Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:35

Hier gebruik ik eens in de twee maanden een week lang Sand Off Extra van de Paardendrogist. En gelijk met het wormonderzoek laat ik het mest op zand controleren. Dan weet ik zeker dat de hoeveelheid wel of niet teveel is.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:11

Wij geven ook de volledige gewone psylliumzaden. Volgens mij een week lang rond de 200g per paard oid. Als het lukt 2x per dag, anders 1x per dag, maar dan meer. Geloof dat ik iemand hier op paard wel eens heb horen roepen dat het gerust het aantal gram als kilo paard mocht, maar mijn geheugen laat me een beetje in de steek.

Volgens mij is het idee van al deze dingen wel, dat je ze droog geeft, ze vervolgens vocht uit het darmstelsel bij houden, waardoor de massa in de darm dus groter blijft, de darm beter geprikkeld wordt, de motiliteit verhoogd en je daardoor dus wat vlottere passage hebt of passage die meer 'meesleurt'.
Wanneer je de zaden dus al hun maximale capaciteit al laat opnemen door ze vooraf te nat te weken, werkt dit niet meer afdoende. Althans, dat is zoals ik de logica achter psyllium begrijp.
Corrigeer me gerust!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:18

Shenavallie schreef:
Hier gebruik ik eens in de twee maanden een week lang Sand Off Extra van de Paardendrogist. En gelijk met het wormonderzoek laat ik het mest op zand controleren. Dan weet ik zeker dat de hoeveelheid wel of niet teveel is.


Nee, dat weet je dan niet. Want of het er wel of niet uitkomt zegt helemaal niks over hoeveel zand er in de darmen zit.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:53

Ik had vandaag de DA over de vloer omdat mijn pony een bacteriele huidinfectie heeft. Meteen vanyevoren even zandtester vd mest gedaan en daar kwam toch wel flink wat zand uit :(
Onze DA adviseerde Sandclear. Hij heeft daar weer betere ervaringen mee dan bijv. psyliumzaadjes.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:10

Gini schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik vind het wel heel eng, dat ondanks controleren (en zeer minimaal iets vinden), en een kuur “better safe than sorry” het dus toch geen zin heeft gehad.
Ze heeft 7 dagen, 200 gram vlozaad per dag gehad.
Ik denk dat ik nooit meer helemaal gerust kan worden als ze weer op de paddock staat, zelfs met kapje...


Maar zou dat niet juist het "gevaar" zijn. Dat je er eens een keertje als je eraan denkt een kuur inpropt en denkt dat je dan wel safe zit. Ik ook hoor, dus met de 'je' spreek ik niet alleen jou aan. :o
Terwijl als je logisch nadenkt: als een paard doorheen het jaar (en in de winter wat meer) constant zand binnen krijgt, het natuurlijk niet opgelost raakt met 1 kuurtje van een weekje.

Nu ja, onder de lijn denk ik dat het krijgen van zandkoliek ook een kwestie is van dikke pech. Als het allemaal zo gemakkelijk te voorkomen was, hadden minder paarden er last van.


Maar ik denk er niet “een keertje” aan, in het paddock seizoen krijgt ze elke 2 maanden een kuur. De dierenarts gaf aan dat ik echt niet meer had kunnen doen, en dat kuren niet zaligmakend zijn.
Ze hebben ook wel gevallen, die nog niet direct geopereerd hoeven worden, die ze meer dan een week op een kilo vlozaad per dag hebben samen met andere dingen, en dat er alsnog weinig tot niks uit komt en ze alsnog geopereerd moeten worden.

Als je echt zeker wilt weten hoeveel er zit, moet je röntgenfoto’s laten maken.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:28

Hmmm ja, om de 2 maanden, dan zou je inderdaad denken goed te zitten. :\

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:31

Ik geef al jaren buiten het weideseizoen een kuur met psylliumvezels om zandkoliek te voorkomen.
Iedere maand krijgen ze gedurende een week ongeveer 75 gram per dag maar als ik het zo lees zou 100 gram misschien beter zijn.

Mest checken op zand doe ik niet. Dat is toch een momentopname, waarbij geen zand niet zoveel zegt.

Vind zand wel eng, is een soort sluipmoordenaar..

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:56

Ik heb mijn 2 tinkers al ruim 7.5 jaar lang en ze hebben gelukkig nog nooit zandkoliek gehad. Nu staan ze sinds een paar weken weer op stal en gaan ze overdag naar buiten, het was de bedoeling dat ze weer voor 24/7 buiten zouden gaan lopen maar omdat mijn merrie en mijn ruin weer flink veel zand in de darmen hadden heb ik ze weer naar binnen gehaald. Mijn tinkers eten het gras erg kort op en eten dus ook veel zand mee.

Tijdens de laatste mestonderzoek van '19 kwam erbij mijn merrie heel veel zand uit, dus deed ik bij mijn ruin zelf een zand test daar kwam ook veel zand uit.) Mijn beide tinkers moesten aan de ZWK.De zand onderzoek doe ik met een doorzichtige latexhandschoen ( Action) daar doe ik een paar mestbolletjes in rest met water aanvullen goed dicht knopen met een stro touw en een hele nacht laten hangen, zand zakt mooi in de vingertoppen. Van daaruit zie ik hoeveel zand er in de darmen van mijn tinkers zit.Dit doe ik een paar keer per jaar.

Sinds een paar jaar bestel ik de supplementen bij Pharmahorse , bij hun koop ik de maag&darm pakket. Dat bestaat uit: Psyllium Huskvezels 3000 gram (vlozaad), 1 liter lijnzaadolie en 14 sachtes ProbioHorse.( dit is nieuw bij Pharmahorse en helpt de darmflora te herstellen bij paarden als deze verstoord is. ) Bij Pharmahorse is 100% puur, suiker en doping vrij.Hier duurt een ZWK (max) 7 dagenlang Psyllium Husk 5 schepjes per dag , 60 ml lijnzaadolie en halve zakje Probiohorse per tinker per dag. Een grote maag&darm pakket kost 102.20 euro, daar kan ik mijn 2 tinkers voor 4 keer een ZWK voor geven.

Voorheen haalde ik de ZWK Synovium Sand Oil 369 brokjes bij mijn eigen DA. Daar moest ik als er zand in de darmen bij mijn tinkers zat vaak 21 dagen lang een kuur geven, dat koste mij 3 potten van 1.5 kilo per pot en dat koste mij 150 euro ( afgerond) . Ook had ik eens een kuur van HorseFood gegeven maar dat hielp niet zo heel goed. Ik ben super tevreden over Pharmahorse.

Ik voer mijn tinkers geweekte esparcette korrels ( pulp) en sinds kort ook Fibrebeet van Pavo omdat pulp ook zand mee uit de darmen haalt. Binnenkort gaan mijn tinkers verhuizen als ik een stal heb gevonden in de buurt waar ik over 4 weken naar toe verhuisd, dan krijgen ze onbeperkt veel (voordroog) hooi, dat is ook erg belangrijk en helpt ook super goed mee om het zand uit de darmen te halen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:49

SVRL schreef:
Ik had de vorige keer deze gekocht.

[ [url=m/shhGPV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is op basis van psylliumvezels. Ben hem nu aan mijn jonkie aan het geven, omdat hij al naar de trainer vertrokken zal zijn tegen de tijd dat mijn bestelling van pitpit toe komt. Vanmorgen nog even gechecked of er naast psyllium nog iets anders in zet, blijkt dat er kruiden en dextrose toegevoegd is aan het product. Begin nu eigenlijk wel aan de werkzaamheid te twijfelen.

Deze is oa speciaal voor paarden die de gewone psylliumvezels moeilijker eten,

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:04

Ik schrik hier eigenlijk wel van.
Doe eigenlijk niet regelmatig genoeg iets tegen zand.
Ga even kijken wat ik ga kiezen.
En san zeker elke 2 maand maar wat geven..

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:16

Anoniem schreef:
Ik schrik hier eigenlijk wel van.
Doe eigenlijk niet regelmatig genoeg iets tegen zand.
Ga even kijken wat ik ga kiezen.
En san zeker elke 2 maand maar wat geven..


De kliniek adviseert hier om puur vlozaad (ook wel psylium) te voeren.
Misschien heb je er iets aan. :j

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:32

Ja, morgen even zoeken welke dat precies zijn.
En dan droog of nat?

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:39

Niet alles gelezen hoor, maar wat doe je als je paard zo'n kuur niet wil opeten? Heb alle trucjes al geprobeerd, maar mevrouw paard heeft het direct door als er psyllium door haar slobber/muesli zit of verstopt in een appel/wortel etc. etc. etc. en spuugt het direct uit.
Korrels moet ze ook niets van hebben..

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:56

Anoniem schreef:
Ja, morgen even zoeken welke dat precies zijn.
En dan droog of nat?


Van pit en pit de bruine zaadjes, waar momenteel 3 weken levertijd op zit ;)

Ik voeg het als laatste toe aan de slobber (zodat het geen snot wordt) of geef het droog. In elk geval met het idee dat het pas uitzet in de darmen en dan het zand mee neemt.
En van wat ik begrijp icm olie. Maar dat gaf ik sowieso al.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:13

Alpha89 schreef:
Niet alles gelezen hoor, maar wat doe je als je paard zo'n kuur niet wil opeten? Heb alle trucjes al geprobeerd, maar mevrouw paard heeft het direct door als er psyllium door haar slobber/muesli zit of verstopt in een appel/wortel etc. etc. etc. en spuugt het direct uit.
Korrels moet ze ook niets van hebben..


Ik heb ook een hele moeilijke eter. Ik meng het met water in een bakje, zuig het op met een hele grote spuit en spuit het zo rechtstreeks in haar mond. Ik heb wel een stuk van de voorkant afgezaagd omdat het mondje van de spuit anders te smal is voor de dikke brei die het al snel wordt.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:19


Sabbientje

Berichten: 4709
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:20

Ik volg.
Bij ons op stal eten verschillende paarden zand.
Mijn tinker April is er sinds 2 weken ook mee begonnen. Ze was altijd wel aan het wroeten met haar neus op zoek naar grassprietjes langs de randen. Maar van de week nam ze echt happen zand.

Hier gebruiken verschillende stalgeboten een graasmasker of muilkorf als de paarden in de paddock staan. Dus er ook maar 1 voor April aangeschaft. Ze was er niet blij mee :+ pech voor haar. Ik wil mijn paard niet kwijt raken aan iets wat ik kan voorkomen.
Ook ben ik extra mineralen gaan voeren en heeft ze een likblok in haar voerbak gekregen.

Wil ook een zandkuur opstarten, maar hier eten ze de psyliumvezels niet. Ze laten de slobber dan ook echt staan...
Dus de zaadjes maar even bestellen van de week.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:27

Ik voer beide, zowel de fijne husk als de zaadjes. De husk strooi ik over de slobber vlak voor ik het geef. Ik roer het er niet door want dat eten mijn paarden het niet op, lijkt wel plaksel dan. De zaadjes voer ik door mijn ruwvoermix. Dat eten ze prima. Ik geef om de 7 of 8 weken een kuur van een week. 100/ 150 gram per dag. Alles van Pitpit.

Hier op de paddocks nooit last gehad, maar wel een keer op een kale winterwei. Daar werd elk opkomend sprietje gras direct opgegeten en kwam er blijkbaar veel zand mee. In de paddock krijgen ze hooi op de grond maar omdat ze veel voerbeurten krijgen op een dag blijft er altijd wel een laagje hooi liggen. Ze eten dus niet de restjes waar veel zand op zit. Maar uiteraard wel risico’s dus vandaar regelmatig een kuurtje.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:31

FennaK schreef:
Hebben mensen ervaring met deze?:

https://www.dierapotheker.nl/sand-clear?number=870


Ik voer dit om de twee maanden aan mijn merrie die een tweetal jaar geleden aan zandkoliek geopereerd is. Ook mijn twee oudjes eten deze brokjes even vlot op als de rest van hun krachtvoer en slobber. Tot nu toe ben ik hier best tevreden van al is het redelijk prijzig. Ik bestel de sandclear meestal op dochorse. Tijdens acties vaak met een mooie korting.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:39

Jessix schreef:
Ik voer beide, zowel de fijne husk als de zaadjes. De husk strooi ik over de slobber vlak voor ik het geef. Ik roer het er niet door want dat eten mijn paarden het niet op, lijkt wel plaksel dan. De zaadjes voer ik door mijn ruwvoermix. Dat eten ze prima. Ik geef om de 7 of 8 weken een kuur van een week. 100/ 150 gram per dag. Alles van Pitpit.

Hier op de paddocks nooit last gehad, maar wel een keer op een kale winterwei. Daar werd elk opkomend sprietje gras direct opgegeten en kwam er blijkbaar veel zand mee. In de paddock krijgen ze hooi op de grond maar omdat ze veel voerbeurten krijgen op een dag blijft er altijd wel een laagje hooi liggen. Ze eten dus niet de restjes waar veel zand op zit. Maar uiteraard wel risico’s dus vandaar regelmatig een kuurtje.


Mag ik vragen waarom je ze vanaf de grond zou laten eten.... ofwel: je hooi op de grond gooit? Oprechte vraag.
Ik zie dat vaker en vraag me altijd af waarom mensen dat doen.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:48

loulou schreef:
Alpha89 schreef:
Niet alles gelezen hoor, maar wat doe je als je paard zo'n kuur niet wil opeten? Heb alle trucjes al geprobeerd, maar mevrouw paard heeft het direct door als er psyllium door haar slobber/muesli zit of verstopt in een appel/wortel etc. etc. etc. en spuugt het direct uit.
Korrels moet ze ook niets van hebben..


Ik heb ook een hele moeilijke eter. Ik meng het met water in een bakje, zuig het op met een hele grote spuit en spuit het zo rechtstreeks in haar mond. Ik heb wel een stuk van de voorkant afgezaagd omdat het mondje van de spuit anders te smal is voor de dikke brei die het al snel wordt.


Super idee! Dankjewel!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:09

Ninx schreef:
Jessix schreef:
Ik voer beide, zowel de fijne husk als de zaadjes. De husk strooi ik over de slobber vlak voor ik het geef. Ik roer het er niet door want dat eten mijn paarden het niet op, lijkt wel plaksel dan. De zaadjes voer ik door mijn ruwvoermix. Dat eten ze prima. Ik geef om de 7 of 8 weken een kuur van een week. 100/ 150 gram per dag. Alles van Pitpit.

Hier op de paddocks nooit last gehad, maar wel een keer op een kale winterwei. Daar werd elk opkomend sprietje gras direct opgegeten en kwam er blijkbaar veel zand mee. In de paddock krijgen ze hooi op de grond maar omdat ze veel voerbeurten krijgen op een dag blijft er altijd wel een laagje hooi liggen. Ze eten dus niet de restjes waar veel zand op zit. Maar uiteraard wel risico’s dus vandaar regelmatig een kuurtje.


Mag ik vragen waarom je ze vanaf de grond zou laten eten.... ofwel: je hooi op de grond gooit? Oprechte vraag.
Ik zie dat vaker en vraag me altijd af waarom mensen dat doen.

Natuurlijk mag je dat vragen.
Dat vind ik voor mijn paarden het fijnste. Natuurlijke houding en ze kunnen er tussen “zoeken” wat ze (als eerste) willen eten.

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:10

Hoeveel geven jullie van de husk, dus de vezels gemalen..

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:26

Slmt9 schreef:
Van pit en pit de bruine zaadjes, waar momenteel 3 weken levertijd op zit ;)


Ik heb m eergisteren besteld ondanks dat er levertijd van 3 weken bij stond en gisteren al thuis ontvangen :') 2 zakken van 2,5 kilo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:41

Lys_PPA schreef:
Slmt9 schreef:
Van pit en pit de bruine zaadjes, waar momenteel 3 weken levertijd op zit ;)


Ik heb m eergisteren besteld ondanks dat er levertijd van 3 weken bij stond en gisteren al thuis ontvangen :') 2 zakken van 2,5 kilo


Hier idem, eergisteren besteld, vandaag ontvangen.

Er was hier iemand die ervan schrok dat er mensen waren die nog niet veel hadden gedaan om zand uit de darmen te krijgen. Wel, ik ben zo iemand. Maar niet omdat ik er nog niet aan gedacht heb of er te laks voor was. Ik heb in het verleden al vaak aan mijn dierenarts gevraagd of ik niets moest doen, mijn paarden staan continu op zand, maar mijn dierenarts vond het niet nodig. Ik heb soms voor dat er ene een dagje minder vaste bollen heeft, wat volgens de dierenarts niet abnormaal is. Geen enkel paard geeft de indruk dat hij buikkrampen heeft, dus ik moest me geen zorgen maken. Na het lezen van verschillende koliek verhalen hier, begon ik me wel zorgen te maken, vandaar dat ik in dit topic zit en nu ook vlozaad gekocht heb.