Kleine rode bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 19:50

Hi,

Net een pony gekocht. Bij aankomst zag ik bij de mest in de trailer heel veel kleine rode bloedwormpjes. Pony uiteraard gelijk apart gezet en ontwormd met equest. Mest blijven we goed wegscheppen. Ik lees op internet allen steeds dat dit een hardnekkige soort is. Kan ik nog meer doen dan wat ik nu doe?

Groetjes

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:54

Als er bloedwormen uit de pony komen, voordat hij ontwormd was, dan is de besmetting echt heel groot.

Met welk middel heb je ontwormd? De verschillende middelen werken verschillende tijd. Niet alle middelen pakken ook de larven aan die in de darmwand zitten.

Maar met zo'n zware besmetting Zou ik zeker over 8 weken een mestcontrole laten uitvoeren, want ik denk niet dat je het redt met 1 behandeling.

Pas op dat de pony niet ziek wordt, als de wormen massaal afsterven. Heeft de veearts daar geen tips over gegeven?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:03

Dat is niet mooi. Dat kan heel hardnekkig zijn. Grote kans dat je de Equest om de paar weken moet herhalen. Maar dat zou ik overleggen met je veearts.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:05

janouk schreef:
Als er bloedwormen uit de pony komen, voordat hij ontwormd was, dan is de besmetting echt heel groot.

Met welk middel heb je ontwormd? De verschillende middelen werken verschillende tijd. Niet alle middelen pakken ook de larven aan die in de darmwand zitten.

Maar met zo'n zware besmetting Zou ik zeker over 8 weken een mestcontrole laten uitvoeren, want ik denk niet dat je het redt met 1 behandeling.

Pas op dat de pony niet ziek wordt, als de wormen massaal afsterven. Heeft de veearts daar geen tips over gegeven?



Veeartsen zijn allemaal dicht nu, is weekend. Heb ontwormd met equest

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:06

Afbeelding

Zijn toch bloedwormen?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:10

Ja dat zijn bloedwormen.

Mijn paard had het vorig jaar heel hardnekkig had bloedarmoede en hardruisje. Gelukkig is het hardruisje snel weggetrokken maar de bloedarmoede had ie echt super lang last een half jaar ofzo daarna niet meer bloedonderzoek gedaan aangezien ik hem wou castreren en dat steeds niet ging en moest op tafel.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:11

Jep maar meer dan de wormenspuit kan je nu niet doen. Goed in de gaten blijven houden hoe ze zich voelt en bij twijfel een DA contacten.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:13

Ja zijn bloedwormen, maar ze heeft ook diarree zo te zien

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:14

Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:15

Sintara schreef:
Ja zijn bloedwormen, maar ze heeft ook diarree zo te zien


Is denk ik van de stress, ze had net voor het eerst in haar leven een uur op de trailer gestaan.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:16

PSvanLot schreef:
Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.


Heb deze gebruikt! Bedankt voor je tip.

Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:17

BrechtCarlos schreef:
PSvanLot schreef:
Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.


Heb deze gebruikt! Bedankt voor je tip.

[ [url=m/c9eNhG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is de groene! Die is goed voor oa bloedwormen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:18

PSvanLot schreef:
Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.



Ik heb geleerd van mijn da als je bloedworm in de mest ziet ben je eigenlijk al te laat aangezien ze voornamelijk in de darmen blijven zitten.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:20

trysteffy schreef:
PSvanLot schreef:
Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.



Ik heb geleerd van mijn da als je bloedworm in de mest ziet ben je eigenlijk al te laat aangezien ze voornamelijk in de darmen blijven zitten.


te laat, in wat voor zin?

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:21

trysteffy schreef:
PSvanLot schreef:
Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.



Ik heb geleerd van mijn da als je bloedworm in de mest ziet ben je eigenlijk al te laat aangezien ze voornamelijk in de darmen blijven zitten.


Wat wil je dan doen? Preventief ontwormen? Dat is echt niet goed voor je paard.

Wanneer je iedere 3 maanden een mestonderzoek doet ben je ruim op tijd wanneer er een besmetting op zit en stop je er niet nutteloos gifstoffen in.

Mijn paarden hoeven maar heel sporadisch ontwormd (Lees minder dan 1x per 2 jaar) en ik kan dan heel gericht ontwormen.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:22

Oh help ik krijg best veel stress van alle reacties, ookal snap ik ze wel. Wil gewoon een happy pony die lekker bij de rest kan. Komt dit wel goed?

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:24

BrechtCarlos schreef:
Oh help ik krijg best veel stress van alle reacties, ookal snap ik ze wel. Wil gewoon een happy pony die lekker bij de rest kan. Komt dit wel goed?


Ja joh! Natuurlijk komt dit goed. Komt, vooral bij jonge paarden uit de opfok, erg veel voor.

Zorgen dat je de mest laat onderzoeken zodat je weet wat je moet ontwormen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:28

trysteffy schreef:
PSvanLot schreef:
Zorgen dat je 6 weken na de ontworming mest opstuurt naar een mest onderzoeksbureau. Als je Equest groen gebruikt hebt, ben je iig goed bezig voor de bloedworden.

mestlab.eu is een hele adequaat onderzoeksbureau. Want ook wanneer er geen bloedwormen meer in de mest te zien zijn met het blote oog, kunnen ze er natuurlijk nog wel zijn.



Ik heb geleerd van mijn da als je bloedworm in de mest ziet ben je eigenlijk al te laat aangezien ze voornamelijk in de darmen blijven zitten.


te laat, in wat voor zin?[/quote]

Bloedworm zie je bijna niet in mest zei ze.

Aangezien die van mijn dus hardnekkig had met bloedarmoede heb ik tot december eqeust ontwormt om de 12 weken.

Brainless

Berichten: 29738
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:34

PSvanLot schreef:
Wat wil je dan doen? Preventief ontwormen? Dat is echt niet goed voor je paard.

Wanneer je iedere 3 maanden een mestonderzoek doet ben je ruim op tijd wanneer er een besmetting op zit en stop je er niet nutteloos gifstoffen in.

Mijn paarden hoeven maar heel sporadisch ontwormd (Lees minder dan 1x per 2 jaar) en ik kan dan heel gericht ontwormen.

Ja, ik ontworm nu standaard.
Heb al een x een pony gehad met een flinke bloedworm besmetting die niet in de mest te zien was.
En ja die werd regelmatig gecontroleerd.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:39

Ieder natuurlijk zijn eigen keuze. Maar als er een flinke besmetting is kan het niet zo zijn dat er niets in de mest te zien is. Dan heeft het instituut geen werk geleverd.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:46

De diarree komt van de bloedwormen.Hier ben je niet zomaar vanaf.Goed ontwormen,meerdere malen.Met uiteraard tijd ertussen.Totdat je niets meer in de mest ziet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:47

Heb je hem ontwormd met equest? En dat is goed gegaan?

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:51

geerke schreef:
Heb je hem ontwormd met equest? En dat is goed gegaan?


Je heb haar net ontwormd met equest. Ging prima.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:55

Oh net? Dan werkt het nog niet,beetje risico om er meteen zo een straf middel in te doen.Hoop dat het goed gaat.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:57

geerke schreef:
Oh net? Dan werkt het nog niet,beetje risico om er meteen zo een straf middel in te doen.Hoop dat het goed gaat.


Wat is het risico en waarom is het zo'n straf middel?