Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:21

EvelienKiss schreef:
Omdat het aan twee benen is, denk ik niet zo snel aan vasculitis of sarcoïdose. Maar ik vind dat vooral de DA er voor de juiste diagnose is. Whinny sokken werken ook bij mok inderdaad.


Waarom niet? Vasculitis komt juist vaak voor aan meerdere witte benen tegelijk namelijk.

salamaleque
Berichten: 996
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:16

@pallatin

Nee een schraapsel was niet nodig volgens de DA, het was een overduidelijke schimmelinfectie. Nergens op het lichaam plekken dus dat vond ik op zich gek met een schimmelinfectie, zo lokaal. Hij heeft overigens 4 witte benen maar alleen aan de achterbenen deze klachten. Zo zag het begin eruit.


Afbeelding

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:47

Horseware schreef:
EvelienKiss schreef:
Omdat het aan twee benen is, denk ik niet zo snel aan vasculitis of sarcoïdose. Maar ik vind dat vooral de DA er voor de juiste diagnose is. Whinny sokken werken ook bij mok inderdaad.


Waarom niet? Vasculitis komt juist vaak voor aan meerdere witte benen tegelijk namelijk.


Ah, dat is dan een verschil tussen sarcoïdose en vasculitis. Sarcoïdose tast meestal maar één been aan, of het moet gegeneraliseerde sarcoïdose zijn en dan is de prognose negatiever.

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:10

Wij hebben vasculitus behandeld met CBD olie en mijn paard is er helemaal vanaf.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:16

Hier ook een paard met Vasculitis aan 1 achterbeen. Het is ontstaan na een wondje, waarna er waarschijnlijk een ontstekingsreactie is gekomen van het zonlicht door de beschadiging van vacht en huid. Het is niet vastgesteld met een biopt, maar de DA was er erg zeker van toen ze het zag. Intussen 6 (!) weken 2x daags Hydrocortiderm gesmeerd. Dit heeft een enorme verbetering gegeven, maar de laatste paar kleine plekjes gingen helaas niet weg. Na overleg toch maar gestopt met de Hydrocortiderm en op die laatste plekjes honingzalf gaan smeren. Dat is sinds afgelopen vrijdag, maar helaas begint het nu, 5 dagen later, weer duidelijk te verslechteren. De plekjes zijn actiever, er zit weer vocht in het been en het is pijnlijk. Nu weer hydrocortiderm er op gedaan voor de snelle verlichting. De enige volgende stap is dan prednison oraal toedienen. Wat nodig is, is nodig natuurlijk, maar hier zit ik niet zo heel erg om te springen. Toch bang voor bijwerkingen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier, is dit in de meeste gevallen afdoende geweest?

Ik lees ook veel over die Whinny socks, maakt dat echt zo'n enorm verschil?

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:40

Heb je al iets om het been tegen zonlicht? Anders zou ik daar eens mee beginnen.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:54

Ja, dat is ook nog wel een goede om te vermelden inderdaad. Hij krijgt sinds het behandelen met de hydrocortiderm ook elke dag een beschermer om naar buiten.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 19:29

Rosa was na 6 weken prednison verlost van de vasculitis. Geen bijwerkingen gehad en gaat nu op zonnige dagen met bescherming naar buiten.
Ook heb ik een voedingsdeskundige ingeschakeld om haar optimaal van binnen uit te ondersteunen.

Ik vond haar ook fors snel opknappen met de prednison.

Even afkloppen, maar hier is het nog steeds onder controle.

Ik ben geen fan van de whinny socks, bleven hier continu afzakken. Maar andere zweren er weer bij. Hangt denk ik een beetje per paard af wat goed werkt.

Ik zie als meest gebruikte opties toch wel steeds dezelfde dingen terug komen;

-whinny socks
-tubigrip
-arma flyboots
-lemieux turnout boots
-lemieux flyboots

En zo mis ik er vast nog wel een paar. Het is een hele zoektocht vaak naar wat werkt, voor ons was het antwoord de arma flyboots (of een ander merk, die passen ook heel prima!). Maar zoals ik al zei; is denk ik ook even aftasten wat voor jouw paard werkt.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:10

Wat Lonniejj zegt. Voor mijn paard werken de sokken, maar dat gaat blijkbaar niet voor elk paard op. Sindsdien de sokken gebruikt worden, is het been stabiel. De sokken zakken bij mijn paard niet af, krullen alleen wat op van onderen. Vandaar dat er Cashel Leg Guards overheen gaan. En oh ja, ook een periode van maximale prednisolon gehad (met injectie toegediend, omdat oraal een te lage dosis bevat). Dat had ik ook uitgesteld, maar daardoor is het been wel verslechterd geweest.

Afbeelding

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:11

Nou, kleine update hier. Intussen was prednisolon niet echt een keuze maar, want gisteravond was z'n been nog dikker geworden en hij had verhoging/beginnende koorts. Uit angst voor einschuss de spoeddienst gebeld en die hebben hem een injectie gegeven. Vanmorgen de eerste dosis Oedex oraal toegediend en vanmiddag komen ze weer even langs om te kijken. Wat een ellendige aandoening, ik had niet verwacht dat zo'n klein rotplekje op z'n been kon uitmonden tot zoiet vervelends... :(

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:36

Bij mijn paard waren er ook hoge leverwaarden / lage witte bloedcellen, die vermoedelijk veroorzaakt werden door giftige planten of mycotoxinen in voordroog hooi. Na het voeren van onverpakt hooi zijn alle waarden weer normaal gebleken, en werd ook de mok / vasculitis een heel stuk rustiger.
Prednisolon werkte bij mijn paard averechts had ik het idee (kreeg juist bij zijn hoofd allemaal wondjes toen ipv zijn benen).

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:38

Ik had ook positieve ervaringen met de Equimed bandages (werken tegen mok). Die zijn antibacterieel. Maar kunnen alleen op stal om. Wel voor een langere periode. Maar voor buiten zijn ze dus niet geschikt.

LeMieux turn out boots heb ik ook gebruikt. Fijn materiaal, maar door de blubberzooi op mijn stal destijds liep het aan de onderkant alsnog erin, en ging het schuren denk ik.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:58

Bedankt voor het delen van alle ervaringen. :)

Didi2021
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 02:06

Mag ik vragen welk voer jullie geven ? Ik heb namelijk zelf het vermoeden dat het bij mij is ontstaan door wisseling van voer.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:34

Die van mij staat op voordroog. Ik ga mezelf wel wat meer inlezen of onverpakt hooi niet beter zou zijn. Verder krijgt hij Equilin Balancer en Basic. Die laatste in hogere dosering de komende 3 weken om z'n immuunsysteem te boosten. En 1,5 voerschep luzerne en timothee mix per dag.

Ik denk dat een wisseling van voer wel een trigger kan zijn, aangezien het immuungerelateerd is. Wat ben je gaan voeren en wat voerde je eerst?

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:41

Mijn paard krijgt Vitalbix Daily compleet Timothee en fibermix van Vitalbix. Tijdens een zandkuil krijgt de nutrimash van Vitalbix.
Na maanden stabiel te zijn geweest (wel met medicatie, dagelijks 10mg Dexamethason), begint de Vasculitis nu weer op te spelen helaas…. Ook heeft hij Oedeem onder zijn buik.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:56

Och, dat klinkt onprettig Renate!

Hier al een flink aantal jaar op hooi en senioren bijvoer. Ten tijde van het ontstaan geen gekke voerwissel en sindsdien ook niet echt meer op het gras gestaan.
Merk dat nu met het mooie weer het been weer druk aan het schilveren is. De sok heeft wel goed geholpen tegen jeuken, want eerder vond ik nog wel wat korstjes en die zijn er nu niet. Alleen vandaag een dagje zonder sok, ik hoop dat de UV niet te heftig is voor haar.

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:39

mcrielaard schreef:
Die van mij staat op voordroog. Ik ga mezelf wel wat meer inlezen of onverpakt hooi niet beter zou zijn. Verder krijgt hij Equilin Balancer en Basic. Die laatste in hogere dosering de komende 3 weken om z'n immuunsysteem te boosten. En 1,5 voerschep luzerne en timothee mix per dag.

Ik denk dat een wisseling van voer wel een trigger kan zijn, aangezien het immuungerelateerd is. Wat ben je gaan voeren en wat voerde je eerst?


Equilin heeft ook een variant voor het immuunsysteem (Immuno) die als kuur kan voeren volgens mij. Ik voer het zelf nog niet, maar wil het in de toekomst gaan voeren. Lijken me wel mooie producten.

Bij mijn paard zijn de benen rustiger op onverpakt hooi. Al heeft hij vroeger ook jarenlang op voordroog gestaan en dat ging prima. Ik denk dat het ook mee speelt wat de kwaliteit van de voordroog is.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:29

Ik ben erg tevreden over Equilin! Het is duur, maar je voert er ook weinig van dus uiteindelijk zit je op dezelfde prijs als vergelijkbare producten. Het is wel altijd even kijken of je paard het eet, die van mij is jong en kent niks anders, maar paarden die jarenlang krachtvoer hebben gekregen die kunnen hun neus er nog wel eens voor optrekken. Uiteindelijk is dat in de meeste gevallen ook gewoon even wennen aan de smaak denk ik. Die van mij vindt het in ieder geval heerlijk.

De Immuno ken ik inderdaad, maar wordt afgeraden bij paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Nu is hij dat niet, maar aangezien hij ook een paar spuiten corticosteroïden heeft moeten krijgen heb ik aan Equilin zelf gevraagd wat zij nu adviseren. Zij raadde aan voor nu een boost te geven door de dosering van de Basic te verhogen en dan kan ik later in het jaar altijd nog een Immuno kuur doen.

Goed om te weten dat het bij jou nu rustiger is. Het is altijd lastig om te bepalen of het door het ruwvoer komt of dat er dan tegelijktijd ook net andere omstandigheden zijn veranderd. De kwaliteit van het voordroog is bij ons best goed denk ik. Je kan altijd kiezen uit 2 soorten die ik zelf klaar zet voor de voerbeurten. Een hele droge, maar van wat fijner gras en een iets minder droge, maar dat is dan wel weer van lang, stengelig uitgebloeid gras en daardoor laag in suiker. Ik geef 50/50 ongeveer. Er kan ook hooi afgenomen worden. Ik moet er nog maar eens over denken wat handig is. Zoveel keuzes en je weet nooit van te voren waar je goed aan doet. :(

Didi2021
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:58

RenateHidden schreef:
Mijn paard krijgt Vitalbix Daily compleet Timothee en fibermix van Vitalbix. Tijdens een zandkuil krijgt de nutrimash van Vitalbix.
Na maanden stabiel te zijn geweest (wel met medicatie, dagelijks 10mg Dexamethason), begint de Vasculitis nu weer op te spelen helaas…. Ook heeft hij Oedeem onder zijn buik.



Dat is het merk wat ik ben gaan geven. Nu mee gestopt en vasculitis is weg. Maar kan ook nog door de pretnisolon komen

Didi2021
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:00

mcrielaard schreef:
Die van mij staat op voordroog. Ik ga mezelf wel wat meer inlezen of onverpakt hooi niet beter zou zijn. Verder krijgt hij Equilin Balancer en Basic. Die laatste in hogere dosering de komende 3 weken om z'n immuunsysteem te boosten. En 1,5 voerschep luzerne en timothee mix per dag.

Ik denk dat een wisseling van voer wel een trigger kan zijn, aangezien het immuungerelateerd is. Wat ben je gaan voeren en wat voerde je eerst?


Pavo, overstap Vitalbix omdat ik immuunsysteem juist wilde helpen

Nu toch weer terug Pavo
Durf nu namelijk niks meer te veranderen.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:12

Voer hebben wij nooit wat mee gedaan. Hij krijgt voordroog van eigen land, nog wel eens wisselend in voedingswaarde, maar altijd goede kwaliteit. Qua krachtvoer gaat hij mee met wat de pot schaft om het zo maar te zeggen. Afhankelijk van hoeveelheid weidegang, snede hooi en hoe het koppel erbij staat wisselen we nog wel eens af. Wel in principe altijd Havens, maar wisselend tussen basis/sportbrok, draversbrok en incidenteel merriebrok. Verder krijgt hij er ook lucerne bij. En in de zomer toen hij vol op het gras stond volgens mij ook even op Pavo Vital omdat we dat toch hadden staan voor een andere. En er komt ook wel eens bietenpulp of slobber als tussendoortje langs (vooral als madam de magere, kieskeurige merrie het weer eens heeft laten staan)

Er wordt dus best wat gewisseld qua voer, maar daar heb ik eigenlijk nooit verschillen bij gemerkt.

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:29

Ik probeer luzerne te vermijden. Dat kan overgevoeligheid voor zonlicht verergeren had ik begrepen in de tijd dat mijn paard vasculitea had.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:37

Hallotjes, ik wil mij hier toch even bijvoegen.. omdat dit toch een recenter topic is dan andere die ik vond.
Mijn paard kreeg van de zomer mok, dat was best wel goed te behandelen tot er een nieuw paard in de kudde kwam… met schimmel. Je kan het wel raden. De hele kudde schimmel en de hele weerstand naar de knoppen. Imaverol is ook nog eens troep en dat heeft dus flink ingebrand in de mok plekken waardoor het erger is geworden. De dierenarts bleef toch aan mok denken tot hij tot 2x aan toe met einschuss stond. De 2e x kwam de dierenarts toch tot conclusie dat het geen mok rasp of mijt was. Aangezien alle middeltjes van ivermectine tot hydrocortiderm allemaal niet werkte. Hij stelde vasculitus vast en raadde mij een biopt af omdat zijn been al zodanig ver was dat het alleen maar meer zeer zou geven en dat wilde ik mijn vriend niet aandoen.
Vanaf 23 januari zijn wij met prednison gestart en het was een heftig beeld waar we vandaan kwamen wat nu steeds rustiger wordt. Wij zijn er nog niet maar ik hoop binnenkort van de prednison af te kunnen.
De fotos staan op volgorde, vanaf de zomer tot vandaag. De laatste fotos zijn hoe hij er nu bij loopt kwa bescherming. Omdat er plekken tussen de beschermers en zijn deken kwamen hebben we dat maar op een alternatieve manier opgelost.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:42

Dat zijn ook fikse plekken. Zie ok het goed dat je paard is geschoren? Persoonlijk zou ik daar mee oppassen met de witte benen omdat je dan ook stukje natuurlijke bescherming tegen zonlicht weg neemt. En mijn paard heeft ook gehad dat elk wondje dat hij had, zich ontwikkelde in een vasculitis korst, dus kan me voorstellen dat irritatie van scheren dan ook een prikkel kan zijn.

Hopelijk wordt het weer rustig met de prednison!