Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:28

Ik ben zelf geen dressurruiter maar mij is destijds wel geadviseerd om veel lang en laag te rijden. En galop zou beter zijn dan draf. Daarnaast adviseerde de arts minimaal 1x per week een buitenrit met daarin een flink stuk galop op tempo en rechtuit.

Mijn paard kon ansich goed verzamelen maar mij werd geadviseerd om dit te beperken.

Mss goed dat je met jouw arts overlegd wat de beste training is in jouw geval.

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:34

De arts van Beauty adviseert inderdaad ook veel galop. Galoptrainingen in het bos. Rechtuit. Maar met de winter op komst ben ik net als TS ook aan het kijken wat voor opties er in de bak zijn.
Ik heb contact met lelymare voor aquatraining.

Mijn pony heeft nieuwbotvorming rondom SI rechts klasse 2
Volgens de dierenarts mag ze volgend jaar de eventing weer in..(BB niveau) maar ik heb er een hard hoofd in.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:36

Chesss schreef:
Trainen is bewust met goed ruggebruik/ lichaamsgebruik trainen.
Instructeurs die via de ncsha zijn opgeleid van Bastiaan de recht kunnen je hier heel goed bij helpen.
Niet enkel rijden maar afwisselen met aan hand werken longeren aan de dubbele lijnen en balken gebruiken in je training.


Ik heb inderdaad ook op die manier les. En het doet eilis echt goed. De stapjes vooruit die we maken zijn minicuul maar ze kan ik elk geval weer ontspannen in de rug. In ben erg te spreken over haar. Ook omdat ze van alles een beetje kan. Lange teugelen, werken aan de hand, longeren en rijden. En we wisselen dat lekker af. Of we beginnen aan de hand en halverwege ga ik nog even rijden. En zo pak ik het rijden thuis ook aan.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:38

SjonnieZ schreef:
Ik ben zelf geen dressurruiter maar mij is destijds wel geadviseerd om veel lang en laag te rijden. En galop zou beter zijn dan draf. Daarnaast adviseerde de arts minimaal 1x per week een buitenrit met daarin een flink stuk galop op tempo en rechtuit.

Mijn paard kon ansich goed verzamelen maar mij werd geadviseerd om dit te beperken.

Mss goed dat je met jouw arts overlegd wat de beste training is in jouw geval.



Die van mij kan ik de bak niet eens galop. Wilt buiten ook niet altijd. Mij is juist verteld dat galop erg belastend is voor het si. Daarom moest ik het de eerste weken ook nog even vermijden

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:28

koetjeboe schreef:
SjonnieZ schreef:
Ik ben zelf geen dressurruiter maar mij is destijds wel geadviseerd om veel lang en laag te rijden. En galop zou beter zijn dan draf. Daarnaast adviseerde de arts minimaal 1x per week een buitenrit met daarin een flink stuk galop op tempo en rechtuit.

Mijn paard kon ansich goed verzamelen maar mij werd geadviseerd om dit te beperken.

Mss goed dat je met jouw arts overlegd wat de beste training is in jouw geval.



Die van mij kan ik de bak niet eens galop. Wilt buiten ook niet altijd. Mij is juist verteld dat galop erg belastend is voor het si. Daarom moest ik het de eerste weken ook nog even vermijden


Wat een verschil he, dat Ellis niet in galop wil en die van mij bij voorkeur galoptrainingen moet doen.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:14

koetjeboe schreef:
SjonnieZ schreef:
Ik ben zelf geen dressurruiter maar mij is destijds wel geadviseerd om veel lang en laag te rijden. En galop zou beter zijn dan draf. Daarnaast adviseerde de arts minimaal 1x per week een buitenrit met daarin een flink stuk galop op tempo en rechtuit.

Mijn paard kon ansich goed verzamelen maar mij werd geadviseerd om dit te beperken.

Mss goed dat je met jouw arts overlegd wat de beste training is in jouw geval.



Die van mij kan ik de bak niet eens galop. Wilt buiten ook niet altijd. Mij is juist verteld dat galop erg belastend is voor het si. Daarom moest ik het de eerste weken ook nog even vermijden



Reden temeer voor TS om advies in te winnen bij de DA.
Mijn paard had galop juist als voorkeursgang.
Hij mocht van mij buiten altijd zelf kiezen... ik het tempo hij de gang... het werd meestal de galop ook in rustig tempo.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 15:54

_Anneruth schreef:
Mijn werd destijds (10 jaar geleden) verteld dat ik er heel bewust moest zijn van de beenzetting. Mijn paard was zijn SI gewricht gaan ontzien door zijn rechter achterbeen iets buiten de massa om naar voren weg te gaan zetten en was het mijn taak om hem weer te leren zijn benen recht naar voren te plaatsen. Ik deed dat bv door oefeningen als schouder voor en in de hoeken goed letten op het binnen achterbeen, dat hij die goed onder liet treden. Daarnaast moest ik zorgen voor goede opbouw van de rugspieren. Ondanks dat mijn paard sterk verbetert is, heeft hij nooit meer echt 100% correct gelopen. Met de wetenschap van nu zou ik bijvoorbeeld ook met de aquatrainer gaan werken.


Hier kan ik mij inderdaad wel in vinden. Chablis zijn beweging is anders geworden. Ik vind hem links er anders onder zetten dan rechts. Het scheelt een halve hoef, maar het is wel voelbaar als je erop zit. Het rechtstellen is denk ik ook wel erg belangrijk.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 15:56

SjonnieZ schreef:
Ik ben zelf geen dressurruiter maar mij is destijds wel geadviseerd om veel lang en laag te rijden. En galop zou beter zijn dan draf. Daarnaast adviseerde de arts minimaal 1x per week een buitenrit met daarin een flink stuk galop op tempo en rechtuit.

Mijn paard kon ansich goed verzamelen maar mij werd geadviseerd om dit te beperken.

Mss goed dat je met jouw arts overlegd wat de beste training is in jouw geval.


Chablis gaat gelukkig minimaal 1 keer mee naar buiten. De galop werkt inderdaad beter in dan de draf.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:00

Mag ik hier aansluiten voor info en delen van ervaringen?
Mijn paard is gisteren ingespoten in SI gewricht en kogel rv.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 19:19

Nouvel schreef:
Mag ik hier aansluiten voor info en delen van ervaringen?
Mijn paard is gisteren ingespoten in SI gewricht en kogel rv.


Tuurlijk!

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:07

Hoe gaat het nu?

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:16

Citaat:
Citaat:

Die van mij kan ik de bak niet eens galop. Wilt buiten ook niet altijd. Mij is juist verteld dat galop erg belastend is voor het si. Daarom moest ik het de eerste weken ook nog even vermijden


Wat een verschil he, dat Ellis niet in galop wil en die van mij bij voorkeur galoptrainingen moet doen.

... twee kanten van dezelfde medaille. Bij galop komt veel bekkenkanteling te pas, dat is op zich gunstig ('rust roest', een dier met artrose kan pijnvrij zijn, maar bewegen is een must)
maar in eerste instantie goed 'opwarmen'. (En pal na de ingreep goed het advies van de dierenarts volgen.)

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:25

Hier nog aan het stappen, heb er nu 2 weken op zitten, nog 2 te gaan...

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 00:10

Saaams schreef:
Hoe gaat het nu?


Ik heb afgelopen maandag controle gehad. Het si is symmetrisch dat betekent dat de behandeling effect heeft. Echter heeft Chab wel moeite met het opnieuw leren bewegen. Hij is momenteel een raket en alles is moeilijk. Ik herken mn paard soms niet meer terug. Van flegmatiek en koel naar standje raket en explosie. Ik heb t nagevraagd bij de kliniek. Die zeggen dat t voornamelijk te maken heeft met de combinatie van t weer en het opnieuw uitvinden van zichzelf.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:32

Mijn paard was 5 weken geleden ingespoten in SI en kogel rv.
Gisteren terug geweest voor controle en hij was gelukkig goed verbeterd.
Ik mag weer rustig op gaan bouwen, dus dat is super fijn!

Hebben jullie vaker in laten spuiten of hoe lang doen jullie paarden het goed/beter na het inspuiten?
En geven jullie nog supplementen?
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 01-01-21 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:56

Inspuiten is niet enkel symptoom bestrijding!
Er word vaak een mix ingespoten waar ook ontstekingsremmer bij zit. Het helpt dus de ontsteking g te minderen want deze geeft de klachten en lijd uiteindelijk tot de artrose.
Het is dus zaak dat de ontsteking weg blijft.
Dit geld voor alle gewrichten. Paarden kunnen er veel baad bij hebben Als je het elk half jaar laat doen.

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:38

Volgens mij is het heel afhankelijk met welke vloeistof je in spuit. Je kan niet alles onbeperkt blijven spuiten.
Ik zou dus zeker niet elk jaar inspuiten.. vind ik nogal een cruciale uitspraak.
Zeker ook gezien er aan inspuiten in gewrichten elke keer weer risico’s verbonden zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:41

Popstra schreef:
Inspuiten is niet enkel symptoom bestrijding!
Er word vaak een mix ingespoten waar ook ontstekingsremmer bij zit. Het helpt dus de ontsteking g te minderen want deze geeft de klachten en lijd uiteindelijk tot de artrose.
Het is dus zaak dat de ontsteking weg blijft.
Dit geld voor alle gewrichten. Paarden kunnen er veel baad bij hebben Als je het elk half jaar laat doen.



Dat ligt er maar aan waarmee je moet laten spuiten. Sommige middelen verhelpen de ontsteking maar brengen schade aan, aan het gewricht,

Mijn DA zei 1x spuiten is prima
2x spuiten binnen een jaar is acceptabel
3x spuiten binnen een jaar en je moet je afvragen waar je mee bezig bent.

Denk dus dat TS deze vraag beter aan haar DA kan voorleggen.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:42

Mijn dierenarts gaf aan dat je dit niet zomaar steeds opnieuw moet doen, soort van preventief.
Ik heb daar ook naar gevraagd, of het zin heeft om dit standaard om de zoveel tijd te doen.
Alleen als er echt gerichte klachten zijn waarvoor het nodig is doen dus volgens hem.
Hij gaf wel aan dat het in geval van mijn paard zinvol is om met regelmaat een osteopathische behandeling te doen zodat hij los blijft en we voor blijven dat we op het punt kwamen waar hij nu zat.

Geven jullie ook nog supplementen?

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:32

Ik geef zeker supplementen.
Advies van de dierenarts is sowieso vitamine E voor de spieren.

Voor de artrose krijgt ze:
Magnesium
Vitamine E
Naf Duivelsklauw 20ml
Souplesse Siroop van Vitalstyle.

En elke 3 maanden de osteopaat.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 13:35

Nouvel schreef:
Mijn paard was 5 weken geleden ingespoten in SI en kogel rv.
Gisteren terug geweest voor controle en hij was gelukkig goed verbeterd.
Ik mag weer rustig op gaan bouwen, dus dat is super fijn!

Hebben jullie vaker in laten spuiten of hoe lang doen jullie paarden het goed/beter na het inspuiten?
En geven jullie nog supplementen?


Ik mocht vrijwel direct hem weer beweging geven na het inspuiten. Ik ben inmiddels 2 maanden verder. Ik begin nu pas daadwerkelijk er iets van te merken. Hij struikelt minder en loopt veel ruimer. Ook is hij een stuk voorwaartser geworden.

Chablis krijgt supplementen (glucosamine en msm).

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 13:35

Popstra schreef:
Inspuiten is niet enkel symptoom bestrijding!
Er word vaak een mix ingespoten waar ook ontstekingsremmer bij zit. Het helpt dus de ontsteking g te minderen want deze geeft de klachten en lijd uiteindelijk tot de artrose.
Het is dus zaak dat de ontsteking weg blijft.
Dit geld voor alle gewrichten. Paarden kunnen er veel baad bij hebben Als je het elk half jaar laat doen.


Dit is afhankelijk welke vloeistof ingespoten wordt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:36

Als je niet elk half jaar of daaromtrent wilt laten inspuiten, kan lasertherapie een goed alternatief zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:46

Gizeppie schreef:
Nouvel schreef:
Mijn paard was 5 weken geleden ingespoten in SI en kogel rv.
Gisteren terug geweest voor controle en hij was gelukkig goed verbeterd.
Ik mag weer rustig op gaan bouwen, dus dat is super fijn!

Hebben jullie vaker in laten spuiten of hoe lang doen jullie paarden het goed/beter na het inspuiten?
En geven jullie nog supplementen?


Ik mocht vrijwel direct hem weer beweging geven na het inspuiten. Ik ben inmiddels 2 maanden verder. Ik begin nu pas daadwerkelijk er iets van te merken. Hij struikelt minder en loopt veel ruimer. Ook is hij een stuk voorwaartser geworden.

Chablis krijgt supplementen (glucosamine en msm).


Struikelde hij met de voorbenen of met de achterbenen?

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:49

Paard van vriendin struikelde ook opeens veel (voor). Naar de kliniek geweest, foto´s en echo gehad. Aan 1 kant van het si artrose.
Ingespoten, daarna weer opbouwen in combi met aquatraining, paardje knapte goed op.