Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 13:57

Net contact gehad met de dierenarts we mogen ze vandaag nog brengen als we willen. Maakt niet uit namiddag of avond of morgen mocht ook maar heb vandaag en morgen verlof dus zou gemakkelijk zijn vandaag.

Beste vriendin ook gecontacteerd die met haar bezig was met trailer laden. Want dat ging heel moeilijk en was na een tijdje verbetering in. Die komt helpen en komt zo dadelijk naar ons.

Ze hebben boxen die veilig zijn . Dat heb ik gevraagd ze hebben zelfs een open stal met uitloop eventueel waar ze in kan. Mag haar vriendje de witte pony meenemen. Maar geen idee of dit een goed plan is. Hij is nogal beschermend over haar.

Dus we gaan zo dadelijk proberen ze op de trailer te krijgen en naar de kliniek te brengen.

Na jullie berichten maak ik me echt zorgen. Ik weet niet meer wat te doen. Heb nooit het probleem gehad magere paarden enkel gemakkelijk te dikke.

DuoPenotti

Berichten: 29892
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:02

Succes dadelijk.
Je bent een topper voor je paard.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 14:04

Oh en voor de mensen die wilde weten wat ze bij de tussen persoon te eten kreeg . Maïsvlokken en merrie brok op het einde omdat ze vermagerde. En er werd hooi in een open bak gelegd waar ze met drie paarden van konden eten. Denk ongeveer een halve klein tot een kleine baal. Wat ze in het begin daar kreeg weet ik niet. Enkel op het einde twee scheppen merrie brok en twee scheppen maisvlokken.

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:19

Hopelijk heb je snel uitsluitsel over wat er mis is met haar en komt ze er snel terug bovenop !
Niets zo slopend dan die onzekerheid.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 14:20

Eind maart was ze even dikker. Zaten toen in de afbouw fase van de omeprazole. Denk dat ze toen nog een vijfde van een spuit kreeg


Even een verloop van foto’s

December aankoop
Afbeelding

Februari. Vond toen haar ogen niet goed. Dierenarts toen voor geweest. Toen stond ze echt mager. En toen tandarts voor de tweede keer laten komen samen met de dierenarts voor te verdoven. Eerste keer in januari kon de tandarts nog niet in de buurt komen. Resultaat grote haken en ontsteking aan de wolfstand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Half maart stond ze eigenlijk redelijk

Afbeelding

Om half april terug af gevallen te zijn
Afbeelding


Nu kom ik net aan de wei aan en tref je haar zo aan met haar oogje

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door llora op 09-09-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 14:20

Nu wachten op de hulp voor op de trailer te krijgen
Laatst bijgewerkt door llora op 09-09-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:21

DuoPenotti schreef:
Succes dadelijk.
Je bent een topper voor je paard.


Inderdaad _/-\o_

Anoniem

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:22

Succes vandaag!

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:23

Dat oog zal van de vliegen zijn.

Succes op de kliniek ! Beter om meteen alle medische dingen kunnen uit te sluiten, ook al is het stressvol.

Rocamor

Berichten: 10940
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:26

Oog kan van de vliegen zijn, maar evt ook van bepaalde pollen ofzo.

TS vind je een topper dat je zo snel doorpakt! Succes strakts

pien_2010

Berichten: 43631
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:28

Sterkte. Snel doorgepakt +:)+ en hopelijk vinden ze iets wat goed te verhelpen is.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:33

Ik zag in de bloedwaarden dat het CK verhoogd is: dit is wat dat betekend (opgezocht)

Een eenvoudige en veelgebruikte test is het meten van de hoeveelheid creatinekinase (ck). Dit stofje speelt een rol in de energievoorziening van de spier. Pas als de spiercellen kapotgaan, komt de creatinekinase in relatief grote hoeveelheden in het bloed. Een hoge ck-waarde duidt dus op schade aan de spier.

Ze eet dus haar spieren op!

Verder zag ik dat de leverwaardes ook verhoogd zijn, dus de lever werkt ook niet naar behoren. Wat heeft de dierenarts over deze uitslagen gezegd?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:34

llora schreef:
Oh en voor de mensen die wilde weten wat ze bij de tussen persoon te eten kreeg . Maïsvlokken en merrie brok op het einde omdat ze vermagerde. En er werd hooi in een open bak gelegd waar ze met drie paarden van konden eten. Denk ongeveer een halve klein tot een kleine baal. Wat ze in het begin daar kreeg weet ik niet. Enkel op het einde twee scheppen merrie brok en twee scheppen maisvlokken.


Daardoor kan ze al wat ellende hebben opgebouwd. Dat is gewoon niet goed voor de maag.

Maar je doet het heel goed. Je geeft haar nu de beste zorg. Hopelijk gaat ze makkelijk de trailer op en kan de veearts erachter komen waar de problemen vandaan komen.

Heel veel succes en benieuwd naar het verloop.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:37

Nog even verder gepuzzeld; symptomen lijken op spierbevangenheid

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:39

Succes, ik hoop dat het goed komt.
En ik begrijp je aarzelingen om op te laden en naar de kliniek te gaan helemaal.
Dus echt goed dat je dit wel doet....

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:47

super dat je het zo goed aanpakt, hoop dat het allemaal kwa gedrag goed gaat en ze je pony goed kunnen helpen :(:)

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:52

Ik begrijp dat je met haar naar de kliniek gaat. Dat lijkt me een heel goed idee. Ze ziet er belabberd uit, de hele uitstraling is akelig. En als ik die foto's van nu dan zie naast die oudere foto's, echt om van te schrikken.

Misschien kunnen ze een echo/röntgenfoto van de lever maken, naast verder bloedonderzoek.

Heel veel sterkte met haar

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 14:59

Desi_2409 schreef:
Ik zag in de bloedwaarden dat het CK verhoogd is: dit is wat dat betekend (opgezocht)

Een eenvoudige en veelgebruikte test is het meten van de hoeveelheid creatinekinase (ck). Dit stofje speelt een rol in de energievoorziening van de spier. Pas als de spiercellen kapotgaan, komt de creatinekinase in relatief grote hoeveelheden in het bloed. Een hoge ck-waarde duidt dus op schade aan de spier.

Ze eet dus haar spieren op!

Verder zag ik dat de leverwaardes ook verhoogd zijn, dus de lever werkt ook niet naar behoren. Wat heeft de dierenarts over deze uitslagen gezegd?



Voor de leverwaarde heeft ze ecuchol gehad gedurende 12 dagen en drie weken mariadistel kruid. Voor haar spieren krijgt ze vitamine e en magnesium bij zonder selenium

En moest meer eiwitten gaan voeren. Daarmee de myo flakes protein van agrobs en lijnzaad erbij.

Spierbevangenheid ben ik niet zo mee gekend. Heb het zelf nog nooit gehad bij een van mijn paarden. Maar is dat niet als ze teveel krachtvoer krijgen en te weinig werken en dan ineens hard werken. Kan dat ik verkeerd ben ben er totaal niet mee gekend. Nu de mijn krijgen eigenlijk zowizo niet veel krachtvoer omdat de pony’s dan te snel hevig staan en te dik zijn. Wel krijgen ze allemaal vitamine korrel. Buiten nu deze pony . Ben gestopt met vitamine korrel omdat de selenium te hoog was in het bloeduitslag

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:03

Heel veel succes !

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:28

Spierbevangenheid treedt ook op bij PSSM, ook een aandoening waar ze allerlei klachten van krijgen. Sterkte met haar, hopelijk kunnen ze haar helpen in de kliniek...

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:39

Veel succes op de kliniek!

llora schreef:
Ze krijgt onverpakt hooi. Voordroog geeft diarree. Maar zou ze geen constante diarree hebben met ibd? Want nu heeft ze vooral goede mest. Soms wel droog en de andere keer wat natter maar altijd mooie vaste drollen

Probiotica krijgt ze ook


Mijn merrie met uitgebreide IBD (en 3 verschillende soorten) had en heeft altijd goede mest, helaas is dat dus geen garantie. Ik zou voor die maagscopie gaan en dan kunnen ze meteen darmbiopten nemen voor IBD in diezelfde handeling. Zo ging dat hier in elk geval.

Duran123
Berichten: 1085
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:50

Sterkte!!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:55

Je gaf aan dat ze een selenium overschot had. In dit oude topic zat iemand wiens paard steeds vermagerde en dus een opverschot/ vergiftiging bleek te hebben.
Misschien is het niks... maar wie weet vormen al deze zaken een stukje van de puzzel. Het is immers zelden 1 oorzaak, maar vaak een combinatie van zaken.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 16:03

De moed zinkt in mijn schoenen echt. Zou zo kunnen Wenen. Al twee keer losgebroken en gaan lopen. Gelukkig staat de auto en de trailer in de paddock. Slaagt naar iedereen die nu in de buurt komt. Nu even terug rustig worden. Want ze gaat al op de achterbenen staan als ze nog maar in de buurt van de trailer komt en draait om en loopt weg. Vriendin wilt eventueel met haar camionette komen zo een klein vrachtwagentje in de hoop dat dit lukt maar vrees ervoor. Dochter is ondertussen aangekomen en probeert ze te kalmeren

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:06

Ach wat een verschrikking! Ik hoop voor je dat ze zo wat meewerkender gaat worden!