Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:06

Rare vraag, maar: hoe is zijn huid/vacht? En is hij gevoelig op aanraking. Ik heb ook een paard wat rare/vage klachten had toen ik hem net had, zodanig dat ik zelfs aan inslapen heb gedacht als het niet zou verbeteren (hij werd echt gevaarlijk). Vage klachten, uiteindelijk ook een vage oplossing, maar ter geruststelling: het is goedgekomen. Bij hem waren huidklachten echter wel duidelijk aanwezig.

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:09

Hoe is je paard qua conditie? Gewicht ok, of te zwaar? Ik merk dat de mijne, als ze teveel eet, ook wispelturiger wordt en dan ook afwijkende leverwaardes laat zien (de laatste keer wel in combinatie met hoefbevangenheid). Dus misschien is onbeperkt toch teveel voor hem?

Ik zou ook een paard met mogelijke gezondheidsproblemen en sowieso nog een erg jonge leeftijd niet te vol in het werk zetten. Kan me voorstellen dat ie zich niet zo lekker in zijn vel voelt en daardoor stijf lijkt.

Wat die CK-waarde betreft, heb ik me nog laten vertellen dat dat ook een momentopname kan zijn, dat die verhoogt als het paard bijvoorbeeld erg stresst tijdens de bloedafname. Ik weet echter mijn bron niet meer, dus pin mij er niet op vast of dit waarheid is.

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:25

Ik heb nog even zitten denken; de verhoogde spierwaardes kunnen ook komen doordat de lever zijn afvalstoffen niet meer kwijt kan. Dat zou een logischer reden zijn. Ik neem aan dat er gecheckt is op wormbesmetting? Spoelwormen kunnen ook fikse klachten geven. Heb je ook een echo van de lever laten maken?
Heb je hem ook laten behandelen met fasinex ivm mogelijk leverbot?

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:29

MyChoice schreef:
Zou ook leverbot kunnen zijn. Steffi v/d Laarse heeft mijn paarden daar vanaf geholpen waar reguliere dierenartsen zeiden dat leverbot niet voorkomt bij paarden. Ze hadden ook vage klachten. Na een kuur fasinex waren ze vrij van klachten.


Precies dezelfde ervaring! Bij Steffi. Ik zou dat dus ook aanraden.

micatje
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-05-07

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:00

Hoi TS, wat vervelend dat je zo aan het tobben bent met je nieuwe paard! Misschien las ik er overheen, maar heb je hem ook laten testen op de ziekte van Lyme?

Koekie2000
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 21:52

@Turtlelito: Dankjewel voor je reactie!

@Hwn: De conditie van hem is goed, hij is niet te dun en niet te dik.. Wat wel duidelijk te zien is is dat hij het onbeperkte hooi nodig heeft om netjes op gewicht te blijven, zeker in de tijd die nu gaat komen..
Wat betreft het werken staat hij ongeveer 2x per week zo'n 30 minuutjes voor de koets, dit om hem wel iets van beweging te geven en ervaring op te doen met hem. Ook gaat hij soms mee voor een buitenritje op ander terrein of een les, maar dit is eigenlijk meer voor de ervaring en het netjes opleidde van hem dan voor het echt trainen..
Wat je zegt over de stijging van de spierwaardes door stress heb ik inderdaad ook al eens ergens gehoord en dat zou bij hem misschien wel (mede) voor de stijging zorgen, want hij heeft overduidelijke spanning bij het bloedprikken..

@Wildgirl: Hij is op de 'normale' wormen gecontroleerd meerdere malen en op leverbot ook meerdere malen.. We hebben inderdaad ook een echo laten maken.. En hij is behandeld met Tribex..

@MyrtheJ: Dankjewel, dan ga ik daar toch nog eens naar kijken!

@Micatje: We hebben het er hier met de dierenarts over gehad, maar ze vond het geen aanleiding om dat te testen..

De dierenarts zou afgelopen dinsdag bellen om het over de uitslag te hebben.. Helaas heeft ze niet gebeld dinsdag, dus heb ik woensdagmorgen maar eventjes gebeld: Ja, ze belt je echt vandaag.. Maar helaas ook gisteren en vandaag heeft ze niet gebeld.. Dus ik denk dat ik morgenvroeg nog maar een poging doe om zelf te bellen en anders toch maar opzoek naar een andere dierenarts, helaas zijn die er hier niet veel en is bij elke dierenarts de referentiewaarde van de bloedwaardes anders en zullen we eerst een paar keer bloed af moeten nemen voor we ongeveer weten wat nu normaal is..
Dat was even een baalmomentje..

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:03

Hier in het verleden een pony gehad met leverproblemen. Bij haar waren de slijmvliezen geel van kleur (in neus en bij ogen) en zelfs haar witte neusje leek gelig. Wij hebben het op de homeopathische manier opgelost.

micatje
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-05-07

Re: Ervaringen gezocht van mensen met paarden met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:51

Wat jammer dat dat niet gewoon meegenomen is in het bloedonderzoek! Misschien kun je eens zoeken op levsrwaardes en de ziekte van Lyme. Ik herken namelijk wel wat symptomen die mijn Lyme paard ook heeft...