ouder paard plots omvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

ouder paard plots omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 07:21

goede morgen,

Na een hectische nacht wil ik toch wat ervaringen horen van andere paardeneigenaren. Gisteren viel mijn fries van 22 plots een aantal keer om en leek geen controle te hebben over zijn benen. Ik heb de veearts gebeld en die is gekomen en aan zijn situatie te zien leek het haar verstandig om hem op te laden en naar de kliniek te gaan. Hij had geen koorts en klinisch leek het om een neurologisch probleem te gaan.

Wij zijn dus gister om 6 uur naar de kliniek gegaan waar ze hem uitgebreid hebben onderzocht. Er is nog geen duidelijk antwoord wel een paar opties wat het zou kunnen zijn. Hij kan een tia gehad hebben of acute ataxie door een trauma. Denk dan aan gevallen op het land of een trap gehad, dit omdat het zo acuut is ontstaan.

Hij moet nu een paar dagen blijven en krijgt zwellingsremmers en ontstekingsremmers ingespoten in de bloedbaan. Hij mag komende dagen zijn box niet uit wegens kans op nevenschade door het vallen. Uit bloedonderzoek is er niks geks gekomen alle waardes waren goed.

Even wat info over het paard en hope hij gehouden wordt. Hij is dus 22 jaar is met semi pensioen dus we doen mak aan ritjes en hoeft niet meer hard aan het werk. Staat 24/7 op het land sinds koningsdag. Krijgt als bijvoer 18+ en/of fibrebeet na het rijden of longeren. Heeft een verleden met sacroiden en een schoudertrauma door een klap in het land 5 jaar geleden maar dat is nu niet het probleem. Hij kan niet tegen elke vorm van sedatie, van een pony dosis gaat hij al in narcose en komt er niet goed uit.

Na een hoop wikken en wegen en niet slapen vannacht ben ik tot de conclusie dat ik hem niet meer in de hele medische malle molen wil hebben. Gister drongen ze aan op een mri of een medd behandeling dat houd in dat ze een masker opzetten en dan met elektroden kijken hoe snel de hersen impuls bij de benen komt. Of helemaal op de foto zetten, nek en rug van voor tot achter.

Nu mijn hartvraag..... is het egoïstisch als ik zeg dat als hij woensdag niet is opgeknapt dat ik hem laat gaan? Nu ik dit typ rollen de tranen weer over mijn wangen. Is het eerlijk voor mijn beste vriend dat hij maanden op stal moet staan? En dan het financiële plaatje dat in de 1000enden euros gaat lopen met geen garantie op herstel.

De kliniek pusht nogal op verdere behandeling als dit niet aanslaat want hij is nog zo wakker en echt het mannetje op de kliniek. Thuis was het een hoopje ellende.

Weet niet zo goed wat ik nou wil vragen, denk dat ik bevestiging zoek dat ik er goed aan doe of juist niet. Hopelijk hebben jullie ervaringen, tips enz.

Nog even een plaatje van mijn beste vriend
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: ouder paard plots omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:22

het is juist helemaal niet egoistisch! maar kiezen voor je paard en een ouder dier een langzaam einde besparen! veel sterkte

Kabayo

Berichten: 14091
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:26

fokfanaat schreef:
het is juist helemaal niet egoistisch! maar kiezen voor je paard en een ouder dier een langzaam einde besparen! veel sterkte

Helemaal mee eens

Beterschap met je vriendje :(:)
Heel veel wijsheid gewenst :*

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:28

Jij kent je paard het beste, dus kies wat jij vind dat het beste voor hem vind. Stel je eigen grenzen daarin.

Persoonlijk; Zulke heftige symptomen die zo acuut optreden, dat leidt in mijn ervaring tot snel herstel, of geen herstel. Ik zou dus ook niet maandenlang dokteren met een kleine kans op herstel, terwijl je paard ondertussen wel lijd (niet naar buiten kunnen, vele onderzoeken, veel stress).

Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 07:29

Denken jullie er ook zo over als de kliniek hem niet wil laten gaan want dan heb je geen antwoord...

Het doet zeer dat de kliniek er niet achter staan om hem te laten gaan als er woensdag geen verbetering is. `Dat maakt dat ik me voel dat ik een slechte eigenaar ben. Zo komt het op me over na het gesprek gister avond.

En weer kan ik niet stoppen met huilen want wil het beste baasje ooit zijn voor mijn vriend.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:29

Ik vind het een wijs en dapper besluit.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:31

Stephanie_86 schreef:
Denken jullie er ook zo over als de kliniek hem niet wil laten gaan want dan heb je geen antwoord...

Het doet zeer dat de kliniek er niet achter staan om hem te laten gaan als er woensdag geen verbetering is. `Dat maakt dat ik me voel dat ik een slechte eigenaar ben. Zo komt het op me over na het gesprek gister avond.

En weer kan ik niet stoppen met huilen want wil het beste baasje ooit zijn voor mijn vriend.

Vergeet niet dat de kliniek in de modus “redden” staat en dat zij er een financieel belang bij hebben om je paard te scannen, fotograferen, zus en zo met hem te doen.

Laat die tranen maar komen. Want dit is echt heel klote.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:35

Je hebt PB...

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:38

Is je eigen da bereid het wel te doen? Dan zou ik hem woensdag mee naar huis nemen en daar laten inslapen. Of wil de kliniek wel aan je verzoek voldoen?

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:38

Eens met rien10.
Je hoeft niet altijd exact te weten wat er aan de hand is om een keuze te maken voor inslapen. In dit geval zijn de symptomen heftig. Dat de kans op herstel klein is lijkt mij een heel realistische inschatting bij een ouder paard en deze symptomen.
Makkelijk is het zeker niet, ik wens je heel erg veel sterkte.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:40

Nog een hele andere vraag: kreeg hij wel genoeg rust op het land, kon hij voldoende slapen? Want dat kan heel soms de oorzaak zijn van omvallen, ze vallen letterlijk "om" van de slaap als hij zich niet veilig voelt om te gaan slapen, of te veel door andere paarden gestoord wordt.

In ieder geval heel veel sterkte, en doe wat jij denkt dat goed is.

Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 07:44

prompter schreef:
Nog een hele andere vraag: kreeg hij wel genoeg rust op het land, kon hij voldoende slapen? Want dat kan heel soms de oorzaak zijn van omvallen, ze vallen letterlijk "om" van de slaap als hij zich niet veilig voelt om te gaan slapen, of te veel door andere paarden gestoord wordt.

In ieder geval heel veel sterkte, en doe wat jij denkt dat goed is.



Ja het is een stabiele kudde, de kudde is nu 5 jaar hetzelfde en staat in de winter ook met ze samen alleen niet op het land hij valt om tijdens het stappen hij gaat letterlijk door zijn benen en heeft op dat moment geen controle over zijn lijf. Hij corrigeert zijn benen niet als de arts zijn benen overkruist zet en ook dan valt hij om.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: ouder paard plots omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:45

Nee, dan lijkt slaapgebrek niet de oorzaak. Hè bah, zoveel onzekerheid. Maar nogmaals: jij kent hem het beste, en op deze leeftijd zou een heel medisch circus ook niet mijn voorkeur hebben.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:48

Ik heb een hond gehad die binnen 12 uur van normaal naar Bambi op het ijs ging. Aan het draaien/rollen van zijn ogen kon de DA zien dat het hersenstam schade was. Waarschijnlijk een tumor. We hebben het nooit zeker geweten want de beslissing om hem te laten inslapen is terplekke genomen. Soms moet het snel en dat maakt het lastig. En inderdaad, soms weet je gewoon niet wat het was.

Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 07:49

Spenk schreef:
Is je eigen da bereid het wel te doen? Dan zou ik hem woensdag mee naar huis nemen en daar laten inslapen. Of wil de kliniek wel aan je verzoek voldoen?


Mijn eigen dierenarts is wel bereid om het te doen die zei gister ik snap het als je hem wilt laten gaan maar voor mijn eigen gemoedstoestand toch ingeladen en naar de kliniek gegaan. Want he wie weet is het iets kleins en heb ik er voor mijn gevoel niks aan gedaan.

De rit erheen was niet fijn. We hebben hem zo strak gezet dat hij letterlijk tussen de voor en achterstang en zijwand strak stond zodat hij niet kon vallen. Denk niet dat het voor jelmer een goed plan is om weer zo'n rit te maken naar huis.

De kliniek heeft gisteren gezegd dat ze er niet achter staan en dat het niet eerlijk is tegenover het paard om hem te laten gaan als ik geen antwoord heb en niet de behandeling aan ga. Ik wil het beste voor mijn vriend en zo'n opmerking steekt in mijn hart. En maakt dat ik me voel alsof ik een slechte eigenaar ben.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:51

Dit antwoord steekt in jouw hart zeker. Maar jouw beslissing druist in tegen hun portemonnee en tegen hun drive om maar alles te willen doen.

En niet eerlijk is echt kul van de bovenste plank. Laat je geen schuldgevoel aanpraten!

Lastig als zij het niet willen doen.
Je eigen DA op het terrein van de kliniek, is dat een optie?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 10-05-22 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:52

Toen mijn paard op leeftijd begon te raken heb ik met mijzelf afgesproken dat behandeling thuis met medicijnen. Of tijdelijk pijnstillers ik zou doen.
Maar heftige ingrepen of langdurige stal rust niet meer zou gaan doen. Waar ik het bij een jongere misschien nog wel zou doen.
Ik wilde namelijk voorkomen dat misschien zijn laatste weken naar zouden zijn.

Dus nee ik vind het niet egoïstisch als je zegt ik ga niet meer door de medische mallemolen met hem.

Heel veel sterkte. :knuffel:

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:54

Ik kan me op zich wel voorstellen dat de kliniek graag de oorzaak wil vinden. Er zit ook nog een heel groot gebied tussen morgen inslapen of maanden op stal. Hoe staat hij er nu bij? Heeft hij pijn en voelt hij zich echt slecht, of staat hij vrij rustig op stal? En wellicht is het voor jezelf ook fijn om een oorzaak te weten voordat je hem laat gaan.
Maar ik snap ook dat het veel geld is voor een ouder paard, waarbij de kans op herstel toch vrij klein is. Een slechte eigenaar ben je sowieso niet.

Het spontaan evenwicht verliezen deed me trouwens denken aan Dexter van Granoek. Wie weet heb je daar nog iets aan?

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: ouder paard plots omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:56

8nnemiek wat ga je met een paard doen wat niet te vervoeren is en wat niet kan lopen.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:57

Helemaal niet egoïstisch, ik hoop dat ik precies hetzelfde zou kunnen doen.
Dat de kliniek er niet achter staat en dit zo naar je uitspreekt en je dus een schuldgevoel geeft, vind ik eigenlijk schandalig. Ben benieuwd om welke kliniek dit gaat.

Je paardje is ouder, heeft een super leven gehad zo te horen en voelt zich nu echt niet goed. Je keuze om hem te laten gaan, ook al weet je niet 100 procent zeker weet wat het is, is imo helemaal rechtvaardig.
Heel veel sterkte!

miereneter

Berichten: 2588
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:57

Klinkt in mijn oren alsof jij de beste paardeneigenaar bent. Jij denkt aan zijn welzijn, hoeveel pijn het jou ook doet. De kliniek gaat zijn boekje écht te buiten met die opmerking. Probeer het van je af te zetten, houd in je achterhoofd dat de kliniek andere belangen heeft.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:59

rien10 schreef:
8nnemiek wat ga je met een paard doen wat niet te vervoeren is en wat niet kan lopen.

Daarom vroeg ik me af hoe hij er nu bij staat. Ik lees nergens dat hij niet kan lopen, daar heb ik dan wellicht overheen gelezen.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:01

Ik heb jaren geleden zo met een hond bij een kliniek gestaan. Klinisch in orde maar na 3 spontane heftige epilepsie aanvallen uit het niets was hij thuis 1 hoopje ellende al 2 weken lang. Geen herstel, 10 jaar oud en toen de 3de aanval kwam besloten te euthanaseren. Hij had nog veel meer gezondheid problemen maar daar was mee te leven. Echter al 14 dagen geen enkel plezier meer in het leven. Na overleg besloten 1 nacht te slapen en kiezen voor medische molen of euthanasie. Gezien totaal plaatje voor laatste optie gekozen omdat ik tegen rekken ben als er geen duidelijke levenskwaliteit meer aan zit te komen.
In de kliniek krijg ik door omstandigheden een andere dierenarts. Die constateerde klinisch in orde dus geen euthanasie..... Daar sta je dan... 1 bak ellende alsof je je maatje afschrijft en euthanasie kiest als makkelijke oplossing. Er was een vriendin mee die is gaan overleggen met de arts buiten de kamer. Er kwam een ons zeer bekende arts tegen in de gang die gelijk wou helpen. Inmiddels kreeg mijn hond spontaan een epilepsie aanval. Was afschuwelijk om zo uiteindelijk in te moeten laten slapen.

Heel veel sterkte met deze situatie. Ontzettend naar als je dadelijk nog eens in moet laden omdat hun niet willen laten inslapen. Een dier is (helaas!!) veel meer dan enkel klinisch plaatje. Als eigenaar weet je wanneer het genoeg is. Twijfel niet aan jezelf hoor!!

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:03

Stephanie_86 schreef:
Spenk schreef:
Is je eigen da bereid het wel te doen? Dan zou ik hem woensdag mee naar huis nemen en daar laten inslapen. Of wil de kliniek wel aan je verzoek voldoen?


Mijn eigen dierenarts is wel bereid om het te doen die zei gister ik snap het als je hem wilt laten gaan maar voor mijn eigen gemoedstoestand toch ingeladen en naar de kliniek gegaan. Want he wie weet is het iets kleins en heb ik er voor mijn gevoel niks aan gedaan.

De rit erheen was niet fijn. We hebben hem zo strak gezet dat hij letterlijk tussen de voor en achterstang en zijwand strak stond zodat hij niet kon vallen. Denk niet dat het voor jelmer een goed plan is om weer zo'n rit te maken naar huis.

De kliniek heeft gisteren gezegd dat ze er niet achter staan en dat het niet eerlijk is tegenover het paard om hem te laten gaan als ik geen antwoord heb en niet de behandeling aan ga. Ik wil het beste voor mijn vriend en zo'n opmerking steekt in mijn hart. En maakt dat ik me voel alsof ik een slechte eigenaar ben.


Het klinkt voor mij, hoe pijnlijk ook. Jij de keuze al hebt gemaakt, maar je je niet gehoord voelt door de kliniek. Houd je eigen belangen voor ogen en doe wat voor jullie het beste is. Sterkte Y;(

Stephanie_86

Berichten: 1936
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:04

8nnemiek schreef:
rien10 schreef:
8nnemiek wat ga je met een paard doen wat niet te vervoeren is en wat niet kan lopen.

Daarom vroeg ik me af hoe hij er nu bij staat. Ik lees nergens dat hij niet kan lopen, daar heb ik dan wellicht overheen gelezen.


Tijdens het lopen "vergeet" hij een of meerdere benen mee te nemen en valt daardoor