Bloedtest, hoe waardevol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Bloedtest, hoe waardevol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 18:40

Omdat één van onze paarden al een tijdje wat minnetjes in haar energie en uitstraling is zonder echt ziek te zijn of terug te vallen qua gewicht, heb ik bloed laten trekken.
De eerste uitslag (uitgebreidere uitslagen volgen nog) was: afwijkende leverwaarden en ook wat laag in de witte bloedcellen/afweer. Niet alarmerend, maar ook niet goed, aldus de DA.
Ik ga haar nu een cholinekuur geven en phytonics immunoboost druppeltjes. Dan over een aantal weken weer laten testen, en in de tussentijd rustig aan doen qua rijden.
Ondertussen weet ik natuurlijk niet waar de afwijkingen vandaan komen. Dus doe ik in zekere zin aan symptoombestrijding.

Nu vraag ik me af hoe dat eigenlijk zit met die bloedwaarden. Hoe stelt men vast wat goed is, wat afwijkend tot gevaarlijk, en waar de marges daarin liggen?
Zou dat kunnen verschillen per individu? En blijven die uitgangswaarden universeel geldig, of verschuift dat door de jaren heen?
In hoeverre is het bloedbeeld een momentopname?
Aan welke waarden moet je met name waarde hechten, en welke zijn minder belangrijk?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Bloedtest, hoe waardevol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:38

Ik denk dat er bokkers zijn die je meer kunnen vertellen en het beter weten, maar als eerste reactie obv wat ik wel weet:

Heb je de bloedanalyse zelf gehad? Het bovenste deel is in principe het belangrijkste, dus de witte bloedcellen etc. Dit deel is ook eigenlijk geen discussie over qua betrouwbaarheid en de waarden.

Mineralen zijn veel meer een momentopname en staan ook lager op het formulier. Magnesium kun je bijv eigenlijk alleen vaststellen door een urinetest met bloedtest te combineren. Het geeft echter wel een indicatie.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:42


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:44

Afwijkende leverwaarden worden vaak gezien als de paarden giftige plantjes eten.
Niet enkel JKK, maar ook bijv st Janskruid e.d. geven een ( lichte ) stijging in de leverwaarden.
Aldus mijn DA.
Ik heb er ook zo ééntje staan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Bloedtest, hoe waardevol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 19:56

JKK en Sint Janskruid hebben wij niet in de wei en zit ook niet door het hooi. Het is dus vrij onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak is van de afwijking in de leverwaarden.
De DA heeft mij de uitslag voorgelezen en toegelicht.

Dank Ellepel, ik zal daar eens wat gaan bijlezen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:31

Ah oké, kan je dat al afvinken.
Ik heb wel st janskruid in de wei staan. Vervelend plantje is het ook :+

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:03

een ander plantje die ook voor leverschade kan zorgen en waar vaak niet goed gelet word is valse klaver of ook wel bastaardklaver, de rode klaver zou ook niet goed zijn.
en toch zie je ze best wel in weilanden staan.

maar ik denk dat als je zekerheid wil je moet gaan voor een leverbiopt?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Bloedtest, hoe waardevol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:06

Bloedonderzoek is een indicatie,kan iets zeggen maar kan ook niets zeggen.
Je ontwormd je paard wel?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 21:26

Uiteraard ontwormen wij.
Een leverbiopt gaat wat ver, zo ernstig zijn de afwijkingen van de leverwaarden niet. Het paard is ook niet ziek. Ik ga ervan uit dat de cholinekuur (advies van de DA) een verbetering gaat geven. En zo niet, dan gaan we uiteraard, in overleg met de DA, verder kijken.


Mijn vragen gingen overigens niet zozeer over de uitslag van deze bloedtest, maar meer over nut en betekenis van bloedtests in het algemeen. En dan vooral over hoe de normaalwaarden vastgesteld worden, en in hoeverre het bloedbeeld een momentopname is.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bloedtest, hoe waardevol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:12

Normaalwaardes verschillen sowieso vaak al (weliswaar niet veel) per laboratorium. Ze worden vastgesteld (en bijgesteld) op basis van metingen van grote aantallen gezonde paarden. Die metingen worden op verschillende plekken/in verschillende landen/aan verschillende universiteiten gedaan en kunnen daardoor dus ook verschillen.
De waardes in de VS zullen anders zijn dan in NL, bv. En in een groot land als de VS zullen noord en zuid bv ook al verschillen. Dat heeft er ook mee te maken met dat paarden daar anders gevoerd worden.

Bloeduitslagen an sich zeggen zonder klinische klachten weinig tot niets. Veel standaard labbepalingen wijken bij verschillende ziektes af. Zonder de symptomen van de ene of de andere ziekte heb je dus weinig aan een bepaalde uitslag.
Voorbeeld: witte bloedlichaampjes. Als die verhoogd zijn is (meestal) er een infectie, maar het kan ook een steriele ontsteking zijn, of een autoimmuunproces.
Het feit de WBC is verhoogd is dus wel reden tot verder kijken, maar alleen met de klinische klachten en/of lichamelijke symptomen kun je pinpointen wat er aan de hand is.