EMS (tips, ervaringen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 15:58

Ik heb al even gezocht, maar ik kwam niet direct een topic tegen over EMS alleen, of ik moet echt verkeerd gezocht hebben...

Mijn Lusitanoruin is zijn hele leven al te dik, wat ik ook doe... -O-
Omdat hij op het harde ook zijn hele leven al wat gevoelig loopt zijn we gisteren voor onderzoek naar de kliniek geweest.

Gelukkig was alles oké, buigproeven, foto’s, geen HB, geen pezen...
Maar wel gevoelige voeten en de constatering dat hij echt nog meer af moet vallen.
De dierenarts liet vallen dat hij mogelijk EMS kan hebben.

Hij mag dus nog minder hooi hebben dan hij krijgt en dat vind ik best lastig, want hij krijgt ook al weinig krachtvoer en hij zou in het werk best wat fanatieker mogen zijn.
Maar goed, wat moet dat moet, dus we gaan ons best doen!

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die een paard hebben met soortgelijke problemen, EMS achtig dus, en of die nog praktische/zinvolle tips hebben qua voeding, management, supplementen etc.

Hij wordt volgende maand 10 jaar en hij loopt op Z1 niveau.
Ik probeer hem 6x in de week echt goed beweging te geven, soms lukt dat 5x in de week, vanwege weer, etc...
Zijn vrije dag wandel ik meestal een stukje met hem.
Ik train hem 3x in de week dressuurmatig in de bak, 1 a 2x in de week naar buiten (winter meestal 1x), een keer longeren en soms werk aan de lange teugel.

Hij staat met een maatje in de paddock en krijgt 4x per dag hooi in fijnmazige netten, de nacht op stal.
Zomermaanden een dagdeel in de wei.
Ik heb zijn hooi laatst een aantal dagen gewogen en hij kreeg zo’n 12 kg per dag. Dat moet ik nu minderen naar 9 tot 10 kg per dag.
Verder krijgt hij een vitaminebrokje en wat muesli voor wat extra energie omdat hij echt tekort kwam in het werk.
Daarnaast vit E, magnesium, gluco Balance en hypo balance.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:03

Volgens mij zit je al op de goede weg voor dit soort klachten.
Mogelijk kun je je muesli nog wijzigen maar geen idee wat je nu voert?

Ik begreep uit een artikel van Astrid van de week dat hooi ook echt beter is voor dit soort patiënten dan gekuild hooi. Maar vraag me niet meer wát exact de reden daarvoor was..

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:08

Onze fjord is zeer waarschijnlijk EMS patient. Viert dit jaar zijn 5e verjaardag en is al 2x hb geweest. Na de laatste x hb drastische maatregelen genomen, hij stond uiteindelijk op 4kg ruwvoer per dag. Heel sneu, maar het was dit of euthanasie eigenlijk. We hebben het ruwvoer nu op kunnen voeren tot 6kg per dag, in combinatie met 4x per week werk (gezien zijn leeftijd).

Wat we wel merken is dat hij slecht opbouwt, conditioneel is hij nu best aardig, maar qua spier blijft hij echt achter. Dat komt waarschijnlijk ook omdat hij gewoon echt niks mag hebben, maar goed op die manier rommel je langer aan dat je wilt. Door zijn slapte heeft hij ook snel blessures.

nessinator
Berichten: 1794
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:47

Wij hebben een senior met EMS, die staat dus niet meer in het werk. Ze is niet te dik, integendeel, maar ze heeft wel vetbulten op haar hals.
Mocht jouw paard echt EMS hebben, TS, kijk dan heel goed uit met gras. De onze was met 45 minuten op gras alweer bevangen. Ze staat dus nu in een zandpaddock en krijgt compactgras dat het grootste deel van haar hooibehoefte opvangt (gaat om een B-pony). Bij de onze was het niet zozeer hoeveel ruwvoer, maar hoe hoog het fructaangehalte in het ruwvoer (maar ook vitaminebrokjes) dat het verschil maakte. Ze staat dus ook op een zeer suikerarm dieet, met pavo vital + luzerne Digest, en ze doet het er best goed op, dat wil zeggen: ze is niet zichtbaar ziek meer. Daar moet wel echt bij worden gezegd dat ze niet in staat is of zou zijn om te werken, het enige wat kan is een rondje wandelen, en dat ze een behoorlijke optater heeft gehad van de laatste HB, dat nu gelukkig ook weer goed gaat.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 19:37

Bedankt voor jullie reacties!
Jeetje 4 kg hooi is echt weinig zeg...

Ik ga even kijken hoe hij is tegen de tijd dat het weideseizoen eraan komt, en anders toch maar een graasmasker op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:59

Mijn merrie had ook EMS, was ook echt heeeeel dik. Wij hadden het complete plaatje: EMS, artrose, chronische hoefbevangenheid, hardnekkige mok. Daardoor hebben we haar uiteindelijk ook in laten slapen, het ging echt niet meer.

Wat voor hooi voer je? Heb je het ook getest?
Die van mij mocht ik ook maar een kilo of vier aan hooi voeren, dat was echt heel weinig. Niet meer op het gras, niks extra's. Alleen een klein beetje vitaminekorrel/balancer (met zo min mogelijk suiker/melasse). Ik moest elke dag minimaal drie kwartier rechtuit stappen (i.v.m. de HB + artrose kon rijden niet). Paard moest zo lang mogelijk buiten en zo veel mogelijk lopen, dus hooi en water echt in de uiterste hoeken van de paddock zodat ze zo veel mogelijk lopen.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:03

Wat rot voor jullie Nouvel. :(:) Herken jij hem in de diagnose? En kan je dat nog verder testen om het zeker te weten?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:55

Is het een idee om arm hooi te gaan voeren?
Dan kan hij meer eten, wat me fijner lijkt voor hem?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:08

Ik ga ons hooi nog laten testen, zou arm moeten zijn, zo is het gekocht, maar goed, je weet het pas zeker als het getest is...

Als het er echt op uit gaat lopen dat hij zo slecht zou worden dat hij echt bijna niks meer mag eten weet ik niet of ik dat nog paardwaardig vind...

Voorlopig is het gelukkig nog niet zo ver, het is verder een vrijwel gezond paard dat glimt en gelukkig vaak nog veel en blij kan bewegen, maar zijn hele leven al vage net wat belemmerende dingen heeft.

Of ik hem er in herken...
Wel in een aantal dingen, andere dingen ook weer minder of niet.
Punt is dat hij vanaf veulen al kwakkelt met van alles en nog wat, weerstand, auto immuunproblemen, open plekken op zijn benen, extreme reactie op enten en insecten, altijd te dik, regelmatig gevoelige voeten.
Wisselend actief in het werk, meestal stijf opstarten, lang nodig om optimaal te gaan lopen.

Op dit moment wordt hij ook getest op PSSM, omdat daar ook veel herkenbare dingen in zitten.
Op advies van de dierenarts dan ook kreupelheidsonderzoek gedaan en foto’s van zijn hoeven laten maken.
Nog niet getest om EMS, maar het was volgens mij dierenarts wel iets om in de gaten te houden.
Afvallen en veel bewegen werd sterk aangeraden.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:41

Ja lastig... ik las net de symptomen en had toen inderdaad niet het gevoel of dit nou de ontbrekende diagnose is voor al zijn (vage) klachten, vandaar mijn vraag daarover. PSSM kan dan inderdaad ook nog een mogelijkheid zijn.

Wat een gepuzzel weer... En je doet al zoveel om hem zo goed mogelijk te houden. Is zoiets ooit bij Den Hoek naar boven gekomen?

lauret
Berichten: 397
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:30

Helaas hier een Shetlander met EMS. Klachten: chronisch hb (op 2 jarige leeftijd al), altijd jeuk, slecht immuunsysteem, niet kunnen enten want dan heeft ze 41 graden, dikke harde manenkam enz. Pony zelf is niet echt te dik. Ribben zijn voelbaar.

Ik ben twee weken geleden naar Utrecht geweest en daar heb ik nu Metformine gekregen. Eventueel kan Pioglitazon ook nog. Ze heeft een kleine week op de metformine gestaan en ze liep super goed. Helaas ging ze aan de diarree (ben dus daarom nu even gestopt om te kijken of het daarmee te maken heeft), maar wil dit weekend weer beginnen met de metformine.

Het is heel frustrerend. Ze moeten bewegen maar dat wordt enorm lastig als ze bijv. Hb zijn.

Ook die van mij krijgt sober hooi, vitamine brok, vit e en magnesium. Het zal allemaal iets helpen maar het ermee verhelpen lukt helaas nog niet...

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 06:25

_ hooi laten testen is met de pavo quickscan snel en gemakkelijk en kost 25 euro. Dan weet je wel meer.

_ ik denk dat het gevoel bij jezelf moet laat varen dat 10 kg hooi weinig is. Door de hype in paarden land dat onbeperkt hooi voor alle paarden de norm is, krijgen veel paarden veel te veel voer binnen. En echt dat is voor veel paarden niet geschikt. Ik zie daar veel te vaak de negatieve gevolgen van voor de paarden: hoefbevangen en andere klachten. Het meeste verkrijgbare hooi is vaak nog veel te rijk om onbeperkt te voeren.
Als je de 10 kg goed verdeeld over de dag in een slow feeder dan, en ik denk zelfs dat je richtlijn heb gekregen van 1,5kg per 100 kg normaal lichaamsgewicht,..... 9 kg., kan je zijn voeding mooi verdelen over de dag

_en zomers een graasmasker helpt echt al heel veel, met beperkte weidegang.

In het land van de lusitano is rijk gras en veel hooi niet de norm.

Ervaringsdeskundige hier met twee Haflingers in de sport: als ik Janouk en Meneer Anton onbeperkt hooi zou geven en zomers onbeperkt weidegang, dan kan ik ze oprollen.
Zij hebben zo'n efficiënt spijsverteringssysteem dat ze heel zuinig zijn met energie verbruik. Dat betekent dat het aan mij is om de energie inname te beperken. Ik geef hun trouwens wel lijnzaadolie bij voor brandstof in het werk.


Duim duim verder dat het geen pssm is.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 07:54

Wat eenasgig probleem zeg... Is het ook niet het gevaar dat, als je te weinig gaat geven het ook weer anders wordt opgeslagen waardoor hij alsnog dik blijft?

Ik zou idd eens kijken of je winst kan behalen in het hooi. Sinds mijn paarden op gedorst hooi staan zijn ze behoorlijk afgevallen. Moet je wel wat bijvoeren qua mineralen en energie maar daar zijn ook veel dingen voor op de markt (informeer bv eens bij Rene Wielens).

Succes!

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:41

Phytonics Gluco balance!
Helpt echt bij afvallen, ga maar eens reviews en recensies zoeken. Zoveel paarden en pony's al onwijs van zien opknappen!

Het probleem bij deze paarden is dat de aangeboden brandstof niet correct wordt verwerkt. Daarom hebben ze altijd honger en worden dik van lucht.
Je hebt een volle brandstoftank alleen je brandstof komt niet bij de motor.
Gluco balance zorgt er oa voor dat de brandstof weer komt waar het moet zijn.

Je paard heeft wel echt voldoende ruwvoer nodig, flink korten in ruwvoer is echt zielig.
Laat een ruwvoer analyse doen en ga op zoek naar suikerarm hooi.
Voer in slowfeeders.

Zomer graasmasker indien nodig.

Succes!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:11

MissK: TS schrijft in openingspost dat dit paard al glucobalance krijgt

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 19:05

IngridM schreef:
MissK: TS schrijft in openingspost dat dit paard al glucobalance krijgt


Precies, klopt.
Hij krijgt al glucobalance en hypobalance.

Ik ga het hooi laten testen en iets minder geven en dan even afkijken hoe het gaat.

Bedankt voor de reacties, tips en ervaringen!

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:51

Mijn excuses, helemaal overheen gelezen!

In een lezing vertelde Eric Laarakker een keer dat hij bij dit soort paarden ook heel vaak een schimmel in de darmen ziet (oa door de suikers). Wellicht is dat nog iets waar je naar zou kunnen informeren....

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 22:38

Geeft niet hoor, ik lees ook wel eens ergens overheen...

Hij is al een aantal jaar in behandeling bij Den hoek, voor zijn huidproblemen en weerstand.
Zij gaf ook al wel aan dat hij in aanmerking zou kunnen komen voor PSSM/EMS/IR en heeft hem ook al wel daarnaar behandeld.
Vandaar altijd al ruim ruwvoer en weinig/geen krachtvoer, vitaminebrok en veel bewegen.
Op haar advies krijgt hij ook de glucobalance en hypobalance en moeder aarde voor zijn darmen.

Maar goed, nu ook van de regulier dierenarts dringend advies om hem toch nog wat meer af te laten vallen met de noemer risico EMS.
Dus daar gaan we dan ons best maar voor doen...

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 21:09


Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:27

Hooi laten analyseren, daar is wss nog veel op te winnen. Onze stal heeft prachtig hooi, laten het supermooi uitgroeien, weinig bemest... Maar na die extreme zomer, heeft het gras superveel suiker opgeslagen. Wij voeren dus ook max 1.5% lichaamsgewicht hooi, kopen getest kaal hooi in voor als we geen tijd hebben om het stalhooi te weken. Het stalhooi krijgen ze geweekt en met stro er bij. Er is ergens online te vinden dat je geloof ik tot 30% wateroplosbare suikers (fructaan dus) er uit kunt spoelen. Wij weken ongeveer 30-45min en het water komt er als koffie af.
Ze krijgen het altijd in dubbele fijnmazige netten.

Overdag op kaal land, 's nachts op grote paddock, dus wel altijd ruimte om te bewegen.
Wat ze bij ons vnl te kort komen is beweging :/ Maar dat is hier in het Utrechtse de afweging, 24/7 buiten kan enkel op kleinere pensionstallen waar je 's avonds dan ook niet echt meer veel kan doen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 22:02

Ik heb toevallig net de formulieren voor de hooi analyses aangevraagd, eentje voor het hooi dat we hebben en eentje voor het voordroog.
Ik wil het apart doen, kijken of het verschil maakt.

Ik week het hooi nu ook langer inderdaad en ik heb nu een deel voor morgen in de dubbele netten gedaan.
Een aantal netten met kleinere mazen besteld vandaag.

Hier in het westen is veel vrij bewegen ook lastig inderdaad, paddock is niet super groot.
Gelukkig wel met een maatje zodat ze elkaar nog wat in beweging houden.
Hij staat de hele dag buiten.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: EMS (tips, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:09

Weektip: onze paarden drinken uit cementkuipen, als die van jou dat niet doen, schaf er even eentje aan.
Hooi in het eerste net te weken zetten, om de 10min oid even goed omdraaien (wij doen dan meestal wat andere dingen ondertussen). Ook even goed het midden uit elkaar trekken en daarin met de tuinslang, anders week je enkel de buitenkant). Na 30-45min weken met regelmatig omdraaien mikken wij hem dan meestal een keer in een andere kuip, spoelwater er nog een keer overheen. Even laten uitlekken en dan mikken wij er bij de ene nog een plak stro bij, de andere heeft laatst koliek gehad, dus die krijgt een plak arm hooi. Dan nog een net er rond. Dat is hun nachtrantsoen.
Overdag gaan de lijnen naar het land open en hebben ze elk een zak met 1 plak getest superarm hooi en 1 plak stro in dubbel fijnmazig (wij hebben 18 netten voor 2 paarden en wil er eigenlijk nog even 6 bijhalen :P kunnen we het ook zo klaarzetten voor de oppas).

Weken, uitlekken en pas later geven geeft heel erg ruftende paarden, dus daar passen we wel mee op. Doen we dus niet meer. Gelukkig is scheten laten in ieder geval geen gaskoliek opbouwen, maar toch. Liever niet.

Wij geven 's avonds rond de 250g (droog gewogen) Speedibeet om de Pavo Vital (afgewogen op keukenweegschaal, exact 100g) door te gooien. Het idee er achter is dat er voor het nachtrantsoen al een deel maagvulling is. Waardoor ze iets rustiger op hun nachtrantsoen duiken. Onze dames staan non stop op dieet en willen zoals echte dames anders gerust stevig Hangry worden.

Afvallen kan niet dmv gewoon eten weghalen bij deze dieren. Je wil niet gaan veroorzaken dat ze zand gaan eten of palen gaan knagen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 15:32

Nee ik ga ook zeker niet zomaar eten weghalen of een voerbeurt minderen, dat werd ook absoluut afgeraden door de dierenarts.

Ik weeg alles af en hij krijgt nog net zoveel voerbeurten, alleen iets minder per voerbeurt en het hooi voor de ochtend en avond laat ik langer weken.
Tussen de middag en eind vd middag krijgt hij voordroog, daar heb ik nu netten met een nog fijnere maas voor aangeschaft.
Het hooi ga ik straks mengen met graszaadhooi zodat hij daar weer ietsje meer van kan krijgen.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:22

Je zou hem eigenlijk een maandje bij die van mij moeten zetten, die houden hem wel in beweging! :D ;)
Heb je al uitslag van het PSSM onderzoek?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:29

Hoppit schreef:
Het stalhooi krijgen ze geweekt en met stro er bij. Er is ergens online te vinden dat je geloof ik tot 30% wateroplosbare suikers (fructaan dus) er uit kunt spoelen. Wij weken ongeveer 30-45min en het water komt er als koffie af.
Ze krijgen het altijd in dubbele fijnmazige netten.


Mijn dierenarts gaf mij dit ook als tip ivm mijn 'tonnetje rond' (schraal ras, en in april een grasbuik om U tegen te zeggen, "uit het niets").
Hij had het over een uur weken, het fructaan komt er als eerste uit (water weggooien, nu ja: over de planten die de Knollies niet eten)
na dat uur ga je volgens hem ook mineralen en spore-elementen verliezen.