Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:29

MightyMike schreef:
@kiki1976 hooi van de grond eten werd mij juist geaviseerd door de dierenarts na een zandkoliek. Wij hebben weinig gras op zandgrond. Om te voorkomen dat onze paarden het te korte gras met zand dan verder veelvuldig opeten, voeren wij dus hooi in de wei (deed ik eerst in de stal voordat ze naar buiten gingen) bij, om ze van het korte gras af te houden. Hier overigens 1 keer zandkoliek in de afgelopen tien jaar gehad, goed afgelopen gelukkig. Geef nu een zandkuur preventief aan onze paarden.

Dan krijgen ze met het eten van hooi juist weer extra zand binnen als je ze op de grond voert. Je da heeft wel gelijk betreft het bijvoeren op de weide. Ik zou er zelf dan voor kiezen om een hooibak op de weide te zetten met een net erover.

Hier staan ze ook op zandgrond. En ondanks veel verweiden en een stal eigenaar die met de droge periode's de landen beregent hier uiteindelijk toch ook kort gras ( mogen het jaar rond op de weide muv extreem nat). Maar ze kunnen altijd naar de hooibakken, en dat doen ze dan ook regelmatig

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:35

er zit anders soms ook genoeg zand in hooi.zeker in verpakt hooi heb ik het idee
wij voeren uit bakken op de grond en soms ligt er echt best veel zand op de bodem :j
enige korte gras hier komt van de track rondom de weide.
ik heb namelijk tussen december en april de weilanden gewoon dicht...even rust

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:42

Tricky iets, zand... Had het topic welke aanleiding was voor deze ook gelezen, eng dat een paard zonder symptomen te tonen al zo kan dicht slippen met zand...

Op mijn werk hebben we verschillende pony's gehad: 3 fjorden, 2 shets en een ezel. Iedereen in dezelfde weilanden, hetzelfde ruwvoer op de grond. Alleen de oude fjord en de shets op slobber, de andere fjorden muesli naar werken. De oude fjord was koliek gevoelig, zijn hele leven al. Mest nooit veel zand er in, en op 28 jarige leeftijd uiteindelijk vanwege gaskoliek ingeslapen.

De laatste shet kwam van de handel, met groot achterstallig onderhoud en wat dun. Kort na aanschaf al paar koliekaanvallen, en dunne mest. Ontwormen bracht geen verandering. Na de 3e koliek pas een kwartje gevallen en haar mest op zand gecontroleerd: zat een behoorlijke hoeveelheid in. Direct op psyliumkuur, waarna het zand in golven tussen de mest naar buiten kwam. Zoals eerder genoemd: mestbolletjes van zand.
Mest werd beter, ze kwam wat aan, en aanvallen koliek werd een heel stuk minder, maar gevoeligheid bleef. Ik bleef haar ook bewust iedere maand een kuur geven, juist omdat er zoveel uit kwam die eerste kuur.

Na 2 jaar is zij op de dissectietafel beland: haar blinde darm zat voor 1/3 nog steeds vol met zand... Vond dit echt heftig, juist omdat ik er zo allert op ben geweest. Ik had wel wat zand verwacht, maar niet zo ontzettend veel. In haar verleden had zij een flinke worminfectie doorgemaakt, veel kleine littekens op de darmen. Mogelijk heeft dit de peristaltiek beperkt, waardoor het zand ook slechter werd afgevoerd...

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:44

Als het juist met de droge zomers zoveel extra was dan lijkt het me toch vooral aan te korte weides te liggen. Of dat er ook meer zand in het ruwvoer zit door de droogte? Dat er korter gemaaid wordt om toch nog die 2e snede eraf te halen? Kan me ook voorstellen dat paarden naar verhouding te weinig ruwvoer kregen, bv. net zoveel als tijdens een normale zomer en dat het nu niet genoeg was?
Zeker pensionstallen baseren natuurlijk hun prijzen, inkoop etc. op wat normaal is en dan voer je niet snel 2 keer zoveel omdat het gras eerder op is.

De dierenarts begon hier ook meteen dat ze zoveel zandkoliek gevallen had gezien, ze stonden er toen net een weekje en mijn hooistolp die bedoeld was voor in de paddock is dus nog steeds niet in gebruik. Hooi is alleen in de inloopstallen in netten en straks wordt er dan een stuk bestraat aan het einde van de paddock om daar ook wat hooi te kunnen voeren. Ik heb nu wel wilgentakken liggen die ze overal heen slepen en waar ook wat zand op komt, ze eten er niet echt van meer beetje kauwen en spelen, maargoed zo kunnen ze het ook binnen krijgen. Misschien toch maar zo'n kuurtje doen, zeker voor de mini die veel met de takken in de weer is.
Bij het mestonderzoek voor wormen staat ook altijd of er zand is gevonden in de mest, maar dat heeft dan denk ik helemaal geen waarde met maar 1 mestbal?

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:47

ellepel schreef:
er zit anders soms ook genoeg zand in hooi.zeker in verpakt hooi heb ik het idee
wij voeren uit bakken op de grond en soms ligt er echt best veel zand op de bodem :j
enige korte gras hier komt van de track rondom de weide.
ik heb namelijk tussen december en april de weilanden gewoon dicht...even rust

Dan heb je slechte kwaliteit gemaaid gras, wellicht te kort gemaaid. Hier geen zand

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:47

Juut schreef:
Tricky iets, zand... Had het topic welke aanleiding was voor deze ook gelezen, eng dat een paard zonder symptomen te tonen al zo kan dicht slippen met zand...

Op mijn werk hebben we verschillende pony's gehad: 3 fjorden, 2 shets en een ezel. Iedereen in dezelfde weilanden, hetzelfde ruwvoer op de grond. Alleen de oude fjord en de shets op slobber, de andere fjorden muesli naar werken. De oude fjord was koliek gevoelig, zijn hele leven al. Mest nooit veel zand er in, en op 28 jarige leeftijd uiteindelijk vanwege gaskoliek ingeslapen.

De laatste shet kwam van de handel, met groot achterstallig onderhoud en wat dun. Kort na aanschaf al paar koliekaanvallen, en dunne mest. Ontwormen bracht geen verandering. Na de 3e koliek pas een kwartje gevallen en haar mest op zand gecontroleerd: zat een behoorlijke hoeveelheid in. Direct op psyliumkuur, waarna het zand in golven tussen de mest naar buiten kwam. Zoals eerder genoemd: mestbolletjes van zand.
Mest werd beter, ze kwam wat aan, en aanvallen koliek werd een heel stuk minder, maar gevoeligheid bleef. Ik bleef haar ook bewust iedere maand een kuur geven, juist omdat er zoveel uit kwam die eerste kuur.

Na 2 jaar is zij op de dissectietafel beland: haar blinde darm zat voor 1/3 nog steeds vol met zand... Vond dit echt heftig, juist omdat ik er zo allert op ben geweest. Ik had wel wat zand verwacht, maar niet zo ontzettend veel. In haar verleden had zij een flinke worminfectie doorgemaakt, veel kleine littekens op de darmen. Mogelijk heeft dit de peristaltiek beperkt, waardoor het zand ook slechter werd afgevoerd...


Wat een schokkend verhaal weer. Weer zoiets. Echt verraderlijk. Deze verhalen (wel oprecht bedankt voor het delen) maken mij dus best bang!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:48

Twee dingen om zandkoliek te voorkomen...zorgen dat er altijd hooi beschikbaar is.
Dat word wat moeilijk als het om een toch al te dikke shet gaat :D

Verder is een gezonde goed doorbloede darm prima in staat zand naar buiten te werken.Dat word wat moeilijker als de darm slecht doorbloed is door ingekapselde bloedwormen.Iets wat vaak voorkomt in combi met zandkoliek.

En tegenwoordig vaak voorkomt omdat er mestonderzoek gedaan word en daar geen ingekapselde bloedworm in te zien is.

Mijn paarden lopen op zeer droge grond,zuid frankrijk...nog nooit koliek of zandkoliek gehad.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:00

Ik heb vandaag een kg vlozaad gekocht, en wil hiermee een kuur van 5 dagen doen.
Paard heeft nooit zandkoliek gehad, en in de 3 jaar dat ik hem heb heb ik nog nooit een kuur gegeven. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb overigens dit besteld: https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:07

Ik lees net dit bericht op Facebook
Bron:
Paardenkuuroord Wagemakers Nispen:


ZAND CHECK PAARD

Wist je.....?

Dat het verstandig is om met enige regelmaat de mest van jouw paard te checken op zand?

HOE CHECK IK MIJN PAARD OP ZAND?

Check regelmatig (1 of 2x per de maand) jouw paard op zand.
Een paard likt aan zijn benen, eet restjes voer van de grond, knuffelt andere paarden, eet het gras (te) kort af.
Daardoor komt er zand in zijn darm wat koliek kan veroorzaken.

GA ALS VOLGT TE WERK

1) Pak een (boterham)zakje
2) Steek jouw hand erin en grijp 2 goede keutels van de bovenkant van een verse mesthoop
3) Draai het zakje van jouw hand af
4) Vul het zakje voor de helft met water
5) Knijp de drollen fijn via de buitenkant van het zakje
6) Leg een knoop in het zakje
7) Hang het zakje 30 minuten op zonder te bewegen
8) Pak daarna (zonder schudden) het zakje en houdt het boven jouw hoofd. Kijk aan de onderkant van het zakje
9) Als je een strookje zand ziet, dan heeft jouw paard te veel zand in zijn darm.

Op de foto's is het goed te zien.
Foto 1: de laagjes water, mest en zand in het zakje.
Hier zit EXTREEM veel zand!
Je ziet dit ook terug in de mest van het paard.... Foto 2 en 3.

Dit eigenaar had 2 weken eerder de zandcheck gedaan.
Toen was er nog niks te zien.
Zo zie je maar, dat regelmatig checken echt noodzakelijk is, ook al zie je niets zitten.

Als je geen zand in de mest ziet, wil dat niet zeggen dat jouw paard 100% vrij is van zand.
Er kan zoveel zand in zijn darm zitten, dat er een “zak zand” in zijn darm ontstaat.
Dan glijdt de mest over de "zak zand" en kan het zand niet naar buiten.

Mestlab.eu controleert tijdens mestonderzoeken ook op zand. Je krijgt bij jouw uitslag te horen of je wel of niet actie moet ondernemen om het zand weg te halen. Super service!

Elk laagje zand wat zichtbaar is, hoe klein ook, verdient grote aandacht.

Daarom is het raadzaam om toch zo’n 4x per jaar een (preventief) kuurtje te geven.

WIJ HELPEN JE GRAAG

Stuur een mailtje naar natuurlijk@paardenkuuroord.nl of een PBtje.
Je krijgt gratis advies hoe dit zand uit jouw paard te krijgen.
Een eventuele kuur is bij ons op te halen of wij sturen deze naar je toe.

Het kost "geen drol" (lees: heel weinig).
Wellicht scheelt het je een rekening van de DA... of erger.

Wij kunnen niet vaak genoeg zeggen om dit met regelmaat te controleren.
Zeker 1x per maand.
Maar check vaker als er zand in de darm blijkt..... Het kost je 1 boterhamzakje.

Lieve groetjes van ons,
Paardenkuuroord
Marco en Mascha Wagemakers

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:17

De commerciële zandkuren werken vaak onvoldoende vind ik, met vlozaad kuur van 7 dagen 100 gram eenmaal in de 2 maanden blijven ze hier redelijk schoon. Wat ook belangrijk is en vaak vergeten wordt is om olie te geven. Ze krijgen hier 60-100 ml olie per dag, dat maakt vind ik echt het verschil.

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:28

Mag ik vragen hoe jullie die vlozaadjes dan voeren?

Mijn paardje krijgt dagelijks alleen maar een klein bekertje vitaminekorrels.

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:30

Beckie schreef:
Mag ik vragen hoe jullie die vlozaadjes dan voeren?

Mijn paardje krijgt dagelijks alleen maar een klein bekertje vitaminekorrels.


Ik geef ze tegelijk met haar pavo vital, droog. Die van mij vind het heerlijk!

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:43

Ik geef mijn shetlanders 7 a 10 dagen (laatste keer adviseerde DA langer dan 7 dagen) 100 gram vlozaad per dag.

Ik geef ze wel vochtig en meng ze met het voer.
Droog eten ze het niet op.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:50

Als je het vochtig geeft, is er dan niet een groot risico op slokdarm verstopping? Lijkt me vooral met vezels net kauwgom worden....

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:52

Niet als je het goed mengt met je voer.

Lijnzaad geef je ook op deze manier en dat plakt veel erger.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:56

sorbetje schreef:
De commerciële zandkuren werken vaak onvoldoende vind ik, met vlozaad kuur van 7 dagen 100 gram eenmaal in de 2 maanden blijven ze hier redelijk schoon. Wat ook belangrijk is en vaak vergeten wordt is om olie te geven. Ze krijgen hier 60-100 ml olie per dag, dat maakt vind ik echt het verschil.


Wat voor olie geef jij dan?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:57

Droog, kun je ze ook droog geven? Dacht dat je ze juist altijd net voor het voeren in slobber oid moest gooien?? Daarom heb ik voor de duurdere brokjes gekozen :-)

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:58

IngridM schreef:
Droog, kun je ze ook droog geven? Dacht dat je ze juist altijd net voor het voeren in slobber oid moest gooien?? Daarom heb ik voor de duurdere brokjes gekozen :-)


Ik heb vlozaad van horseflex en daar stond op dat ze droog en nat gegeven kunnen worden.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:00

Ik heb van pharmahorse de psylliumvezels. Maar je moet zoveel voeren dat ze het niet eet.
Is vlozaad dan een beter alternatief?

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:02


Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:04

Ik geef vlozaad omdat mijn shet de psylliumvezels niet at.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:04

zorro schreef:
sorbetje schreef:
De commerciële zandkuren werken vaak onvoldoende vind ik, met vlozaad kuur van 7 dagen 100 gram eenmaal in de 2 maanden blijven ze hier redelijk schoon. Wat ook belangrijk is en vaak vergeten wordt is om olie te geven. Ze krijgen hier 60-100 ml olie per dag, dat maakt vind ik echt het verschil.


Wat voor olie geef jij dan?


Lijnzaadolie of omegaolie.

Ik geef vlozaad droog aan de paarden die het zo eten en nat door slobber of gras aan paarden die het niet makkelijk eten (nat wel meteen geven anders wordt het plakkerig).

Tionsdcia
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:05

Benita schreef:
8nnemiek schreef:
Benita, jouw link vind ik ook erg interessant.
Dat laat wel zien dat psyllium inderdaad werkt, alleen niet of of het magnesium écht nodig is voor een betere werking, en ook niet welk type psyllium ze hebben gebruikt. Dat is dan wel jammer.
Hoeveel magnesium voer je bij, Benita? En geef je dan het epsom zout waar ze het in de link over hebben, of een ander soort magnesium?


Ik geef Magnesiumoxide (die grote bruine zakken die je bij de Welkoop kunt kopen). Ik geef tijdens een kuur per paard: circa 100 gram psyllium vezels en circa 250 gram Magnesiumoxide, gedurende 6 dagen.


Zijn die zakken nog steeds te koop? Bij 'onze' welkoop kan ik ze al een hele poos niet meer krijgen...

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:08

Ik heb mijn tonnetje rond een paar kuren zandweg gegeven door de gel (= water op vlozaad) dun(!) uit te smeren in het hooi.
De derde keer heb ik just for fun de losse zaadjes psyllium in het hooi gedaan.

Wat mij trof: de kwaliteit van de mestballen verbeterde na de 3e kuur.
...terwijl ik half en half dacht dat ze het niet zou eten omdat het op de bodem van de voerbak zou belanden.
(Ooit maakte ze elk uur kleine hoopjes mest met kleine ballen - nu mooi, regelmatig om de twee uur en een normale hoeveelheid.)

Haar eerste mest-test werd ik akelig van: een handschoen aan de DA gevraagd, en die zei vriendelijk 'dat ik de foto op mocht sturen, dan zou ze die wel beoordelen'.
Nu, 5 van die dikke vingers, elk 2 vingerkootjes hoog massief zand. Brrr.

Verder schijnt het normaal te zijn dat een paard bij de ene lading mest veel zand naar buiten gooit - en dat een andere lading mest nauwelijks tot niets bevat.
Bij parasieten denk ik dan simpelweg 'dat een parasiet een beest is met een eigen cyclus, levenduur, etc etc' - maar dit puzzelt mij.

Goede tip om bitterzout bij te geven - ik vind het spul vies smaken, maar paarden zijn wat neutraal op de smaak bitter.

Ivm het feit dat Knollie moet afvallen laat ik de lijnzaad/ olie maar achterwege.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:10

Mama_Rianne schreef:
IngridM schreef:
Droog, kun je ze ook droog geven? Dacht dat je ze juist altijd net voor het voeren in slobber oid moest gooien?? Daarom heb ik voor de duurdere brokjes gekozen :-)


Ik heb vlozaad van horseflex en daar stond op dat ze droog en nat gegeven kunnen worden.


Dat wist ik niet, thanks!
Nou ja de brokjes bevallen op zich ook prima, doe dat zo al 2 jaar denk ik. Zijn wel wat duurder maar zit ook nog pre- en probiotica in.