Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:54

Princesj schreef:
Nelleke, ze staat in een zeer stabiele kudde, de alfa merrie is van ons zelf en kent ze al bijna haar hele leven. Ik kan eigenlijk wel garanderen dat zij goed kan slapen. Van op stal staan word ze momenteel alleen maar slechter (zelfs een kwartiertje om haar vitamine korrel te eten is eigenlijk al te lang).

Popstra, ik nodig je van harte uit om met dit paard te komen werken. Ik krijg haar geladen, vraag me niet hoe. Maar een paard wat soms al neerstort omdat ze even vast staat ga ik niet vervoeren. Daarnaast krijgen we dan punt 2, de merrie is moeilijk te hanteren bij vreemden. De dierenarts is bezig met gevaar voor eigen leven, bloed prikken kost al een kwartier (en dan hebben we 1 buisje bloed). Dan zou het inhouden binnenkomen, monsteren (dat kan ik prima zelf, doet ze braaf op vreemd terrein) en dan platspuiten om te onderzoeken. Tel daar bij op dat de klachten verergeren bij stress... Als het een van mijn andere paarden was had ik ze al lang opgeladen, maar deze is gewoon erg apart en dan zeg ik het nog voorzichtig. Alles wat ik dus zelf kan uitsluiten is alle moeite waard.

Het is erg lastig dat mijn dierenarts echt aangeeft eigenlijk niks aan dit paard te zien, behalve afwijkend gedrag. Ik heb inmiddels ook een dierenarts gevonden met een holistische inval, die bij mij op stal zou kunnen komen. Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen, zeker gezien ze in haar vrije tijd er prima bij staat.


Wat gebeurt er precies in dit kwartier? Is ze zo slecht dat ze geen kwartier op stal kan of is dit haar lastige gedrag waardoor ze niet op stal kan?

Toch, een paard die zich niet fijn voelt en misschien daardoor (bewust of onbewust) niet helemaal meer lekker meekomt in de kudde, ook al ziet dit er voor ons niet zo uit, kan best opknappen van een paar nachtjes op stal, uiteraard met 1 of 2 maatjes aan beide kanten. Ik zie wel dat er een hoop tips worden gegeven alleen heeft dit paard zo'n enorme gebruiksaanwijzing dat er niks kan? Kan niet op stal, kan niet op de trailer, kan geen bloed afgenomen worden, kan niet naar de kliniek, kan niet met vreemden. Pfff wat lastig zeg. Is dit gedrag altijd al zo geweest?

Als ze zo lastig is zou ik in elk geval iemand erbij halen die wat met dit gedrag kan want zo valt er geen land mee te bezeilen. Nu is het misschien niet heel accuut, maar als dit paard een keer flink koliek heeft moet je toch wat...

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 22:16

Ze word slecht op stal, ze komt er heel slecht uit en heeft dan echt even tijd nodig om op gang te komen. Ze zou dus in theorie een nachtje op stal kunnen, maar ik zie het niet als iets wat van positieve invloed kan zijn.

Ik heb inmiddels diverse dierenartsen die ook holistisch werken gevonden en per pb doorgekregen. Zelfs een gevonden die ook mobiele röntgen heeft. Ik ga maandag een rondje bellen wie er in de regio zitten en op korte termijn plaats hebben.

De gebruiksaanwijzing heeft ze helaas al jaren, vanaf jong paard af aan. Dierenarts heeft ze behalve voor jaarlijks onderhoud nooit gezien en had ik gewoon de deal doorlopen en naald erin (enten of verdoven).

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 22:21

Ze word slecht op stal, ze komt er heel slecht uit en heeft dan echt even tijd nodig om op gang te komen. Ze zou dus in theorie een nachtje op stal kunnen, maar ik zie het niet als iets wat van positieve invloed kan zijn.

Ik heb inmiddels diverse dierenartsen die ook holistisch werken gevonden en per pb doorgekregen. Zelfs een gevonden die ook mobiele röntgen heeft. Ik ga maandag een rondje bellen wie er in de regio zitten en op korte termijn plaats hebben.

De gebruiksaanwijzing heeft ze helaas al jaren, vanaf jong paard af aan. Dierenarts heeft ze behalve voor jaarlijks onderhoud nooit gezien en had ik gewoon de deal doorlopen en naald erin (enten of verdoven voor gebitsbehandeling). Nogmaals, in geval van nood gaat ze die trailer in, maar er is nu geen nood, ze staat in de kudde duidelijk op haar plek. Als ik haar nu zou vervoeren en ze valt en breekt een been vergeef ik het mijzelf nooit. Maar staat ze met koliek en moet ze vervoerd, dan staan we de zelfde 50/50 op leven en dood, dan heb je niks te verliezen inderdaad.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:57

Wat een lastig probleem zeg...
Ik moest in de eerste instantie ook denken aan maagzweren en spierproblemen.
En verder richting IR of EMS, of PSSM...

Ik heb een paard met wat problemen in dezelfde richting maar gelukkig minder heftig.
Die laat ik nu ook op PSSM 1 en 2 testen.
En na een dierenarts bezoek vorige week gaan we ook heel hard ons best doen om hem af te laten vallen. Hij weet ook veel aan het overgewicht en vond het risico voor EMS/IR, wat ook stijfheidsproblemen geeft en gevoelig lopen.

Veel sterkte!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:43

Fijn dat je weer een plan hebt kunnen maken....
Vaak wordt je zo moedeloos als je niet meer weet waar je het moet zoeken.
Ik ga duimen dat er ergens iemand een idee heeft en je kan helpen!!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:25

Aanstaande woensdag komt er een onafhankelijk dierenarts voor een second opinion. Ik hoop echt dat we iets aan duidelijkheid kunnen krijgen, zaterdag was het dagelijkse wandelingetje al een opgave, gisteren ging ze springend door de paddock..

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:55

Geryon schreef:
Lastig zeg. Ik vind het ook wel lijken op pssm.
De pssm2 test uit duitsland geeft alleen aan of het paard genen heeft die vaker worden gezien bij paarden met pssm2. Betekent niet dat je paard pssm2 heeft of ooit zal krijgen helaas.


Het betekent wel dat je paard PSSM2 heeft, alleen kunnen de symptomen erg verschillen per paard. Ze hebben het of ze hebben het niet.

Je paardje heeft deels dezelfde afstamming als de mijne (positief getest op PSSM2, ) dus het zou zo maar eens kunnen. Alhoewel ze nog relatief jong is dus zou andere oorzaken zeker niet uitsluiten. Je kunt gewoon wat manenharen trekken en opsturen voor een test, dat geeft hopelijk niet zoveel stress

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:40

Ik heb je een pb gestuurd.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:54

Ben je voor jezelf al nagegaan wat er twee en een halve maand geleden wellicht gebeurd zou kunnen zijn of veranderd in de situatie, dat dit ( mede) een oorzaak zou kunnen zijn? Excuses als ik ergens overheen heb gelezen..

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 16:01

Pocca_Locca schreef:
Ben je voor jezelf al nagegaan wat er twee en een halve maand geleden wellicht gebeurd zou kunnen zijn of veranderd in de situatie, dat dit ( mede) een oorzaak zou kunnen zijn? Excuses als ik ergens overheen heb gelezen..


De enige verandering is dat mijn ruin is overleden, maar zij heeft (net als de rest van de kudde) uitgebreid de gelegenheid gehad om afscheid te nemen (tot ze zelf weg liep). In zijn laatste stadium heeft zij hem vooral beschermd, maar dit deed ze samen met mijn andere ruin (die er nog wel is). Het kan dus wel zijn dat het al langer sluimerde, maar ze zich hard heeft gehouden. Maargoed, ze kan niet praten dus dat kan ik haar niet navragen.

Verder niks veranderd, nog bezig met de zelfde partij ruwvoer van eigen land, zelfde omgeving en zelfde kudde.

Talida schreef:
Geryon schreef:
Lastig zeg. Ik vind het ook wel lijken op pssm.
De pssm2 test uit duitsland geeft alleen aan of het paard genen heeft die vaker worden gezien bij paarden met pssm2. Betekent niet dat je paard pssm2 heeft of ooit zal krijgen helaas.


Het betekent wel dat je paard PSSM2 heeft, alleen kunnen de symptomen erg verschillen per paard. Ze hebben het of ze hebben het niet.

Je paardje heeft deels dezelfde afstamming als de mijne (positief getest op PSSM2, ) dus het zou zo maar eens kunnen. Alhoewel ze nog relatief jong is dus zou andere oorzaken zeker niet uitsluiten. Je kunt gewoon wat manenharen trekken en opsturen voor een test, dat geeft hopelijk niet zoveel stress


Ik heb even de lijn van jouw paard bekeken, inderdaad een punt. Manen uit trekken doet haar dan weer niks, want dat kan ik zelf doen gelukkig :). Zolang ik of mijn man het kunnen doen laat ze veel toe.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:11

Ja, dat zou natuurlijk best kunnen, dat ze zich voorheen “groot” heeft gehouden.. misschien klinkt het zweverig, maar zou de psychische klap van het overlijden zich misschien nu lichamelijk kunnen uiten? Ik weet niet hoe lang ze die recent overleden ruin al kende, of mee samen stond, maar ik begrijp dat ze wel een goede band hadden, omdat ze hem beschermde..

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:04

Bij mijn merrie is ruim 6 jaar geleden artrose in het SI gewricht vastgesteld dmv interne echo.
Tijd aan het zoeken geweest, da dacht eerst ook aan pssm of eierstokken. Pssm1 test echter negatief en met opvoelen alles normaal. Geen aarswormen ook.

Paard schuurde d'r kont aan allerlei objecten, ging tegen de wand aanleunen met de achterhand of zette deze onderweg tegen ieder object aan wat ze kon vinden. Niet willen lopen en dan ineens gaan rennen en bokken, bokken op de plaats alsof ze door iets gestoken werd, stramme spieren, galop als een hert (hupsen) etc.
Behandeld voor de artrose en weg raar gedrag. Door de artrose ontstond er zenuwpijn, door de pijn verkrampte ze en liepen d'r spieren vast. Met de behandeling kwam ze uit dit cirkeltje.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:18

Als je het een beetje in de zweverige hoek wilt zoeken... paardenkunnenpraten.nl of op fb. Kost geen bak geld en je kunt er echt een aantal dingen uit oppikken. Want ja paarden kunnen praten, echt waar.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 12:19

Afgelopen weekend is de second opinion geweest en heel eerlijk, ze was ronduit slecht -O- . Volledige klinische keuring, kreupel op 4 voeten. Gezien ze ook echt gevaarlijk was, was het niet verstandig om de voeten uit te verdoven en durfde ik ook geen rugfoto's aan. De kans dat zij de dierenarts zou neerslaan of de röntgen was te groot. In overleg gekozen haar geprobeerd comfortabeler te maken d.m.v. dry needling, ook geen succes, maar naalden aan de bovenkant geeft een veiligere situatie dan naalden bij een been tenslotte.

Maandag was toevallig de homeopaat op stal, zij heeft ook nog wat korreltjes mee gegeven in de hoop dat ze daarop reageert en zich iets beter gaat voelen.

Plan van aanpak is nu even aankijken wat het lichaam zelf gaat doen. Mocht dit twijfelachtig zijn zullen we eerst foto's van de rug gaan maken, zonder vooronderzoek en direct zwaar onder verdoving. Uitverdoven van de voeten lijkt voorlopig in ieder geval niet haalbaar.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:45

Maar zou ze niet pijn hebben? Dat ze daarom ook zo heftig reageerd, en kreupel op 4 voeten?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 15:08

smileydees schreef:
Maar zou ze niet pijn hebben? Dat ze daarom ook zo heftig reageerd, en kreupel op 4 voeten?


Ja dat verwacht ik wel, maar ik heb geen pijnstiller gekregen van twee dierenartsen. Nu ben ik het daar persoonlijk ook wel mee eens, omdat ze in haar vrije tijd prima functioneert en niet kreupel is (de kreupelheid kwam naar voren in het klinisch onderzoek, als je gewoon wandelt is ze absoluut niet kreupel!). Pijnstillers zijn leuk, maar kunnen ook zaken erger maken.

Het is van nature geen paard wat het fijn vind als vreemden haar op het lijf aanraken. Daarvoor moet je echt wel in de "innercircle" zitten wil ze dat accepteren van je.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:34

Maar paarden die aan 4 benen pijn hebben lopen ook niet kreupel. Maar daarom hebben ze nog wel pijn. Alleen aan alle benen evenveel.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 16:45

Suzanne F. schreef:
Maar paarden die aan 4 benen pijn hebben lopen ook niet kreupel. Maar daarom hebben ze nog wel pijn. Alleen aan alle benen evenveel.


Ja sorry, wat wil je dat ik doe? Ik laat twee (eigenlijk 3, maar goed) dierenartsen kijken naar mijn paard, beide geven geen pijnstilling, 1 pretendeert dat mijn paard zeker geen pijn heeft. Als ik wil heb ik vanmiddag zonder de dierenarts gezien te hebben nog metacam, maar kijkend naar mijn paard en de eventuele schade die een pijnstiller kan aanrichten (mochten er bijvoorbeeld wel maagproblemen zijn) zie ik op dit moment geen noodzaak.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:09

Waarvan loopt ze dan kreupel als ze geen pijn heeft ?
Een beetje dierenarts zou dit toch moeten kunnen uitleggen lijkt me...

Anoniem

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:17

Kreupel is pijn... zonder twijfel...

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:20

Anoniem schreef:
Kreupel is pijn... zonder twijfel...

Dit inderdaad. Kreupelheid komt érgens vandaan. Gezien er momenteel al 3DA's voor een raadsel staan... Lastig.

Kun je nog het precieze moment aanwijzen dat er klachten opkwamen?

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:32

Wat denk je anders van duivelsklauw, is natuurlijk pijnstillend? Of wilgentakken? Even vergeten, dus ik vraag het nog maar even, is het gelukt om bloed af te nemen? Gooi die uitslagen anders eens op bokt? Soms geeft het net meer duidelijkheid, of iets waar dierenartsen niet aan denken? Het zijn toch ook maar mensen. Soms moet je zelf met ideeen komen. Of heb je al eens gekeken naar thermografie? Het paard mag dan juist niet aangeraakt worden en kan gewoon op stal gebeuren. Ik probeer alleen mee te denken hoor!

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:04

Hoe zijn dr hoeven?
Heeft ze wellicht naast iets anders ook gewoon hele dunne zolen?

Heb je misschien al contact opgenomen met Esther de Vries?
Misschien kan je via haar aan 1 van dr problemen werken terwijl je aan t uitzoeken bent wat er nu eigenlijk met dr is. Esther heeft bij ons ol stal nu al meerdere paarden geholpen, en ze weet telkens enorm snel of t angst of onwil is.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vage klachten, waar moet ik het zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:06

De bloeduitslagen staan op de eerste pagina. Er zijn inderdaad wat reacties binnen gekomen (ook per pb) die wijzen op spierproblemen/afbraak. Echter zien de dierenartsen dat beide niet als zorgwekkend.

Ze krijgt nu homeopathische middelen om wat meer ontspanning te vinden, echter moeten die wel de tijd krijgen om te gaan werken. De dame die dit heeft voorgeschreven staat ook goed bekend bij Utrecht(ook afgestudeerd dierenarts). Echter vond zij het op dit moment ook niet verstandig om te behandelen, omdat de dierenarts zaterdag al veel had gedaan. Overbelasting is op dit moment niet wenselijk gaf zij al aan.

Op dit moment staat trailerladen echt op de onderste plaats op de prioriteiten lijst. Dit paard schiet nu al in de stress als er 3 vogels verkeerd vliegen, inclusief bijbehorende spastische reacties. De onderzoeken door de dierenarts hebben haar ook weer een terugslag gegeven door de stress.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:26

Kon ze niet verdoofd worden om foto’s te maken?
Jeetje, lastig zo zeg...