Wanneer je van binnen huilt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 03:24

Hij heeft duidelijk jeuk. Is overvoerd, te zien aan zijn gewicht.

Je ruwvoer laten testen is essentieel. Kan best zijn dat er nu een andere partij gevoerd wordt dan voorheen, dat dat de trigger is.

Tevens is tijd van verharen begonnen en hebben we enorm wisselend weer/temperaturen. Dit is beide een aanslag op de weerstand.

Waar is de L lysine in zijn dieet? Of tri amino als je overtuigd bent van pssm2.

Door de weerstandsdaling kan het ook zijn de jeuk komt doordat mijten/luizen oid een kans hebben gekregen, dat verlaagd de weerstand nog meer en raakt in een neerwaartse spiraal. Afkrabsel laten nemen kan uitkomst bieden. Met een bloedonderzoek krijg je nog meer informatie. Een ontsteking ergens? Worminfectie? Bedenk het maar. Al is het vaak iets wat je juist niet bedenkt...

Jeuk kan ook door de eiwitten komen. Ja, ik weet dat paarden de eiwitten nodig hebben. Maar ik heb hier zelf in het najaar een gehad die na het toevoegen van erwteneiwit haar hele achterbenen kapot had, gestopt met de erwteneiwit en het was weg. Gemicroniseerd lijnzaad gaat nu goed, wil in de toekomst nog wel whey eiwit proberen. Op het forum kunnen ze je daar meer over vertellen. Ik ben het verschil via de zoekoptie wel tegen gekomen een tijd geleden.

Vaker dan eens heb ik onlangs gelezen dat paarden spooky werden de magnesium. Misschien eens kijken wat er gebeurd als je daarmee stopt?

MSM bijvoeren is top. Duivelsklauw zou ik mee oppassen, dat is symptoombestrijding. Ik zou eerder kiezen voor iets als kleefkruid, wat afvalstoffen afvoert. Mogelijk iets als mockcare helpt ook fijn. Dit is niet specifiek alleen voor mok, het werkt heel veel breder.

Los van het feit dat voor zover ik je gevolgd hebt het ook echt de leeftijd in combinatie met fase van opleiding is. Alle paarden hebben zo'n periode. Als het nieuwe er een beetje af gaat en balans en (zelf)vertrouwen op peil zijn. Kunst is dan pijn te onderscheiden. Maar staar je niet blind doordat hij een labeltje heeft. Ik ben persoonlijk erg dankbaar dat ik zowel dragers als vrije paarden heb en mag opleiden, hierdoor wordt je vaker dan eens op de feiten gedrukt dat wat je het ene moment als symptoom ziet, het volgende moment door het vrij geteste dier ook wordt gedaan. Dat je niet met hem langs de weg wilt, is jouw keuze. Grondwerk in de bak is ook erg nuttig en doet hij toch wel iets om los in zijn lijf te blijven. Je kan dit zo zwaar of licht maken als je zelf wilt, qua tempo, maar ook dingen als balkjes oid.

Is er een verandering in de kudde geweest? Als de samenstelling gelijk is, let dan eens op of er een verandering in rangorde of vriendschappen is.

Een paard met pssm kan "gewoon" oud worden. Sommigen hebben zelfs het geluk bejaard te raken zonder special needs of zelfs weet ervan. De ander heeft meer pech en moet een eigenaar hemel en aarde bewegen. En niet elke eigenaar heeft dezelfde mogelijkheden.

Als ik jouw verhaal zo lees, begrijp ik je wanhoop, maar zijn er zeker nog dingen die je kan aanpassen/proberen voordat je moeilijke beslissingen moet gaan nemen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:46

Lindsey_99 schreef:
Voordroog is gefermenteerd, en is een ander produkt dan onverpakt hooi. Schraal hooi bevat net zoveel 'afvalstoffen' als voordroog. Die zijn er niet zomaar bijgekomen. Bij voordroog zijn ze in het pak deels omgezet/gefermenteerd, en bij hooi gebeurt dat zoals de natuur het heeft bedoeld; in de darmen.
Met voordroog wordt vanwege het fermentatieproces een deel van de werking van de darm buiten spel gezet, en daardoor (onder andere) verzwakt darmflora, ontstaat mestwater en slappe mest. En een verzwakte darmflora heeft nog meer effecten; o.a. op de hoeven.
Bij dit soort paarden is testen van het ruwvoer eigenlijk het beste; dan weet je wat je geeft en kan er gericht supplementen gegeven worden.

Dit dus! Voordroog is geen verpakt hooi. Door de pre fermentatie is het een hele andere samenstelling dan hooi en kan het bij kwetsbare of gevoelige dieren een gigantische aanslag zijn op het lichaam.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 11:06

Oei koeienkuil, dat gaat elano echt niet krijgen hoor. Alleen die zure geur vaak al, stink ik de hele dag naar kuil i.p.v paard. :+
Dit is echt droog stengelig voordroog.
En verder, zover ik weet is er geen plek in de buurt met onverpakt hooi. En dan heb ik het over een pssm-paardwaardig-geschikte plek.


Mindin
Uiteraard kan er met alleen voer ook afgevallen worden. Maar dan moet je het voor elke paard gaan veranderen en dat is op deze stal helaas geen optie. Enige wat ik hooguit zou kunnen doen is ook nog zijn masker om gaan doen (net + masker dus). Maar ik weet nu al dat hij die in no time af heeft. Op het gras zijn de paarden te druk met gras eten, maar ze staan nu niet op gras. Kan het uiteraard wel proberen.

Caily
Het is ook niet van 1 dag, maar langzamerhand steeds erger geworden helaas.. En ik ken mijn paard, hij wilt juist werken, wat doen. Maar geeft gelijkertijd aan dat hij het niet kan. En als ik zijn hele lichaam alle kanten op zie gaan, kan ik mij dat ook zeer goed voorstellen.

Hij heeft juist minder problemen na het toevoegen van eiwitten. Dus enige wat ik kan zeggen is de boel verhogen om te proberen. Lysine is 10 gram p.d. op het fb forum zit ik al. Zowel de Engelse als Nederlandse. Magnesium weglaten al geprobeerd. Geen verschil kwa schrikken.

Duivelsklauw is juist bewust gedaan in de hoop uit de 'negatieve spiraal' te komen. Pijn, minder lopen, nog meer pijn, veel minder lopen etc. En minder lopen zorgt er voor dat de suikers alleen maar in zijn lijf blijft, last en pijn krijgt etc. Maar op dit moment kan ik hem echt niet dwingen, zal het alleen maar erger maken. Meer spierschade en nog meer pijn.
Mockcare nog nooit van gehoord, zal ik eens opzoeken.

Kudde is zover ik nog kan zien zelfde als vorig jaar. Wel speelt elano minder naar mijn idee. Hij wijst nu veel sneller het spelen af. Ik weet dat pssm paarden oud kunnen worden. En elano zou op deze manier ook oud kunnen worden, het is de vraag of het paard waardig is. Want ik zie op dit moment al ruim 2 weken 1 grote ellende. Maar dit is langzaam aan al ruim voor die 2 weken begonnen, want ik was al aan het twijfelen of er weer niet wat goeds zat kwa spieren. Maar gezien anderen zeiden niks te zien, begon ik er alleen maar meer aan te twijfelen of ik spoken zag. Ja tot nu, nu weet ik het gewoon zeker. Het filmpje is maar een heel klein stukje van alles in totaal.

Mijten zitten toch vooral in de benen? Elano stampt en doet verder niet namelijk. En als hij staat krabt hij ook niet met zijn benen.


Het is ook vrij lastig verder, vooral omdat ik mijn paard zo goed ken en hem zie veranderen kwa gezichtsuitdrukking (pain face, gespannen) en lichaamshouding.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:28

Het is altijd naar wanneer je paard iets mankeert. Ik zie op je filmpje ook een veel te dik paard met veel vetopslag in onder andere de hals. Veel Tinkers hebben wel degelijk mijt of andere probleempjes aan de benen door de royale beharing. Dat kan lange tijd amper opvallen. Ik observeer een paard dat erg relaxt is en zijn bovenlip langer maakt omdat het schuren van de achterhand kennelijk fijn aanvoelt.

Ik zou voorzichtig zijn met interpretatie van 'gezichtsuitdrukkingen', vermenselijking/projectie ligt op de loer. Onbeperkt ruwvoer is prima zolang dat arm, grofstengelig en laat op de dag gemaaid gras is, eventueel aangevuld met stro. BusyMissy omschreef dat al voor je.
Samen wandelen, zoals ook al eerder getipt, is altijd goed voor mens en dier :)

Je zou het artikel van de Faculteit Diergeneeskunde Utrecht van Prof. M. Sloet er nog eens op na kunnen slaan, daar lees je dat veel mensen deze kwaal te snel dramatiseren.
Heel veel succes en beterschap voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:30

Ik kan je geen tips geven over specifiek je paard of de aandoening of het voer, omdat ik daar (gelukkig) geen ervaring mee heb. Wel een pony die gevoelig is voor vanalles en nog wat (ook op PSSM1 getest maar negatief) maar niks wat niet te managen is.

Ik wil wel even meegeven: let op dat je zelf niet in een neerwaartse-kijkspiraal terecht komt. Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad en je kan je paard echt ziek kijken. Ik wil hiermee niet zeggen dat je paard niks heeft, want dat is natuurlijk wel zo, maar ik zou toch echt eens inzetten op wat anderen zeggen qua voer & afvallen, ookal zegt je gevoel dat het daar niet zit.

Mijn pony heeft in het verleden zoveel verschillend voer gehad, vanwege zijn jeuk en andere dingen die er toen waren. Ik heb met zoveel potjes en emmertjes en supplementen gesleept en gemengd. Intussen is hij bijna 24 jaar en staat momenteel op enkel hooi, een vitaminenkorrel en extra vitamine E en hij is nog nooit zo goed geweest. Laatste wat er verandert is is het weglaten van de bietenpulp, daar kreeg hij heel wat van samen met zijn vitaminenkorrel omdat hij verder geen krachtvoer kreeg, en bietenpulp is buikvulling en heeft goede eigenschappen. Maar ook had hij darmklachten, geen koliek maar opgeblazen, winderig en hij zat niet goed in zijn vel. Bleek toch wel niet de bietenpulp de oorzaak te zijn? Bietenpulp is goed, maar niet in die hoeveelheid als ze het niet nodig hebben omdat ze niet in het werk staan of verder in goede conditie zijn of ... Zo'n dingen zijn bij mij ook een knopje omzetten 'maar enkel hooi en vitaminenkorrel? Hij is oud.. kan wel wat extra's gebruiken'. Maar blijkbaar doet hij het prima zo, ziet er super uit, is veel vrolijker en beweegt makkelijker nu die stomme buik hem niet meer in de weg zit.

Wat ik aan de hand had met deze problemen en alle voorgaande en waar ik eigenlijk naartoe wil was het volgende: elke keer als ik naar stal ging dan ging ik met een instelling van 'wat zal er nu weer zijn'. Mij afvragend hoe mijn pony erbij zou staan, hoe die zich zou voelen, of ik weer iets nieuws zou ontdekken, of weer darmklachten, of noem het maar op. En mijn pony? Die pikte dat gevoel feilloos op en voelde zich ook niet lekker. De ene doet dit meer dan de andere, maar er zitten enorme spiegels tussen die reageren op elke energie die je uitstraalt, zelfs onbewust. Ik merk dit nu steeds meer en meer met diverse dingen, mijn pony is daar supergevoelig aan. Dus ja, ik heb in het verleden ook pijn en ongemak gezien, een pony die niet vooruit wilde, een pony die nergens zin in had, ook met jeuk en op de manier van het filmpje zitten en schuren. Geen PSSM1, dat niet, maar verder ... Maar door toch dingen te veranderen en te proberen wat andere mensen aanhaalden heb ik nu een hele andere pony. En kan ik naar stal met een goed gevoel, want alles is ok en pony is gewoon happy. En de pony is ook happy (buiten zijn standaard nukkige momentjes, maar ook die heb ik leren aanvaarden en maak er geen drama meer van, dit is er waarschijnlijk door het verleden gewoon ingeslopen en intussen een gewoonte ipv een probleem).

Probeer eens met een open geest naar alle posts te kijken, ga er even niet vanuit dat je paard het meest ellendige hoopje ter wereld is en probeer wat dingen uit. Wie weet word je verrast, en indien niet heb je het tenminste geprobeerd ;)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:40

Wellicht lees ik er over heen ts maar waarom is arbeid nu geen optie?
Loopt hij stokkreupel of is het meer dat je er niet doorheen durft te gaan?
Je paard moet in beweging komen om zo zijn energie stofwisseling weer te kunnen normaliseren.
Heel rustig opbouwen, vandaar ook bij voorkeur 2 maal daags kort aan het werk ipv 1x lang.
Laat je hem stilstaan en blijft hij obees dan is het einde in zicht. Je kunt, zoals Caily ook zegt écht nog een heleboel veranderen aan je management.
Idem met buiten wandelen. Bit in, hengstenketting eraan en gaan.
Je zou dit paard heel goed naast de fiets onbelast kunnen werken, mooi lange stukken rechtdoor.
Als je het zelf niet durft, zoek dan een trainer die je kan helpen of waar je hem in training kan zetten.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:27

Gelukkig ben ik niet de enige die het zegt,maar je paard is echt veel en veel te dik.Hij moet voor zijn gezondheid echt afvallen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:38

Utrecht en pssm.. Oei. Dat neem ik net zo serieus als de tip om een ziek paard groentesoep met ballen te geven.. :=

[***]
Het is ook ups en downs. Alleen ondertussen lijkt het meer downs te worden dan ups. Zo denk je, oh het gaat de goede kant weer op! En dan twee dagen later kom je weer met de goede moed op stal, paard loopt vrolijk met je mee voor zijn hapje en even later na 4 rondjes bak begint je paard weer flink stijf te lopen en alle andere problemen.
En toen ik die twijfel had, bleef ik gewoon de dingen doen waarvan ik dacht dat goed zou zijn voor hem. Dus wandelen en grondwerk.

Elano kreeg eerst ook veel minder. Maar toen werd hij slechter, 'basis supplementen' verhoogd, maar doet niet voldoende dus nog meer verhoogd naar de max. Helaas doet het (nog) te weinig. Vandaar andere supplementen erbij in de hoop dat het (indirect) zal meehelpen.

Wildgirl
Als ik nu met hem aan het werk ga zal er alleen maar spier schade optreden. Met gevolg dat het alleen maar harder bergafwaarts gaat.
Bit en hengsten ketting gaat niet werken bij een paard die wegrent voor enorme pijn. Zal hij alleen maar meer pijn krijgen, alleen dan op een andere plek. Ik ben als het nodig is echt niet van de zachte hand, maar in dit geval zal het alleen maar de boel erger maken. :n
Fietsen is net als wandelen echt not done. Zoals ik al zei, ik breng dan niet alleen hem, maar ook anderen in gevaar. Het is namelijk niet voorspelbaar wanneer hij in 1 keer wegrent. Hij kijkt ook echt niet uit voor wat er voor hem staat of loopt.
Als hij iets 'gewoon' eng vind blijft hij juist bij mij, vraagt om bevestiging wat te doen. Maar dat is heel wat anders dan dat je 'aangevallen wordt', maar dan door je eigen lichaam. Maarja, vertel dat maar aan je dier dat er geen leeuw hem opeet en het zijn eigen spieren zijn die enorme kramp veroorzaken. En als hij iets 'gewoon' eng vind en ervan schrikt, gaat hij om je heen, in plaats van door je heen. Dat door je heen walsen is echt niks voor Elano. -O-
En ja, beweging is vaak erg goed. Tenzij ze dus danig slecht zijn, zoals elano op het moment. En er zijn ook pssm paarden die juist slecht gaan doen door 'menselijke beweging' en dus door het leven gaan als weide/paddock versiering. Dat maakt het allemaal zo lastig. Elk paard is daarin anders, elke aanval is anders en dat is dus elke keer weer uitzoeken wat nu werkt of niet. En blijven werken/wandelen e.d werkte dus totaal niet in dit geval. Terwijl toen rond 3 jaar juist wel werkte, waardoor ik dus dacht: oh dan werkt het nu ook. Is hij er zo weer bovenop! :)*
Maar helaas, werkt dat dus niet zo simpel.

2 keer aan het werk is overigens geen doen i.v.m werk. Of ik moet kort achter elkaar gaan werken met hem, maar dat zal ook niet veel uithalen. Enige wat kan is dan een stal met stapmolen voor de ochtend en zelf aan het werk in middag of iets. Maar dan moet hij eerst stabiel(er) worden. En dan is de vraag of de rest van de stalling (voer, uren buiten etc) wel bij past. Daar zit je dan ook nog mee. Daarom is het zo lastig. Bij de ene stal heb je probleem A, bij de andere stal heb je probleem B.. Of ze zitten vol, dan wordt het ook lastig. En zoals ik al eerder zei, heb ik ook geen paar miljoen voor een eigen plekje.
En het is niet dat alle stallen/plekjes hier slecht zijn, zeker niet. Maar voor een pssm1 al gauw niet geschikt. Denk aan kort gras kunnen veel paarden wel tegen, Elano niet. Weinig buiten met weinig ruimte, is dus weinig beweging uit zichzelf (en kans op energie explosies met kans op dat pssm weer aan de deur komt), nouja slecht voer spreekt voor zich.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:47

maar je hoeft ook niet minder te voeren.
je moet anders gaan voeren.


kijk toch of je je voer laat testen, vervang eventueel een deel door stro.
en een paar uur zonder voer kan echt prima :j

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:57

ellepel schreef:
maar je hoeft ook niet minder te voeren.
je moet anders gaan voeren.


kijk toch of je je voer laat testen, vervang eventueel een deel door stro.
en een paar uur zonder voer kan echt prima :j


Dan zou ik moeten verhuizen, en moet hij eerst stabiel worden. Daarom is het zo lastig en zit ik ook met mijn handen in het haar, kwa gevoel.

Ik wil sowieso iedereen bedanken voor het meedenken. :j <3

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:18

Ik heb net in jouw profiel het filmpje van Elano bekeken en ik moet zeggen dat ik daar echt een heel ander paard zie dan op het filmpje in dit topic. Aan de hand van het filmpje hier is natuurlijk moeilijk te beoordelen wat gewoon is voor een bepaald paard, al zie ik hier wel een paard dat zich heel moeizaam beweegt. Dat was dus echt niet altijd zo.

Sterkte, ik hoop dat je hem weer goed krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:19

Maar TS wat wil je nu precies? Er worden hier hele goede en rake dingen gezegd die je paard kunnen helpen. Maar niets kan. Wat wil je dan horen? Ach gut wat zielig spuit maar af?

En ja ik snap de ellende met pensionstallen. Heb er ook jaren mee van doen gehad en ben nu in de luxe positie dat ze aan huis staat. Maar helemaal niets doen is geen optie! Zoals je paard er nu bij staat zou hij beter af zijn met een box met hooi en 2x pd stapmolen dan een track met onbeperkt voordroog.

Ik heb het filmpje net nog een keer bekeken op groter scherm en met goed geluid. Ook ik zie duidelijk een kriebellip en een paard wat jeuk heeft. Vind je het gek dat hij zo kreunt? Wat voor druk komt er op de longen bij dit soort houdingen en bewegingen? Heb je wel eens een persoon met zware obesitas geluidloos horen opstaan? Mijn trekpaard rolt en staat ook niet geluidloos op. Het is nogal wat massa en niet meer dan een normale fysieke actie reactie.

Je kan er voor honderden euro's aan supplementen in blijven gooien maar zolang zijn metabole systeem over de flos is zal het niets helpen.

Hoe lastig ook te organiseren: stap 1 is stoppen met voordroog. Het maakt niet uit hoe hoog of laag dat zit in eiwit/suiker het gaat om de fermentatie en de invloed daarvan op de darmen. Het kan zo een half jaar duren voor de darmen zijn hersteld. Stap 2 is stoppen met extra eiwit. Ja ik weet het dat is voor de spieren maar je paard stopt nu (bij gebrek aan activatie van de spieren) alles in vetaanzet. Vet omzetten naar spier is een zwaardere belasting voor het lichaam dan een schraal paard weer in de spieren krijgen dmv training. Stap 3 is alle voedselbronnen met graan uit het dieet halen. Graan = zetmeel = suiker.

Zodra je paard kilo's gaat verliezen geeft dit extra belasting op de lever. Ga die ondersteunen met kleefkruid en brandnetel zodat hij zijn afvalstoffen goed kwijt kan. Zelf voer ik souplessemix van de paardendrogist omdat daar ook de ontstekingsremmende goudsbloem in zit.

Ja verhuizen is een belasting. Maar is dat de moeite waard als hetgeen wat hij nodig heeft nu niet kan? Je gaat dit paard met het huidige management niet stabiel krijgen.....

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:21

Sorry, maar iemand die professor is in dit soort ziektes van paarden vergelijken met de 'groentesoep tip' vind ik echt respectloos. Daarbij worden in dat artikel tal van bronnen aangehaald die je ook zou kunnen bestuderen.
Ik vind dat Gioa het heel mooi verwoordt en sluit me daar volledig bij aan. Hoe dan ook: beterschap voor het paard.
Laatst bijgewerkt door IsabelleN op 11-01-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:22

Verschrikkelijk.
Ik heb geen advies verder, ik heb mijn merrie laten inslapen destijds, ik kon de aanvallen niet aanzien (inderdaad alsof je continue huilt van binnen).
Heel veel sterkte :(:)

[IM] Veel te jong...Dallas, ik zal je missen

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:01

Waar haal je vandaan dat er spierschade zal optreden als je hem nu (licht en opbouwend) in het werk gaat zetten?
Even kort door de bocht, als je nu zo door blijft gaan zoals je nu doet gaat je paard het niet overleven namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:46

Wildgirl schreef:
Waar haal je vandaan dat er spierschade zal optreden als je hem nu (licht en opbouwend) in het werk gaat zetten?
Even kort door de bocht, als je nu zo door blijft gaan zoals je nu doet gaat je paard het niet overleven namelijk.

Zo zie ik het ook.

Spierschade hoort bij training. Maar je moet er wel voor zorgen dat de randvoorwaarden in orde zijn zodat het lichaam dit op kan vangen en herstellen.

@TS; wat zie je als je je paard gedurende een paar uur in vrijheid observeert? Want je zegt continu dat hij rent vanuit paniek en pijn als je met hem bezig bent met bijvoorbeeld wandelen. Maar zie je dat gedrag ook als hij gewoon zelf rond loopt? Als het echt met pijn vanuit de spieren komt zou hij in vrijheid exact hetzelfde gedrag vertonen. Jouw verhaal geeft mij, net zoals iemand anders ook al zei, de indruk dat hij z'n eigen ding doet en als jij iets anders wil in verzet komt. En ja als hij in verzet komt dan zal zijn lijf ongemak geven maar is dat een reden om dan maar helemaal van hem af te blijven?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:13

Ik weet verder niks van PSSM, maar herken in je filmpje precies mijn haflinger met jeuk (door eczeem). Zij doet exact hetzelfde als jouw paard, half zitten en dan met de buik over de grond schuren. Kuil/ voordroog is niet goed voor jeukende paarden, en inderdaad vind ik ‘m ook erg dik ogen (= ook niet goed voor de jeuk). Misschien toch met graasmaskers gaan testen en uitproberen?

En nogmaals, ik weet niks van PSSM maar wat ik in je filmpje zie herken ik 100% van mijn haflinger met jeuk. Voer en gewicht kunnen hier van invloed zijn.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:49

Ik heb niet alle reacties gelezen en ik moet voorop stellen dat ik gelukkig geen verstand heb van pssm maar ik zie een veel te dik paard met vetopslag dat zijn buik jeukt op de grond. Daarbij ook wetende dat jij je paard het beste kent en het inderdaad echt zal zien als het anders is dan 'normaal'

Maar te dik zijn is voor geen enkel dier goed dus ik zou daar wel iets mee gaan doen voor hij bevangen raakt oid.

Succes!

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:58

He bah wat vervelend zeg! Hoop dat het toch weer beter gaat worden voor jullie. Dingen herhalen vind ik vervelend maar de tip van wat ruwvoer vervangen door stro zodat er wat te knabbelen is is altijd een goede :D
Daarnaast zie ik in een post 'geen extra selenium ivm zit al in de pavo vital'. Je hebt vast al vaak bloedonderzoek gedaan, maar mocht dat al even geleden zijn: ik voer mijn paard de aangegeven hoeveelheid pavo vital, staat ook in de winter nog wat uren op de wei naast paddock en toch had ze selenium tekort (niet veel, maar genoeg voor de DA om mij te adviseren bij te geven als supplement). Dus daar zou je nog naar kunnen kijken als bloedonderzoek alweer even geleden is?

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 20:00

In vrije tijd is hij ook stram, gaat zijn lichaam ook alle kanten op, krampen etc. Bovendien is het niet elke keer dat hij compleet in paniek weg rende. Dat explosieve, heftig reageren (zowel op zijn spieren als omgeving, zoals iemand die 'plots' de hoek om komt lopen) doet hij ook in vrije tijd. Het is dus niet dat hij het alleen tijdens de omgang/werk doet. Op de poetsplaats heeft hij er ook last van, terwijl hij zijn hapje staat te eten. Toen hij goed was totaal geen last van, hooguit een soort 'schijnbeweging' en opkijken als er iemand om de hoek komt zonder wat te zeggen.
Als hij niemand ziet en ik mij 'verstop' kijkt en staat hij ook niet altijd even 'tevreden' om het zo even te noemen. Hij straalt dus niet altijd rust uit, maar ook niet altijd ellendig. Er zitten dus betere momenten tussen, maar dat is met omgang ook zo. Het is gewoon heel lastig, gezien het een komen en gaan is. Maar op de betere momenten, is het echt (nog) niet zoals het hoort zegmaar.

En ik weet dat hij heel hard voor zichzelf kan zijn en op de kleinste details moet letten. En ik weet ook van hem dat hij héél graag dingen wilt doen, veel te veel goed keurt (hij is een echte goedzak). Waardoor ik weet dat hij dus ook echt last heeft, want voor mij zijn het geen kleine signalen.
Hij is verder geen type luie tinker. Snelheid is leuk, als we mogen draven hoef ik vaak maar 1 huppeltje te maken en hij is al in draf. Oren erop en gaan met die banaan! Nou, als ik dat nu doe ben ik blij met een iets snellere stap. En ik zie aan zijn hoofd dat hij echt wel wilt en zijn best doet. Dus het is echt niet een 'ik heb even geen zin' gevalletje. Want dat heeft hij een enkele keer, geen zin. En dat is heel anders, dan loopt hij ook gewoon nog goed. En als ik dan zou zeggen van 'hup, kom op', dan doet hij het wel en blijft dan bv gewoon draven tot ik zeg te stoppen. Als ik hem nu laat draven (als ik hem in draf krijg) krijg ik echt een nijdig hoofd en dreigen met bijten (alsof je een paard aansingeld met enorme singelnijd, voor het idee.) en na een aantal moeizame draf passen alweer in stap. En als ik zie hoe stijf dat is, dan laat ik het ook maar verder voor wat het is. Dat is echt niks voor Elano, dat herken ik totaal niet in hem. Het gedrag wat hij laat zien al helemaal niet. :n

Dat krabben aan zijn buik (na het rollen of liggen) deed hij zo nu en dan ook gewoon met zijn goede dagen. Hij trekt alleen dan een héél ander hoofd en maakt dan geen 'oef' kreun geluid zegmaar. Dan is het meer een 'ohh, ja daar! Precies de plek!' geluid en hoofd, heel anders. En het ging toen ook een heel stuk soepeler. Ja, geen idee hoe ik het moet uitleggen zonder filmpjes. Maar hij doet het net zo vaak (of weinig, net hoe je het bekijkt) als toen met andere stallen/voer.

Het is sowieso enorm lastig. Ik wil ook zoveel, alles goed doen. Maar moet het doen met de mogelijkheden die ik (nu) heb. Het spookt ook continu door mijn hoofd dat ik hem misschien wel moet laten gaan, alsof ik gefaald heb gevoel.. Ik laat dit topic voor nu ook eventjes rusten, mocht er een update zijn zal ik die wel posten (of een nieuw topic plaatsen). Wilde, zoals ik in de OP ook schreef, vooral mijn ei kwijt. Ik ga ook de dierenarts mailen, om te vragen over de genoemde opties (veilig of niet) en hoe hij er allemaal over denkt en ziet. Hopelijk krijg ik ook wat meer 'rust' in mijn hoofd, want er gaat nu eventjes veel te veel doorheen.
Ik wil nogmaals iedereen tot nu toe bedanken voor het meedenken en adviezen!

@sizzle Jeetje, zo enorm jong. Rot ziekte is het ook. Jij ook nog veel sterkte met het verlies. ;(

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:16

Je kan hem een tijdje op hoge dosering buut zetten.
Als je dan ziet dat hij erg opknapt kun je misschien voor jezelf een beter beeld schetsen tussen pijn en pijnloos gedrag.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:01

Misschien kan je op het forum ook nog om tips vragen? Denk dat daar evenveel, al dan niet meer, kennis zit dan bij de dierenarts.

En verder echt het dringende advies om 3amino te gaan bijvoeren. Eiwitten bijgeven is top, maar als hij ze niet goed opneemt is de verbetering maar beperkt.

Beterschap, hopelijk kan je de puzzel weer goed krijgen.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:18

Ik zie ook een paard die zijn staart zit te schuren en echt veels en veels te zwaar is. Ik denk dat als hier heel wat kilo’s af zijn het paard al anders in zijn vel gaat zitten en beter beweegt.

Is hij destijds op PSSM getest?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:41

Sizzle schreef:
Je kan hem een tijdje op hoge dosering buut zetten.
Als je dan ziet dat hij erg opknapt kun je misschien voor jezelf een beter beeld schetsen tussen pijn en pijnloos gedrag.



buut bij zo’n zwaar paard?
zou ik echt niet gaan doen, zijn lijf heeft het al moeilijk genoeg zonder dat spul er in.
maar dat is mijn persoonlijke mening.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:52

Ts, je wilt niet verhuizen voor hij stabiel is maar met dit voerbeleid verhuis je hem helemaal niet meer want dan gaat het echt goed mis. Dus doorbreek het cirkeltje en zoek een plek waar hij wel de juiste voeding kan krijgen want hij moet heel veel kilo's kwijt. Anders gaat het van kwaad tot erger en droog langstengelige voordroog is nog steeds voordroog, koop anders zelf een paar pakken overjarig arm hooi om te voeren.