Ijslander - opgelicht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emj_23
Berichten: 1203
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:57

Hoe zeker weet je dat de laatste eigenaar goed is geïnformeerd door de eigenaar daarvoor? Die heeft dus sowieso willens en wetens een “kapotte” pony de markt ingeslingerd, hoezo niet je verantwoordelijkheid nemen…..
Fijn voor jou dat de pony terug gebracht kon worden, dat gebeurd je niet nog een keer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:03

Emj_23 schreef:
Hoe zeker weet je dat de laatste eigenaar goed is geïnformeerd door de eigenaar daarvoor? Die heeft dus sowieso willens en wetens een “kapotte” pony de markt ingeslingerd, hoezo niet je verantwoordelijkheid nemen…..
Fijn voor jou dat de pony terug gebracht kon worden, dat gebeurd je niet nog een keer.


De vorige eigenaar verdient geen schoonheidsprijs…

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:14

Ninx schreef:
Askja schreef:
Je rept overigens met geen woord over het paard, dat is hier, zoals zo vaak, het grootste slachtoffer.


_/-\o_


Ja dat is een perverse regel dat het paard moet worden teruggenomen (in juridische zin) door de vorige eigenaar wil jij schadeloos gesteld worden.
Als dat nu eens bij een duidelijk verhaal niet meer zou hoeven zou dat veel paardenleed voorkomen.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:39

Alja schreef:
Gadella schreef:
Moderatoropmerking:
De inhoud van dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels


Het gaat al mis bij IJslandse pony :j

Met een stokmaat van een pony is een het gewoon een pony

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 18:04

Kabayo schreef:
Alja schreef:


Het gaat al mis bij IJslandse pony :j

Met een stokmaat van een pony is een het gewoon een pony

Dat vind jij, gelukkig is anders bewezen....

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:41

Hoezo is dat gelukkig?

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:46

Dat vind ik niet, dat is zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:51

Alja schreef:
Gadella schreef:
Moderatoropmerking:
De inhoud van dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels


Het gaat al mis bij IJslandse pony :j

Bij Ijslandse al :)).

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 20:10

Lekker belangrijk dat pony/paard geneuzel :Z

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 20:11

Dus Belgie gebruikt nog wel de term 'afgekeurd'.

Hele vervelende situatie, maar als je het zo leest klinkt het wel als een flink mankement. Uiteindelijk ben je alleen de kosten voor het keuren kwijt dus de schade valt op zich nog mee vind ik.

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 20:13

Jessix schreef:
Hoezo is dat gelukkig?

Omdat IJslanders en hun eigenaren grootheidswaanzin hebben :+
Anders noem je zulke kleine dieren toch geen paarden....

En ja ik heb zelf ook IJslanders :)

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 06:58

_Mir schreef:
Dus Belgie gebruikt nog wel de term 'afgekeurd'.

Als het goed is niet (meer). Wij leren op de studie dat je dat inderdaad nooit mag zeggen, enkel of je positief of negatief advies geeft voor het gebruiksdoel van het paard bij de koper. Je kunt namelijk echt problemen krijgen door te zeggen dat een paard is afgekeurd.

BaileyMixJarig

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 07:58

Askja schreef:
Joh, doe niet zo zuur naar mensen die gewoon eerlijk zijn.

Het is echt rot dat je zo bent opgelicht, maar ook ik vind dat je er wel wat naïef in bent gestapt. Volgende keer iemand meenemen met verstand van IJslanders, en vooral met kijk op de gangen. Iemand die het verschil kan zien tussen een taktprobleem en echte kreupelheid. Nu kun je alleen je verlies nemen, het is niet anders.

Je rept overigens met geen woord over het paard, dat is hier, zoals zo vaak, het grootste slachtoffer.



Nou, dit dus! Raar slachtoffergedrag. Je hebt zelf natuurlijk ook gewoon een verantwoordelijkheid en dit had echt heel makkelijk allemaal voorkomen kunnen worden. Arm beestje.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:33

Wat een zure en nare reacties hier allemaal zeg :r

Als er morgen iemand een overvallen wordt in een donkere steeg staan jullie ook zeker allemaal vooraan te roepen dat je maar niet zo dom moet zijn om door een donkere steeg te lopen?

Tuurlijk is TS te goed van vertrouwen geweest, maar dat is geen misdaad, en heeft ze inmiddels echt wel van geleerd. Een beetje handelaar kan natuurlijk heel overtuigend zijn en praat je zo van een eventuele keuring af.

Aan het einde van het verhaal is ze natuurlijk wel gewoon opgelicht, of althans, dat is geprobeerd, gelukkig is het opgelost.

Dat je dan hier je ervaring deelt, eventueel andere mensen wilt waarschuwen en alleen maar een bak kritiek over je heen krijgt.. ? Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo die behoefte voelen om een ander op zijn fouten te blijven wijzen :n

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:59

Geen bak kritiek, wel een paar eerlijke opmerkingen en adviezen. Compleet misplaatst dus, die kotssmiley.
En dan: 'Gelukkig is het opgelost'? Voor de TS misschien wel, niet voor het paard.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:07

Ik vind het ontzettend erg dat de eigenaar die wist dat dit paard kapot was, haar van de hand heeft gedaan.
Nu gebeurt dit in de grote paarden aan de lopende band, zelfs op Bokt 'geven' mensen 'met pijn in hun hart' hun kapotgereden paard weg om het in te ruilen voor een nieuwe.
Ik dacht dat het in de IJslanders nog een beetje meeviel.....

Arm dier...

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:10

Askja schreef:
Geen bak kritiek, wel een paar eerlijke opmerkingen en adviezen. Compleet misplaatst dus, die kotssmiley.
En dan: 'Gelukkig is het opgelost'? Voor de TS misschien wel, niet voor het paard.


Maar met 30 man achter elkaar gaan roepen dat iemand niet zo dom had moeten zijn om door die donkere steeg te lopen dat is toch geen advies meer?

En dat het paard het grootste slachtoffer is in dit verhaal ben ik zeker met je eens.. Maar dat is uiteindelijk niet de schuld van TS.. Hoe ontzettend sneu het ook is dat het paard weer terug in de handel terecht is gekomen..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:14

Debbie schreef:
Askja schreef:
Geen bak kritiek, wel een paar eerlijke opmerkingen en adviezen. Compleet misplaatst dus, die kotssmiley.
En dan: 'Gelukkig is het opgelost'? Voor de TS misschien wel, niet voor het paard.


Maar met 30 man achter elkaar gaan roepen dat iemand niet zo dom had moeten zijn om door die donkere steeg te lopen dat is toch geen advies meer?

En dat het paard het grootste slachtoffer is in dit verhaal ben ik zeker met je eens.. Maar dat is uiteindelijk niet de schuld van TS.. Hoe ontzettend sneu het ook is dat het paard weer terug in de handel terecht is gekomen..


Dat ben ik met je eens hoor....

Dat iemand misschien wat makkelijk op te lichten is, is een pijnlijke les voor diegene. Je moet argwanend zijn wanneer een IJslander voor een heel zacht prijsje van de hand gaat.

Maar uiteindelijk zijn de verkopers, maar ook de verkoper ervoor, degenen die een schop onder hun hol verdienen.
Wellicht waren de huidige verkopers ook niet erg snugger dat ze zelf niet eens zagen dat het paard onregelmatig was (veel mensen bezitten paarden en weten er helaas geen reet vanaf), maar dat ze het paard nu opnieuw te koop hebben aangeboden terwijl het keuringsrapport aantoont dat het dier stuk is, is gewoon een misdaad.

ruitje

Berichten: 12349
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:27

Dat is geen misdaad, het betreft een klinische keuring. Uit dat rapport blijkt niet dat dat dier stuk is, maar dat hij op dat moment klinisch niet goed was.

Je zou uit het verhaal van de vorige eigenaar kunnen opmaken dat het dier wel stuk is( wat ik nogal wat vind, want schiet 'm dan dood) maar uit dit DA rapport alleen kan je niet de conclusie trekken dat hij stuk is zonder verder onderzoek.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:29

Het probleem is het dumpen van kapotte paarden. Het is niet mooi dat er dergelijke handelsstallen bestaan, die teren op de goedgelovigheid van kopers. Maar dát dergelijke handelsstallen bestaan en vlotjes voorzien worden van paarden om te verkopen, dat is de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:30

ruitje schreef:
Dat is geen misdaad, het betreft een klinische keuring. Uit dat rapport blijkt niet dat dat dier stuk is, maar dat hij op dat moment klinisch niet goed was.

Je zou uit het verhaal van de vorige eigenaar kunnen opmaken dat het dier wel stuk is( wat ik nogal wat vind, want schiet 'm dan dood) maar uit dit DA rapport alleen kan je niet de conclusie trekken dat hij stuk is zonder verder onderzoek.


De vorige eigenaar heeft aangegeven dat het dier wel degelijk officieel ‘stuk’ bevonden is.
En opnieuw komt dit dier niet door een klinische keuring.

Zo’n dier de markt op schuiven vind ik dan een misdaad.

Mensen moet hun verantwoordelijkheid nemen. Helaas zijn veel mensen nogal ruggengraatloos.

ruitje

Berichten: 12349
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:39

@Ninx, waar lees jij dat? Er staat dat de vorige eigenaar wist dat hij een peesblessure had. Dat is wat anders dan voorgoed stuk.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:44

Uit dit stukje haal ik ook wat Ninx haalt

Citaat:
Ik kreeg de vraag of de mensen verteld hadden van de peesblessure. Ik was stomverbaasd, ik had tenslotte volgens de verklaring van de mensen op papier een gezond paard zonder mankementen gekocht.
Ik heb direct tegen de kopers gezegd dat ik de koop ongedaan wou maken en mijn geld terug!
Wat was ik boos zeg! Het paard was niet meer geschikt voor hetgeen ik ermee zou doen, namelijk 2x week rijden, 1x met koets en bosritjes onder zadel.


TS wist dat het paard niet meer geschikt was voor wat ze ermee wilde doen. De keuring was pas de dinsdag daarop. Dit kan dus enkel gecommuniceerd geweest zijn door de persoon die haar ook op de hoogte heeft gebracht van de peesblessure.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:10

Ninx schreef:
ruitje schreef:
Dat is geen misdaad, het betreft een klinische keuring. Uit dat rapport blijkt niet dat dat dier stuk is, maar dat hij op dat moment klinisch niet goed was.

Je zou uit het verhaal van de vorige eigenaar kunnen opmaken dat het dier wel stuk is( wat ik nogal wat vind, want schiet 'm dan dood) maar uit dit DA rapport alleen kan je niet de conclusie trekken dat hij stuk is zonder verder onderzoek.


De vorige eigenaar heeft aangegeven dat het dier wel degelijk officieel ‘stuk’ bevonden is.
En opnieuw komt dit dier niet door een klinische keuring.

Zo’n dier de markt op schuiven vind ik dan een misdaad.

Mensen moet hun verantwoordelijkheid nemen. Helaas zijn veel mensen nogal ruggengraatloos.

Helemaal mee eens.

Ik ben bang dat dit momenteel ook vaker gebeurt dan voorheen, omdat de vraag naar paarden voor de gemiddelde (recreatie)ruiter momenteel veel groter is dan het aanbod. Voor eigenaren (en dat zijn echt niet alleen handelsstallen, ook particulieren) die minder begaan zijn met hun paarden dan met hun portemonnee kan de drempel dan erg laag worden om paarden te koop aan te bieden die niet gezond zijn. Misschien niet eens altijd definitief 'stuk', in de zin dat een zorgvuldig behandel- en revalidatietraject nog kans van slagen zou geven op herstel, maar in ieder geval op het moment van verkoop niet inzetbaar als rijpaard.
Met twee slachtoffers als gevolg: de nieuwe eigenaar, en het paard.

Ik denk wel dat veel van dit leed te voorkomen is door als koper je wettelijke onderzoeksplicht (ja, die heb je) serieus te nemen. Die overspannen markt zorgt er namelijk ook voor dat veel kopers wel heel snel, met de adem van andere mogelijke kopers in hun nek, een paard aanschaffen. Soms ongezien - wat ik onvoorstelbaar vind, maargoed. Zeker kopers die zelf weinig kennis van zaken en weinig ervaring hebben, kunnen daardoor heel makkelijk een kat in de zak kopen.
De grote boosdoener is daarbij uiteraard de verkoper, laat dat duidelijk zijn. Maar de koper kan zich hiertegen echt wel redelijk adequaat beschermen, en wel door:
1. Zich goed te laten informeren aangaande bijv. trainingstoestand, gezondheid en achtergrond van het betreffende paard, dus doorvragen en geen genoegen nemen met vage/ontwijkende antwoorden.
2. Zich niet te laten opjagen tot een overhaaste beslissing ('straks komen er nog twee mensen kijken dus je moet nu wel snel beslissen anders is ie weg')
3. Een ervaren deskundige meenemen bij het kijken naar een paard, niet alleen vanwege die deskundigheid, maar ook vanwege de objectieve blik
4. Altijd het paard voor laten rijden en ook zelf uitproberen, daar koop je het dier immers voor
5. Nóóit een koopovereenkomst (en daar valt mondeling aangeven dat je het paard wilt kopen juridisch ook onder!) aangaan voordat het paard klinisch is goedgekeurd door een op dat vlak ervaren (!) DA of kliniek.

Als meer kopers dit ter harte zouden nemen, zou dat een hoop teleurstellingen en paardenleed kunnen schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:10

Debbie schreef:
Wat een zure en nare reacties hier allemaal zeg :r

Als er morgen iemand een overvallen wordt in een donkere steeg staan jullie ook zeker allemaal vooraan te roepen dat je maar niet zo dom moet zijn om door een donkere steeg te lopen?

Tuurlijk is TS te goed van vertrouwen geweest, maar dat is geen misdaad, en heeft ze inmiddels echt wel van geleerd. Een beetje handelaar kan natuurlijk heel overtuigend zijn en praat je zo van een eventuele keuring af.

Aan het einde van het verhaal is ze natuurlijk wel gewoon opgelicht, of althans, dat is geprobeerd, gelukkig is het opgelost.

Dat je dan hier je ervaring deelt, eventueel andere mensen wilt waarschuwen en alleen maar een bak kritiek over je heen krijgt.. ? Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo die behoefte voelen om een ander op zijn fouten te blijven wijzen :n


Ik ben het helemaal met je eens. Waarom moet hier op gehamerd worden? TS weet nu dat ze had moeten keuren en zal zichzelf ook wel voor haar hoofd slaan dat ze niet gekeurd heeft. Waarom hier op doordrammen? Ik weet uit eigen ervaring hoe goedgelovig mensen op dat gebied kunnen over komen.

Feit is dat de handelaren nu bewust een paard aanbieden waarvan ze weten dat dit paard ongeschikt is om mee te rijden en dit verzwijgen. TS wil hier op bokt mensen daarvoor waarschuwen en is toch alleen maar goed?

Ik vind het echt triest dat hier mensen de schuld bij TS neer leggen. In mijn ogen is die handelaar de enige die de boel aan het besodemieteren is en jullie keuren dit blijkbaar goed?