Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 09:33

Dat is de diagnose die mijn paard 2 weken geleden gekregen heeft.

Al een tijdje had ik met rijden soms dat ik dacht loopt hij nou wel helemaal lekker of niet. Paar keer gevraagd aan omstanders of hij kreupel liep maar ik kreeg steeds nee te horen. (Waren ook geen omstanders met een heel getraind oog op kreupelheid maar dat heb ik zelf ook niet.) 29 augustus nog springles gehad. En 31 augustus had ik een les gepland met een nieuwe instructrice om te kijken of ze bij ons past. Toen we begonnen met draven zei ze eigenlijk na 2 rondjes al stop maar even, hij loopt niet goed. Nog even gekeken of het beter werd na wat meer warm worden ivm mogelijk spierpijn van de springles maar hij bleef slecht en werd misschien zelfs slechter. En om eerlijk te zijn, ik voelde nog steeds geen kreupel paard onder me maar omdat ik zelf al af en toe het gevoel had van scheelt er nou wat? Geloofde ik het meteen en was ik 'blij' dat eindelijk iemand het bevestigde.

Benen niet dik of warm, dus besproken met haar om hem 2 weken op rust te zetten, en dan nog eens te kijken. Hij was de dag ervoor nog over de draad van de wei gesprongen omdat trailerladen weer niet soepel verliep, misschien had ie een trap gehad in de kudde, misschien een gekke sprong gemaakt. Maar toch ergens in mijn achterhoofd dacht ik hmm dit kon wel eens dieper zitten dan zoiets simpels.
Dit is een stukje dat de instructrice toen gefilmd had (31 augustus dus):

Nu ik het op dit moment terugkijk vind ik het wel heel pijnlijk om te zien, ik zie nu wel in dat hij gewoon eigenlijk niet wil lopen en echt last heeft.

Op 7 september ging ik voor het eerst weer kijken hoe hij toen liep;
Kort stukje stap;
https://youtu.be/3jHJu5R9S4g

Draf linksom


Stap en draf rechtsom


Ik zag het zelf nog steeds niet goed. Instructrice vond hem eigenlijk slechter ipv beter geworden. Hoefsmid was ook geweest en constateerde rotstraal rechts voor dus deze ben ik gaan behandelen en hij dacht dat het mogelijk daardoor kwam.

Dus nog even afgewacht en op 19 sept ging ik weer kijken, stap draf, linksom, rechtsom.

Ik zie steeds wel een knikje in de hals. Ergens halverwege in dit filmpje bij de overgang is hij even echt heul slecht. Maar echt goed zag ik het niet dus dit filmpje heb ik in een facebookgroep gegooit. Daar kreeg ik de meest uiteenlopende reacties van waaruit hij kreupel was maar geen enkele reactie zei, je paard loopt goed. Dus op dat moment besloot ik een afspraak te maken bij de dierenarts. Rust had immers al 3 weken niks gedaan. 30 september had ik de afspraak bij de dierenarts.

Hier hebben we eigenlijk pas voor het eerst ook op het harde gekeken daar heb ik thuis niet eens aan gedacht. Maar poeh daarbij liep hij wel slecht. Zowel linksom als rechtsom wilde hij duidelijk zijn binnenbeen ontlasten. Nu zag ik het zelf duidelijk ook. Op het zachte loopt hij echt op eieren, stijf, gevoelig, maakt zijn pas niet af. Zowel linksom als rechtsom. Ondervoet links hebben we toen uitverdoofd, dat was het slechtste been en toen zijn we op het harde weer gaan kijken. Linksom liep hij nu een heel stuk beter, maar een beetje raar, onwennig. Rechtsom was hij nu echt nóg kreupeler. Dierenarts vond rechts uitverdoven niet nodig. Voor haar was het duidelijk genoeg dat daar het probleem zat. We gingen röntchenfoto's maken, en toen kwam de uitslag. Hoefkatrolontsteking, ze gaf het straalbeen een 3. Ze zag verwijdde voedingskanaaltjes (lollipops?) en de randen waren niet meer mooi een gladde lijn maar deze waren ruw geworden. Bij beide voorbenen hetzelfde.

Op het beeldscherm bij de dierenarts snapte ik het allemaal toen ze het aanwees. Om eerlijk te zijn nu ik de foto's terugkijk snap ik er geen fluit meer van :+ Maar misschien lezen er hier getrainde ogen mee. (Ik heb meer foto's, nog van andere aanzichten)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar goed, we hebben toen afgesproken om eerst ontstekingsremmers te spuiten en te zien hoe hij daarop ging reageren.
De dierenarts klonk nog aardig positief, vond het er allemaal niet dramatisch slecht uit zien. Ze zei alleen dat ze niet kan zien wat er in het hoefkatrolgebied nou precies ontstoken is maar dit wilde ze in ieder geval nu proberen.

Inmiddels zijn we 2 weken verder en heb ik woensdag weer filmpjes gemaakt voor de dierenarts.
Stap draf linksom:


Stap draf rechtsom:


Poging tot draf linksom op het harde, hij was niet vooruit te branden, ik denk ook omdat het hem dus erg zeer doet. En ineens zet hij aan en ging er kei hard vandoor het bos in :') humor genoeg nog dit paard. Binnen 5 minuten was hij weer veilig thuis, hij weet gelukkig zelf de weg :7 excuse my language



Maar goed, totaal geen verbetering dus. -O- Met de dierenarts afgesproken dat ze mijn hoefsmid gaat bellen, en we gaan nu toch speciale ijzers proberen. (Ben altijd tegen ijzers geweest.)

Deze zitten er nog niet onder, moet vandaag even mijn hoefsmid bellen of ze nou al contact hebben gehad.



Maar goed, waarom nou dit topic?
Ik word helemaal gek van alle verschillende verhalen, dus ik wil er nog meer horen :+ ik heb alles gelezen, van natuurlijke bekappers, tot speciale ijzers. Van ongeneeselijk en euthenaseren, tot geneesbaar en 160 springen. En ik ben volledig de weg kwijt. De dierenarts klonk helemaal niet ernstig tijdens ons bezoek, maar wat ik zo allemaal lees is het dat wel. Ik heb geprobeerd te zoeken naar een natuurlijke bekapper maar die kan ik niet vinden in mijn omgeving, ze zitten allemaal vol. Maar ik weet eigenlijk ook niet goed of ik dat nou nog wel wil, omdat ik ook weer heel veel tegen verhalen lees.

Even nog extra informatie. Mac is 5 jaar. Ik heb hem eind deze maand 3 jaar en heb hem bij aankoop enkel klinisch gekeurd. (Achteraf dus waarschijnlijk niet slim geweest). Hij heeft rechtsvoor een stijle hoef. Ik heb hem zelf beleerd toen hij 3 was, we hebben eigenlijk altijd rustig aan gedaan, er zijn weinig weken geweest dat ik er 3x/week op zat, meestal 2x maar. Hij heeft ook heel vaak weken vakantie gehad. En we hebben dus al een jaar springlessen gehad, om de week, en 3x mee gedaan aan oefen springwedstrijdjes. Al vanaf dat ik hem heb is meedoen met een crossles mijn grootste droom, maar door zijn trailerlaadproblemen heb ik die nooit kunnen volgen. Nu is het trailerladen opgelost. En krijg ik te horen dat we eigenlijk nooit meer mogen springen.. maar klopt dit wel? Want ik lees dat ik eigenlijk nooit meer mag springen, maar lees ook over paarden die nog op M niveau lopen.

Ik zou zou graag meer duidelijkheid willen wat onze opties nog zijn. Het voelt zo mega oneerlijk allemaal nu. En natuurlijk hoop ik het allermeest dat mijn Mac snel weer pijnloos loopt.. :(

Op dit moment met de dierenarts dus de afspraak om eerst ijzers te proberen. En hem hier 2 weken aan te laten wennen, dan 2 weken rustig zo veel mogelijk rechtuit stappen, dan een maandje stap en draf zoveel mogelijk rechtuit onder het zadel. Het liefst dus het bos in, en daarna weer samen te beoordelen hoe hij nu loopt. Als dat nog niet goed is kunnen we een echo maken van het gebied maar ze zei al daarmee niet alles daar te kunnen beoordelen. Welke behandelingen er dan nog zijn heb ik het nog niet over gehad. Met de dierenarts heb ik het nog niet over of we nog kunnen springen gehad. En bijvoorbeeld of hij altijd op die speciale ijzers moet blijven staan.

Wat ik na al mijn research een beetje begrepen heb, is dat we nu de ontsteking wel kunnen genezen, waardoor hij weer beter zou moeten gaan lopen, maar daarmee genezen we niet zijn slechte straalbenen dus kan het altijd weer opnieuw gaan ontsteken en beginnen we weer van voor af aan.

Dus, ik hoor graag meningen, positieve verhalen, mogelijkheden?

Ik vind het zo oneerlijk, ik had nog zoveel plannen, dromen, en nu ben ik me al 2 weken alleen maar aan het afvragen of ik hem weer goed kan krijgen -O-

Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:03

Wat een vervelende diagnose, dat wil je liever niet horen. Maar je zal hem bij aankoop niet hebben laten keuren waarschijnlijk?
Ik vind het eerste filmpje er al verschrikkelijk uitzien en ik snap niet hoe die instructrice niet meteen gezegd heeft dat je moet stoppen. Dan heeft ze het over stelling etc, ik heb het meteen stopgezet. Dit is duidelijk een paard met pijn in de voorvoeten.
Mijn ervaring is dat je aan de slag kan met inspuitingen, pijnstillers en speciaal beslag maar dat dit altijd aflopend is. Dit gaat alleen maar slechter worden, ook al gaat het even iets beter. Het is een bodemloze put waar je geld in gaat stoppen want je loopt leeg op spuiten en speciaal beslag maar het brengt uitstel en geen afstel. Je koopt er tijd mee. Er zullen vele adviezen komen (van dierenartsen die eraan willen verdienen) tot instructeurs die beweren dat je met rechtrichten en rijden je paard weer goed kan krijgen. Je moet zelf beslissen wat je wil volgen en hoeveel geld je erin gaat stoppen.
Ik heb ook een jong paard gehad met deze diagnose, dier was niet vooruit te branden (arm dier achteraf, je zal maar pijn in beide voorvoeten hebben). Is met allerlei gedokter uiteindelijk 6 jaar geworden.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:42

Ik heb positief nieuws in het feit dat mijn paard ook ernstige HKO heeft, nog steeds leeft en het eigenlijk gewoon goed doet. De opoffering die ik daarvoor wel heb moeten doen is een jong paard met pensioen sturen. En keuze voor goed management wordt nog belangrijker. Een stal die daarin meedenkt en niet zucht bij iedere individuele wens is daarbij onontbeerlijk. Op dat vlak is 'op pensioen' voor mij niet wat het voor de meeste mensen is: dier op een goedkoper weitje zetten en simpelweg paard laten zijn. De zorg en dus ook het financiële kaartje zijn voor mij niet veel anders dan iemand die een rijpaard heeft (minus de wedstrijdkosten).

Dat moet je willen en emotioneel aankunnen. Zeker wanneer het paard gestabiliseerd is en er geen medische noodzaak meer is tot inslapen, sta je op dat moment eigenlijk voor een dilemma: houd ik van dit paard of houd ik van paardrijden? Want een stabiel HKO-paard kan met goed management nog een beste leeftijd halen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:07

'Hoefkatrol' is naar de letter van de wet een plek.
"Een paard loopt op wat bij ons de middenvinger is", de hoornschoen zit om de eerste anderhalve vingerkootjes - en het straalbeentje hebben we als mens niet. Het zit ter hoogte van dat laatste gewrichtje in de 'middelvinger'.
De functie van het straalbeentje is om de 'diepe buiger' te beschermen, de buiger van het onderste 'vingerkootje' (also known as: ) hoefbeen.
Het straalbeentje functioneert als een soort katrol.

Artrose in het straalbeentje kan nog van alles betekenen: sommige dieren hebben op hun derde 'straalbeentje klasse 4'. (Nog wat erger dan klasse 3.)
Wordt dit gevonden bij een jonge kwpn'er hengst dan wordt hij per definitie geen dekhengst - maar er zijn dieren die een succesvolle sportcarrière hebben en nul dagen kreupel zijn.
Dat kan.
Maar er zijn geen garanties en veel hangt af van het management.

Een van de andere mogelijke problemen in het gebied hoefkatrol is peesontsteking.
Het gaat om een 'schone' ontsteking (geen bacteriën oid) - de pees is beschadigd en de ontsteking dient om de beschadiging te herstellen.
Dat soort problemen duren lang, maar een pees kan wel herstellen.
... zij het dat het goed is om na te denken over mogelijke oorzaken van de ontsteking.
Als - afdeling slecht nieuws - het straalbeentje te ruw is, kan het glijden van de diepe buiger over het ruwe oppervlak de beschadiging van de pees in stand houden en dan wordt het naar.
Maar andermaal met goed management,
ten eerste uitstekend hoefbeslag/ perfect bekappen,
kan er met wat mazzel nog heel veel.

En zou je weer mogen gaan rijden: neem meteen iemand die als revalidatie trainer werkt, een instructeur vanuit 'takt' of vanuit Karin Leibbrandt - meteen je dier helpen om zijn lichaam biomechanisch correct te bewegen, jou goed te dragen zonder de voorbenen meer te belasten dan strikt noodzakelijk.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:16

Er zijn hier op bokt genoeg topics te vinden over hoefkatrolontsteking. Je zal zien dat je niet bepaald veel positieve ervaringen gaat vinden en al helemaal niet om de springsport nog in te gaan.
Heb zelf ook een HKO’er gehad. Gradatie 4 vanaf zijn 5de. Ik begin er nooit meer aan. Heb hem nog tot zijn 14de met goed management kunnen rekken maar hij stond meer stil dan dat hij liep. Tussen zijn 10-13 nog een paar goede jaren gehad op een pensionstal en jaarlijks een gewrichtsinspuiting met hyaluron en cortisone. Op RX werd die alleen maar slechter. Paar keer controlefoto’s laten maken. Eigenlijk heel cru gezegd, had ik hem beter op zijn 5 al laten gaan… en dat paard was mijn soulmate.

Ik herken trouwens veel in je verhaal. Het los trekken, niet willen trailer laden. Gaan bij mij al allemaal belletjes af terwijl dit ook gewoon toeval kan zijn.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:23

Afgelopen zomer heb ik mijn 8 jarige paard in moeten laten slapen. Die had ook nog klasse 4 artrose in de kogels ontwikkeld maar ook naar verwachting ontstekingen in de ondervoet. Omdat het zo diep zit kan je de precieze situatie alleen vaststellen met een MRI. Ik heb hier toen voor gekozen Omdat het ernaar uit zag dat inslapen de enige optie zou zijn, en je dat maar 1x kan doen wilde ik de diagnose rond hebben.

Hier zagen we een enorme ontsteking die ontzettend heeft lopen rommelen en nog 2 andere problemen die meehielpen om de keuze voor inslapen te maken.
Dus ik zou in jou geval wellicht een 2nd opinie willen horen van een andere kliniek en je zou kunnen informeren of zij nog verdere onderzoeken zouden adviseren. Je zit met die voeten toch iets in het duister te tasten als je niet 100% zeker weet wat er zit.
Al met al wil ik je veel sterkte en succes wensen

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:25

Hier ook niet echt een hoopgevend verhaal. Mijn eerste pony was achteraf op zijn 3e afgekeurd op zijn straalbenen.

Ik heb hem gekocht vlak voor hij 5 werd zonder keuring en zonder verhaal erbij. Jaren vol blessures en gedoe, het was een kei lief paard maar hij is nooit langer dan een jaar goed geweest. Met rustig recreatief rijden ging het max. een jaar goed zonder blessures, als ik ook maar iets richting verruimen oid ging werken was het met een weekje weer gedaan.
Ik heb de fotos van zijn 3e nooit gezien, ik heb hem zelf toen hij 12 was nog een keer op de foto gezet en toen was het beeld ongeveer zoals de jouwe plus dat hij toen ook nog artrose had ontwikkeld in zijn sprong. Dierenarts gaf toen aan dat hij nog wel wat jaar mee zou kunnen als buitenrittenpony, maar dat bochtenwerk niet meer kon.
Op zijn 13e of 14e heb ik hem op pensioen gezet omdat ik aan zijn gedrag merkte dat hij toch last had.
Op pensioen was de eerlijke keuze, maar hij bleef langzaam afglijden en uiteindelijk heb ik hem vlak voor zijn 16e verjaardag laten gaan. De veearts vond hem eigenlijk nog te goed, ik denk achteraf dat hij misschien al wel veel te lang met pijn heeft gelopen toen.

Nu ik meer weet had ik het anders aangepakt, vooral in het begin van het verhaal. Ik denk dat deze pony in zijn mensgerichtheid en vriendelijkheid heel veel voor mij heeft gedaan ondanks de pijn die hij had in zijn voorvoeten.
Het was voor mij een once in a lifetime dier, maar ik zou het nooit over doen als ik dit had geweten toen ik hem kocht.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:45

Hier ook ervaring met hko aan beide voorbenen op 9 jarige leeftijd. Rontgenbeeld dikke grade 4.

Wat ik je nog even wil meegeven om wat meer zekerheid te krijgen is of ze ook al alleen de hoefkartol hebben uitverdoofd? Bij uitverdoven van de hele ondervoet ( standaard kreupelheidsonderzoek) kan het zijn dat de pijn uit dunne hoefzolen komt. Hier was dat het geval. Ondanks slechte Rx is het bij ons dus nooit de reden van kreupelheid geweest. Vele jaren later op 18 jarige leeftijd weer Rx foto's laten maken. Er was 0 verslechtering op getreden tussen de foto's als 9 jarige en die op 18 jarige leeftijd

Paard heeft op B/L nivo springen dressuur en cross gelopen en werd 5/6 dagen in de week gereden tot die met 19 jarige leeftijd met pensioen is gegaan omdat vooral zijn dunne hoefzolen problematische bleven in combinatie met ijzers die te vaak werden afgetrapt.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:28

Bij mijn merrie van 6 jr werd gr. 3 geconstateerd. Dit was meer dan 25 jaar geleden, toen had je alle mogelijkheden van vandaag nog niet.

Ze is op speciale ijzers met een zooltje gezet en ze heeft haar hele leven op asperine gestaan. Dat zou de doorbloeding stimuleren. Haar laatste jaren had ze geen zooltje meer nodig, de smid zette haar dan iets stijler op haar voeten. Ze is uiteindelijk met 22 jaar overleden aan iets anders. Springen heb ik nooit meer gedaan, wel gewoon gereden. Ik kon wel merken als het tijd was voor nieuwe ijzers, dan voelde ik in de wending dat ze wat terughoudender werd. Dit was een Arabier, die wilde altijd blijven lopen.

Behalve springen heb ik verder gewoon alles met haar kunnen doen.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:40

Ik heb een paard met HKO en die liep ook vergelijkbaar met die van jou. Je hoort vaak verhalen van paarden met een slecht straalbeen die er geen pas kreupel door liepen. Dat is mooi, maar als je paard er wél zichtbaar last van heeft dan is het beeld echt wel iets minder rooskleurig dan soms geschetst wordt.
Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen. Mijn paard heeft HKO in het rechter voorbeen (links heb ik niet laten onderzoeken want daar waren geen klachten aan en dat zou het behandelplan niet veranderen).
De diagnose is nu zo'n 2,5 jaar geleden gesteld. Staat op speciaal beslag. Het gaat er met name om dat ze goed kunnen afrollen dus staat de mijne op roll over ijzers zonder lippen met een siliconen zooltje met straalondersteuning. Ik liet haar jaarlijks inspuiten maar nu gaat het eigenlijk zo goed dat ik dit al even heb kunnen rekken.
Je moet je verwachtingen wel bijstellen. Ik had niet zoveel ambities met mijn paard maar ik zou er bij een dergelijke situatie mét ambities echt niet meer mee gaan springen of crossen. Wat ik heb gedaan is beginnen met dressuur aan de hand. Daarmee is zij in de afgelopen jaren enorm verbeterd. Je moet niet vergeten dat ze door die blessure ook aan alle kanten gaan compenseren en dus aan alle kanten scheef worden in het lijf. Ik kan je dus echt aanraden om vanuit aan de hand werken te beginnen en daarnaast voorzichtig meters te maken in het bos. Gewoon rechtuit.
Wat ik nu doe ik in het bos rijden, aan de hand werken en daarnaast af en toe licht bakwerk. Dan werk ik haar los in stap en als het wil doe ik een klein drafje.
De kliniek zei in mijn geval dat mijn paard op het harde misschien wel nooit helemaal rad zou worden. En dat is niet erg als ik het harde zoveel mogelijk vermijd en in het bos de goede verende zachte paden gebruik. Je moet je ambities bijstellen en echt kijken naar wat je paard kan. En ook dat kan per dag verschillen. Ik kijk vooral naar of mijn paard blij is en op de kliniek vragen ze ook altijd: hebben jullie beide nog plezier? Ja? Dan is het goed.
Je instellen op een 'leuk recreatiepaard waarmee je plezier kunt hebben' is denk ik het beste wat je in dit geval kunt hopen. Alles wat hij dan 'meer' gaat kunnen is meegenomen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:58

Ik heb de afgelopen vijftien jaar meerdere paarden bekapt met HKO, daarbij hebben de eigenaren de huisvesting aangepast en zijn ook zelf gaan bekappen. De paarden kregen beweging stappend aan de hand met schoenen met pads. Zonder uitzondering zijn al die paarden weer in functie, één ervan rijdt endurance zelfs met HKO 4 als diagnose ooit.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:01

Dartel schreef:
Bij mijn merrie van 6 jr werd gr. 3 geconstateerd. Dit was meer dan 25 jaar geleden, toen had je alle mogelijkheden van vandaag nog niet.

Ze is op speciale ijzers met een zooltje gezet en ze heeft haar hele leven op asperine gestaan. Dat zou de doorbloeding stimuleren. Haar laatste jaren had ze geen zooltje meer nodig, de smid zette haar dan iets stijler op haar voeten. Ze is uiteindelijk met 22 jaar overleden aan iets anders. Springen heb ik nooit meer gedaan, wel gewoon gereden. Ik kon wel merken als het tijd was voor nieuwe ijzers, dan voelde ik in de wending dat ze wat terughoudender werd. Dit was een Arabier, die wilde altijd blijven lopen.

Behalve springen heb ik verder gewoon alles met haar kunnen doen.

In de vorige eeuw kwam HKO veel voor. Bij KWPN-ers zijn ze er toen op gaan letten om te trachten het eruit te fokken. Maar ze hadden het dus vaak wel en de behandeling was dan inderdaad orthopedische ijzers .In erge gevallen een zenuwsnede en dan kwamen er ook zooltjes onder de ijzers. Tegenwoordig wordt een volledige zenuwsnede eigenlijk niet meer gedaan wegens de bijwerkingen maar nog wel gedeeltelijke zenuwsnedes waarbij niet de hele voet ongevoelig wordt maar alleen het probleemgebied.Wat die paarden nog voor werk kunnen is individueel verschillend. Ik hoorde ook ooit van een paard die bij andere huisvesting met meer gras enigszins herstelde door de betere voedingsstoffen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:10

Ongelijke voeten en HKO komen vaak samen voor, kip en ei verhaal.

Ik heb ook een paard gehad met ongelijke voeten en HKO, was een wever. Speciaal beslag hielp niks..blote voeten waren het beste, kunststof beslag leek het ook goed te doen.

Hier eigenlijk de grootste winst behaald met management, rechtrichten, lijf los maken en los houden en aangepaste beweging. Paard werd beter toen ik beter leerde rijden en rechtrichten. Als ik nu had geweten wat ik toen wist dan zou ik de hoefsmid en manier van bekappen ook zeker meegenomen hebben.

Daarnaast HKO is een ontsteking, wat ik deed was het paard eerst rust geven totdat de ontsteking over was. (volgens mij was dat een jaar) Daarna pas rustig weer opgepakt en op het moment dat de ontsteking weer opvlamde weer rust geven. Ik mis in jouw verhaal de rust.

Springen moet je niet meer doen met een paard met HKO.

Zoals je leest, ook weer allemaal verschillende ervaringen..het zal voor jou uitpuzzelen worden wat voor jullie het beste werkt maar als ik 1 tip mag geven dan is het echt, verdiep je in het rechtrichten. Kijk eventueel naar Antoine de Bodt en zijn theorie hier over.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:16

Ik denk dat je idd verschillende dingen moet gaan proberen wat beslag betreft wat voor een ander paard niet werkt kan voor jou paard wel werken. De bodem van jou bak ziet er ook niet optimaal uit vrij hard paarden met hoefkatrol zijn gebaat bij een zachte verende bodem.

P.S. Zoek nieuwe instructie dat jij als amateur er weinig verstand van hebt is begrijpelijk maar dat jou instructrice je zo door heeft laten rijden is beschamend.

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:30

Lieve TS, jouw bericht is (helaas) voor mijn zo herkenbaar!! Alleen gaat het bij mijn pony om blessures aan de diepe buiger in de ene voet en de oppervlakkige buiger in de andere voet. Wel met onstekingen in de buurt van het straalbeen/hoefkartolgebied. Ook beide voorbenen dus (en zelfs door compenseren een kleine ontsteking RA)

Wij weten wel precies waar alle problemen zitten om dat hij de MRI is gegaan.
Ik begrijp ontzettend goed hoe je dit bezig kan houden en hoe je heen en weer geslingerd kunt worden door verschillende meningen en adviezen. Mijn tip? Luister naar 1 iemand, liefst je veearts.
Wij gaan met onze pony naar een goede kliniek met een DA waar veel mensen speciaal naar toekomen omdat hij ontzettend goed is in zijn vak.
Ik vaar niet blind op hem, maar ik vertrouw hem wel 100% en dat icm mijn gezonde verstand is dat wat ik volg.

Ik moet wel zeggen dat ik verbaasd ben dat jouw instructrice je zo heeft laten rijden, als in het eerste filmpje. Ik zou, net als andere hierboven zeggen, wel echt een andere instructeur zoeken. Hij is al overduidelijk kreupel daar. Zo van de grond zou een professional (wat een instructeur hoort te zijn) dat goed moeten zien.

Hele dikke knuffel voor jou :knuffel:

pien_2010

Berichten: 43317
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:36

Verstand heb ik er niet van. Wel wil ik je een dikke knuffel geven en heel veel sterkte wensen. Zo sneu dit!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:46

Suzanne F. schreef:
Mijn ervaring is dat je aan de slag kan met inspuitingen, pijnstillers en speciaal beslag maar dat dit altijd aflopend is. Dit gaat alleen maar slechter worden, ook al gaat het even iets beter. Het is een bodemloze put waar je geld in gaat stoppen want je loopt leeg op spuiten en speciaal beslag maar het brengt uitstel en geen afstel. Je koopt er tijd mee. Er zullen vele adviezen komen (van dierenartsen die eraan willen verdienen) tot instructeurs die beweren dat je met rechtrichten en rijden je paard weer goed kan krijgen. Je moet zelf beslissen wat je wil volgen en hoeveel geld je erin gaat stoppen.



Ik heb helaas een vergelijkbare ervaring :n hoe weinig hoopgevend dan ook. Inspuiten bleek tijdelijk levenskwaliteit te verbeteren maar daar hield het ook op. Beslag daaronder, blootvoets houden en op goede schoenen laten, 24/7 buiten in de kudde huisvesten, rechtrichten onder het oog van iemand met veel verstand, ook allemaal gedaan maar tevergeefs.


Maar goed, jouw paard TS is die mijne niet uiteraard :o Heb je oudere foto's om te vergelijken in hoeverre het progressief is? Of is hij ongekeurd gekocht?

Ik wil enerzijds meteen roepen: wees realistisch meid en stop er alsjeblieft geen geld in - maar ik weet tegelijkertijd dat als het mijn paard was ik hem wel een kans zou geven :o hoe naïef dan ook, om te kijken hoe hij met aangepast management gaat functioneren. Rijtechnisch is er ook nog heel veel winst te boeken.

Wat je dan ook beslist, heel veel sterkte :knuffel: altijd erg rot om zoiets te horen te krijgen

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:47

Vervelend nieuws zeg! Veel succes met het maken van bepaalde keuzes.

Ik wil je ook even een “positief” verhaal laten horen. 2 jaar geleden toen mijn paard verkocht was naar het buitenland, kwam er via röntgenfoto’s in beeld dat er sprake was van HKO in 1 voet. Paard liep goed (nog nooit kreupel geweest, even afkloppen) en liep actief in de sport.
Ook bij mij sloeg de onzekerheid toe maar nu, 2 jaar later, loopt hij nog steeds 100% zuiver, heeft geen aangepast beslag, is niet behandeld en loopt met gemak Z dressuur.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:56

Wat erg voor jouw jonge paard deze diagnose.
Zelf heb ik ook een paard gehad die met 7 jaar om deze reden is ingeslapen.

Het was net zoals Suzanne F hierboven aangaf, een bodemloze put wat alleen slechter gaat worden.
En natuurlijk hoor je verhalen van paarden die met lapmiddelen nog een tijd meegaan.

Jouw paard is jong, dus de moeite waard om nog dingen uit te proberen.
Veel sterkte!

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:58

Ik zou nog een 2nd opinion doen op de foto’s. Ik vind het echt slechte foto’s; ik ben geen veearts maar ik vind klasse 3 nog heel positief.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 16:32

Babootje schreef:
Ik zou nog een 2nd opinion doen op de foto’s. Ik vind het echt slechte foto’s; ik ben geen veearts maar ik vind klasse 3 nog heel positief.


Bedoel je dat je de foto's slecht gemaakt vind of bedoel je dat je klasse 3 laag ingeschat vind en je eerder een 4 zou geven? Kan je me uitleggen waar je precies naar kijkt?
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding
Dit zijn alle foto's.


Dit is de enige keer dat ik foto's heb laten maken. Bij aankoop heb ik hem niet röntchenlogisch gekeurd.



Het is erg lastig om te lezen over paarden die wel nog in de sport lopen, inderdaad is het verschil dat deze dan nog niet kreupel zijn.

Deze instructrice is juist de enige die me er wél op gewezen heeft dat hij niet goed loopt dit filmpje heeft ze gemaakt zodat ik het ook kon zien van de zijkant. Daarna ben ik meteen af gestapt.

Ik weet ook niet hoelang en wat ik allemaal wil proberen. Het baart me vooral zorgen dat hij deze eerste keer dus al totaal niet gereageerd heeft op de ontstekingsremmers. Hij loopt trouwens 24/7 buiten met 3 andere.

Mijn loon is niet heel hoog, genoeg om het maar allemaal net te redden, en dat heb ik nooit erg gevonden door wat ik er voor terug kreeg. Maar dit weegt op dit moment wel zwaar mee in mijn overwegingen.. Maar ik vind het zo moeilijk, voor mijn gevoel is hij nog veel te goed veel te jong, om hem al op te geven.. ;(

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:26

Ik zou in ieder geval nog op speciaal beslag zetten. Daarna terug naar de kliniek voor opnieuw een kreupelheidsonderzoek en oordeel van wat zij vinden. Je kan ook nog Osphos proberen. Al heb ik dat maar 1x laten doen en daarna niet meer.
Bij mijn paard kwam er namelijk bij de check up uit dat zij ook nog spat heeft. Dat kwam eerst niet naar voren omdat de voorkant zo slecht was.
Ik zou als je het financieel trekt voor het 'hele pakket' gaan en daarna kijken hoeveel dat oplevert en of dat het waard is.

Edit: Ik denk ook dat je niet moet verwachten dat met alleen inspuiten hij meteen weer helemaal rad loopt eigenlijk.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:50

Anouk_H schreef:
Maar ik vind het zo moeilijk, voor mijn gevoel is hij nog veel te goed veel te jong, om hem al op te geven.. ;(

Al jong stuk is geen goede prognose voor lange termijn.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 17:55

Safiy93 schreef:
Edit: Ik denk ook dat je niet moet verwachten dat met alleen inspuiten hij meteen weer helemaal rad loopt eigenlijk.


Dat is wel het idee dat de dierenarts mij gegeven heeft..

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:56

Anouk_H schreef:
Safiy93 schreef:
Edit: Ik denk ook dat je niet moet verwachten dat met alleen inspuiten hij meteen weer helemaal rad loopt eigenlijk.


Dat is wel het idee dat de dierenarts mij gegeven heeft..


Dan zou ik even contact opnemen met de dierenarts en vragen of dat klopt en wat zij er dan van vinden nu. Wat zij je adviseren. Of het volgens hun nog zin heeft om verder actie te ondernemen ja of nee?