Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:24

Vandaag hier de laatste dag van de psyllium kuur en Polie had nogal wat kak (inmiddels opgedroogd) in haar staart hangen. Dus ze krijgt er wel race kak lijkt het en dat had ze niet van te voren.
Ik vind het wel heel erg duur. Voor twee paarden, twee kuren ben ik over de honderd euro kwijt.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:25

geerke schreef:
Zolang er genoeg hooi ligt is er niets aan de hand,dan hoeven ze de laatste sprietjes niet uit het zand te trekken.


Dat is mijn ervaring ook. Hier kunnen ze heel selectief eten, want er wordt steeds nieuw aangeboden. Die zitten echt niet met de neus in het zand.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:30

Hier ook Jessix. Ik heb teveel hooi liggen en leg nieuw op oud en eronder is gras en ik denk dat het OK is zo.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:32

pien_2010 schreef:
Hier ook Jessix. Ik heb teveel hooi liggen en leg nieuw op oud en eronder is gras en ik denk dat het OK is zo.

Ja er ontstaat ook gewoon een stevige bodem met oud hooi. Eens in de zoveel tijd schep ik het weg en zoeken we weer een ander plekje.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:33

Onze wei is nog zo groot met voldoende gras. Ik geef hooi, opdat ze geen diarree hebben en als het gras bevroren is, ze toch wat kunnen eten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:34

Zowel Jessix,Pien en ik wonen in Frankrijk...waar het zeer droog kan zijn.En onze paarden hebben nog nooit zandkoliek gehad.
Waarschijnlijk door goed ontwormen en voldoende ruwvoer aan te bieden?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:55

Woonde ik maar in Frankrijk! Nee, ik woon in midden Nederland. :D
Maar heb wel dezelfde ervaring. Ik voer het meestal onder een boom en zomers gewoon op het gras inderdaad. Mijn hooiplekken onder de boom zijn zo hard door de wortels en de aangestampte grond met oude hooi laag dat er daar nog amper zand vanaf komt. Daarbij geef ik 5 keer per dag vers hooi, dus dat eten ze veel liever dan sprietjes uit de grond vissen.

Nog een voordeel is dat ik hengstengroep heb, dus de paarden bewegen heel veel. Ze zijn ook niet zo erg voedsel georiënteerd. Eten, spelen, rusten en weer eten zie je hier de hele dag door. Ook op de wei. Ik hanteer een ouderwets ontwormschema. En toch geef ik dus preventief om de zoveel weken vlozaad. (lijnzaad krijgen ze dagelijks) En ja, dat gaat dus al 40 jaar goed.

Maar goed, als je paard er gevoelig voor is en dus wel echt de sprieten uit het zand vist dan is het natuurlijk beter om andere maatregelen te nemen.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:57

geerke schreef:
Zowel Jessix,Pien en ik wonen in Frankrijk...waar het zeer droog kan zijn.En onze paarden hebben nog nooit zandkoliek gehad.
Waarschijnlijk door goed ontwormen en voldoende ruwvoer aan te bieden?


Koester het want hier in NL is het nu dus echt een veelvoorkomend iets. Ik weet niet of het misschien ook aan de soort grond kan liggen. Bij ons gaan ze nu wat minder lang naar buiten. Een extra voerbeurt zou nog mooier zijn, maar is helaas niet haalbaar.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:08

geerke schreef:
Zowel Jessix,Pien en ik wonen in Frankrijk...waar het zeer droog kan zijn.En onze paarden hebben nog nooit zandkoliek gehad.
Waarschijnlijk door goed ontwormen en voldoende ruwvoer aan te bieden?


Ik doe wel 2 of 3x per jaar kuur.

Chico komt van een zanderige kale wei en over hem was ik heel bezorgd daar hij hier op een echte groene wei kwam die ook nog eens nat was. Dus 2 dagen voor vertrek naar ons heeft hij pramox wormenkuur gehad (op advies van dierenarts want ontwormen heeft niet prioriteit in het Zuiden) waar hij geen reactie op liet zien en gelijk toen hij hier kwam kuur Sandclear en na 1 maand herhaald. Vandaag heb ik ze beiden weer zand kuur gegeven dus 3de voor Chico sinds oktober en 2de voor Polie.
Ik heb altijd wel op boven op dat zand gezeten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:54

egnie schreef:
geerke schreef:
Zowel Jessix,Pien en ik wonen in Frankrijk...waar het zeer droog kan zijn.En onze paarden hebben nog nooit zandkoliek gehad.
Waarschijnlijk door goed ontwormen en voldoende ruwvoer aan te bieden?


Koester het want hier in NL is het nu dus echt een veelvoorkomend iets. Ik weet niet of het misschien ook aan de soort grond kan liggen. Bij ons gaan ze nu wat minder lang naar buiten. Een extra voerbeurt zou nog mooier zijn, maar is helaas niet haalbaar.



Ik heb vroeger ook in nederland gewoont maar hoorde nooit van zandkoliek,ik leg nog steeds de link naar niet of te weinig ontwormen.Sinds er in nederland eerst eitjes worden geteld...enige verstandige mensen die wel ontwormen daar gelaten natuurlijk :D

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:00

geerke schreef:
Zowel Jessix,Pien en ik wonen in Frankrijk...waar het zeer droog kan zijn.En onze paarden hebben nog nooit zandkoliek gehad.
Waarschijnlijk door goed ontwormen en voldoende ruwvoer aan te bieden?


Alsof er altijd wat aan te doen is en alsof nooit koliek betekent dat ze het nooit gaan krijgen. Vriendin van mij haar paard heeft nooit koliek gehad. Toen ze 20+ was 1x. Ja, was zand koliek en was direct klaar. Maar daarvoor haar hele leven nooit koliek gehad. Naar mijn idee zegt dit dus niets.

Dat mijn grote nooit (zand) koliek heeft gehad wilt niet zeggen dat ze het niet kan krijgen. Dat mijn pony koliek heeft gehad wilt niet zeggen dat het door zand komt. Feit is wel dat het een sluipmoordenaar is dat opbouwt en opeens kan toeslaan.

Goed wormbeleid zal zeker helpen. Of eerder, slecht ontwormbeleid zal zeker niet helpen... Daar van ik het zeker mee eens. Maar netjes ontwormen is geen garantie dat ze het dus niet kunnen krijgen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:55

Pien, dat is echt duur. Volgens mij ben ik dat niet eens kwijt voor 5 voor 1 kuur, maar ik bestel wel veel tegelijk, dus kan er meerdere keren mee doen. Bij pit-pit.com. Misschien verzenden ze wel naar Fr en anders is er misschien zoiets in Fr??

Vroeger hoorde je niet van zandkoliek, maar er gingen wel paarden dood aan koliek zonder dat we dan wisten wat voor koliek het specifiek was.

En het voeren en management was wel anders dan nu. Niet overal hoor, maar ik zie wel verschillen in bijv voer soorten, ruwvoer, vrij bewegen etc. Zand paddocks kenden wij niet echt. Het was wei of op stal.
Alles stond op stro en als ze daarvan eten, is het toch vezelrijk. Voordroog en kuil kenden we nog niet bij ons en ik blijf erbij dat hooi beter is en meer zand meeneemt naar buiten, de darmen gezonder houdt etc.
En inderdaad het ontwormen. Dat was bij ons ongeveer 4x pj denk ik. Moet even heel diep graven om naar het eerste begin terug te denken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:06

Hoe doen ze het dan in de woestijn? Komt daar ook vaak zandkoliek voor?

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:16

Superpony mag ik een link van je? Dan kan ik eens vergelijken want ik ga begin maart naar Nederland en zou het daar dus aan kunnen laten komen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:22

Ik heb mijn pony's al 45 jaar op een zandpaddock in de winter helemaal en in de zomer overdag op de wei. Het zijn sobere dieren dus juist in de winter kan ik wat bijsturen in hun omvang. Dus ze worden matig gevoerd, wel 4 of 5 keer per dag. Nooit koliek gehad tot een paar weken geleden mijn Shetje Pebbles niet helemaal lekker was. De diagnose was een lichte zandkoliek. Ze hebben vervolgens alle 10 diect een kuur zandweg gehad. En Pebbles voor de zekerheid na een paar weken nog maar een keer. Bij hem was met het testen inderdaad een beetje zand te zien. Bij alle andere niet. Hij is wel de jongste trouwens, 7 jaar. De anderen zijn naast zijn broer van 9 allemaal tussen de 15 en 25 jaar en hebben dus alle jaren gewoon vanaf het zand gegeten.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:27


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:30

Wat mij nog steeds puzzelt is de uitscheiding (of dus het niet uitscheiden |( ).

Mijn DA stelt dat het zinnig is om 3x op zand te testen, want de ene keer komt er meer naar buiten dan de andere keer.

....maar als iemand iets weet over het mechanisme hier achter houd ik mij aanbevolen!!!

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:43

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:
Superpony mag ik een link van je? Dan kan ik eens vergelijken want ik ga begin maart naar Nederland en zou het daar dus aan kunnen laten komen.

Hier Pien
https://www.pit-pit.com/search.html?q=psyllium/vlozaad


Ik neem aan dat je voor de zwarte gaat? En hoeveel gram geef je dan per dag? Die prijs verschilt enorm nl en werkt dat even goed als Sandclear ea?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:54

Als je hetzelfde product als Sandclear wilt moet je de husk kiezen!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:54

Hier ook ervaringen met de psyllium husk van pit-pit?
Ik zie dat deze een heel groot zwelvermogen heeft, dus dan hoef je er wellicht minder van te geven?

Ik denk erover husk en Vlozaad af te wisselen...

Edit: ik zie ook een gemalen variant... iemand een tip welke te kiezen?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:59

geerke schreef:
Hoe doen ze het dan in de woestijn? Komt daar ook vaak zandkoliek voor?


Staan paarden daar niet veel op stal?


Ik heb het idee dat er tegenwoordig veel paarden in Nederland een aantal uur op postzegelpaddocks staan in hun eentje zonder ruwvoer. Uit verveling gaan ze eten zoeken en zand eten waardoor ze veel zand binnen krijgen.
Door de combinatie postzegelpaddocks en stal hebben ze relatief weinig beweging voor een goede darmwerking. Met veel pech ook onvoldoende ruwvoer en teveel krachtvoer.
Vroeger stonden paarden vaak in de winter nog meer op stal. Heeft veel nadelen maar veel zand krijgen ze er niet binnen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:13

Koekie73 schreef:
Ik had vandaag de DA over de vloer omdat mijn pony een bacteriele huidinfectie heeft. Meteen vanyevoren even zandtester vd mest gedaan en daar kwam toch wel flink wat zand uit :(
Onze DA adviseerde Sandclear. Hij heeft daar weer betere ervaringen mee dan bijv. psyliumzaadjes.

Sandclear wilden mijn pony's linksom en rechtsom niet eten. Wat ik ook probeerde. Dure pot in aanschaf en ik kon het uiteindelijk weggooien: paarden bij mij in de buurt wilden het ook niet. Toen kreeg ik de tip van Sandoff (Paardendrogist) en dat eten ze wel, gelukkig. :j

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 02:50

pien_2010 schreef:
Superpony mag ik een link van je? Dan kan ik eens vergelijken want ik ga begin maart naar Nederland en zou het daar dus aan kunnen laten komen.


Jessix is me al voor.

Ik neem de vlozaad, dus de bruine en de husk. Maar de zwarte is ook prima als dat je voorkeur heeft. Als je bij hun besteld is het va 35 euro gratis verzenden, dus de moeite waard om wat meer tegelijk te bestellen.
Ik wissel af of meng beiden voor de zekerheid. Husk apart wordt hier slecht gegeten.
Als je in Nederland bent en voor 20uur besteld is het er de volgende dag. Zijn erg vlot, tenzij het niet op voorraad is natuurlijk.

Het is gewoon puur de psyllium zonder toevoegingen, dus wat je wil geven en datgene dat werkt. Sand clear en al die middeltjes zijn hetzelfde, maar duurder of zit nog iets doorheen. Is echt niet beter dan puur de zaadjes.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:59

Wat een rare vergelijking met in de woestijn. Daar staat niks dus zullen ze ook niet zoeken naar voer. In de NL weide staat gras wat kort is door een te droge zomer (misschien niet overal) De winter is zeiknat dus de weides zijn zompig. Paarden willen die korte grasjes graag eten en trekken deze dus met een lading zand (wat blijft plakken aan de wortels van het gras) uit de grond en vreten het op. Daarbij is zand niet direct bij de eerste hap fout. Het kan jaren duren. Het gaat namelijk ook niet zo makkelijk weg. Het is met golf bewegingen. Zandtest moet je dus ook een paar dagen doen en dan van verschillende mesthopen. En dan nog is het geen zekerheid.

Voerbeleid en ontwormen zal zeker ook meespelen, maar door heel zwart wit te zeggen dat het alleen daar aan ligt sla je de plank volledig mis.

@ Superpony hoe voer jij de husk? Ik heb deze ook besteld en zit in twijfel hoe te voeren. En hoeveel geef jij? Ik hoor en lees overal verschillende dingen.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:37

egnie schreef:
Wat een rare vergelijking met in de woestijn. Daar staat niks dus zullen ze ook niet zoeken naar voer. In de NL weide staat gras wat kort is door een te droge zomer (misschien niet overal) De winter is zeiknat dus de weides zijn zompig. Paarden willen die korte grasjes graag eten en trekken deze dus met een lading zand (wat blijft plakken aan de wortels van het gras) uit de grond en vreten het op. Daarbij is zand niet direct bij de eerste hap fout. Het kan jaren duren. Het gaat namelijk ook niet zo makkelijk weg. Het is met golf bewegingen. Zandtest moet je dus ook een paar dagen doen en dan van verschillende mesthopen. En dan nog is het geen zekerheid.

Voerbeleid en ontwormen zal zeker ook meespelen, maar door heel zwart wit te zeggen dat het alleen daar aan ligt sla je de plank volledig mis.

@ Superpony hoe voer jij de husk? Ik heb deze ook besteld en zit in twijfel hoe te voeren. En hoeveel geef jij? Ik hoor en lees overal verschillende dingen.


Ik voer ook de husk. Ik heb 100gr per dag 5 dagen gedaan.
Ik voer het door de muesli. Heb ‘t droog geprobeerd, maar daar wilde m’n paard niks van hebben. Dus met zo min mogelijk water r bij zodat het aan de muesli kleeft en dan eet ze het smakelijk naar binnen *\o/*