Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 00:57

MarjanB schreef:
Door het topic ook maar begonnen met psylium.. alleen gaat mevrouw d’r als een hongerige leeuw met d’r kop in de bak om vervolgens bijna te stikken en te staan kwijlen en het uiteindelijk niet opeet -O- wil nu toch maar brokjes proberen en zag die van makana iemand hier ervaring mee?


Ze krijgen bij mij 100 gram 7 dagen (frans psylium gekocht bij dierenarts). Dat gaat onder klein handje muesli (sobere paarden) en als ik dat zo geef eten ze het natuurlijk niet. Dus als ik met de emmers op de wei ben en ze zijn vlak bij, dan doe ik wat appelsap er over heen en roer het goed door. Ze smullen ervan. Chico heeft wat moeite om het in zijn mond te krijgen en laat het gauw staan, en hem help ik door handjes voer aan te bieden tot emmer bijna leeg is. Dan eet hij het wel goed op.

Ik heb ook vd week equest pramox gegeven want wormen en eventueel zand is slechte combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:10

Mijn zaadjes zijn netjes na een dag verzonden vanaf pit pit ondanks dat er staat “ week levertijd”.
Vanaf morgen maar weekje geven.
Wat een kleine zaadjes zijn dat. Ideaal.

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:16

Anoniem schreef:
Mijn zaadjes zijn netjes na een dag verzonden vanaf pit pit ondanks dat er staat “ week levertijd”.
Vanaf morgen maar weekje geven.
Wat een kleine zaadjes zijn dat. Ideaal.


Zou je een foto er van willen maken en dan schrijven hoe toe te passen en welke prijs? Ik ben echt benieuwd!

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:21

Anoniem schreef:
Mijn zaadjes zijn netjes na een dag verzonden vanaf pit pit ondanks dat er staat “ week levertijd”.
Vanaf morgen maar weekje geven.
Wat een kleine zaadjes zijn dat. Ideaal.


Hier inderdaad ook! Vandaag netjes ontvangen :)

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:30

Mijne iets later verstuurd, maar ook vandaag weer ontvangen. Was al bezig met een kuur waar ik net mee uit kwam.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:37

Anoniem schreef:
Mijn zaadjes zijn netjes na een dag verzonden vanaf pit pit ondanks dat er staat “ week levertijd”.
Vanaf morgen maar weekje geven.
Wat een kleine zaadjes zijn dat. Ideaal.

Jaaa *\o/* , had hetzelfde. Van het weekend besteld en vandaag al binnen.

Voegen jullie ook olie toe? Zo ja welke olie?

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:42

Ik lees al even mee en ben nu zelf ook begonnen met een kuur tegen zand.
Ik heb gisteren de psyllium husk binnen gekregen van Pit&Pit. Ik had gelezen dat je hiervan minder hoeft te voeren dan de zaadjes, omdat de vliesjes meer opnemen/kleven. Dus ik doe nu 5 dagen 100gr per dag.
Gisteren eerst droog door de muesli gedaan, maar na een hap of 5 vond m’n paard 't echt vies worden (denk kleverig) want ze wilde niet meer en stond te smakken en gapen :+ Dus mini beetje water er bij, gauw doorgeroerd en toen heeft ze de rest smakelijk opgegeten. Vandaag dus van de muesli eerst een zo droog mogelijke slobber gemaakt, husk er door gemengd en gevoerd, en weer zonder problemen zo naar binnen.
Ik ben benieuwd!
Ze staat bij ons van november tot maart ongeveer op een zandpaddock waar ze op een verhard deel uit slowfeeders ruwvoer krijgen. Dit vegen we wel minimaal 1x per dag, maar je voorkomt niet dat er zand op gelopen wordt. De rest van het jaar op het land (als het weer het toelaat 24/7). Maar ook met de droge zomers, dus kort gras, leek het me geen gek idee om zo af en toe een kuur te doen tegen het zand. :D

Nu vraag ik me alleen wel af hoe je nu kan weten of het werkt. Want als er geen zand met de mest mee komt, betekent het dat of 1) er geen zand in m’n paard zat of 2) dat het niet met de psyllium is afgevoerd :?

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:47

Ik wil van de zaadjes 7 dagen 100 gram
Doen..
Olie heb ik nog wel dus wellicht doe ik een klein beetje erdoor.
Ik ga het door de muesli geven..

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:08

Volgens mij is het niet met zekerheid te zeggen of er wel of geen zand in de darmen zitten. Het komt er ook niet standaard uit als ze poepen zeg maar. Het komt met golven. Het blijft een lastig iets. Ook de artsen weten niet een 100 % iets. Door het veranderde klimaat (hete zomers en nu natte winters krijgen ze gewoon meer zand binnen) Daarbij is de ene er gevoeliger voor dan de andere.

Ik heb altijd de vlozaadjes gehad van pitpit maar nu dus de husk besteld. Ik voer het droog. Ik geef een kuur van 5-7dgn. Ik wacht nu weer een week of 5 en dan gaat er weer een kuur in. Ik hoop het op die manier te kunnen voorkomen.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:15

Ik heb nu lijnzaad brokjes hiervan mag je Max 100 gram per paard per dag geven en dagelijks. Geef ze dit nu bijna weekje het helpt een beetje om zand eventueel mee tenemen omdat het uit zet in de darmen. Maar op de bak stond goed tegen zand maar het is niet zelfde als vlozaad of psyllium.

Hoevaak mag je dit dan geven ? Geef het nu bijna een week.. weet niet of dit kuur is of niet. Dat staat er niet op

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:46

Lijnzaad is niet het hetzelfde als vlozaad (psyllium). Ik was er vergeten bij te zetten dat ik ook dagelijks zo'n 60ml lijnzaadolie erbij geef. Die geef ik het elke dag. Lijnzaad wordt ook slijmerig en daardoor blijft er zand aan plakken. Echter men zegt dat vlozaad dit dus beter doet.

Popstra
Berichten: 13783
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:05

En juist omdat het een lastig iets blijft of er wel of geen zand in de darmen zit, of ze zand staan te likken door mineralen gekoerst etc is de Carli Waver die je kan voeren zo een fijn product. Hier zit groene leem ( mineralen en schoont te boel op) in en heelveel vezels.
Geen gedoe met zandkuurtjes, olie etc...dit kun je gewoon droog uit de zak voeren. Het kan zelfs ruwvoer vervangen

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:19

egnie schreef:
Lijnzaad is niet het hetzelfde als vlozaad (psyllium). Ik was er vergeten bij te zetten dat ik ook dagelijks zo'n 60ml lijnzaadolie erbij geef. Die geef ik het elke dag. Lijnzaad wordt ook slijmerig en daardoor blijft er zand aan plakken. Echter men zegt dat vlozaad dit dus beter doet.


Jaa klopt dat bedoelde ik ook niet. Vlo zaad word nog kleveriger.

Tancreda4

Berichten: 24058
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:38

Omdat m'n pony wat vage koliek had (en heeft soms) zijn er wel eens foto's gemaakt van dr buik, dan zie je het zand goed zitten. Ze waren toen toch bezig voor de kiezen. Toen was er iets maar niet super veel te zien. Maar foto's lijken een goede controle. Maar om dat nu elke keer te laten doen :P

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:49

Wat zijn verdere symptomen?
( b halve als ze natuurlijk echt met goede koliek staan...)

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:31

Popstra schreef:
En juist omdat het een lastig iets blijft of er wel of geen zand in de darmen zit, of ze zand staan te likken door mineralen gekoerst etc is de Carli Waver die je kan voeren zo een fijn product. Hier zit groene leem ( mineralen en schoont te boel op) in en heelveel vezels.
Geen gedoe met zandkuurtjes, olie etc...dit kun je gewoon droog uit de zak voeren. Het kan zelfs ruwvoer vervangen


Groene leem zou ik mezelf nog niet geven, laat staan mn paard. Het hecht zich namelijk ook aan vitamine en mineralen die je wel binnen wil houden.

Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:52

Afbeelding
Hier krijgen ze een weekje zangweg van pagony.
Tesamen met vitalbix en gelijke schepje muslie.
Normaal krijgen ze alleen vitalbix maar ik wil het met de muslie aantrekkelijker maken om het allemaal op te eten.
Ik kleef de poeder vast aan de brokken door eerst een scheut lijnzaadolie over het voer te doen.
Deze dan goed te mengen en dan de poeder eroverheen strooien en zorgen dat het voor zover mogelijk netjes verdeeld over het voer en vastkleeft.


En over het stukje in de zomer en zand,
Als het een langere tijd droog is en er valt een regendruppel op de bodem, dan spat deze uitelkaar en verplaatst door de zwaartekracht een een beetje zand.
Dit zand kan dan bijvoorbeeld op 2 cm hoogte van de grond op een grasspriet komen en 5 seconden later eet je paard die grasspiert op.
Dus niet alleen hooi of winterpaddock is een boosdoener.

Hier krijgen ze standaard een kuurtje zandweg of een week gekookte lijnzaad of gemalen lijnzaad.
Ik wissel die 3 altijd om de zoveel tijd af(geen vaste periode maar vaak elke 3-4 maanden krijgen ze een week iets)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:16

hagelslag schreef:
[ [url=m/otLHLm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier krijgen ze een weekje zangweg van pagony.
Tesamen met vitalbix en gelijke schepje muslie.
Normaal krijgen ze alleen vitalbix maar ik wil het met de muslie aantrekkelijker maken om het allemaal op te eten.
Ik kleef de poeder vast aan de brokken door eerst een scheut lijnzaadolie over het voer te doen.
Deze dan goed te mengen en dan de poeder eroverheen strooien en zorgen dat het voor zover mogelijk netjes verdeeld over het voer en vastkleeft.


En over het stukje in de zomer en zand,
Als het een langere tijd droog is en er valt een regendruppel op de bodem, dan spat deze uitelkaar en verplaatst door de zwaartekracht een een beetje zand.
Dit zand kan dan bijvoorbeeld op 2 cm hoogte van de grond op een grasspriet komen en 5 seconden later eet je paard die grasspiert op.
Dus niet alleen hooi of winterpaddock is een boosdoener.

Hier krijgen ze standaard een kuurtje zandweg of een week gekookte lijnzaad of gemalen lijnzaad.
Ik wissel die 3 altijd om de zoveel tijd af(geen vaste periode maar vaak elke 3-4 maanden krijgen ze een week iets)


Van deze foto krijg ik het al benauwd....
Mijn zeer gevoelige merrie zou binnen een week koliek hebben met al dat hooi op de grond.

Ik voer alleen hooi op de bestrating, en dat veeg ik ook elke dag even schoon.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:42

Zolang er genoeg hooi ligt is er niets aan de hand,dan hoeven ze de laatste sprietjes niet uit het zand te trekken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:47

geerke schreef:
Zolang er genoeg hooi ligt is er niets aan de hand,dan hoeven ze de laatste sprietjes niet uit het zand te trekken.


Alleen maar onbeperkt hooi aanbieden aan sobere dieren werkt weer andere ellende in de hand. Ik bied dan naast het ruime hooi onbeperkt stro aan, maar evengoed wordt er dan eerst gestofzuigerd.

Tenslotte is mijn merrie 'de alerte eter', die pakt dus iets en kijkt met volle mond weer om zich heen waardoor er van alles in het zand valt... en dat eet ze dan weer op.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:58

Ik geef nu de psyllium zaadjes omdat ze die makkelijker eten gewoon droog met gemalen lijnzaad en

bij verdenking veel zand wat paraffine olie kopje per x paar dagen in spuit in mond of gemixed met voer of bitterzout zodat de darm afvoert met gemak. Zijn ze soms wel even aan de dunne mest dan. Bitterzout doe ik direct met appelsap of moes in de mond dat is enorm bitter maar werkt super.

Tijdens de kuur doe ik onder de staart boven mestgat met duim licht masseren zodat gassen er makkelijker uit komen.hier zit darm direct achter stukje en ontspande dan. Paarden weten dit en gaan er inmiddels zelf voor staan.

Nog niet een x zand koliek gehad. Terwijl 1 paard soms hap zand pakt.

Wat ook helpt om darmen actief te laten werken om zand eruit te krijgen is echt te laten zwemmen.

Mijn paard heeft paar x gezwommen in paarden zwembad door blessure en daarna deed hij mega veel mest met zand eruit. Daardoor wist ik dat ik nog andere dingen moest doen om zand uit zijn darm te krijgen. Sowieso zeer actief veel bewegen echt bewegen helpt darm ook actief houden. Dat is bij mens niet anders.

Hij krijgt nu ook spul bij om minder zand te gaan happen. Want die hapte letterlijk zand. Eerst dacht ik tekort. Verveel was het zeker niet want er was beweging vrijheid, hooi en gras enz. Hij had wat lichte pijnen dus discomford waardoor hij dat deed. Krijgt hiervoor nu sap duivelsklauw binnen hapt zand niet meer. En wat sillicuim extra. zouten zodat ze meer drinken. Weet niet zeker of het samenhangt maar was opvallend.

Ook controleer ik hooi nu of er zand teveel inzit want dat krijgen ze binnen. Schut nu eerst uit voor ik bij voerhek leg

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:04

@ nix, oh serieus?
Ik ben juist blij dat ik ze zo op het gras kan voeren.
Zand krijgen ze hoe dan ook wel binnen.
Een maand geleden stonden ze nog op een zandpaddock en ik denk dat ze nu minder binnenkrijgen dan toen.
Ze krijgen nu redelijk onbeperkt hooi en ze kunnen nog wat gras eten.
Zodra als dat het te modderig word rondom de hooibakken worden deze gewoon verplaatst

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:19

Hier krijgen ze onbeperkt hooi. Ook de ex hb'er, want ik ga ze niet uit elkaar halen.

Ik heb 4 soms 5 bakken gevuld en alles wat eruit valt eten ze niet meer op. Dat is het voordeel van onbeperkt, ze worden kieskeurig. Nadeel voor ons is dat we heel veel weggooien........

Als ze al wat pakken is het een mooi plukje bovenop en niet wat al in zand of grond ligt.

In de schuilstal met stenen grond hangen 5 netten. Ik veeg 2x daags de grond, maar als je ziet hoeveel zand 5 paarden inlopen, kan je dat nooit volledig zandvrij houden. Overdag doe ik wat ik zie, dus ook wel keer vaker, maar in de nacht gaan ze gewoon door met heen en weer lopen.

Er zit al zoveel zand aan hooi. Er valt gelukkig wel wat uit, maar opname van zand heb je gewoon altijd en het hele jaar.
4 kilo zand zoals in het andere topic komt niet van 1 hapje een keer of een plukje hooi van de grond pakken.

Popstra
Berichten: 13783
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:51

Slmt9 schreef:
Popstra schreef:
En juist omdat het een lastig iets blijft of er wel of geen zand in de darmen zit, of ze zand staan te likken door mineralen gekoerst etc is de Carli Waver die je kan voeren zo een fijn product. Hier zit groene leem ( mineralen en schoont te boel op) in en heelveel vezels.
Geen gedoe met zandkuurtjes, olie etc...dit kun je gewoon droog uit de zak voeren. Het kan zelfs ruwvoer vervangen


Groene leem zou ik mezelf nog niet geven, laat staan mn paard. Het hecht zich namelijk ook aan vitamine en mineralen die je wel binnen wil houden.

[ [url=m/Sg4Lra.png]Afbeelding[/url] ]

Hahaha, en dat doet het slijm van al die kuren met lijnzaad, fysilium enz niet zeker!? :roll:
En grote hoeveelheden klei zijn het al zeker niet. Daarbij zijn de darmen van paarden nog even stukken langer dan die van de mens dus die vergelijking gaat er bij mij niet in.

Tancreda4

Berichten: 24058
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:22

Wisselende mest (natte hoop tussen goede) zou een indicatie kunnen zijn is mij verteld maar kan zoveel als oorzaak hebben.

Hier eten ze het arme hooi niet van de grond gelukkig. Iets met een 2 seconden regel ofzo hihi. Maar pony vind wel elk mini grasje dat zich tussen het zand omhoog waagt helaas. Ondanks onbeperkt hooi is gras toch lekkerder