Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 14:11

HarmanyL schreef:
Bij mijn paard was dat ook. Verklaring zou zijn verschil in flexibiliteit tussen het oude en nieuwe weefsel wat gaat irriteren. Moest stappen naar 0 doen en meer koelen. Ging redelijk snel weer de goede kant op.


Oh, ja het is natuurlijk ook logisch.. teken van herstel. Had jouw paard toen complete boxrust?

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:59

petravdmeerx schreef:
Het been van mijn paard is nu ineens warm.... geen extra zwelling te zien dan wat zij “normaal” had. Ik heb de kliniek maar weer gebeld....

Zie het nu toch wel echt somber in


Jeetje wat vervelend!

Bij mijn paard is de zwelling dikker dan toen ik de dierenarts liet komen, vraag mij ook echt af hoe dat komt. Warm is het niet gelukkig. Stond jou paard nou op boxrust?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:10

Balen!

Het been van been paard is eigenlijk het gehele traject hetzelfde gebleven. Maar op de scan is wel verdunning te zien.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 18:35

Christadk schreef:
petravdmeerx schreef:
Het been van mijn paard is nu ineens warm.... geen extra zwelling te zien dan wat zij “normaal” had. Ik heb de kliniek maar weer gebeld....

Zie het nu toch wel echt somber in


Jeetje wat vervelend!

Bij mijn paard is de zwelling dikker dan toen ik de dierenarts liet komen, vraag mij ook echt af hoe dat komt. Warm is het niet gelukkig. Stond jou paard nou op boxrust?


Nee op de weide! Het is nu ineens al niet meer warm.... Mijn dierenarts vanuit de kliniek zag ook geen problemen tot onrust... gelukkig maar.:

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:02

Hier geen checkligament, maar een strekpees. Wel PRP.. geeft mij moed dat de zwelling bij jullie ook niet helemaal weg is. Daar maak ik mij soms best zorgen om! Voorlopig staat ze tot het einde van de winter stil.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:51

petravdmeerx schreef:
HarmanyL schreef:
Bij mijn paard was dat ook. Verklaring zou zijn verschil in flexibiliteit tussen het oude en nieuwe weefsel wat gaat irriteren. Moest stappen naar 0 doen en meer koelen. Ging redelijk snel weer de goede kant op.


Oh, ja het is natuurlijk ook logisch.. teken van herstel. Had jouw paard toen complete boxrust?


Toen het weer zo warm werd niet, toen was ik aan het stappen aan het opbouwen. Dat heb ik gelijk toen weer gestopt voor een tijdje. Ze stond toen ook weer in de ochtenden op de wei. Los naar de wei, wel aan de hand eraf.

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:05

Even een vraagje, was bij jullie en duidelijk beeld zichtbaar, wat betreft kreupel oid.
Dinsdag wordt onze pony gescand, op verdenking van CL. ze loopt niet onwijs kreupel, maar op die plek zit wel een verdikking. En voelt af en aan warm aan.
Weten jullie hoe deze blessure is ontstaan?
Groetjes Linda

nutmeg
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:18

kwebbelengel schreef:
Even een vraagje, was bij jullie en duidelijk beeld zichtbaar, wat betreft kreupel oid.
Dinsdag wordt onze pony gescand, op verdenking van CL. ze loopt niet onwijs kreupel, maar op die plek zit wel een verdikking. En voelt af en aan warm aan.
Weten jullie hoe deze blessure is ontstaan?
Groetjes Linda

Mijn paard heeft onderhand drie peesblessures (allen aan het checkligament, 2x hetzelfde been) gehad, maar nooit een stap onregelmatig gelopen. Enkel steeds een verdikking en warm aan het betreffende been. Vooral de derde was dat dan ook echt miniem, maar met scherp opletten kan je er dan alsnog snel bij zijn.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:51

Bij de eerste blessure was mijn paar licht kreupel. T is een taaie die altijd loopt, dus voor mij genoeg alarm bellen. Week niks gedaan, maar toen was ze niet meer te hanteren aan de hand. Dus dag erna aan de longe. Ze liep fantastisch (en gruwelijkheden te bokken :+ ). Dus dacht dag erna weer te proberen maar toen zag ik de bult weer. Toen is de dierenarts gekomen. Bij het 2e been heeft ze geen pas kreupel gelopen. We kwamen er bij toeval achter omdat ik (samen met een stalgenootje) de temperatuur van de benen ben gaan meten. We waren nieuwsgierig wat het opbouwen (na 1e blessure) zou doen qua temperatuur. En t was al zo opmerkelijk dat het niet geblesseerd been steeds wat warmer was als het geblesseerde been.. na een paar dagen zag ik daar dezelfde bult. Dus 1+1 was 2. De dierenarts zou na 1,5 week toch komen voor een laatste controle voor been 1 en die kon het helaas bevestigen..

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 00:40

kwebbelengel schreef:
Even een vraagje, was bij jullie en duidelijk beeld zichtbaar, wat betreft kreupel oid.
Dinsdag wordt onze pony gescand, op verdenking van CL. ze loopt niet onwijs kreupel, maar op die plek zit wel een verdikking. En voelt af en aan warm aan.
Weten jullie hoe deze blessure is ontstaan?
Groetjes Linda


Mijn paard liep ook niet kreupel. Eerst was het hele been dik. Dag erna zat er een bult op de achterkant van het been. 2 dagen na constatering heb ik een peesscan laten maken.

Nu lijkt het goed te gaan (zie foto, links is een week geleden en rechts was gisteren)..
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 01:22

Andere peesblessures, maar wel peesblessures. Ik voelde al tijden wat en overal aangeklopt, maar niemand zag het en wilde verder kijken.
Toen een fysio en veearts die het wel zag. Scan gemaakt en beide achterbenen ene peesblessure en wat artrose.
We kregen diverse behandel opties, maar kregen weinig gooede vooruitzichten eigenlijk. Ik heb toen gekozen hem 24/7 buiten te zetten en de anderen ook.
Naast dat wel gaan stappen op het harde. Hij knapte op en kon later weer opbouwen.

Helaas hb geworden door toch te weinig bewegen en veel ups and downs.

Paar jaar terug deed hij raar en had een dik voorbeen. Na rust, toch ook laten scannen en ook weer de pees. Die veearts was meer voor boxrust, maar dat kan gewoon niet. Dan zou hij alleen achterblijven of ik had dan alle paarden opgesloten en gek van ellende op stal.
Dus naast de rest een klein stukje afgezet. Moest zijn been insmeren en daarna weer opbouwen. Maar hij kreeg littekenweefsel, dus ging echt heel moeizaam.

Ik zou je paard altijd wat ruimte geven, dus afgezette paddock, uitloop etc. waar die ook andere paarden kan zien. Op een box van 3*3 bijv of een metertje meer draaien ze heel kort en als ze gek gaan doen uit verveling of omdat ze een maatje missen, is de schade minstens zo groot.

Of er een therapie echt goed helpt weet je nooit zeker. Iemand die zegt; mijn paard was na 3 maanden weer als nieuw.........Kan ook zonder even snel of sneller genezen. dat is niet te achterhalen.

Mentaal gezond blijven is wel belangrijk. Net als beweging tijdens een genezings proces, omdat spijsvertering en bloedsomloop echt een belangrijke bijdrage hebben aan herstel. + dat door stil staan je eerder andere problemen kan krijgen.

Grote kans dat je paard veel stil zal staan asls je een stukje afzet. Daarom is het ook naast je stap routine.
Bij meerdere blessures moet je alles tegen elkaar afwegen.

Mijn ruin loopt al een jaar blessure vrij, maar zat vorige week tegen hb aan helaas. Maar doorgaans loopt en rent ie vrolijk rond. ( wij hebben een pp )

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:14

Ik denk dat het heel veel uitmaakt wat de oorzaak van de CL/peesblessure is, of je paard echt kreupel loopt of niet. Bij langzaam opgebouwde overbelasting/irritatie blessures merk je weinig, behalve dat het op een gegeven moment warmer en dikker wordt als het echt stuk gaat, maar vaak vrijwel niet zichtbaar kreupel bij normaal werk wat ik om mij heen zo gemerkt heb. Wel meer moeite met korte wendingen etc.

Mijn paard had meer een pees klap. Geen langdurig overbelastte of geïrriteerde pees/CL van te voren, maar door in volle galop in een draai in een kuil te trappen in 1 keer bijna volledig afgescheurd. En ja die was acuut kreupel en niet zo'n klein beetje ook. Heeft wel een week geduurd voordat ze niet meer continue zwikte door het been met stappen en had ook duidelijk pijn aan het been.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:28

kwebbelengel schreef:
Even een vraagje, was bij jullie en duidelijk beeld zichtbaar, wat betreft kreupel oid.
Dinsdag wordt onze pony gescand, op verdenking van CL. ze loopt niet onwijs kreupel, maar op die plek zit wel een verdikking. En voelt af en aan warm aan.
Weten jullie hoe deze blessure is ontstaan?
Groetjes Linda


Mijn paard heeft er tot nu toe nog geen stap kreupep op gelopen. Ik ontdekte het toen ik zijn hoeven ging krabben, ik voelde direct een kleine verdikking. Toen wist ik eigenlijk al genoeg.

Hij heeft in het verleden (bij vorige eigenaar, 3 jaar geleden) aan het linkerbeen dezelfde peesblessure gehad en toen was hij wel stokkreupel. Maar hij had toen ook veel blokkades in zijn lijf, toen die eenmaal behandeld waren liep hij weer goed ondanks dat de scan geen genezing aan gaf. Toen de dierenarts laatst bij mij was voor het rechterbeen te scannen heeft ze links ook mee gepakt en die is nu wel helemaal goed!

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:53

Mijn paard was ook opeens acuut kreupel. Verder nooit iets gemerkt of gevoeld.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:37

oji schreef:
Ik denk dat het heel veel uitmaakt wat de oorzaak van de CL/peesblessure is, of je paard echt kreupel loopt of niet. Bij langzaam opgebouwde overbelasting/irritatie blessures merk je weinig, behalve dat het op een gegeven moment warmer en dikker wordt als het echt stuk gaat, maar vaak vrijwel niet zichtbaar kreupel bij normaal werk wat ik om mij heen zo gemerkt heb. Wel meer moeite met korte wendingen etc.

Mijn paard had meer een pees klap. Geen langdurig overbelastte of geïrriteerde pees/CL van te voren, maar door in volle galop in een draai in een kuil te trappen in 1 keer bijna volledig afgescheurd. En ja die was acuut kreupel en niet zo'n klein beetje ook. Heeft wel een week geduurd voordat ze niet meer continue zwikte door het been met stappen en had ook duidelijk pijn aan het been.


Absoluut.

Ik gaf al lang aan dat ik wat voelde, maar het werd maar niet gevonden. Veearts erbij geweest, grote kliniek, osteopaat etc.
Hij kreeg heup klachten.

Bij het voorbeen was het acuut en dan kan je ook sneller en meer gericht zoeken.

Ik denk overigens wel dat heel veel paarden af en toe wat lichte schade hebben waar ze licht onzuiver mee lopen of zelfs gewoon mee doorlopen. Als je kijkt naar wat we met paarden doen, hoe ze zelf rennen, gek doen, bodems wisselend zijn etc. Gaat het af en toe weleens net ietsjes mis.

Aan de ene kant is het allemaal heel sterk en sterk te maken en te houden, maar het is ook zo kwetsbaar.

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:33

Bedankt voor alle reacties, onze pony staat nu gewoon op de wei wel op een klein stukje. Ik spuit het 2x af en was begonnen met groene leem smeren maar dat doet niets. Nu smeer ik na het koelen, verkoelingsgel erop. Vandaag op het harde even gekeken hoe ze loopt. ze liep als een trein. Geen pas kreupel. Terwijl het nog steeds dik is

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 23:42

Bij mijn paard slinkt na 5 weken eindelijk de plek waar de blessure zit! Ben benieuwd naar de echo van de pees over 4 weken.

Hoe gaat het verder bij jullie allemaal?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:37

kwebbelengel schreef:
Bedankt voor alle reacties, onze pony staat nu gewoon op de wei wel op een klein stukje. Ik spuit het 2x af en was begonnen met groene leem smeren maar dat doet niets. Nu smeer ik na het koelen, verkoelingsgel erop. Vandaag op het harde even gekeken hoe ze loopt. ze liep als een trein. Geen pas kreupel. Terwijl het nog steeds dik is


Maar het kost tijd en bij ons hielp stappen op het harde juist naast 24/7 buiten. Maar dat moet je wel opbouwen.

Afspuiten en smeren helpt ook nauwelijks. Je komt niet diep genoeg en het heeft gewoon tijd nodig om te herstellen.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:22

Ik baal hier even verschrikkelijk.
Mijn paard heeft zich afgelopen dagen in de wei zeer misdragen (wondjes met bloed op blessure been) en stond vanmorgen met een dik been...
Hoop niet dat we terug bij af zijn. Ze staat nu in de paddock, hopelijk is het vanmiddag wat dunner..

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:23

Wat ontzettend balen Tierania. Hopelijk valt de schade mee!

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 09:29

Tierania_ schreef:
Ik baal hier even verschrikkelijk.
Mijn paard heeft zich afgelopen dagen in de wei zeer misdragen (wondjes met bloed op blessure been) en stond vanmorgen met een dik been...
Hoop niet dat we terug bij af zijn. Ze staat nu in de paddock, hopelijk is het vanmiddag wat dunner..



Jeetje, wat vervelend... Is het been ook warm?

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:33

Ai.. Zal duimen dat t mee valt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:47

Tierania_ schreef:
Ik baal hier even verschrikkelijk.
Mijn paard heeft zich afgelopen dagen in de wei zeer misdragen (wondjes met bloed op blessure been) en stond vanmorgen met een dik been...
Hoop niet dat we terug bij af zijn. Ze staat nu in de paddock, hopelijk is het vanmiddag wat dunner..


Ow, wat onwijs balen zeg. Stonden ze minder buiten nu? Reageert ze op het afkoelen van het weer?

Ik verzorgde iemands paard met een blessure en die ging helemaal uit de plaat in een kleine zware paddock en bleef maar kreupel af en aan.

Toen ben ik steeds gaan stappen over het erf vanuit stal en pas als het paard ontspande naast me in de paddock gezet naast onze paarden. Dan was die ergste explosie er niet en dat heeft wel gescheeld.

Helaas daarna weer terug bij af, omdat het baasje niet ermee kon lopen vers uit stal en weer zo de paddock in gooide.

Maar als je de kans hebt om eerst wat te stappen en dan pas naar buiten te doen is het dat echt waard om te proberen. In stal worden ze anders ook gek en onrustig met kort draaien etc.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:49

Been is wel dunner dan vanmorgen maar nog wel te dik. Niet alleen de plek waar de blessure zit.

Ze loopt ook moeilijk dus ze zal er wel pijn aan hebben.
Been afgespoten en ingesmeerd met cooling gel. Vanavond nog maar even het icepack eromheen.

Hoop echt dat het met een aantal dagen is afgezakt anders zijn we wel terug bij af.

@superpony nee ze staat daar al vanaf april van 7 tot 19.00 uur. Ze gingen vanaf vandaag de paddock weer in dus helaas de laatste dag heeft ze het verpest.
En ze gaat sowieso niet op boxrust hoor. Als ik haar in de paddock wei/paddock zet is ze wel rustig het gebeurd echt in de loop van de dag. En ja ze schrikt overal van en gaat dan rennen.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:39

Jippie! Wederom 90% genezen na de PRP behandeling. Nu rustig aan stappen opbouwen en dan over 6 weken nog 1x controle maar het ziet er goed uit!!