[VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

[VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 01:37

Hoi bokkers.
Via dit topic wil ik de vorderingen bijhouden van mijn pony zijn beenwond.
Het zal eerder een soort fotodagboek worden. Dit is ook interessant om voor mezelf achteraf terug te kijken en mijn dierenarts vind het ook zeer tof dat ik elke dag foto's maak van de wond.

Indien er foto's zijn die beter in spoiler staan, gelieve dit te melden, dan laat ik een moderator dit aanpassen.

Om te beginnen, er is niet bekend wat de oedeem veroorzaakt heeft, sowieso moet er een harde slag geweest zijn tegen de bovenarm van mijn paardje, de oedeem is daarna opengegaan.
Er werd eerst gedacht dat de wond veroorzaakt was door langs iets af te lopen. Maar na nader onderzoek van de wond blijkt het te diep en poketvormig dus gaat dierenarts uit van een oedeem, deze zou dus al van december aanwezig geweest zijn. Echter heb ik nooit iets opgemerkt en heeft Ranger nooit gemankt of pijn getoond.

Zondag 5 januari 2020
Ik trof tijdens het borstelen van mijn paard een plakkerige vacht aan en toen ik dichterbij tussen de vacht keek merkte ik een snee op.
Op eerste zicht leek het een simpel te verzorgen snee, dierenarts zei ontsmetten en honingzalf opsmeren. Het leek ook op een oudere wond, dit kan want ik was de dag ervoor niet naar de paarden kunnen gaan IVM werk, maar de dag daarvoor was er nog niets te zien en heb ik hem ook geborsteld gehad. Ook op een filmpje van vrijdag was er niks te zien of op te merken van pijn.
Afbeelding

Vacht weggeknipt om beter te kunnen verzorgen.
Afbeelding

Maandag 6 januari 2020

De wond is plots verergerd. Gaan ontsteken en de korst is ook af. Paard heeft verder geen koorts en mankt niet.
Dierenarts komt dinsdag.
Verder gewoon weer ontsmet en honingzalf op gesmeerd. Geprobeerd de wond te bedekken, helaas niet gelukt het verband zakte af.
Afbeelding

Dinsdag 7 januari 2020

Bezoek van dierenarts. Even gekopieerd uit het verslag:
V-vormige wonde ter hoogte van het laterale aspect van de bovenarm van het linker voorbeen. Het meest distale punt staat open en er draineert wondvocht uit. Been is mild tot matig oedemateus gezwollen tot net onder de carpus en voelt
een beetje warmer aan.
Behandeling / Advies
Voor de verzorging van de wonde werd het paard gesedeerd met 0,4 mL Domidine IV en 0,6 mL Dolorex IV. De wonde werd ontsmet met isobetadine zeep en geschoren. Bij exploratie van de wonde vanuit de meest distale punt treft men pocketvorming aan zo'n 5 cm naar distaal toe. Er werd een kleine incisie gemaakt ter hoogte van het meest distale punt van deze pocket. De inhoud van deze pocket bestaat uit necrotisch weefsel en bloedstolsels. De
huid werd voorafgaand lokaal verdoofd met Lignocaïne.
De wonde werd gecurretteerd en gespoeld met 400 mL NaCl
0,9%. Er werd lokaal Vertiforte wondgel aangebracht. Er werd een verband geplaatst met als primaire contactlaag een antibacterieel (Kerlix AMD) verband.
- Inflacam 12 mL IV
- Antitetanusserum 5 mL SC


Paard werd op stal gezet. Helaas is 's avonds het verband afgezakt en dus verwijderd.
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Woensdag 8 januari 2020
Paard was erg onrustig door alleen op stal te staan. Dus vriendje in de stal ernaast gezet.
De wond is weer gaan bloeden door het wild doen uit frustratie.
Afbeelding

's avonds weer dierenarts geweest voor verdere verzorging.
Inspectie wonde : Serohemorrhagische uitvloei. Fluctuerende zwelling distale deel van de wonde. Bij druk op de wonde
kwam er een redelijke hoeveelheid wondvocht uit de wonde. Milde oedemateuze zwelling van het onderbeen, vanaf de
wonde tot net onder de carpus.
Behandeling :
De wonde werd gespoeld met 400 mL verdunde chloorhexidine oplossing (0,05 % chloorhexidine). Er
werd Verifort wondgel in aangebracht. Het paard werd intraveneus ingespoten met 12 mL Inflacam



Dagboek gaat verder via de reacties.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-01-20 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 01:49

Donderdag 9 januari 2020
Smorgens de wond verzorgd en afgedekt met antibacterieel verband doe de dierenarts heeft achtergelaten voor mij. En vastgeplakt met hypafix.
Eindelijk iets gevonden wat wél blijft hangen zo is gebleken toen 's avonds het er nog steeds op hing.
Afbeelding

Aangezien de paarden beide echt niet gelukkig waren van op stal staan hebben we besloten ze terug naar hun vertrouwde omgeving te brengen.
Ranger voorlopig enkel in de stal om rollen in modder te voorkomen. Merho staat wel altijd bij hem in de buurt, zo lief. Ze waren beide meteen een stuk rustiger.
Afbeelding

's avonds zag de wond er een stuk beter uit omdat het verband het wondvocht er echt uittrekt.
Afbeelding

En het verband even in spoiler
Spoiler:
Afbeelding


Deze foto's naar dierenarts gestuurd, en zij is zeer tevreden over het resultaat nu het verband er een hele dag op heeft kunnen blijven en dus zijn werk heeft kunnen doen.

Het zelf verzorgen van de wond was helaas niet simpel. Ik moest het eigenlijk uitspoelen met fysiologisch water, maar zodra ik het been aanraakte werd Ranger al wild en kon ik hem onmogelijk verzorgen ookal hield mijn ma hem stevig vast, Ranger is sterker en duwde mijn ma gewoon tegen de stalwand. De situatie werd te gevaarlijk om de wond veilig te behandelen. Dan maar wat water over de wond gespoten ipv de wond doorspoelen, de veriforte zalf erop gedaan en nieuw verband. Daarna beetje slobber gegeven met een zakje inflacam eronder.
Temperatuur gemeten, geen koorts en hij was zeer alert. Kalmeerde wel snel weer.

Morgen moet ik het nog 1x zelf verzorgen en zaterdag komt de dierenarts terug.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 11:46

Vrijdag 10 januari 2020

Het verband zat nog op de wond, heel positief dus over deze manier van afdekken.

Ook had het verband weer enorm veel vocht uit de wond getrokken. Het houd ook de draineringssnee goed open.

De huid rondom voelt al zachter aan en de zwelling neemt af.
Geen koorts en was kalmer dan gisteravond voor het verzorgen van de wond.

Afbeelding

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:37

Jeetje, wat een verbetering al zo! Hoelang verwachten ze dat het nog duurt voor dit geneest?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:26

De vooruitgang in een paar dagen ziet er goed uit! Het verband lijkt op kerlix, waar ik bij mensen goede ervaringen mee heb.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 15:52

secricible schreef:
Jeetje, wat een verbetering al zo! Hoelang verwachten ze dat het nog duurt voor dit geneest?

Geen idee. Is niet vernoemd. Zal morgen vragen aan dierenarts wat zij denkt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 15:53

Astorga schreef:
De vooruitgang in een paar dagen ziet er goed uit! Het verband lijkt op kerlix, waar ik bij mensen goede ervaringen mee heb.

Is idd Kerlix staat in verslag van dierenarts.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:31

Mooi duidelijk verslag, dank je!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 18:47

Weidebazin is nog even gaan checken. Verband hangt er mooi op en ziet er al minder vuil uit. Dwz dat er al minder wondvocht uit de wonde komt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 22:38

Zaterdag 11 januari 2020

Dierenarts is vanmorgen weer gekomen. Wond zag er op zich goed uit, kwam wel nog een beetje troep uit en het weefsel was wat gelig. Wond nog eens gespoeld en daarna verband erop.

De verdere verzorging is voor mij, indien ik ergens aan twijfel moet ik gewoon dierenarts bellen of foto doorsturen en kan ze nog komen voor nazicht. Maar ze vind dat ik het verzorgen goed doe dus vertrouwt ze ertoe dat ik de verdere verzorging kan doen.

Vanavond weer verband gaan wisselen. Omdat er ook weer wat troep uitkwam heb ik het zelf ook even gespoeld. Deze keer liet Ranger het toch goed toe, heeft niet lastig gedaan.

Foto van de wond naar dierenarts gestuurd, er is mooi granulatieweefsel tov vanmorgen (was toen gelig) dus dat is zeer positief.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 15:16

Zondag 12 januari 2020
inmiddels 1 week aan het behandelen.

Voormiddag

De wond begint al wat meer dicht te gaan. De verbinding tussen wond en het drainagesneetje begint ook meer dicht te gaan, het drainagesneetje staat ook wat meer open door granulatieweefsel.

De wond gespoeld want kwam slijmerig vocht uit.
Na spoelen zag de wond er veel mooier uit. Mooi roze weefwel. Aan de randen is hij wat geliger, maar dierenarts vind het er wel een propere wond uitzien.

Voor het spoelen
Afbeelding

Na het spoelen
Afbeelding

Cuvee

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:32

Wond ziet er goed uit!

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:04

Ziet er al beter uit maar dat onderste sneetje lijkt groter te worden klopt dat?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 16:18

Henniie schreef:
Ziet er al beter uit maar dat onderste sneetje lijkt groter te worden klopt dat?
dat is meer open door het granulatieweefsel dat binnenin de holte groeit.

Ik ga vanavond verband opnieuw wisselen.
Dierenarts heeft bevestigd dat Da onderste sneetje open staat door granulatieweefsel, heb haar een foto van enkel dat sneetje gestuurd omdat ik me daar wel wat zorgen om maakte inderdaad.

Er wordt ook geen zalf meer op de wond gedaan. Wond moet zichzelf nu gaan sluiten.
Als het wat meer gesloten is ga ik er wel zalf opdoen om littekens tegen te gaan.

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:17

Art_Ificious schreef:
Henniie schreef:
Ziet er al beter uit maar dat onderste sneetje lijkt groter te worden klopt dat?
dat is meer open door het granulatieweefsel dat binnenin de holte groeit.

Ik ga vanavond verband opnieuw wisselen.
Dierenarts heeft bevestigd dat Da onderste sneetje open staat door granulatieweefsel, heb haar een foto van enkel dat sneetje gestuurd omdat ik me daar wel wat zorgen om maakte inderdaad.

Er wordt ook geen zalf meer op de wond gedaan. Wond moet zichzelf nu gaan sluiten.
Als het wat meer gesloten is ga ik er wel zalf opdoen om littekens tegen te gaan.

Ah vandaar, was ook lastig te oordelen voor mij op de foto. Bij mensen is toch vaak net wat anders werkte in de zorg

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:35

Dat gaat gelukkig de goede kant op zo te zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:46

Emj_23 schreef:
Dat gaat gelukkig de goede kant op zo te zien.

Klopt idd :)
Ben er heel blij mee ook.

Zal fijn zijn als ranger weer wat meer mag bewegen. Dan kan ik hem op de paddock zetten gedurende de dag en snachts op stal. Hij verveeld zich nu wel hoor.
Maar samen zetten met zijn vriendje is helaas nog niet zo'n goed idee.

Ranger is nogal aan het puberen (is 4 jaar) en bijt in de benen van mijn oudje die daar uiteraard niet mee gediend is. Met steigeren en stampen als gevolg.

Ik had ze met proper maken van de stal namelijk samen gezet op de paddock en track en door het rennen, springen en steigeren kwam het verband los. Rollen ging wel goed daar bleef het verband gewoon goed mee plakken.

Tevens is het oudje ook groter en zwaarder en wil voorlopig geen verdere blessures.
Dit liep ook al bijna niet fijn af namelijk:
Bij steigeren pakte de oudere Rangers hoofd tussen de voorbenen en met terug neerkomen trok hij zo het hoofd mee omlaag. Dat heeft Ranger ook goed gevoeld, bleef even beduusd met hoofd omlaag staan en stapte zo rustig weg. Heeft daarna ook niet meer wild gedaan.

Maar ze nu samen zetten lukt dus helaas niet zonder dat ze wild doen. :(

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 20:45

Zondag 12 januari 2020
Avond


De wond heelt goed. Het verband is al minder vuil.
Dierenarts heeft me gezegd dat verband nu nog maar 1x per dag gewisseld moet worden en 1x per dag ook spoelen.

Afbeelding
Afbeelding


En verband van deze middag
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 19:54

Maandag 13 januari 2020

Wond lijkt opeens sneller te gaan genezen . Of droom ik?

Na het spoelen is dit hoe de wond eruit ziet. Mooi rood granulatieweefsel en al een veel kleinere holte.
Ik ben erg tevreden over de vooruitgang.

Afbeelding

Spoelen blijft nodig omdat eventueel wondvocht niet meer langs het kleine sneetje kan draineren aangezien de binnenkant ook dichtgroeit. Ik duw het wondvocht (komt niet veel meer mee uit dus betekend dat de binnenkant ook goed geneest) zo goed mogelijk omhoog de wond uit en spoel daarna 1x dan duw ik nog eens na en spoel 2x waarna ik dan nog overtollig water eruit duw, droogdep en dan verband erop doe.

Verband wordt nu maar 1x daags vervangen. En dat lijkt aan de hoeveelheid wat erop zit ook voldoende te zijn. :)
Afbeelding

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:07

Ziet er al net uit!! Goh wat interessant om zo'n uitgebreid verslag te lezen als je dierenarts wil worden!! Prachtig *\o/* <3 <3 :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 20:33

Mirre1415 schreef:
Ziet er al net uit!! Goh wat interessant om zo'n uitgebreid verslag te lezen als je dierenarts wil worden!! Prachtig *\o/* <3 <3 :j

Dierenarts vind het ook erg fijn dat ik elke dag foto's doorstuurt. :)
Zij zou willen dat meer klanten dit deden ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 19:47

dinsdag 14 januari 2020
De wond gaat ineens snel nu.
Tov gisteravond is het al bijna helemaal dicht met granulatieweefsel.

Net voor het verband erop doen moest ik vandaag van de dierenarts toch weer Veriforte zalf erop doen. Ze vond dat de wond met de zalf toch schoner leek te zijn bij afhalen van het verband dan zonder de zalf.
Dus doen we dat ook.

Temperatuur paard 37,3, mooi stabiel altijd tussen 37,1 en 37,3
1x is het 38,5 geweest, toen hij in de dichte stal aan huis van weidebazin stond. Maar daar joeg hij zich ook veel meer op doordat hij op vreemde plek was, misschien dat dat er ook wel mee te maken heeft.


Foto net na het spoelen. Ik ben zelf weer tevreden over hoe het eruit ziet.
Afbeelding

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:59

Interessant om mee te lezen. Ik sta verbaasd hoe snel een lichaam zichzelf kan genezen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:01

Bizar hoe snel het gaat. Fijn verslag zo!

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:20

Wat schrikken zo’n wond! Je hebt er een mooi en compleet verslag van gemaakt. Bedankt voor het delen en beterschap!