimaatsverandering al last door krijgen.


Nou echt hè. Ik loop al 27 jaar in de paarden en al 27 jaar hebben paarden zo nu en dan rainrot. Altijd lag het aan de weerstand van het paard. Gelukkig heeft nu het paard geen schuld meer. Of de eigenaar voor het niet ingrijpen. Kunnen we allemaal weer heerlijk slapen. Toch fijn zo’n klimaatcrisis.

Lekker woke weer..

Scheerapparaat erover. Aangedane plekken insmeren met betadine een paar dagen lang en dan valt het er zo af.

Mijn paard had het nooit. Echter sinds ze twee jaar geleden is afgevoerd naar de kliniek heeft ze bijna het hele jaar door zo nu en dan plekjes rainrot. Haar hele weerstand is daar toen kapot gemaakt en nooit meer volledig bijgetrokken. In plaats van een extra vitamine spuit spuiten ga ik protesteren op de a12. Wel fijn om te weten dat dat effectiever is dan betadine smeren en vitamine spuiten kopen :D

By the way, vorig jaar heb ik mijn paard geschoren op 1 november. Buiten in de zon, in een spaghettitop.. de seizoenen schuiven al jaren. De lente begint later en daarmee alle seizoenen die daarop volgen. Vroeger was eind februari einde winter. Nu is dat eerder april. Laat je a.u.b. niet gekmaken door de media. Tv uit, nieuws apps van je telefoon, je gemoedsrust zal je dankbaar zijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:13

Sunnda schreef:
Dit is dus precies mijn probleem met dat hele klimaatcrisisverhaal.
Slechte verzorging en een paar warme dagen..meer is er niet aan de hand.
Maar het ligt weer aan het klimaat. :Y)

Tja sommige mensen kijken iets teveel naar het 8 uur journaal, dan ga je rare dingen zeggen :D

Overigens vond ik het wel gek dat de TS zei dat hij een wasbeurt nodig heeft omdat zijn huid vettig is. Een paard heeft juist een vettige huid nodig, en wasbeurten heeft een paard in principe juist niet nodig

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:18

Feit 1: verharen gebeurt in verband met de lengte van de dag/ de hoeveelheid licht.

Feit 2: het wordt al jaren en jaren warmer.
Citaat:
Lekker woke weer..

(...) vorig jaar heb ik mijn paard geschoren op 1 november. Buiten in de zon, in een spaghettitop.. de seizoenen schuiven al jaren. De lente begint later en daarmee alle seizoenen die daarop volgen. Vroeger was eind februari einde winter. Nu is dat eerder april. Laat je a.u.b. niet gekmaken door de media. Tv uit, nieuws apps van je telefoon, je gemoedsrust zal je dankbaar zijn.


Feit twee - en - een - half: dat geldt ook voor de winter ('afgeschaft' / eens in de tien jaar een week, ipv vrijwel elk jaar drie weken schaatsen en/ of sleeën.)

Wel een creatief idee 'dat de lente later begint'.
(Helaas pindakaas.)

De ooievaars zijn slimmer: die weten dat de winters zo ongeveer zijn afgeschaft, dus nemen de moeite niet om naar Spanje of Noord-Afrika te vliegen.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 23:43

pluisje88 schreef:
Gelukkig heeft nu het paard geen schuld meer. Of de eigenaar voor het niet ingrijpen. Kunnen we allemaal weer heerlijk slapen. Toch fijn zo’n klimaatcrisis.

Lekker woke

Mijn paard had het nooit. Echter sinds ze twee jaar geleden is afgevoerd naar de kliniek heeft ze bijna het hele jaar door zo nu en dan plekjes rainrot. Haar hele weerstand is daar toen kapot gemaakt en nooit meer volledig bijgetrokken. In plaats van een extra vitamine spuit spuiten ga ik protesteren op de a12. Wel fijn om te weten dat dat effectiever is dan betadine smeren en vitamine spuiten kopen :D

By the way, vorig jaar heb ik mijn paard geschoren op 1 november. Buiten in de zon, in een spaghettitop.. de seizoenen schuiven al jaren. De lente begint later en daarmee alle seizoenen die daarop volgen. Vroeger was eind februari einde winter. Nu is dat eerder april. Laat je a.u.b. niet gekmaken door de media. Tv uit, nieuws apps van je telefoon, je gemoedsrust zal je dankbaar zijn.


Joe, adem in, adem uit!

Woke heeft te maken met inzicht qua gevoeligheden voor bepaalde minderheden in kader van racisme obv gender, afkomst, leeftijd etc. Dat heeft dus niks te zien met een wetenschappelijk issue.

Nooit gedacht dat ik als woke betiteld ging worden...

En ik blijf liever online als het niet geeft.

Janneke snapt hem. We zien hier nu exoten die normaal nooit Frankrijk helemaal doorkruisen zoals bijeneters. Lepelaars worden ook steeds normaler.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:05

Ik heb ook nog nooit eerder 23 graden gezien in Oktober..zal ook wel woke zijn dan. :+

Ongewassen scheren is niet geweldig voor de messen inderdaad, maar ik denk dat het de DA er om gaat dat het droog blijft. Weer nat maken zal nu niet wenselijk zijn.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:10

Ik herken dit ook van mijn jongste shet die na de indoor menles nooit meer op droogde. Voornamelijk omdat zijn vriend hem soms niet in de schuilstal laat en hij dus buiten de wacht houdt. Sindsdien scheer ik hem ook altijd. Sinds kort zonder wassen, maar blaas ik ze schoon met een föhn op de koude stand. Dus als je paard een blazer niet eng vindt, is dat ook een optie om zand uit de vacht te halen. Mijn pony's zijn nu een maand terug geschoren en mogen alweer.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 06-10-23 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:11

Hier ook eentje die zich stipt houd aan de lengte van de dagen qua vacht. Soms niet altijd fijn voor d´r aangezien ze altijd een lekker vachtje aanmaakt.
En ja met de afgelopen warme dagen staat ze soms ook wel eens te zweten op het land.

Wat veel mensen vergeten is dat het aanmaken van een vacht vaak wel wat energie kost en sommige wat last krijgen van een weerstand dipje.
En die combinatie, dat kan wel eens rainrot veroorzaken.

Overigens was afgelopen september de op 1 na warmste septembermaand ooit.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/september-2023

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:14

Elisa2 schreef:
Ik heb ook nog nooit eerder 23 graden gezien in Oktober..zal ook wel woke zijn dan. :+

Ongewassen scheren is niet geweldig voor de messen inderdaad, maar ik denk dat het de DA er om gaat dat het droog blijft. Weer nat maken zal nu niet wenselijk zijn.


Citaat:
Warmste 22 oktober ooit
22 oktober 2012

Nog nooit was het in Nederland op 22 oktober zo warm als deze maandag. "Zeer warm voor de tijd van het jaar, het lijkt wel lente", zegt weeronline.nl.

Op het hoogtepunt was het 's middags op het meetpunt in De Bilt -heel toepasselijk- 22 graden. Daarmee is het oude record (21,4 graden) uit 1989 verbroken.

In grote delen van het land was het zonovergoten. In vrijwel het hele land kwam de temperatuur boven de 20 graden. Het warmst werd het in het Gelderse Deelen (22,2 graden).



Dus het valt nu wel mee.

Wel staan mijn paarden veel dikker in het haar heb ik het idee dan andere jaren.
Geen idee waarom.
Mijn merrie kan soms net een zomers vacht houden in de winter. Maar nu is haar kont ook al lekker zacht aan het worden.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:17

Dan ben ik waarschijnlijk nogal vergeetachtig.. :+

Hier staan ze ook al dik in het haar, in September al..komt misschien ook doordat het daarvoor niet zo warm was. Het is inderdaad een beetje een raar jaar qua weer.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:56

Volgens mij is het elk jaar raar weer. Er is altijd wel iets aan de hand. Te warm, te koud, te nat, te droog... en als het niet hier is, is het wel ergens anders in de wereld “raar weer”

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:05

Dorine92 schreef:
Volgens mij is het elk jaar raar weer. Er is altijd wel iets aan de hand. Te warm, te koud, te nat, te droog... en als het niet hier is, is het wel ergens anders in de wereld “raar weer”


Dat dus :j

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:12

Het weer is per definitie wisselend.

En het is misschien ook wel een leeftijdsdingetje.
Ik heb als kleuter de winter van 1963 meegemaakt. In 1980 lag er ruim een maand sneeuw. 1985 en 1986 waren ook streng, maar daarna ging het 'bergaf'.

Dus die ene week sneeuw in februari 2021 was voor mij "niets".
Voor velen de langste periode sneeuw die ze zich herinneren.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:16

Janneke2 schreef:
Het weer is per definitie wisselend.

En het is misschien ook wel een leeftijdsdingetje.
Ik heb als kleuter de winter van 1963 meegemaakt. In 1980 lag er ruim een maand sneeuw. 1985 en 1986 waren ook streng, maar daarna ging het 'bergaf'.

Dus die ene week sneeuw in februari 2021 was voor mij "niets".
Voor velen de langste periode sneeuw die ze zich herinneren.

in 2009 en 2012 dan.
Meer dan -20 in de nacht.
Nee niet in de bilt, wel hier in Limburg
Met ook sneeuw die weken bleef liggen. Die we dus zelfs gewoon in de bak weg hebben kunnen schuiven.

Afbeelding

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:21

Ik zou het naast genoemde tips ook van binnenuit ondersteunen dmv (gedroogde) brandnetel en mss goudsbloem.

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:24

Ze kunnen het weer per dag nog niet eens voorspellen, laat staan een zogenaamde klimaatverandering. Ik kan me nog herinneren dat we ‘bang’ werden gemaakt met zure regen die je parapluutje in een flinke bui zou laten smelten als we niks zouden veranderen. Waar is de zure regen nu? Hoor je al decennia niks meer over.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:25

3heathcliff5 schreef:
Ze kunnen het weer per dag nog niet eens voorspellen, laat staan een zogenaamde klimaatverandering. Ik kan me nog herinneren dat we ‘bang’ werden gemaakt met zure regen die je parapluutje in een flinke bui zou laten smelten als we niks zouden veranderen. Waar is de zure regen nu? Hoor je al decennia niks meer over.


De zure regen is weggestroomd in het gat in de ozonlaag ;) we zouden toch binnen een paar jaar allemaal levend gekookt/verbrand zijn destijds?