Ineens kale voeten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 14:57

Echt het is mij een raadsel.

Mijn beide pintaloosa’s hebben ineens sinds een paar dagen hele kale voeten.
Ze hebben geen jeuk,het doet geen pijn,ze reageren ook niet op het wassen oid,er zitten geen wondjes of korstjes,ik zie ze ook niet stampen dus het is echt heel vaag.

Mijn eerste vermoede was mok maar de voetjes zien er buiten het roze netjes uit.
Als de pony’s wel eens geschoren worden voor bloedprikken of net als vorige keer een pees scan ziet hun huid er net zo roze uit.
Toen mn ruin een aantal jaar geleden mok had had hij er veel last van en echt kloven.

Het enige wat ik me kan bedenken wat ik veranderd heb is dat ik een paar dagen geleden over ben gegaan naar pavo care 4 life ipv pavo vital.
Pony’s lopen wel 24/7 buiten met schuilstal maar dat is ook al jaren en heb dit nog nooit gezien.

Normaal als mn pony’s iets mankeren laat ik de veearts komen maar ergens vind ik het nu gewoon zonde van mijn geld omdat ze buiten kale voeten nergens last van hebben.
Maar misschien herkent iemand dit wel en denk ik te makkelijk dit keer en is het wel nodig om de veearts te laten komen.begrijp me niet verkeerd hoor als 1 van mij dieren medische zorg nodig heeft sta ik als eerste bij een dieren of veearts maar ik ben al 4 keer een traject gestart (2 pony’s,2 honden)met allerlei bloedonderzoeken ect en dat er niets uit kwam maar die hadden wel echt klachten en nu zonder klachten lijkt het me helemaal lastig achterhalen wat het zou kunnen zijn.


Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:00

T ziet er uit alsof je ze daar geschoren hebt, ziet er vreemd uit maar niet perse ernstig? Heel gek

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:03

Dat is op z'n zachtst uitgedrukt een beetje vreemd idd :+

Nog nooit gezien dit.
Zou bijna niet moeten kunnen dat het van die wissel van vital naar car4life is. Dat er misschien ééntje op reageert, tot daar aan toe maar toch niet allebei en met dezelfde symptomen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:06

Dat is echt wel vrij bijzonder inderdaad.
Was dat spontaan binnen 1 dag of langzaam uitgevallen?
Was je de voeten vaak met een borstel? Dan kan het nog dat het winterhaar brokkelig geworden is, dat zie je dan ook vaak onder de rand vsn het zadeldekje en onder de singel.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-01-20 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:06

Maartje1990 schreef:
T ziet er uit alsof je ze daar geschoren hebt, ziet er vreemd uit maar niet perse ernstig? Heel gek


Ook mijn gedachte. Niet toevallig ook nog andere bijzondere dingen die met je pony's of op de weide gebeuren? Iemand anders die het heeft gedaan?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:07

Volgens mij is dat geschoren, voor afknagen ziet het er te netjes uit en aangroeien na uitgevallen valt veel eerder op.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:13

Of een bacterie misschien ?

Geschoren lijkt mij dan weer niet. Vind het haar wat er nog staat hiervoor te lang.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:16

Hebben ze tot die hoogte veel in de blubber of nat gestaan (plassen)?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:18

Iemand die dacht dat ze mok hebben en ze heeft geschoren?
Is er misschien een melding van verwaarlozing gedaan en iemand op af gekomen?

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:21

Nouja zeg, geschoren lijkt mij niet want er steken nog wel haren over de kroonrand.
Ook geen hapjes eruit daar, wat bizar joh!

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 15:24

Ja geschoren zou je denken he en bij mn ruin zou ik het nog kunnen geloven maar mijn merrie trapt dan echt het licht uit je ogen als je een onbekende bent.
Daarbij waar ze staan is er geen stroom dus dan zou het iemand met een accu apparaat moeten zijn geweest.
Dus dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk.

Poetsen ....tja om eerlijk te zijn sla ik die bagger voetjes vaak wel over tenzij er schoenen gedragen moeten worden maar die hebben ze al vanaf okt niet meer aangehad omdat mijn wagen in de verkoop staat en ze ‘vakantie’ hebben.

Bacterie heb ik ook aan gedacht maar zou dat niet gepaard moeten gaan met andere klachten?

En van de care 4 life lijkt me ook dat ze op meer plekken het zouden moeten vertonen.

Of het langzaam aan is ontstaan durf ik niet te zeggen maar ik ben er elke dag wel en nu zag ik gister ineens omdat het zo erg opviel ook met bagger voetjes.

Ik heb voor de foto natuurlijk wel even afgespoeld anders zie je alleen maar blubber.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:25

Ik weet wel dat bij paarden met sokken er 'bog burn' bestaat doordat ze te veel in nattigheid rondlopen. Maar zover ik weet is het niet tot de huid kaal.

Ziet er wel heel bijzonder uit in elk geval!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:26

Wat bizar zeg, misschien allergische reactie ergens op? Lijkt me niet dat het van voerwissel is, daar is het op een te bijzondere plek en een te identieke plek voor.
Lijkt mij eerder dat ze ergens ingestaan hebben

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:27

Lijkt mij toch wel een vorm van ontsteking, zo te zien zijn de voeten ook best wel nat maar misschien nog van het afspoelen? Staan ze goed droog of wel vaak met natte voeten? Vind de huid eronder er ook wel vurig uit zien, niet gewoon roze. Zelf zou ik morgen wel even de dierenarts bellen. Als het wel geïnfecteerd is sta je straks met een paard met Einchuss benen.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:29

sokken zien er nat uit dus de haren plakken aan elkaar de haren die daar overheen zaten miss ook

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 15:30

kiki1976 schreef:
Hebben ze tot die hoogte veel in de blubber of nat gestaan (plassen)?



Het land is wel heel nat momenteel dus ze crossen regelmatig door de plassen en springen over de greppels als ze aan het spelen zijn.
Modder is er ook het stuk voor de stal langs de sloten maar ze zijn dan vaak nat tot hun knieen.

Het gekke is dat er 6 pony’s staan en 1 van mij heeft het aan alle 4 haar voetjes de andere aan 3,een shet van een vriendin aan 2 voetjes alleen de voorkant en de andere 3 hebben niets.
Het zijn wel alle 3 die shetten die heel actief met elkaar kunnen spelen bedenk ik me nu.

Edit:
Ze lopen al 4 jaar buiten ook in de sneeuw ect maar dit nog nooit eerder gehad.
Zou het echt kunnen omdat ze door het nat lopen?
Ze kunnen droog staan in en om de stal en op een hoger stuk van het land is het ook droog.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:36

Zijn het alleen alle witte voetjes?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 15:40

Die van mij hebben witte voeten ja maar die andere shet is vos bont maar heeft daar bruine voeten en alleen op de voorkant.

Edit nee ik lieg!! Ik even opgezocht maar bij haar ook wit!
Maar die schimmel die er loopt heeft het weer niet :?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:46

Een schimmel heeft ook niet perse witte voeten. De huid kan gewoon zwart zijn.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 15:52

Ja daar heb je wel een punt.
Ik zou niet weten wat voor kleur huid de vos bonte heeft.
De mijne zijn echt roze in iedergeval.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:56

Bacterie hoeft niet noodzakelijk ook andere klachten te geven denk ik.
Mok beperkt zich ook meestal tot de kootholtes / onderbenen.
Gezien er toch wel wat ponies op dat stuk land dezelfde symptomen hebben, lijkt mij een bacterie dus zeer aannemeijk.

Bizar in elk geval :Y)

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 16:41

Ik heb werkelijk geen idee waartoe een bacterie in staat is?
Maar ik zal morgen even de foto’s doorsturen naar de dierenarts kijken wat ze zegt.
Ben heel benieuwd in wat het kan zijn iedergeval.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:59

Ik vind het er echt uitzien alsof iemand ze geschoren heeft. Ik heb zelf met mij nog nooit meegemaakt dat het haar zo uitvalt zeg maar, wel dat waar de mok zat kaal werd, heel apart. Meer kan ik er ook niet over zeggen

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 17:15

Ik ben wel erg blij dat ik niet de enige ben die het raar en heel vaag vind :+
Ik zit al 30 jaar in de paarden waarvan ik al 23 jaar eigen paarden heb en heb zeker nog niet alles gezien maar ik vraag me wel af waarom mijn beesten altijd gekke,onverklaarbare, niet achter haalbare dingen hebben.
Ik hoop dus dat de veearts bij het zien van de foto dus zegt ohhh nee joh dat is dat of dat :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:16

Wat bizar... Ik zou denken aan een bacterie/schimmelinfectie. Mijn vorige paard had ook ineens overal kale plekken, dat bleek ook een schimmelinfectie i.c.m. vitaminetekort te zijn. Had er ook geen last van, het jeukte niet en was ook niet pijnlijk. Maar ik vind het dan wel bizar dat je meerdere paarden hebt die dit op precies dezelfde plek hebben... Hebben ze verder geen kale plekjes op het lijf?