Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:49

Die van mij was ook niet goed op de kogel rv, die is ook ingespoten, vandaar het stappen de eerste weken.
Ik mag nu weer op gaan bouwen met 3x 3 min draf erbij.

Die van mij kreeg al vit E, magnesium, aminozuren, extra eiwitten vanwege PSSM.
Ik ben nu ook glucosamine/msm bij gaan geven.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:02

Hier enorm veel supplementen geprobeerd, maar uiteindelijk was er niet echt iets dat verschil maakte. Wij bleven dus alleen vitamine e en magnesium geven, de rest gaf geen tot amper resultaat.

Hebben ook veel overleg gehad met de da daarover, maar die was het ook eens dat we beter konden stoppen dan.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 14:26

@sjonniez Hij struikelde met links achter, maar minimaal zichtbaar en alleen onder t zadel. Nooit een pas kreupel gelopen, alleen af en toe een takt fout wat voelde als struikelen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 14:26

Nouvel schreef:
Die van mij was ook niet goed op de kogel rv, die is ook ingespoten, vandaar het stappen de eerste weken.
Ik mag nu weer op gaan bouwen met 3x 3 min draf erbij.

Die van mij kreeg al vit E, magnesium, aminozuren, extra eiwitten vanwege PSSM.
Ik ben nu ook glucosamine/msm bij gaan geven.


Dan heb jij een andere vloeistof ingespoten gekregen dan ik. Ik mocht na 2 dagen rust weer gaan longeren en vervolgens weer rijden.

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:55

Askja schreef:
Als je niet elk half jaar of daaromtrent wilt laten inspuiten, kan lasertherapie een goed alternatief zijn.


Mijn osteopaat is hier voor het eerst mee gestart bij mijn pony (nieuwe osteo voor ons) en dat gaf echt een wereld van verschil.
Ze kon sluiten en zitten in de galop ipv heel hard gaan zonder balans.

Het SI is te diep. Dat kan je niet laseren. Hij kan max 7cm diep dacht ik. Maar hier word dan wel het lendengebied gelaserd. Die krijgt het meest te voorduren. Vreselijk hoge spiertonus.

Ik was echt verbaasd en inderdaad een goede tip!

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:50

Gizeppie schreef:
Nouvel schreef:
Die van mij was ook niet goed op de kogel rv, die is ook ingespoten, vandaar het stappen de eerste weken.
Ik mag nu weer op gaan bouwen met 3x 3 min draf erbij.

Die van mij kreeg al vit E, magnesium, aminozuren, extra eiwitten vanwege PSSM.
Ik ben nu ook glucosamine/msm bij gaan geven.


Dan heb jij een andere vloeistof ingespoten gekregen dan ik. Ik mocht na 2 dagen rust weer gaan longeren en vervolgens weer rijden.


Maar dat was alleen SI toch?
Die van mij was ook niet goed op de kogel rv en is daar ook ingespoten.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 17:03

@Nouvel

Ja alleen zijn Si

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:52

Iemand hier ook bloedzuiger therapie geprobeerd?

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:10

tirzasarah10 schreef:
Iemand hier ook bloedzuiger therapie geprobeerd?


Haha nee. Ik geloof alleen in theorieën die bewezen zijn wetenschappelijk. Bij mij komt om de drie maanden de chiropraktor langs en ik ga op controle bij de kliniek indien nodig.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:44

Gizeppie schreef:
@Nouvel

Ja alleen zijn Si


Oké dan zal dat het grote verschil maken denk.
Die van mij was na die 5 weken stappen na het behandelen en inspuiten wel echt verbazend beter gaan bewegen.
Ik stond er zelf van te kijken toen ik hem gisteren bij de dierenarts aan de longe had.
Zo blij dat ik hem helemaal na heb laten lopen!

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:35

tirzasarah10 schreef:
Iemand hier ook bloedzuiger therapie geprobeerd?

Voor het SI??
Nou dan mogen ze flink zuigen want dat zit enorm diep :')
Bloedzuigers zijn leuk bij onderbeen problemen. Daar waar geen spierweefsel zit.

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:45

Popstra schreef:
tirzasarah10 schreef:
Iemand hier ook bloedzuiger therapie geprobeerd?

Voor het SI??
Nou dan mogen ze flink zuigen want dat zit enorm diep :')
Bloedzuigers zijn leuk bij onderbeen problemen. Daar waar geen spierweefsel zit.


Zou dan meer voor de spieren er omheen gaan. Het schijnt enorm goed te helpen bij de spieren vandaar mijn vraag.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 01:40

Nouvel schreef:
Gizeppie schreef:
@Nouvel

Ja alleen zijn Si


Oké dan zal dat het grote verschil maken denk.
Die van mij was na die 5 weken stappen na het behandelen en inspuiten wel echt verbazend beter gaan bewegen.
Ik stond er zelf van te kijken toen ik hem gisteren bij de dierenarts aan de longe had.
Zo blij dat ik hem helemaal na heb laten lopen!


Chablis heeft nog nooit echt slecht gelopen. Niet kreupel, maar dressuur oefeningen gingen minder. Liep gewoon niet lekker en af en toe maakte hij dan een takt fout. Soms was dit 1 keer per training, maar soms met spanning of kouder weer vaker. Dat vond ik gek..

Chablis loopt nu ook beter! Veel ruimer!

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:28

Die van mij was ook niet kreupel, maar ging inderdaad ook steeds moeizamer, lastiger te sluiten, steeds meer hangen op mijn handen...
Ik dacht dat het vooral aan de PSSM lag, maar ik wilde hem toch voor de zekerheid helemaal na laten lopen om te kijken of er toch niets iets anders uit zou komen waar ik hem mee zou kunnen helpen.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:46

Wat betreft bloedzuigers... de spieren in de paarden rug zijn heel erg dik en stevig en liggen ook diep. Als deze door een arts behandeld worden gaat er al een naald van een dikke 10 cm in.
Als het SI aangeprikt moet worden is de naald nog veel langer. Ik denk niet dat een bloedzuiger daar nuttig voor is. Nogmaals, die zijn nuttiger op het beenwerk van het paard

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:42

Popstra schreef:
Wat betreft bloedzuigers... de spieren in de paarden rug zijn heel erg dik en stevig en liggen ook diep. Als deze door een arts behandeld worden gaat er al een naald van een dikke 10 cm in.
Als het SI aangeprikt moet worden is de naald nog veel langer. Ik denk niet dat een bloedzuiger daar nuttig voor is. Nogmaals, die zijn nuttiger op het beenwerk van het paard


Dank voor je uitleg! Dan denk ik ook nog even na over de mesotherapie waar door de arts over werd gesproken.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:09

Meso therapie is wel echt fijn hoor voor je paard.
Mijn paarden krijgen dat ook en Je merkt echt verschil in presteren als ze dat gehad hebben.
Meso therapie word met kortere naaldjes gedaan omdat het op de zenuwen moet werken die onder de huid zitten

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:40

Er is al een tijdje niet meer gereageerd maar ik vroeg me af hoe het met jullie paarden inmiddels gaat? Merken jullie na een langere periode nog steeds dat het gewerkt heeft of vallen toch veel paarden weer terug in het oude patroon?

Mijn paard is gisteren ook ingespoten wegens milde tot matige artrose. Klachten waren vergelijkbaar als die hier eerder genoemd zijn, niet kreupel maar wel moeizaam en af en toe omspringen in de galop (hij kan geen wissels :+ ). Echter was hier het advies 2 dagen rust en dan meteen volle bak trainen... juist veel trainen en bewegen zou erg belangrijk zijn. Maar het voelt nogal tegenstrijdig, dus twijfel nog wat ik ermee moet. Inderdaad vooral veel galop, dus ga denk ik maar beginnen met wat buitenritjes rechtuit, aangezien dat altijd al probleemloos ging en dan over een week of twee eens in de bak kijken? Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:49

Bij die van mij is het nu bijna 3 maanden geleden, hij is in SI en kogel rv ingespoten.
Ik heb eerst aan de hand gestapt en had toen een opbouwschema van 4 weken.
Bij de controle was hij erg verbeterd.
Na het opbouwschema kwam al vrij snel de sneeuw, dus toen kon ik ook weinig.
Ik doe nu dus vooral nog basiswerk, goed van achteruit rijden, grote wendingen, lekker draven en galopperen.
Ben van plan om vanaf deze week het normale werk weer in te gaan voeren.

Tot nu toe voelt hij echt beter aan, meer van achteruit, voorwaartser, minder op mijn handen hangen, meer vanzelf oprichten van voren ipv voorover hangen.
Maar ik ben nog niet zo lang opgestart natuurlijk en het inspuiten is nog maar kort geleden, ik heb geen idee wat het in de toekomst gaat doen, dat gaan we ervaren.

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:13

Een iets andere vraag: wat kostte het inspuiten van het SI bij jullie?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:21

Voorzichtig positief dus. Vind het wel bijzonder dat jij nog zo'n uitgebreid opbouwschema hebt gehad... lastig dat dierenartsen daar kennelijk dus toch anders over denken.

@rensju alleen het inspuiten koste hier iets minder dan 250 euro. Het gehele onderzoek eromheen een stuk meer

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:23

rensju schreef:
Een iets andere vraag: wat kostte het inspuiten van het SI bij jullie?


€258 en een beetje.
Onder echo begeleidende gewrichtinjecties beide kanten van het SI. @SMDC

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:48

Rainer schreef:
Voorzichtig positief dus. Vind het wel bijzonder dat jij nog zo'n uitgebreid opbouwschema hebt gehad... lastig dat dierenartsen daar kennelijk dus toch anders over denken.

@rensju alleen het inspuiten koste hier iets minder dan 250 euro. Het gehele onderzoek eromheen een stuk meer


Bij benen inspuiten is het vaak voorzichtiger opbouwen dan bij rug/si en dergelijke. Daar moet je wel rekening bij houden bij zulke verhalen. Dat opbouwschema is dus ook gebaseerd op de kogel en niet alleen si. Daarnaast ligt het ook aan de schade die er is bij het si, ontstekingen, artrose enzovoorts en aan het klinische beeld. Allemaal factoren waardoor de opbouw anders kunnen en moeten zijn. Bij alleen si klachten wil je bijvoorbeeld zo snel mogelijk opbouwen om effect van inspuiten te gebruiken om paard weer beter te leren lopen en niet in eigen aangeleerde bewegingsvorm laten lopen.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:04

Verschilt per arts. Ik mag na 2 weken altijd weer gewoon aan de gang

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:04

MyWishMax schreef:
Bij benen inspuiten is het vaak voorzichtiger opbouwen dan bij rug/si en dergelijke. Daar moet je wel rekening bij houden bij zulke verhalen. Dat opbouwschema is dus ook gebaseerd op de kogel en niet alleen si. Daarnaast ligt het ook aan de schade die er is bij het si, ontstekingen, artrose enzovoorts en aan het klinische beeld. Allemaal factoren waardoor de opbouw anders kunnen en moeten zijn. Bij alleen si klachten wil je bijvoorbeeld zo snel mogelijk opbouwen om effect van inspuiten te gebruiken om paard weer beter te leren lopen en niet in eigen aangeleerde bewegingsvorm laten lopen.

Dat is wel een goed punt, dankjewel. Ik ga me denk ik maar gewoon aan het advies van de dierenarts houden, dus juist veel trainen en ondersteunen met fysio. Vind het heel spannend, ben zo bang dat het niet (voldoende) werkt en dat als het werkt hij na 2 maanden weer terug valt.