Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:55

sevke schreef:
TS geeft ook aan dat haar paardje moeite heeft met de achterbenen onder het lichaam te brengen. Dat heeft 100% te maken met haar bouw: de vorm van haar rug en ook veel te lange, zwakke rug en halsaanzet, maar kan ook wijzen op een onderliggend probleem in de rug, of een spierziekte.
Mijn merrie is altijd correct blijven bewegen, omdat ze een heel andere bouw heeft dan paardje van TS.
Mits goede training en voerbeleid zal dit dier en zeker veel beter gaan uitzien, maar de bouw is de bouw, dat kun je verdoezelen, maar niet veranderen. En niet willen werken heeft altijd een reden. Het dier geeft aan: dit kan ik niet!
Zelfs een overpushte reiner kun je nog altijd op een normale manier in de bak werken, zolang je er geen druk op gaat zetten. Ik denk niet dat TS in deze fase druk zet op haar paardje.
Nogmaals : TS je bent een topper met hoe goed je het voorhebt met dit paard. Ze mag blij zijn dat ze bij jou terechtgekomen is :j _/-\o_


Over dat eerste deel; Dat weten we niet. Er zijn nog veel meer redenen waarom een paard de achterbenen niet onder het lichaam kan plaatsen.

Er zijn ook genoeg reiners die geen fatsoenlijke draf kunnen laten zien. Of paarden die echt niet lekker in elkaar zitten en toch moeten stoppen waar je ziet dat het ze teveel moeite kost. En veel die uiteindelijk blessures oplopen door het pushen.

Quarters kunnen verschillen van bouw en als men de verschillen meer in hun waarde zouden laten ipv pushen naar 1 en hetzelfde beeld, zou je al veel problemen kunnen voorkomen.

Dit paard zal wat mankeren, maar wil niet zeggen dat het niet kan opknappen en goed kan functioneren.

Zoals gezegd; ze komen niet voor niks goedkoop naar Nederland.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 12:57

Dank jullie voor alle reacties en adviezen, ik heb er veel aan en ga er zeker wat mee doen. Wat ik ben vergeten te zeggen, is dat ze met galopperen, met haar achterhoeven op de achterkant van de voorhoeven trapt, heeft dit er ook mee te maken met haar bouw? Ze draagt dus altijd springschoenen, dus nu gaat het wel beter, maar ze stapt met haar achterhand heel ver door...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:03

Dat hoort niet nee, maar dat kan met trainen verbeteren. En heel belangrijk, goed bekappen met regelmaat. Heel veel paarden staan niet lekker op de voeten en willen dat ook wel doen.

Maar sterk worden en balans krijgen, kan een hoop schelen.

Soms is het best een lastige zoektocht waar dingen vandaan komen. Ik heb bij mn oude ruin gezocht en gezocht, overal geweest en artsen zagen wel iets, maar konden het niet vinden.
Paardenfysio laten komen die ook dierenarts is en zij zag het wel, kon de plek aanwijzen en hebben we ook gericht kunnen zoeken met de echo.

Bij een jonge hengst ook lang gezocht en zelfs foto's gemaakt van rug en hals waar we dachten dat het zat. Kort daarop nog iets hoger gegaan en de schade gezien. Qua beeld zag hij er ook niet goed uit of als een quarter. Had nooit kunnen ontwikkelen zoals het hoort.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:08

Denk dat het meeste hier al gezegd is, maar ik zou sowieso de training halveren: om de dag rijden, ipv iedere dag. Niet alleen verbrandt het dier nu teveel calorieën, maar ook krijgen de spieren onvoldoende tijd om te herstellen. De "48 uren regel" noemen sommigen dit. Is bij mensen ook zo: na een training best een rustdag.

Dat luzernegras kan wel interessant zijn, ik heb hier luzernehooi, dus ik vermoed dat dit gedroogd luzernegras is. Maar ik zou het maar beperkt in het rantsoen invoeren, niet ieder paard reageert er goed op, en er zijn wat risico's bij teveel.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:07

Ik vind om de dag rijden ook al teveel voor dit paard.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:15

Jouw thoracic sling is niet functioneel, Brachiocephalicus is te hard aan het werk waardoor je die onderhals krijgt en dit zorgt dan weer dat de borstspieren hun functie niet kunnen uitvoeren. Uiteindelijk krijg je dan dus geknelde zenuwen,... Als alles medisch is uitgesloten zou ik aan de slag gaan met heel specifiek gericht werk op aanstappen/staan met een ontspannen onderhals, dat is voor die paarden vaak al meer dan moeilijk genoeg, dat kun je uitbouwen naar achteruit stappen, gewicht verplaatsen en uiteindelijk rustig eens een pasje opzij. Hiermee ga je je thoracic sling terug opbouwen. Zoek op facebook naar pillar work van celeste leilani lazaris
Paard heeft geen sleutelbeen dus die bouw valt zeker aan te passen en veel extreem overbouwde paarden hebben vaak ook serieuze complicaties in de psoas spier.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:17

Je schrijft zelf al dat het paardje ziek is geweest en net een maandje aan het rijden.
Trek er maar gerust een hele tijd voor uit eer dit paardje er beter uit ziet. Mist veel bespiering in de achterhand en hals
Ziet er verder ook heel stijf uit in haar achterrug.

Is zij al die tijd voor de fok gebruikt? Waarom pas zo laat beleerd? En is ze wel 7? Lijkt veel ouder in mijn ogen.
Gelukkig is het dier bij jou en wil je je er in verdiepen en energie er in steken het beter te krijgen want ik denk dat dit dier het niet heel fijn heeft gehad.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 15:40

Popstra schreef:
Je schrijft zelf al dat het paardje ziek is geweest en net een maandje aan het rijden.
Trek er maar gerust een hele tijd voor uit eer dit paardje er beter uit ziet. Mist veel bespiering in de achterhand en hals
Ziet er verder ook heel stijf uit in haar achterrug.

Is zij al die tijd voor de fok gebruikt? Waarom pas zo laat beleerd? En is ze wel 7? Lijkt veel ouder in mijn ogen.
Gelukkig is het dier bij jou en wil je je er in verdiepen en energie er in steken het beter te krijgen want ik denk dat dit dier het niet heel fijn heeft gehad.


Ik weet niks van haar verleden. Ze is gekocht door iemand die paarden goedkoop koopt, beetje traint en dan doorverkoopt. Mira is bij haar zadelmak gemaakt. Ze schijnt twee veulens te hebben gehad, meer weet ik echt niet. In haar paspoort en stamboek papier staat dat ze 17 januari 2015 is geboren, maar dat hoeft niet te kloppen. Het is mij ook opgevallen dat ze flinke kuiltjes boven haar ogen heeft, en ze heeft hele donkere tanden. Ze is bij degene in Nederland die haar toen uit Italië had gekocht naar de tandarts gebracht, hele grote haken op haar kiezen, dat is behandeld.
Hoe oud denk jij dat ze is los van dat ik zeg dat ze 7 is? Ik had er nooit aan gedacht dat ze ouder zou kunnen zijn...
Afbeelding

Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:50

Moeilijk te zeggen. Die kuiltjes kunnen er ook gewoon zijn omdat ze zo schraal is.
Als ze een AQHA papier heeft, en jouw papier is ook het papier dat bij dit paard hoort (!!!), dan klopt dat zeker en vast, want dan is ze DNA getest.
Donkere tanden is waarschijnlijk van mest te eten. Arm dier. ;(

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 15:54

Ik weet niks zeker. Kan ook zijn dat het papier helemaal niet van haar is. Officiële naam is Brigitte Barwhoa, heeft niks van de namen van de ouders, wat de meeste Quarters wel hebben volgens mij. Er staat wel een (slechte) foto van Mira als veulen op de achterkant van het papier... Het is wel een echt AQHA papier volgens mij, weet niet of dat na te maken is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:56

Officiele naam zegt niks. Ik geef mijn veulens namen die titels zijn van metalsongs, dus daar zit meestal ook niks van de ouders in. Als de foto klopt met haar signalement en het papier is echt (alles is na te maken), dan klopt de leeftijd en afstamming.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:00

De naam is in elk geval gekend bij AQHA onder registratienummer 5772222. Ik denk wel dat het papier klopt, hoor.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:08

Ze heeft amper aftekeningen, dus een papier erbij zoeken is niet eens zo heel moeilijk. Papier kan bestaan, maar niet bij dit paard horen.

Ze komen echt niet voor niks zo goedkoop naar Nederland. En niet ingereden met 7jaar? Dat heeft vaak ook een reden. Kan natuurlijk omdat ze als fokmerrie bedoeld was, maar waarom dan wegdoen na 2 veulens? Op die leeftijd kan ze er nog genoeg krijgen.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:16

superpony schreef:
Ze heeft amper aftekeningen, dus een papier erbij zoeken is niet eens zo heel moeilijk. Papier kan bestaan, maar niet bij dit paard horen.

Ze komen echt niet voor niks zo goedkoop naar Nederland. En niet ingereden met 7jaar? Dat heeft vaak ook een reden. Kan natuurlijk omdat ze als fokmerrie bedoeld was, maar waarom dan wegdoen na 2 veulens? Op die leeftijd kan ze er nog genoeg krijgen.

Joh, zo kun je overal wel wat achter zoeken :roll:
Ts is hard bezig om de merrie een beter leven te bieden, is dit dan echt belangrijk?

boemel

Berichten: 8442
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:23

Dat was ook mijn gedachtengang :D
Volgens mij zijn er ook in Nederland genoeg merries van 7 niet zadelmak.

Reden van verkoop kan ook aan de situatie van de eigenaar liggen hè. Dat maakt dit dier niet per definitie slecht.

Ik vind het een leuk paard en denk dat ze met de juiste zorgen nog wel eens heel knap kan worden.

Heb jaren voor een paardenhandelaar gereden die gek was op opknapprojectjes en dus wel het een en ander gezien :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:35

Achterom schreef:
superpony schreef:
Ze heeft amper aftekeningen, dus een papier erbij zoeken is niet eens zo heel moeilijk. Papier kan bestaan, maar niet bij dit paard horen.

Ze komen echt niet voor niks zo goedkoop naar Nederland. En niet ingereden met 7jaar? Dat heeft vaak ook een reden. Kan natuurlijk omdat ze als fokmerrie bedoeld was, maar waarom dan wegdoen na 2 veulens? Op die leeftijd kan ze er nog genoeg krijgen.

Joh, zo kun je overal wel wat achter zoeken :roll:
Ts is hard bezig om de merrie een beter leven te bieden, is dit dan echt belangrijk?


Ja, is belangrijk, aangezien TS zoekende is naar een manier om dit paardje op te knappen. Als er dus iets gebeurt is in het verleden, kan dat een oorzaak zijn van haar toestand.
Maar als het papier er bijv niet bij hoort, kan ze ook een andere leeftijd hebben.

Je kan van alles willen opknappen en vaak lukt het, maar soms hebben dingen een oorzaak en wordt het een lastig verhaal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:38

boemel schreef:
Dat was ook mijn gedachtengang :D
Volgens mij zijn er ook in Nederland genoeg merries van 7 niet zadelmak.

Reden van verkoop kan ook aan de situatie van de eigenaar liggen hè. Dat maakt dit dier niet per definitie slecht.

Ik vind het een leuk paard en denk dat ze met de juiste zorgen nog wel eens heel knap kan worden.

Heb jaren voor een paardenhandelaar gereden die gek was op opknapprojectjes en dus wel het een en ander gezien :D


Quarters hebben een bepaalde waarde. Er zijn altijd uitzonderingen dat er een situatie is om een paard te verkopen, dat ene goed huisje belangrijker is etc.

Maar er komen bij sommige stallen veel meer goedkope quarters uit het buitenland en dat is echt vaak niet zonder reden. Heb al meer ervaringen gehoord en ga geen namen en plaatsen noemen, maar zeg het niet zonder reden.

Het past bij de vraag van mensen met een lager budget zeker gezien de huidige markt, maar er komen al snel kosten bij.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:48

Ik volg. Ik heb de ballen verstand van Quarters, maar een paard zien opknappen is altijd mooi :j

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 16:51

Ik vind het wel gek dat ik niks over de oude eigenaar in Italie kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar de meeste mensen zijn ondertussen wel te vinden.
Dit is trouwens haar papier. Ze heeft een Nederlands paspoort, ik weet niet of ze daarvoor een ander paspoort had, maar deze is recentelijk aangemaakt. (bij die persoon in Nederland)
Papier ziet er wel echt uit...
Afbeelding

Gek hoe het dan kan lopen, ik had haar gekocht als rijpaard voor buitenritten en om een veulentje mee te fokken, nu is dat fokken al van de baan, rijden heeft een pauze en ik weet eigenlijks niks meer zeker van der. Nu is het echt alleen belangrijk dat ze goed opknapt en gezond wordt...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:55

Die handelaarsters waar je haar hebt gekocht weten natuurlijk wel waar en wanneer ze dit paard hebben gekocht. Ook misschien nog wel foto's gemaakt?

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 16:57

Ik ga het vragen, heb al een tijdje geen contact meer met haar.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:01

Papier lijkt mij echt. Waarom is het zo belangrijk waar ze vandaan komt? Ze is nu bij jou, ze is goed terechtgekomen, je hebt het beste met haar voor. De meeste handelaren zijn niet zo gul met het geven van informatie over de kneusjes die ze her en der op de kop getikt hebben.
Ik zou het belangrijker vinden om haar medisch nog eens volledig te checken. Eens je zeker bent dat daar geen probleem is, kun je lekker met haar aan het werk gaan. :j

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:04

sevke schreef:
Papier lijkt mij echt. Waarom is het zo belangrijk waar ze vandaan komt? Ze is nu bij jou, ze is goed terechtgekomen, je hebt het beste met haar voor. De meeste handelaren zijn niet zo gul met het geven van informatie over de kneusjes die ze her en der op de kop getikt hebben.
Ik zou het belangrijker vinden om haar medisch nog eens volledig te checken. Eens je zeker bent dat daar geen probleem is, kun je lekker met haar aan het werk gaan. :j


Eens!

Merrie heeft ook een lieve snoet, en ik wens je heel veel plezier met haar. Ben heel erg benieuwd hoe ze opknapt, en of ze iets mankeert. Zodra je weet wat er met haar aan de hand is/kan zijn kun je pas besluiten maken over gericht trainen en dergelijke. Elke dag rijden/longeren zou ik pas doen zodra er meer spier is om een ruiter te dragen (al is 4 dagen in de week trainen echt genoeg). Lekker veel wandelen is natuurlijk altijd goed!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-04-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:06

LyonaHorse schreef:
Ik vind het wel gek dat ik niks over de oude eigenaar in Italie kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar de meeste mensen zijn ondertussen wel te vinden.
Dit is trouwens haar papier. Ze heeft een Nederlands paspoort, ik weet niet of ze daarvoor een ander paspoort had, maar deze is recentelijk aangemaakt. (bij die persoon in Nederland)
Papier ziet er wel echt uit...
[ [url=m/1pMelP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gek hoe het dan kan lopen, ik had haar gekocht als rijpaard voor buitenritten en om een veulentje mee te fokken, nu is dat fokken al van de baan, rijden heeft een pauze en ik weet eigenlijks niks meer zeker van der. Nu is het echt alleen belangrijk dat ze goed opknapt en gezond wordt...

:(:)
Niet meteen alles van de baan schuiven. Ik denk alleen dat ze wat langer de tijd nodig heeft dan dat je eigenlijk gehoopt had. Ik sluit me bij sevke aan: medisch een en ander uitsluiten.
Even niet trainen en goed voeren. En dan over een paar maanden nog eens kijken.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 17:08

Ik wil graag ook wel wat meer over haar verleden weten, want sommige dingen kloppen voor mij niet aan het verhaal en dat wil ik graag duidelijk hebben. En haar bouw is ook niet kloppend, dus ik wil graag ook weten hoe dat kan, en meer informatie over haar ouders. Dat kan misschien ook wat meer duidelijkheid geven. Natuurlijk is het het allerbelangrijkst dat ze goed opknapt.

En nogmaals dank voor al jullie berichten, waardeer ik enorm. Het is best schrikken als een paard zo anders is dan verwacht, en dan is het heel fijn dat jullie direct zo meedenken!