Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:10

Ach meis toch wat een ellende. Sterkte!!!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:10

llora schreef:
De moed zinkt in mijn schoenen echt. Zou zo kunnen Wenen. Al twee keer losgebroken en gaan lopen. Gelukkig staat de auto en de trailer in de paddock. Slaagt naar iedereen die nu in de buurt komt. Nu even terug rustig worden. Want ze gaat al op de achterbenen staan als ze nog maar in de buurt van de trailer komt en draait om en loopt weg. Vriendin wilt eventueel met haar camionette komen zo een klein vrachtwagentje in de hoop dat dit lukt maar vrees ervoor. Dochter is ondertussen aangekomen en probeert ze te kalmeren


Heb je paarden mensen in de buurt? Misschien zelf even weglopen en het uit handen geven. Jouw spanning kan negatief zijn, hoe goed je het ook wilt doen.

Ik heb veel paardenervaring, maar ene gruwel aan trailer laden, uitladen en ermee rijden, dus ga er ook niet bij staan. Mijn invloed is slecht.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 16:21

Is iemand anders die ze probeert te laden. Ik zelf sta op afstand. De persoon die ermee bezig was om ze het te leren is het aan het doen. Waren er van de zomer mee begonnen en ging redelijk goed. Alleen waren we nog niet zover dat de klep dicht kon. We waren al zover dat ze er gewoon in wilde wandelen

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:22

Is er ruimte om de trailer klem te zetten tussen bijvoorbeeld 2 deuren? Dat ze eigenlijk maar 1 kan op kan?

Succes en hopelijk vinden ze het probleem.

Rocamor

Berichten: 10941
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:33

He bah, heb je al zoveel stress vanwege alle issues en dan komt dit er ook nog bij.

Kan de kleine witte pony niet mee in de trailer? Als ze die voldoende vertrouwt?

Vaak vinden paarden een camionnette niet verkeerd, het loopt er wat makkelijker op.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 16:41

Kleine witte staat erin maar ze wilt niet in de buurt van de trailer komen. Proberen nu rustig aan in de buurt van de trailer te komen en ze wat lokken met eten. Eten is haar favoriet

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:48

Toen de nood echt aan de man was hebben wij een keer een merrie met een tractor op de trailer geschoven.. Als het echt echt echt niet wil, dan moet het soms.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:48

Pantykous schreef:
Toen de nood echt aan de man was hebben wij een keer een merrie met een tractor op de trailer geschoven.. Als het echt echt echt niet wil, dan moet het soms.


Dat lijkt me niet erg verstandig... :-(

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:56

Ninx schreef:
Pantykous schreef:
Toen de nood echt aan de man was hebben wij een keer een merrie met een tractor op de trailer geschoven.. Als het echt echt echt niet wil, dan moet het soms.


Dat lijkt me niet erg verstandig... :-(


Als het echt noodzakelijk is dan moet je soms wat. Wij stonden met een veulen met ernstig letsel, dan heb je geen tijd om lang te rommelen.

Met deze gestresste merrie lukt het misschien, maar meerdere dagen stress is wellicht ook niet wenselijk.

Just saying.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:16

Ninx schreef:
Pantykous schreef:
Toen de nood echt aan de man was hebben wij een keer een merrie met een tractor op de trailer geschoven.. Als het echt echt echt niet wil, dan moet het soms.


Dat lijkt me niet erg verstandig... :-(


Te lang paaien is ook niet verstandig. Dan even doordrukken. Trailer dicht en rijden. Anders blijf je het stressniveau onnodig lang hoog houden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:22

llora schreef:
Vriendin wilt eventueel met haar camionette komen zo een klein vrachtwagentje in de hoop dat dit lukt maar vrees ervoor.

Dat aanbod zou ik met 2 handen aannemen. Ik had vroeger ook een paard dat heel moeilijk op de trailer ging. Op een vrachtwagen stond ze er binnen de paar minuten in. Ook veel minder stress.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 18:28

Paard is vandaag niet in de kliniek geraakt. Wilde zelfs niet op de kleine vrachtwagen. Op laatste heeft ze zich terug losgetrokken en is door de draad van de paddock naar de wei gegaan. Daar staat ze helemaal vanachteren met nog een mini stukje kapotte longe aan. Je kan ze niet pakken. Dierenarts is ook nog geweest om ze eventueel wat te verdoven. Maar is geen optie. Dierenarts kan ook niet in de buurt komen. Morgen proberen we opnieuw.
Eerst even allemaal bekomen. Mooi grote blauwe plek om mijn been van een stamp.

Met de dierenarts nog aan het praten geweest over leverbot. Maar hij zei daarvoor zijn haar waardes nog te goed. Dus ja.
Hij wilt zowizo omeprazole opstarten zeker na vandaag die stress.
Als we ze niet op de kliniek krijgen gaat hij een deel onderzoeken ter plaatse proberen te doen.

Maar voel me moedeloos na vandaag. Hopelijk lukt het morgen

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:39

Is er niet iemand (een professionele trainer bv.) in je buurt die echt ervaring heeft met dit soort problemen en die je - desnoods tegen betaling - kan helpen?

Je paard heeft nu geleerd dat ze ermee weg komt als ze zich los trekt, dus reken er maar op dat ze het morgen nog 5x zo hard gaat proberen. Nu heb je naast een ziek paard ook nog een trailerprobleem om op te lossen, helaas...

Gek dat je dierenarts niet wil ontwormen tegen leverbot als je erom vraagt. Wel, i denk at het goed is om verder te kijken aangezien ze wel écht dun is, maar voor de zekerheid ontwormen lijkt me geen kwaad te kunnen. Ik vind je paard in maart ook mager, denk dat de dikke vacht vertekend (al is ze daar idd beter dan in februari).
Hopelijk lukt het morgen en weet je snel wat er scheelt!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 18:43

Trailerladen was al een probleem en waren we rustig mee bezig.
Ik verwacht dat ze nu wel nog moeilijker gaat doen. Maar als ze er echt niet op wilt krijg je ze er niet op. Je kan gewoon nog niet in de buurt van de trailer meer komen met haar.

Mijn man vind dat ik een andere dierenarts moet laten komen om eventueel te behandelen tegen leverbot.

Kan moeilijk bij een plaatselijke schapenboer fasinex gaan halen. Denk niet dat dat goed is zelf maar ontwormen. Dus eventueel horen bij een andere dierenarts. Degene die ik nu heb zou liever eerst de en leverbiopt nemen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 19:37

Morgen vroeg gaan er mensen komen helpen met op de trailer te zetten. Dus hopen dat het lukt.

Ze is dan toch naar de paddock gekomen en heeft wat gegeten. Wel met lange tanden want de myo flakes protein eet ze dus echt niet graag.

Zo ziet ze er vanavond uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:55

Hoi TS, ik lees dat al veel mensen schrijven over leverbot en dat je dit ook met je DA hebt besproken. Onze DA en zelfs de faculteit Utrecht geloofde bij ons paard niet dat het leverbot zou zijn. Leverwaarden waren slecht maar niet ‘barslecht’ en de test op leverbot in de mest was negatief. Wij zaten met de handen in het haar: paard was graatmager, zag er slecht uit en werd alsmaar slechter. Uiteindelijk hebben we een second (eigenlijk 3e) opinion gevraagd bij een andere DA en die heeft ons specifiek laten ontwormen voor leverbot. Zijn redenatie was dat het paard toch al zo ziek was, dat we het beter geprobeerd konden hebben. Nou en je raadt het al… paard knapte zienderogen op. Is ondertussen al zo’n 10 jaar geleden, maar zal het nooit vergeten. Paard heeft 3 dagen op de universiteitskliniek in Utrecht gestaan en we kregen hem gewoon doodziek weer mee naar huis… dus mijn advies zou zijn: toch die spuit tegen leverbot erin.

Oja en je schrijft ook over biopt. Dit is erg ingrijpend voor het paard en kunnen ze ook niet zomaar doen bij een ziek paard. Bij mijn paard kon het bijv niet omdat hij te ziek was. Zou hier dus terughoudend in zijn…

Veel sterkte!!!!

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:06

Had net een tekstje getypt, maar domweg gewist ...
Maar wat ik wou schrijven komt sterk overeen met de reactie van xLoki.
Ook hier dus twee paarden die het gehad hebben. Eén van de twee was sterk vermagerd : ribben zichtbaar en bilspieren weggevallen. Het andere paard, daar was niets aan te zien, maar die had het ook (met zelfs slechtere leverwaarde).

Ik heb naar de resultaten van destijds gezocht.
Voor het magerste paard was haar 'Gamma-GT' 138, voor het andere 177. Het jouwe heeft 96. Maximum moet onder de 40 zijn.
Mijn dierenarts laat in principe alleen deze waarde onderzoeken, als hij denkt aan leverbot.

Van het magerste paard is ook een volledig bloedonderzoek gedaan.
Zij had ook voor 'transaminase AST (GOT)' sterke verhoging : 592. En voor 'CK' had zij ook een hoge waarde van 525.
Ook jouw paard heeft daarvoor sterk verhoogde waarden.

Mijn dierenarts zei toen dat het bijna niet mogelijk is leverbot te 'bewijzen', omdat je er geen sporen van vindt in de mest. Enige optie om zeker te zijn, is inderdaad die biopt, maar dat is geen lachertje en ook nooit zonder risico.

In ieder geval ook hier : behandeld tegen leverbot (ik denk dat het om 2 spuiten ging, met een tussenpauze van 2 weken). En zienderogen werd de magere merrie terug gezond ! Echt waar, binnen de 14 dagen was zij terug ok ! (het andere paard, haar dochter overigens, had nooit symptomen vertoond, dus daar was geen verschil te merken)
Daarna is er nog opnieuw een bloedcontrole gedaan en waren zij allebei weer terug tiptop !

Dus, ik zou zeggen, als ze niet vervoerd wil worden, probeer eerst nog dit !
Wil jouw dierenarts het niet doen, laat dan een andere komen !

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 20:22

Dank jullie voor je berichtje. Bevestigd mijn gevoel van een second opinion te laten doen.
Mijn man heeft nu het gevoel van dat hij geen vertrouwen meer heeft in deze dierenarts omdat hij het zo weg ketste en precies deed of wij gingen ons moeien. Terwijl mijn man zoiets heeft van wij kennen de pony. Het is onze pony en onze keuze. Maar dierenarts wilt niet tegen leverbot behandelen zonder leverbiopt

Hij wilt liever dat ik ze morgen nog niet breng en een tweede mening vraag bij een andere dierenarts. Hij vind dat dit al veel te lang aansleept. Ook hebben we het bloedonderzoek opgevraagd aan de secretaresse van de praktijk vandaag van in januari waarvan de andere dierenarts in die praktijk zei dat alles in orde was terwijl je duidelijk kon zien dat de leverwaardes toen al te hoog waren.

Toen de dierenarts er straks was wilde hij ze goed verdoven en op de trailer duwen. Maar mijn man vond dat niet verantwoord. Je kreeg ze trouwens niet te pakken zonder dat ze uithaalde.

Morgen contacteren we een andere dierenarts in de hoop dat deze tegen leverbot wilt behandelen. Daarmee dat we ook de bloeduitslag hebben opgevraagd van januari.

Met wat moet je ontwormen tegen leverbot en kan je dat eventueel in de apotheek krijgen zoals gewone ontworming?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 20:28

Even een stomme vraag maar stel dat ze na de ontworming goed reageert erop en het toch blijkt leverbot te zijn. Moeten dan de andere pony’s ook behandelt worden? Want als ik zo lees dat sommige symptomen hebben en andere niet.

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:05

Hier in België kan je dat alvast niet gewoon halen in de apotheek.
Mijn dierenarts heeft inspuitingen gegeven. Bij een vriendin van ons, met een andere dierenarts, is het paard dan weer 1x met inspuiting en 1x met een oraal medicament behandeld. Zowel bij ons, als bij haar, 2x behandeld in ieder geval. Namen van producten ken ik niet.

Als je zeker wil zijn, of de andere paarden het al dan niet ook zouden hebben, zou je misschien best ook een bloedonderzoek van hen laten doen. Een beperkte test zou dan kunnen volstaan (Gamma-GT). Hen behandelen zonder eerst te testen zou ik niet doen.

irmaz

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:24

llora schreef:
Eind maart was ze even dikker. Zaten toen in de afbouw fase van de omeprazole. Denk dat ze toen nog een vijfde van een spuit kreeg

Het zou mij niet verbazen wanneer je hier je antwoord hebt.
Als je het topic over maagzweren naleest zul je zien dat veel paarden moeite hebben met de afbouw van omeprazol en dat de maagzweren vaak weer terugkomen na stoppen.
De enorme overprikkeldheid van haar die je beschrijft zoals ze tekeer gaat bij het laden, de stijve bespiering, de wat matte blik, het niet op gewicht willen komen en het luchtzuigen herken ik 1 op 1 van mijn merrie.

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:32

Fijn Ilora dat je morgen hulp krijgt van mensen. Ik vind het allemaal heel erg naar voor je en ik hoop dat je na zo'n toestand toch vannacht wat kunt slapen. Ik geef je een knuffel meid. HEt is zooo vreselijk tuk allemaal!

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:38

Sterkte TS! Hele verhaal gelezen en knap zoals je het doet.
Ik hoop echt dat je inspanningen ergens toe leiden en dat je paard de behandeling kan krijgen die nodig is.
En pas goed op jezelf, zorg dat je heel blijft. Dat komt altijd eerst, nooit vergeten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 21:40

De plek van de stamp viel er straks nog mee maar naar mate de avond wordt het toch leuk blauw haha
Afbeelding
Afbeelding

En de andere knie wordt ook leuk blauw

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:43

Heb je arnica in huis, tabletjes bv?