Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekattie
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-01-20

Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 16:34

Hoi hoi,
Mijn lieve welshpony van 10 jaar struikelt de laatste tijd erg vaak. Nou is ze altijd wel redelijk lomp geweest maar de laatste tijd komt het wel erg vaak voor dat ze een (voor)been vergeet op te tillen en dan voorover duikt. Meestal krabbelt ze wel overeind maar de laatste tijd valt ze ook wel eens echt op de grond. Nou dacht ik eerst dat het misschien aan mij lag maar net met wandelen viel ze ook ineens voorover de grond op. Ik merk wel dat ze erg kijkerig is dus misschien gewoon het hoofd er niet helemaal bij? Hoefsmid heeft haar van de week bekapt dus daar kan het ook niet aan liggen. Iemand die weet waar het wel aan kan liggen en wat ik er evt aan kan doen? Kon verder qua gezondheid niks geks aan haar vinden maar heb voor de zekerheid nu besloten haar maar even een paar weekjes rust te geven in de hoop dat dat werkt maar tips zijn zeker welkom!

Anoniem

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:39

Even een dierenarts naar haar laten kijken. Dat kan nooit kwaad.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:21

Kan van alles zijn mijn paard deed het vanwege HKO, een paard struikelt niet zo maar.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:45

Een paard dat ik heb gekend begon ook met struikelen. Eerst dachten we dat hij inderdaad 'lomp' was. Een beetje sukkelig. Maar op een gegeven moment werd het wel erg vaak en begonnen alarmbellen te rinkelen.
Hij was nog helemaal niet oud, maar had flinke artrose in beide voor knieën. Hij is ingeslapen, was niets meer aan te doen.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:50

Mijn merrie deed het omdat ze een gekanteld hoefbeen heeft. Haar tenen bleven ook iets te lang na de smid.

Uiteindelijk hebben we door röntgenfoto te maken het probleem en dus ook de oplossing gevonden.

Ik zou als ik jou was dus de veearts raadplegen.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:00

Als een pony naast struikelen ook kijkerig gedrag vertoont, is het geen gek idee na te gaan of het dier geen oogprobleem heeft. Paarden die slecht zien kunnen ook schrikachtig worden. En struikelen natuurlijk ook sneller doordat ze kuiltjes/obstakeltjes niet zien.

Paard van familielid meegemaakt dat macula-degeneratie kreeg. Bij dat paard uitte het zich in veranderd gedrag, eerst druk, later (te) rustig.

Maar artrose of hoef(katrol/hoefbeen)problemen zijn zeker ook mogelijk. En pijn kan ook wat doen met een paard qua gedrag.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:25

Een keer struikelen kan, maar vallen tijdens het lopen is echt niet goed. Als het met een paar weken rust niet wat beter gaat, dan de DA erbij halen voor een diagnose en/of foto's laten maken. (ervan uitgaande dat haar hoeven netjes onderhouden zijn).

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:34

Mijn eerste gedachte is ook artrose gerelateerd... zeker omdat het ook met wandelen gebeurt en ze echt valt.
Mijn advies is dus ook om toch de dierenarts mee te laten kijken en evt voorknieen en voeten op de rontgen te zetten. Hier een Fries gereden die steeds vaker struikelde, had ook artrose in haar voorvoeten. Uiteindelijk is die ingeslapen omdat het verergerde.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:46

Een keer struikelen kan gebeuren. Als ze er ook echt bij valt en het erger wordt zou ik er toch iemand naar laten kijken. Ken ook een paard wat struikelt en die heeft inderdaad artrose. Veel wijsheid en sterkte!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:46

Lindsey_99 schreef:
Een keer struikelen kan, maar vallen tijdens het lopen is echt niet goed. Als het met een paar weken rust niet wat beter gaat, dan de DA erbij halen voor een diagnose en/of foto's laten maken. (ervan uitgaande dat haar hoeven netjes onderhouden zijn).

Ja sluit ik me bij aan, een paard valt normaliter niet als het struikelt. Helemaal als je het een paar keer in korte tijd mee maakt is dit geen goed teken. Goed als je het eerst even aan kijkt met rust om vervolgens bij aanhouden van het struikelen er een DA bij te halen.

Kiekattie
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 18:50

Dank voor al jullie reacties! Ik kijk idd de komende weken nog even aan op volledige rust. Mocht dat niet helpen schakelen we de dierenarts in om te gaan uitzoeken wat er aan de hand is. (Op artrose etc.) Nogmaals bedankt voor het meedenken!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Paardje struikelt zowel met rijden als aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:53

Ik zou inderdaad even langs de veearts gaan. Pony van mij struikelde ook best veel, die had hoefkraakbeen verbening. Vrees voor je dat er een reden achter zit....