Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 20:51

Mijn paard liep in het begin stadium van haar blessure ook nog in de wei, staan nu binnen ivm het winterseizoen.

Beweging heeft bij mijn paard veel gedaan! Mijn paard heeft 2 a 3 keer gek gedaan, daarna gelijk gekoeld. Was niks aan de hand achteraf.

Ik was in het begin super voorzichtig en snel angstig dat het weer stuk was. Nu eenmaal verder in het proces kan ik het steeds beter loslaten, haha

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:30

Ik denk dat hij ook maar lekker op de wei gaat. Is beter voor zijn koppie en voor de doorbloeding.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:42

Hier ook gewoon in de wei gestaan.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 07:41

Mijn paard heeft gewoon op de wei gestaan. 2 weken na het scannen heb ik hem wel op een kleine paddock (voornamelijk verhard) gezet omdat meneer behoorlijk aan het rennen was met binnen halen dus zijn ijzer schuin los tikte. Sinds een week of 2 staat hij nu op een iets grotere paddock met volledig zand en daar gaat het ook goed. Hij houd zich echt heel rustig. Aan het been zie ik geen verschil, verdikking blijft even dik.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:07

1e blessure box rust, 2e blessure niet (alleen aan de hand van de wei om naar binnen rennen te voorkomen). Beide zelfde resultaat. Wel bij de eerste blessure een 'terugval' gehad toen ze weer wél op de wei ging en ging opbouwen. Dat samen was teveel. Niet dat t weer kapot was maar er was irritatie tussen het oude en nieuwe weefsel waardoor t weer wat en dik werd.
Vond het psychisch voor mijn paard i de wei heel veel prettiger.

Nog 1 week tot (hopelijk) een laatste controle! Draaf nu een 2 of 3x per week een paar lange zijden. Verder wissel ik af met stapritjes buiten onder het zadel en aan de hand. Duimen draaien!!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:35

A.s. vrijdag komt de dierenarts weer bij mijn paard om te scannen. We zijn nu 11 weken onderweg. Ik heb er niet echt een goed gevoel bij omdat zijn bult echt nog wel dik is. Ook als hij veel stil staat loopt heel zijn been vol met vocht. Nou heeft hij dat aan zijn achterbenen (stalbenen dus) ook wel snel en is het na het wandelen wel weg maar rechtsvoor blijft dan toch wel dik. Maar goed het is afwachten.. Kan mij nu wel druk maken maar heeft toch geen nut.

Petra hoe gaat het met opbouwen?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:54

Christadk schreef:
A.s. vrijdag komt de dierenarts weer bij mijn paard om te scannen. We zijn nu 11 weken onderweg. Ik heb er niet echt een goed gevoel bij omdat zijn bult echt nog wel dik is. Ook als hij veel stil staat loopt heel zijn been vol met vocht. Nou heeft hij dat aan zijn achterbenen (stalbenen dus) ook wel snel en is het na het wandelen wel weg maar rechtsvoor blijft dan toch wel dik. Maar goed het is afwachten.. Kan mij nu wel druk maken maar heeft toch geen nut.

Petra hoe gaat het met opbouwen?


Spannend hopelijk is het toch positief nieuws.

Ik ben sinds gisteren begonnen met de minipuls van Magnacare. En verder staat hij gewoon lekker buiten met zijn vriendje en gedraagt hij zich keurig.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:58

Christadk schreef:
A.s. vrijdag komt de dierenarts weer bij mijn paard om te scannen. We zijn nu 11 weken onderweg. Ik heb er niet echt een goed gevoel bij omdat zijn bult echt nog wel dik is. Ook als hij veel stil staat loopt heel zijn been vol met vocht. Nou heeft hij dat aan zijn achterbenen (stalbenen dus) ook wel snel en is het na het wandelen wel weg maar rechtsvoor blijft dan toch wel dik. Maar goed het is afwachten.. Kan mij nu wel druk maken maar heeft toch geen nut.

Petra hoe gaat het met opbouwen?


Vrijdag spannend dag dus :-) voor mij en mijn stalgenootje ook

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:15

Christadk schreef:
A.s. vrijdag komt de dierenarts weer bij mijn paard om te scannen. We zijn nu 11 weken onderweg. Ik heb er niet echt een goed gevoel bij omdat zijn bult echt nog wel dik is. Ook als hij veel stil staat loopt heel zijn been vol met vocht. Nou heeft hij dat aan zijn achterbenen (stalbenen dus) ook wel snel en is het na het wandelen wel weg maar rechtsvoor blijft dan toch wel dik. Maar goed het is afwachten.. Kan mij nu wel druk maken maar heeft toch geen nut.

Petra hoe gaat het met opbouwen?


Spannend!

Hier zit er een jaar later nog steeds een flinke bult aan weerszijde van de kogel. Was er vooraf voor gewaarschuwd en dierenarts gaf bij iedere controle aan dat het geen probleem hoefde te zijn. Maar zoiets blijft vervelend!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 06:42

HarmanyL schreef:
Christadk schreef:
A.s. vrijdag komt de dierenarts weer bij mijn paard om te scannen. We zijn nu 11 weken onderweg. Ik heb er niet echt een goed gevoel bij omdat zijn bult echt nog wel dik is. Ook als hij veel stil staat loopt heel zijn been vol met vocht. Nou heeft hij dat aan zijn achterbenen (stalbenen dus) ook wel snel en is het na het wandelen wel weg maar rechtsvoor blijft dan toch wel dik. Maar goed het is afwachten.. Kan mij nu wel druk maken maar heeft toch geen nut.

Petra hoe gaat het met opbouwen?


Vrijdag spannend dag dus :-) voor mij en mijn stalgenootje ook


Hopelijk brengt vrijdag de 13e ons gewoon positief nieuws! Haha.

Oke toch wel ergens "fijn" om te lezen dat er paarden zijn die helemaal niet van die bult af komen. Baal er alleen van dat de rest van zijn been ook helemaal vol loopt met vocht. Misschien dat de dierenarts daar nog iets mee kan.

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:32

Ik kom nu dit topic tegen. Mijn paard is momenteel herstellend van een check-ligament blessure, maar we zijn al een heel stuk in de opbouw. Het ging ook sneller als verwacht, had met 6 weken een echo laten maken, daar was op te zien dat hij voor 60% ingescheurd was geweest maar al helemaal opgevuld was. Ik mocht toen het stappen onder de man gaan doen en inmiddels zitten we op 1 uur met 1 pad draf erbij (wij bouwen op in het bos). Gisteren was hij na het rijden bijna helemaal dun, dus ben erg blij et hoe het gaat. Die van mij staat vanaf dag 1 wel in een paddockje, maar waar hij niet in kan galopperen (denk iets van 6-7 meter bij 15 meter). Vanaf komend weekend draf weer verder uitbouwen en hopelijk kunnen we dan eind van de maand een galopje gaan doen en dan mag hij ook weer gewoon los in de paddock.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:06

Hier zit de bult er ook nog steeds. Ben ook bang dat deze niet meer helemaal weggaat.
Wij hebben deze week weer 1 rondje galop erbij gepakt! Links en rechtsom.
Heel spannend en paard had er heel veel zin in :')
Been blijft gelukkig nog steeds hetzelfde (niet warm na het rijden of wat ook)

Momenteel rijden we zelfs 5 a 6 keer in de week. Omdat ik merk dat ze heel graag wat wil doen. Ze staat niet meer in de wei maar in de paddock dus ze verveelt zich natuurlijk na een dag daar.
Wij doen nu 2 dagen rijden (10 minuten instappen, 20 minuten draven en 10 minuten uitstappen) en dan 1 dag een rondje van 15 minuten stap/ 5 minuten draf over de weg. En 1 of 2 dagen is ze dan helemaal vrij en stap ik gewoon een rondje van 10 minuten over de weg ernaast.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:11

Voor iedereen die vrijdag de 13de gaat scannen: ik hoop dat jullie alleen maar goed nieuws te horen krijgen :)

Ik moet nog 2 weken wachten tot onze controlescan, het blijft erg spannend! Het been ziet er inmiddels keurig uit na de beweging - in stap, zowel aan de hand als onder het zadel. Ik mocht er van de DA al vanaf dag 1 op met stappen; in praktijk heeft Fly eerste 1 of 2 weken alleen aan de hand gestapt omdat ze soms zodanig slecht liep dat ik het niet eerlijk vond om daarop te kruipen.

Op stal loopt de blessureplek een beetje op, het lijkt net een stalbeen :S maar ik heb begrepen dat het niets zorgwekkends hoeft te zijn. Mij merrie mag van mij wel elke dag in een zandpaddock en ook zo nu en dan een uurtje in de wei scharrelen bij goed weer. En sowieso dagelijks aan de hand grazen. Ze heeft tot nu toe 2 of 3 keer best gek gedaan en ik vrees dat het allesbehalve bevorderlijk is geweest voor haar herstel... maar ja, ik heb dit risico zelf genomen wetende dat zij zich 24/7 op stal absoluut niet kan vermaken.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 07:40

Gisteren de beelden van de echo ontvangen. Rechts in beeld bij de pijl zie je het letsel

Veearts gaf aan: duidelijk klein letsel in het laterale deel van check ligament zichtbaar.

Afbeelding

Ik gebruik nu sinds zondag de minipuls en het been is al zo goed als dun en niet warm meer. Zegt natuurlijk niks over de binnenkant, maar is wel fijn.

Voor degene die vandaag een scan hebben.. sterkte! Hopelijk goed nieuws!!!!

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:25

*\o/* goed nieuws *\o/*

Pees is weer volledig heel en ik kan rustig aan verder met opbouwen. Wanneer ik 20 minuten kan draven mag ik ook galopperen. Maar goed daar zitten we nog even niet, ben hier al blij mee!
En ook het feit dat ik nu redelijk op mijn gevoel kan vertrouwen wat bij mij en mijn paard past.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:33

HarmanyL schreef:
*\o/* goed nieuws *\o/*

Pees is weer volledig heel en ik kan rustig aan verder met opbouwen. Wanneer ik 20 minuten kan draven mag ik ook galopperen. Maar goed daar zitten we nog even niet, ben hier al blij mee!
En ook het feit dat ik nu redelijk op mijn gevoel kan vertrouwen wat bij mij en mijn paard past.


Jeeeej goed nieuws! Wat fijn voor jullie! Ik moet nog even wachten tot 13.00 uur. Ben heel zenuwachtig omdat ik slecht nieuws verwacht (nergens op gebaseerd, behalve op mijn gevoel).

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:38

HarmanyL schreef:
*\o/* goed nieuws *\o/*

Pees is weer volledig heel en ik kan rustig aan verder met opbouwen. Wanneer ik 20 minuten kan draven mag ik ook galopperen. Maar goed daar zitten we nog even niet, ben hier al blij mee!
En ook het feit dat ik nu redelijk op mijn gevoel kan vertrouwen wat bij mij en mijn paard past.



Gefeliciteerd!! Altijd fijn zulk nieuws!!

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:51

HarmanyL schreef:
*\o/* goed nieuws *\o/*

Pees is weer volledig heel en ik kan rustig aan verder met opbouwen. Wanneer ik 20 minuten kan draven mag ik ook galopperen. Maar goed daar zitten we nog even niet, ben hier al blij mee!
En ook het feit dat ik nu redelijk op mijn gevoel kan vertrouwen wat bij mij en mijn paard past.

Fijn!

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:47

Fijn!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:17

Hier zoals verwacht slecht nieuws. Check ligament is verder beschadigd. Wel kon ze zien dat het weefsel al "herstellende" is dus dit is gebeurd toen hij nog op de wei stond (daarom had ik hem er ook af gehaald!). Prognose is echter nog steeds gunstig. Ik moet nu 40 minuten per dag op het zachte gaan stappen, mag er ook gewoon op. En dan over 6 weken weer scannen. Kreupelheidsonderzoek was trouwens goed, hij loopt gelukkig nog steeds goed.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:29

Christadk schreef:
Hier zoals verwacht slecht nieuws. Check ligament is verder beschadigd. Wel kon ze zien dat het weefsel al "herstellende" is dus dit is gebeurd toen hij nog op de wei stond (daarom had ik hem er ook af gehaald!). Prognose is echter nog steeds gunstig. Ik moet nu 40 minuten per dag op het zachte gaan stappen, mag er ook gewoon op. En dan over 6 weken weer scannen. Kreupelheidsonderzoek was trouwens goed, hij loopt gelukkig nog steeds goed.


Kak..

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:28

Ja ene kant enorm balen maar aan de andere kant ben ik ook wel "blij" dat ik er weer op mag stappen en de prognose nog steeds gunstig is. Beetje dubbel gevoel eigenlijk.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:00

Super nieuws Harmany! Hier mocht ik ook weer een galopje doen als ik 20 minuten kon draven.

Balen Christadk -O-
Mijn paard heeft afgelopen woensdag ook flink lopen stuiteren in de wei. Ik dacht kan wel even zou haar net pakken en daar ging ze. Gelukkig hier geen zicht en voelbare schade aan de buitenkant.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:36

Het is natuurlijk gissen waardoor het exact is gekomen maar ik haalde hem toen ook uit de wei met een schuin los getikt ijzer dus vandaar dat ik vermoed dat het toen meer beschadigd is geraakt. Dat ze uit hun dak gaan af en toe hoeft echt niks te zeggen.

Voor degene die erop mogen in de bak, stappen jullie ook nog veel op het harde? Ik had vandaag een andere dierenarts dan vorige keer en die zei dus dat ik beter alleen op het zachte kan stappen terwijl de vorige arts zei op het harde te stappen.. Weet nu niet zo goed waar ik goed aan doe. Misschien om de dag op het harde en dan weer op het zachte ofzo..

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:00

Tot nu toe deed ik ongeveer 2x per week erop buiten rijden waarvan 1x zoveel mogelijk op het harde, 1x heide dus vrij Mul. 2/3 × per week in bak en de rest stappen aan de hand op t harde.
Op zich was dit prima alleen de dierenarts zei dat regelmaat beter zou zijn. Ook 2 dagen hetzelfde doen en de volgende dag weer íéts meer (en dat ook weer 2 dagen).
Maar ik ga wel verder mijn eigen gevoel volgen. Wil paardlief ook 'fris' houden door niet alleen rondjes te rijden in de bak. En op de weg is doordeweeks natuurlijk ook vrij lastig na werk.
Als ik buiten draaf zoek ik wel rechte vlakke paden op, anders blijf ik stappen.