Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:30

Wat een heftige plek zeg! Hopelijk gaat het nu goed genezen.

Ik heb contact gehad met de Raaphorst en ben weer hun zelf gemaakte mokzalf(met antibiotica en cortios) gaan smeren.

Ook loopt ze 24/7 met de silver whinnys en de korsten beginnen bij mijn merrie ook mooi los te laten!
Hoop dat het bij ons ook door zet.

Wat gebruiken jullie voor beschermers tijdens het rijden?
Ik gebruik de Back on Track beenbeschermers, die sluiten wel rondom maar bij de koot niet meer.
Ik vraag me dan af of het belangrijk is dat dat deel ook afgeschermd wordt of dat het niet veel kwaad kan?

Afgelopen weekend wel nog heerlijk kunnen rijden, maar je ziet dat er nog een klein deel been "onbeschermd" is...
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:43

Waarom antibiotica Kimsel? Dat doet niks bij vasculitis namelijk.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:49

Dat zit standaard in die mokzalf, op advies van hun weer gaan smeren en ik had dat ook nog staan van vorig jaar.

Dus ja het is waarschijnlijk wat onnodig lokaal antibiotica gebruik, maar de rest van de zalf doet voor alsnog goed zijn werk

Daarnaast hebben wij ook nog geen officiële diagnose van vasculitis, alleen dat het volgens verschillende mensen hier heel erg erop lijkt, er is geen biopt genomen en we hadden alleen nog wat korstjes

Paar dagen terug
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:53

Het ziet er wel iets anders uit, maar het zou kunnen. Heb je het been geschoren of is het van zichzelf zo kort met roze huid eronder?

Je zou ook alleen hydrocortiderm kunnen smeren dan.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:58

Ik heb het inderdaad geschoren om beter bij de korstjes te komen.

Zo was het eerst, trok niet weg met 2mnd met rust laten, toen korsten los geweekt en gewassen met hibiscrub
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na opdrogen zag het er toen zo uit
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:09

Het komt bij mij niet helemaal over als vasculitis, waarbij de beharing locaal vaak ook dunner wordt. Verder komen daar vaak ronde plekken bij voor, eventueel met wat meer haar in het midden. Scheren moet je echt niet doen, de huid is al zo kwetsbaar.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:23

Wat het precies is, weet ik inderdaad ook niet, de behandeling door te beschermen tegen UV licht met de silver whinnys en de mokzalf, lijkt gelukkig de vruchten af te werpen.
Hopelijk kan ik nieuwe plekken voorkomen met de juiste bescherming..
De silver whinnys zakken namelijk af bij mijn merrie als ze meer beweegt, ook als ik ze vast tape. Op stal en op de wei gaat het gelukkig wel goed

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:33

Kimsel94 schreef:
Wat een heftige plek zeg! Hopelijk gaat het nu goed genezen.


Thanks, ik hoop het ook! Zal updates blijven plaatsen.

Kimsel94 schreef:
Wat gebruiken jullie voor beschermers tijdens het rijden?
Ik gebruik de Back on Track beenbeschermers, die sluiten wel rondom maar bij de koot niet meer.
Ik vraag me dan af of het belangrijk is dat dat deel ook afgeschermd wordt of dat het niet veel kwaad kan?


Daar ben ik ook nog zoekende in. Doe nu tubigrip om, maar dat blijft dus ook niet zitten. Nu wordt hij bijna 4, dus ik rijd nog weinig en vooral heel kort. Dus tegen de tijd dat het afgezakt is heis ik het weer omhoog. Als je een beenbeschermer hebt die de actieve en/of dun behaarde plekken beschermd dan zou ik me daar niet zo’n zorgen om maken. Op de foto zie ik dat het op het kootbeen ook wat dun behaard is, wellicht dat je dat met een springschoen net goed genoeg kan afdekken? Wel zorgen dat het niet schuurt, anders krijg je dat weer.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:27

Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:21

RenateHidden schreef:
Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.


Wat afschuwelijk, sterkte. Ik heb dit helaas 4 jaar geleden ook mee moeten maken.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:40

Wat enorm verdrietig, heel veel sterkte

Het been van mijn merrie ziet er nu zo uit, wij zijn bijna van alle plekken af gelukkig
Afbeelding

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 18:22

RenateHidden schreef:
Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.

Ach nee wat is dat een naar bericht zeg. ;(

Heel veel sterkte met het verlies :knuffel:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:28

Kimsel94 schreef:
Wat enorm verdrietig, heel veel sterkte

Het been van mijn merrie ziet er nu zo uit, wij zijn bijna van alle plekken af gelukkig
[ [url=m/bO4caz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zie ik het goed, dat de kroonrand er ook afwijkend uit ziet?

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:13

RenateHidden schreef:
Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.


Ach wat verdrietig, sterkte :knuffel:

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:28

Tessebes schreef:
Zie ik het goed, dat de kroonrand er ook afwijkend uit ziet?


Wat vind je afwijkend aan de kroonrand? Ik zie alleen een hoop zand aan de kroonrand zitten
Naar mijn idee is die niet afwijkend

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:36

RenateHidden schreef:
Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.


Oh nee.. heel veel sterkte! Wat een naar nieuws..

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:48

RenateHidden schreef:
Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.

Jeetje wat naar zeg. :( Veel sterkte gewenst!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:50

Ik wil niet te vroeg juichen, maar zijn been gaat echt met sprongen vooruit!
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 06:44

RenateHidden schreef:
Mijn paard heb ik helaas vanmorgen in moeten laten slapen. Door de medicatie voor de vasculitis is hij aan 4 hoeven hoefbevangen geworden en was niet meer te redden.


Wat een afschuwelijk nieuws... Heel veel sterkte....

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:13

Hallo

Ik heb vorig jaar ook vreemde plekken op de witte benen gekregen van mijn paard. Maanden bezig geweest en bij dierenarts niet echt goed advies gekregen.
De plekken waren onder controle maar nu begint het weer op te spelen op 1 been.
Nu heb ik een aantal vragen voor jullie na het lezen van vele pagina`s . Hopelijk willen jullie mij helpen.

Hoe diagnosticeer je vasculitus?

Wat kun je zelf doen om het te voorkomen?

Hoe werkt zonlicht op de plekken?

Moet je alle benen in uvwerende bescherming zetten?

Welke maat winny socks adviseren jullie voor paard 162 hoog? Ik gebruik nu vaak maat cob beenbescherming. Voor maat M, achterbenen maat L van bv lemieux beschermers?

Wat is de knottenbelt methode?

Dank jullie wel.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:18

Witte plekken klinkt niet hetzelfde. Vasculitis uit zich als korsten.

Het is te diagnosticeren met een biopt. Al had die van mij zulke duidelijke symptomen en goede reactie op de behandeling, dat ik het nooit heb laten doen.

Voorkomen is in ieder geval afschermen van de zon. Met voeding kun je blijkbaar ook verbetering krijgen, maar daar ben ik nooit mee bezig geweest.

Mijn paard heeft 4 witte benen en alle witte benen moeten in ieder geval beschermd worden. Niet witte hoeft volgens mij niet altijd, maar zal ook per paard verschillen.

Whinny socks hebben bij die van mij nooit top gezeten, en mijn paard os nogal een ander formaat, dus daar kan ik niet mee helpen.

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:33

Dank je wel, mijn paard heeft korsten die uitlopen, als ik er niks aan doe wordt het been dik. ik smeer veel sudocreme. Houdt het schoon, droog.

Het is nu op 1 been, vorig jaar op 4 benen.
Cortisone smeren hielp niet.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:47

misami schreef:
Hallo

Ik heb vorig jaar ook vreemde plekken op de witte benen gekregen van mijn paard. Maanden bezig geweest en bij dierenarts niet echt goed advies gekregen.
De plekken waren onder controle maar nu begint het weer op te spelen op 1 been.
Nu heb ik een aantal vragen voor jullie na het lezen van vele pagina`s . Hopelijk willen jullie mij helpen.

Hoe diagnosticeer je vasculitus?

Wat kun je zelf doen om het te voorkomen?

Hoe werkt zonlicht op de plekken?

Moet je alle benen in uvwerende bescherming zetten?

Welke maat winny socks adviseren jullie voor paard 162 hoog? Ik gebruik nu vaak maat cob beenbescherming. Voor maat M, achterbenen maat L van bv lemieux beschermers?

Wat is de knottenbelt methode?

Dank jullie wel.


Wat vervelend! Ik sluit me aan bij Bowo, die van mij heeft ook geen biopt gehad. Maar het is wel belangrijk dat je een DA hebt die hier ervaring mee heeft. Wel gek trouwens dat cortico zalf helemaal niks doet, die van mij reageerde daar binnen 48 uur al erg goed op. Het nadeel was alleen toen ik stopte dat het weer vreselijk ging opspelen.

Voorkomen is beetje afhankelijk van de trigger. Je geeft aan dat hij het op meerdere benen heeft gehad en dat er dus geen duidelijke trigger was. Bij die van mij was het een wondje, nu weet ik dit, dus als hij nog eens een wondje heeft aan z'n witte benen dan zorg ik dat ik het meteen afdek. Het is ook alleen beperkt tot dat been, dus de andere 3 benen dek ik nu niet af. Als er een minder duidelijke trigger is zou ik met de mooie dagen uit voorzorg de benen toch afdekken of anders heel goed controleren elke dag en bij elke kleine onregelmatigheid alsnog gelijk afdekken.

Er is mij door de DA die ons nu begeleid geadviseerd om zijn leverwaarden te laten testen. Het schijnt dat er een verband is gevonden tussen bepaalde afvalstoffen in de lever en overgevoeligheid voor licht. Dus dat ga ik nog laten checken. Verder is er helaas niet veel bekend over de oorzaak en speelt aanleg een belangrijke rol. Wel komt het volgens mij 9 vd 10 x voor op witte benen.

Whinny socks heb ik zelf niet, ik gebruik nu beschermers van LeMieux, alleen achter. Ik heb daarvoor maat L en die past mooi. Het is een Gelder, dus heeft wel iets steviger beenwerk dan een gemiddelde warmbloed.

De knottenbelt methode is een behandelmethode van prof. Knottenbelt van de Universiteit van Liverpool. Het is een lokale behandeling en een behoorlijk strikt (was)protocol waar je jezelf aan moet houden. Het volledige protocol heb ik zondag voor het eerst uitgevoerd en ik ben erg tevreden over de eerste resultaten. Op pagina 11 en op deze pagina staan foto's van het verloop tot zover.

salamaleque
Berichten: 998
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:02

Kimsel94 schreef:
Wat een heftige plek zeg! Hopelijk gaat het nu goed genezen.

Ik heb contact gehad met de Raaphorst en ben weer hun zelf gemaakte mokzalf(met antibiotica en cortios) gaan smeren.

Ook loopt ze 24/7 met de silver whinnys en de korsten beginnen bij mijn merrie ook mooi los te laten!
Hoop dat het bij ons ook door zet.

Wat gebruiken jullie voor beschermers tijdens het rijden?
Ik gebruik de Back on Track beenbeschermers, die sluiten wel rondom maar bij de koot niet meer.
Ik vraag me dan af of het belangrijk is dat dat deel ook afgeschermd wordt of dat het niet veel kwaad kan?

Afgelopen weekend wel nog heerlijk kunnen rijden, maar je ziet dat er nog een klein deel been "onbeschermd" is...
[ [url=m/T6x6YY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit lijkt heel erg op wat mijn paard ook had. Ik heb nu alleen nog een lelijke korst over aan de binnenkant kogel richting kootholte. Die korst krijg ik maar niet zacht (geprobeerd met vaseline en sudocreme) smeren met de eigen mok zalf van de Raaphorst doet niks. Iemand nog tips?

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:28

@mcrielaard ik herken dezelfde plekken en korsten bij mijn paard, vandaar mijn nieuwsgierigheid. Vorig jaar was het heel hevig begon met 1 been en ging uiteindelijk over naar 4 witte benen.

Nu komt het “plotseling “ terug na de periode van zonneschijn. Ik zit er boven op, maar ben op zoek naar meer kennis en kunde.

Dierenartsen zeggen bacteriën, eczeem.. maar er is geen oplossing genoemd of aangetoond.

Ze geven aan om er van af te blijven, maar dan wordt het erger tot dikke benen aan toe.