EMS (tips, ervaringen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:02

Ja ons systeem is ook gebaseerd ergens op een onderzoek. Zeker een half uur, maar idd langer dan een uur heeft geen functioneel nut meer.
En op basis van de hooi analyse. Ons prachtige stalhooi ziet er soms net zo droog en stengelig uit als het bijgekochte en qua analyse zijn ze elkaars omgekeerde :( erg jammer want het liefst en makkelijkst zou natuurlijk a volonté - met slowfeeder - stalhooi zijn'.

Il heb laatst de mijne ook op PSSM1 laten testen. Ze heeft ook die eeuwige harde kam. Hij halveert soms, maar is er ook in een ogenblik weer volledig :( Sinds het spoelen en s nachts op paddock (nachtvorst!) zitten we al tijden op een min of meer halve harde kam.

T is niet simpel, ben jaloers dat jij dan nog zoveel rijdt @Nouvel. Ook die meerdere voerbeurten is fijn!

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:22

Jessix schreef:
Je zou hem eigenlijk een maandje bij die van mij moeten zetten, die houden hem wel in beweging! :D ;)
Heb je al uitslag van het PSSM onderzoek?


_O- ik stuur ‘m wel een paar weken!
Dan gaat ‘ie rustig in het midden staan en laat ze om zich heen rennen, dat deed ‘ie in de opfok al... :+ :D

Nee zit elke dag te hopen dat het binnen komt...


Hoppit schreef:
Ja ons systeem is ook gebaseerd ergens op een onderzoek. Zeker een half uur, maar idd langer dan een uur heeft geen functioneel nut meer.
En op basis van de hooi analyse. Ons prachtige stalhooi ziet er soms net zo droog en stengelig uit als het bijgekochte en qua analyse zijn ze elkaars omgekeerde :( erg jammer want het liefst en makkelijkst zou natuurlijk a volonté - met slowfeeder - stalhooi zijn'.

Il heb laatst de mijne ook op PSSM1 laten testen. Ze heeft ook die eeuwige harde kam. Hij halveert soms, maar is er ook in een ogenblik weer volledig :( Sinds het spoelen en s nachts op paddock (nachtvorst!) zitten we al tijden op een min of meer halve harde kam.

T is niet simpel, ben jaloers dat jij dan nog zoveel rijdt @Nouvel. Ook die meerdere voerbeurten is fijn!


Ik week het nu ook ong een uur.
Heb een deel in dubbele netten gedaan, wat een gedoe... maar ja, is ‘ie iets langer bezig...
En een deel in fijnmaziger netten, je bent er lekker zoet mee zo...
En hij heeft maar honger... Y;(
Hij is ook echt een wereldkampioen in wie het snelst een fijnmazig net leeg krijgt... :+

Ja ik ben ook blij dat ik nog zo fanatiek met hem kan rijden, al zit er ook wel eens een mindere dag tussen dat hij echt niet wil en kort en stijf loopt.
Maar het is ook wel eens een verplichting dat hij gewoon elke dag moet bewegen anders groeit hij dicht,..

Hooi analyse aangevraagd maar nog niet binnen, de spullen om in te vullen en het op te kunnen sturen

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 10:52

Inmiddels een maand verder.
Volgens mijn weeglint is hij zo’n 25 kg afgevallen.
Zal niet exact zijn, maar hij valt in ieder geval af.

Ik week het hooi voor de ochtend en de avond en de tussen de middag en eind van de middag krijgt hij afgemeten voordroog in heel fijnmazige netten.
En we hebben wilgentakken kunnen scoren via een stalgenootje.
Ondanks het weer lukt het me aardig om hem elke dag beweging te geven.

Ondertussen ook de uitslag van de PSSM test gehad, en hij test positief op 1 variant van PSSM2...
Dus dat verklaart ook wel veel van de problemen die we zijn hele leven al tegen komen, zeker in combinatie met de suikergevoeligheid.
Dieet ben ik aan het aanpassen voor afvallen en PSSM2 paarden.
Nu kijken hoe het verder gaat...

Edit, hooianalyse is binnen, hooi is in alles laag, ook suiker gelukkig, de rest kunnen we aanvullen.
Voordroog is in alles laag maar suiker gemiddeld, staat nog wel bij goed voor paarden die af moeten vallen.
Nou krijgt hij grotendeels hooi, misschien kan ik het voordroog nog wat verder minderen.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:05

Fijn dat hij aan het afvallen is. En dat je nu met de uitslagen in elk geval een verklaring hebt en daar gericht wat mee kan doen. Ik hoop echt dat je de verschil gaat merken.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 12:28

Ja ik hoop het ook!
Ik kan nu zijn dieet aanpassen naar wat hij nodig heeft, hoop dat dat helpt voor hem.
We doen ons best en gaan rustig door!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:27

En nu je weet dat het hooi laag in suiker is, hoef je dat niet per se te weken, scheelt werk :)
Fijn dat er iets van antwoord is (hoewel het geen leuk antwoord is).

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:40

Ik moet het hooi sowieso in het water gooien vanwege het hoesten, vandaar dat hij ook een deel voordroog krijgt, dat hoef ik niet te weken als het niet al te stoffig is.
Dus als het dan toch in het water ligt is ietsje langer weken ook geen probleem, maar bij wat minder tijd wel handig te weten dat het niet noodzakelijk is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:10

Fijn dat hij aan het afvallen is Ellis! Maar niet leuk van het pssm verhaal. Heeft dat grote consequenties? Ik ben er niet zo mee bekend....

Anoniem

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:58

Misschien heb ik er overheen gelezen maar waar kan ik het hooi laten testen?

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:19

Orchidee14 schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen maar waar kan ik het hooi laten testen?


https://www.pavo.nl/sport/producten/ruwvoer-quickscan


IngridM schreef:
Fijn dat hij aan het afvallen is Ellis! Maar niet leuk van het pssm verhaal. Heeft dat grote consequenties? Ik ben er niet zo mee bekend....


Ja ik sta er wel van te kijken dat het nu wel lukt, hopen dat we het even vol kunnen houden.
Hij vindt het echt niet leuk om wat minder te krijgen en ik vind het best intensief om hem echt elke dag even actief te laten bewegen (zeker met dit weer), maar goed, als het dan resultaat geeft is het niet voor niets!

PSSM2 is een erfelijke spierafwijking, hij heeft er gelukkig maar 1 gen/variant van, wat hopelijk de last er van beperkt.
Maar het verklaart voor een deel wel het vaak en snel stijf zijn, gevoelig lopen op het harde, rare kuiltjes op zijn lijf, etc...
Mijn gevoel was wel goed, hij is niet alleen maar lui of flegmatiek, maar als hij een dag echt niet wil lopen heeft ‘ie dus gewoon echt ergens last van.
Ik ben wel blij dat dat nu een verklaring heeft.
En hopelijk kunnen we hem nu met de juiste supplementen voorlopig weer verder en beter op weg helpen!