Rare bult bij pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:30

Ik weet niet of ik dit topic goed geplaatst heb, maar anders mag hij natuurlijk verplaatst worden.

Enkele weken geleden zag ik bij mijn pony een vrij grote bult, zeker een handgrootte. Hij voelt bobbelig aan. Omdat we vermoedden dat ze een trap had gehad, hebben we er niks mee gedaan. Nu zit de bult enkele weken later er nog steeds, en ik weet niet wat het kan zijn en of het ernstig kan zijn. 1 februari moeten we naar de dierenarts voor artrose, dus ik wil het dan sowieso vragen. Maar omdat ik mij
zorgen maak, ben ik toch benieuwd wat jullie vinden als je de onderstaande foto’s kijkt. Hebben jullie paarden wel eens zoiets gehad? Ze reageert er verder helemaal niet op, dus een spierscheur oid lijkt me niet...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:33

Lijkt op wat ze een,mouw' noemen

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:36

Sintara schreef:
Lijkt op wat ze een,mouw' noemen


Ik heb even gegoogeld, maar ik zie dat mouw voorkomt op het knie gewricht. Dit zit echt achterop haar bil -O-

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:37

Hoe voelt het aan? Is het warm? Zacht of juist hard? Voelt het alsof er 'water' in zit of juist meer pudding achtig?

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:45

_Nelleke_ schreef:
Hoe voelt het aan? Is het warm? Zacht of juist hard? Voelt het alsof er 'water' in zit of juist meer pudding achtig?


De bult is wel warm. En nee, niet echt water. Het is wel wat harder, maar ik kan hem wel wat indrukken, meer pudding achtig dan!

bibstertje
Berichten: 417
Geregistreerd: 31-12-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:48

kan heel goed een hematoom zijn, soort grote bloeduitstorting, duurt lang tot dat weg is

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:50

Misschien kan je even een foto sturen naar de DA waar je toch op 1 februari naar toe gaat?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:53

Een hematoom voelt vaak als een 'zak water', niet echt stevig, tenzij er zoveel zwelling is dat de huid het stevig houdt. In dit geval zou ik ook de temperatuur van je paard even goed in de gaten houden. Als de bult warm is zou het ook een ontsteking kunnen zijn.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:55

rien10 schreef:
Misschien kan je even een foto sturen naar de DA waar je toch op 1 februari naar toe gaat?

Dat lijkt me eigenlijk ook het beste idd.
Mijn paard heeft een hematoom gehad, maar dat zag er heel anders uit. Soort halve volleybal. Die werd na een paar dagen heel hard, bleef daarna lang hetzelfde. En na een paar weken was hij opeens van de een op de andere dag nog maar half zo groot

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Re: Rare bult bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:50

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga inderdaad de dierenarts wel even de foto’s mailen. Ik hoopte dat misschien iemand hier op Bokt ook wel zoiets heeft gehad bij zijn/haar paard. Een ontsteking... Lijkt me toch dat ze dan wel erop zou moeten reageren?

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:57

Zit er wel verandering in? Kleiner/groter/warmer/enzovoort.

Ik heb hier een vergelijkbare plek gehad na een trap. Dit was wel een stuk kleiner en in de hals. Had niet het idee dat ze echt last van had buiten wat stijfheid. Met een week of 3 trok dat weg, na een week of 4 niets meer van ze zien.

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 19:03

Mooblie schreef:
Zit er wel verandering in? Kleiner/groter/warmer/enzovoort.

Ik heb hier een vergelijkbare plek gehad na een trap. Dit was wel een stuk kleiner en in de hals. Had niet het idee dat ze echt last van had buiten wat stijfheid. Met een week of 3 trok dat weg, na een week of 4 niets meer van ze zien.


De bult zit er al sinds de van de wei naar de paddock gingen, dat was eind oktober. Ik vind het zo lang inmiddels.. Ik heb het idee dat hij nu alleen maar groter is. Wij dachten zelf ook aan een soort blauwe plek, omdat hij toen ook iets naar beneden leek te zakken maar hij is nu groter dan hij was, en heel bobbelig. Echt vreemd..

aandreaa
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:32

Paard bij ons heeft dat eens gehad, was een onderhuidse bloeding ter grootte van een halve voetbal.
Veearts gaf aan dat het lichaam dit zelf op zou ruimen. Is ook helemaal goed gekomen.
Heeft wel een half jaar geduurd voordat het weg was.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:23

Sintara schreef:
Lijkt op wat ze een,mouw' noemen

De kok heef de pan horen slaan, maar weet niet waar de lepel hangt.

Het lijkt mij een bloeduitstorting.