Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 23:57

Hoi allemaal, hierbij weer een update...
Vandaag heeft hij zijn laatste prik antibiotica gehad en hij knapt zienderogen op sinds de start van de AB. Nu al 4 dagen geen koorts meer gelukkig! Uit de onderzoeken is helaas verder niets gekomen (hij was negatief op anaplasma en babesia), dus we hebben helaas geen oorzaak kunnen achterhalen. Hij gaat vanaf morgen een ijzerpreparaat krijgen (RedCell) om zijn bloedarmoede op te heffen en dan gaan we over 1,5 week weer bloedonderzoek doen om te kijken of zijn lichaam goed herstellende is.

Ik ben hem nu, nu hij weer eetlust heeft, helemaal klem aan het voeren met slobber, fibrebeet en brok want hij is gigantisch afgevallen. Zal straks wel even voor- en na foto plaatsen, is echt niet grappig... :o
Dus als iemand nog tips heeft om hem aan te laten komen, graag!

@Belsje, sterkte!!! Als ik je een tip mag geven, laat je niet afschepen met ‘is maar een virusje’ als hij zieker wordt, maar sta op je strepen en houd je paard goed in de gaten...

@Katootje7791 leukocyten waren verlaagd (4.1, referentiewaarde is 4.3-10.7)

mirim

Berichten: 4410
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:00

Fijn dat je paard zo opknapt !
Doe wel voorzichtig met bijvoeren.
Ik weet niet of je in je bovenstaande tekst zelf wat overdrijft, maar ik schrik hier een beetje van.
Je wilt tenslotte geen koliek hier achteraan.
Geef rustig aan wat meer hooi bij en beperk je tot een twee maal daags wat slobber of iets krachtvoer.
Ik zou wel wat vitaminen/ mineralen bij geven. Bijvoorbeeld Marstall Force.
Maar voer hem niet ‘klem’.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 08:22

Het voeren is uiteraard in overleg met de dierenarts!
Vitaminebrok van vitalbix krijgt hij normaal ook alleen tot nu toe eet hij dat niet sinds hij ziek is...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:26

Wat fijn dat het nu beterder met hem gaat :)

Met extra bijvoeren zou ik ook rustig aan doen, als ze weer fit zijn gaat dat vaak toch weer best snel zonder ze vol te proppen met krachtvoer.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 08:44

Zoals beloofd hierbij de voor en na foto’s.

Eind juli
Afbeelding

Eergisteren
Afbeelding

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:45

Arm dier, hij heeft echt flink ingeleverd ;(

Maar komt wel goed, als die weer lekker eet zie je hem snel weer bij komen :j

En nu gelukkig het overdreven heette weer weer weg, zal hem ook wel goed gaan doen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:50

Oh xLoki hoe erg! Maar hopelijk knapt hij nu verder op.

Hier heb ik wel vertrouwen in de DA. Vanavond hebben we normaal ons bloedonderzoek, maar gisteravond zat hij <38, deze ochtend ook dus ik hoop dat de antibiotica nu gewoon zijn werk gedaan heeft. (na 2 dagen bijna 40 graden mag dat ook wel).
Hij begint ook stilletjes weer te eten met lange tanden, wat ik met die goede temperatuur dan ook weer vreemd vind. Maar even aankijken hier.

Ik heb nog 2x per dag een poedertje (iets zoals bute?) en een vitamienen/mineralen mengeling (?) om zijn immuunsysteem te boosten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:52

Ik had het hier al gepost denk ik, maar mijn paard had net hetzelfde.
Dagen koorts en bloedarmoede. 3 jaar achter elkaar telkens voorjaar / zomer.
Nooit geweten wat het was.

Fijn dat Loki weer opgeknapt is !

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:53

Wat fijn dat je paard opknapt! Hopelijk komt hij ook weer snel aan is is hij snel weer de oude!

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:53

Hij heeft inderdaad flink ingeleverd. Jou verhaal over het verloop, klinkt mij heel erg bekend voor. Dat was bij mijn merrie van nu 21 op 4-jarige leeftijd ook het geval. Die bleek een hele fikse keelontsteking te hebben.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 08:56

Belsje schreef:
Oh xLoki hoe erg! Maar hopelijk knapt hij nu verder op.

Hier heb ik wel vertrouwen in de DA. Vanavond hebben we normaal ons bloedonderzoek, maar gisteravond zat hij <38, deze ochtend ook dus ik hoop dat de antibiotica nu gewoon zijn werk gedaan heeft. (na 2 dagen bijna 40 graden mag dat ook wel).
Hij begint ook stilletjes weer te eten met lange tanden, wat ik met die goede temperatuur dan ook weer vreemd vind. Maar even aankijken hier.

Ik heb nog 2x per dag een poedertje (iets zoals bute?) en een vitamienen/mineralen mengeling (?) om zijn immuunsysteem te boosten.

Hopelijk knapt hij snel op!! Wat voor antibiotica is de DA gestart bij jouw paard? Loki is behandeld met oxytetracycline (een middel tegen parasieten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:58

Oooh jeetje, wat is hij veel verloren!

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:01

Ach beestje toch, die is echt afgevallen! Heel veel succes nog, en lekker met mate bijvoeren inderdaad, zal hij vast niet erg vinden.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:08

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan! Hij heeft inderdaad wel behoorlijk ingeleverd, maar dat komt wel weer goed. Ook goed dat het bijvoeren in overleg is met DA. Ik zou gewoon het voerschema aanhouden als jullie dat samen hebben opgesteld.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:27

Heb je van die AB toevallig een productnaam ?
Kan ik het noteren voor moest het hier ooit nog eens gebeuren :P

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:35

xLoki schreef:
Belsje schreef:
Oh xLoki hoe erg! Maar hopelijk knapt hij nu verder op.

Hier heb ik wel vertrouwen in de DA. Vanavond hebben we normaal ons bloedonderzoek, maar gisteravond zat hij <38, deze ochtend ook dus ik hoop dat de antibiotica nu gewoon zijn werk gedaan heeft. (na 2 dagen bijna 40 graden mag dat ook wel).
Hij begint ook stilletjes weer te eten met lange tanden, wat ik met die goede temperatuur dan ook weer vreemd vind. Maar even aankijken hier.

Ik heb nog 2x per dag een poedertje (iets zoals bute?) en een vitamienen/mineralen mengeling (?) om zijn immuunsysteem te boosten.

Hopelijk knapt hij snel op!! Wat voor antibiotica is de DA gestart bij jouw paard? Loki is behandeld met oxytetracycline (een middel tegen parasieten)


Geen idee welke hij gehad heeft. Normaal staat dat wel op de factuur. Ik kijk het na als die binnenkomt! Ik denk dat hij er nu iets redelijk algemeens ingestopt heeft.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:45

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn Tinker ruin dit jaar
Ineens 40.7 graden koorts. Hij at wel goed (maarja tinker he :+) maar was super sloom. Veearts erbij,koortsremmer en antibiotica ingespoten en bloed getrokken. Uit het bloed kwam een ontsteking naar voren maar het was niet duidelijk waar deze vanaf kwam.

Mijn ruin heeft een dikke week met koorts rond 39 graden rondgelopen. Met koortsremmer hing deze rond 38 graden. Van het moment dat deze begon uit te werken steeg het weer naar 39-4.Op een gegeven moment kreeg hij oedeem ook onder zijn buik en werd zijn koker dikker. Dit was allemaal vocht. Tegen het weekend kreeg hij ook nog eens verschijnselen van acute hoefbevangenheid. Er is meerdere keren bloed getrokken en telkens kwam er niks anders uit als alleen hoge ontstekingswaardes. De veearts heeft een week elke dag antibiotica en koortsremmers gespoten. Hij stond in de koele binnenbak, ik spoelde hem meerdere keren per dag af met water en hij mocht alleen hooi hebben. Toen zijn koorts weg bleef heb ik nog een week antibiotica via poeders moeten geven. Erna heeft het nog een hele poos geduurd eerdat hij zijn conditie terug had. Tot op heden hebben we nooit kunnen achterhalen wat het nu was.

Gelukkig lijkt het met jou paardje ook beter te gaan.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:08

Jeetje wat een achtbaan aan ellende :( Lijkt me heel slopend om niet te weten wat er precies gaande is en dat het beeld dan ook nog op en neer gaat. Hopelijk zet het nu door naar de goede kant. Hoe gaat het er nu mee?

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:47

Fijn dat hij opknapt... de voor en na foto's zijn heftig... jeetje hij heeft flink ingeleverd...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:26

Gossie wat is hij dun! Komt wel weer goed hoor! Hoe komt hij aan bloedarmoede?
Heel veel sterkte! Ik ben blij dat hij er nog is,ik kneep hem even |(

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 17:10

Belsje, hoe gaat het nu met jouw paard?

Pandora2, volgens mij heeft het antibioticum geen productnaam, het werkzame middel heet oxytetracycline en het wordt intraveneus (rechtstreeks in de bloedbaan) ingespoten.

Nieky1993, jeetje wat een verhaal! Klinkt inderdaad heel erg als wat Loki heeft (gehad). Alleen oedeem bij de buik heeft hij niet gehad, maar had bij hem wel op een bepaald moment het idee dat zijn koker gezwollen was.

Geerke, tja, hoe komt hij eraan... hij heeft een (wsl parasitaire) infectie doorgemaakt en amper gegeten, de perfecte combi voor bloedarmoede :(


Hij begint gelukkig steeds meer zichzelf te worden. Vandaag sleurde hij me het hele terrein over op stal op zoek naar het lekkerste sprietje gras :D hij krijgt nu 2x per dag een giga bak slobber/fibrebeet en dat gaat er met smaak in! Vandaag zijn we gestart met RedCell, wel echt ellende om dat erin te krijgen want hij vindt het super mega VIES!!! :r Dus geef het nu maar met een spuit in zijn mond, onder lichte dwang :P

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:12

Bloedarmoede is heel vaak het gevolg van bloedworm uit mijn hoofd.

De mijne heeft het ook gehad, zonder bloedworm. Gewoon vervelend. En kennelijk is hij er wat gevoelig op, want ik voer hem nog steeds wat.

Als hij redcell niet te eten vind, is Redplex dan een optie? Van Audevard.
Zit een caramel/appel smaak aan.. Maar goed, de mijne eet alles :+

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:11

Janine1990 schreef:
Bloedarmoede is heel vaak het gevolg van bloedworm uit mijn hoofd.

De mijne heeft het ook gehad, zonder bloedworm. Gewoon vervelend. En kennelijk is hij er wat gevoelig op, want ik voer hem nog steeds wat.

Als hij redcell niet te eten vind, is Redplex dan een optie? Van Audevard.
Zit een caramel/appel smaak aan.. Maar goed, de mijne eet alles :+



Klopt,bloedarmoede komt vaak door bloedwormen,daarna ernstige maagzweren of inderdaad tekenziekte...ook bruine urine

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:18

Tsjoeps is terug kiplekker. In het bloed ook niets gevonden, dus ik krijg een beetje het gevoel dat hij een zonnesteek had :/

Goed dat die van jou ook zo opknapt!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:26

een goede om hem dikker te krijgen (heb er een nog magerder dier mee op gewicht gekregen) senioren slobber brok van masters! Wat ook goed werkt is sojaschroot