Cyste sesambeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Cyste sesambeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 12:15

Ja klopt (van die wisselende kreupelheid), dat heeft de orthopeed mij vrijdag ook uitgelegd.
Volgende week wordt het goed weer dus dan gaat hij er wss sowieso ff lekker uit. Al is het maar voor een uurtje. Ik kan het gewoon niet meer aanzien het beestje op stal. Maar dat wil ik ook ff met mijn eigen dierenarts bespreken, hoe en wat.
Na vele gesprekken thuis, voor -en tegens, risico’s afwegende, is operatie voor 99,9% vd baan…

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste sesambeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:17

Begrijpelijk, hoewel een moeilijke beslissing..ik hoop dat er nog het ea te doen is om het te rekken. En inderdaad, kwaliteit van leven is ook enorm belangrijk. Ook al betekent het dat het leven dan korter kan zijn..

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 17:12

Heel moeilijke beslissing maar goed over nagedacht.
Net nog even met mijn vaste dierenarts gesproken en die vond het ook een wijs besluit.
De optie Tildren/Shockwave nog besproken.
Dat konden we uiteraard altijd doen maar ook daarmee moesten we wel incalculeren dat ook dat geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik ga hem volgende week (dan is het weer wat beter en weide niet glad) wel weer buiten zetten, uurtje ofzo, en kijken hoe dat gaat. Kan het niet meer aanzien hem zo binnen te zien staan.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste sesambeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:52

Hmja, doe je het dan voor jezelf of voor het paard he..het is wel handig als behandelingen ook daadwerkelijk helpen. Ik denk dat het wijs is om hem weer buiten te zetten en de kwaliteit van leven te verbeteren, beter wordt het toch niet meer.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:24

Elisa2 schreef:
Hmja, doe je het dan voor jezelf of voor het paard he..het is wel handig als behandelingen ook daadwerkelijk helpen. Ik denk dat het wijs is om hem weer buiten te zetten en de kwaliteit van leven te verbeteren, beter wordt het toch niet meer.


Alles wat we doen, doen we om het voor hem zo lang mogelijk aangenaam te houden. Precies wat je zegt, het wordt namelijk niet meer beter

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:34

Je kunt je afvragen wat je nog wil? Bij vriendin ook meegemaakt een cyste op sesambeen. Paard is daar in belasting onder het zadel niet rad op. Operaties etc werden ook afgeraden meestal wordt het er niet beter van.

Dier is met pensioen staat dag en nacht buiten en geniet :) daar is die niet kreupel er aan.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 10:21

Spenk schreef:
Je kunt je afvragen wat je nog wil? Bij vriendin ook meegemaakt een cyste op sesambeen. Paard is daar in belasting onder het zadel niet rad op. Operaties etc werden ook afgeraden meestal wordt het er niet beter van.

Dier is met pensioen staat dag en nacht buiten en geniet :) daar is die niet kreupel er aan.


Enige wat ik wil is dat hij pijnvrij door het leven kan. Mijn dochter zal er nooit meer op kunnen rijden.
Daar hebben we ons bij neergelegd.
Hij heeft eerder ook buiten gestaan en zelfs dat ging niet goed :-(
Hopelijk kan hij nog een tijdje van zijn leventje genieten op de weide. Zodra dat niet meer kan is het gewoon klaar, hoe hard het mss ook klinkt

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste sesambeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:14

Je hebt geen keuze..die van mij kon ook niet meer pijnvrij op de wei staan..zelfs niet met pijnstilling. No Feet, No Horse helaas...

Anoniem

Re: Cyste sesambeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:57

Ik zou het advies opvolgen van de bokker hier die je aanbiedt meer info te delen van haar operatie bij equitom.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:14

Bij mijn Haflinger werd op zevenjarige leeftijd een cyste op het straalbeen geconstateerd, fase vier. Er waren toen eigenlijk geen behandelmogelijkheden.
Ik heb altijd heel voorzichtig met haar gedaan. Enkel licht belast, altijd goed op de ijzers gehad en ze heeft vooral buiten gestaan. Ze is er 25 jaar mee geworden zonder echte kreupelheden.
Ik weet niet wat het verschil in prognose is met een cyste op het sesambeen. Sterkte..

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 16:26

Evamarie schreef:
Ik zou het advies opvolgen van de bokker hier die je aanbiedt meer info te delen van haar operatie bij equitom.


Ik heb haar verhaal/ervaring hier op bokt gelezen ;-)

maxie

Berichten: 2214
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:58

Mij Quarter had een cyste in zijn knie aan het achterbeen. Zat in het bovenste deel van het gewricht. Langere periode gehad van net niet helemaal zuiver zijn.
Heb nog een osphos injectie geprobeerd maar na 3 weken werd hij zo slecht dat ik hem al heb laten gaan. Ws heeft de buigproef het behoorlijk getriggerd.
Equitom was voor mij geen optie. Een paar uur op een wiebelende trailer met een pijnlijke knie en de enorme kostenpost hebben mij tegen gehouden.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 13:37

Sammyoo schreef:
Bij mijn Haflinger werd op zevenjarige leeftijd een cyste op het straalbeen geconstateerd, fase vier. Er waren toen eigenlijk geen behandelmogelijkheden.
Ik heb altijd heel voorzichtig met haar gedaan. Enkel licht belast, altijd goed op de ijzers gehad en ze heeft vooral buiten gestaan. Ze is er 25 jaar mee geworden zonder echte kreupelheden.
Ik weet niet wat het verschil in prognose is met een cyste op het sesambeen. Sterkte..


Het was qua diagnose worst case scenario.
Mijn orthopeed had dit pas 1x eerder gezien en Equitom ziet dit ook maar keer of 2 per jaar.
Ijzers heb ik ook aan gedacht, maar dat moet ik even met de deskundigen kortsluiten of dat zin heeft