Wie helpt mee zoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Wie helpt mee zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 19:40

Allereerst bedankt voor de moeite die je neemt.
Ten tweede Daks is onder behandeling van een craniosacraal therapeut en een osteopaat. Dierenarts komt aankomende week langs voor bloedonderzoek en een buigproef.

Daks is een 10 jarige friese ruin. Krijgt een halve kilo sportbrok een halve kilo kruidenmusli per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Krijgt nagenoeg onbeperkt hooi. Geen voordroog maar gewoon echt hooi.
Staat voor hem voldoende buiten met vriendjes.

Daks loopt 4 dagen per week onder het zadel en de rest rustig aan de lijn of vrij. Onder het zadel is het een topper maar erg scheef. Dat geeft niet dat is te verhelpen.
Hij word deze week na een Duinrit enkel even los gelongeerd. Duinrit was veel te zwaar voor m.


Wat zien jullie wat ik niet zie?
Ik zie dat hij niet loopt zoals het hoort maar ik kan zelf niet zeggen waar het vandaan komt

https://youtu.be/BPAoOxr4vSU


Wat ik wel zie is dat Daks heel veel bespriering kwijt is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen jullie ideeën opperen wat het zou kunnen zijn?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Wie helpt mee zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:43

Mijn gevoel zegt rug/lendenen, maar ben geen expert.
Past z'n zadel wel goed?
Ik vind hem op zijn rug ook te arm bespierd.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:45

Ik vind sowieso dat hij erg weinig krachtvoer krijgt. Zo kan hij ook geen spieren opbouwen natuurlijk. Ik had hem minimaal het dubbele gegeven. Hij lijkt ook niet vooruit te branden. Op zich niet gek want hij krijgt ook bijna geen energie binnen maar hij toont ook knijperig achter. Hij brengt het achterbeen niet lekker onder. Wat doet hij als je hem meer activeert? Want nu sloft hij maar wat.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:47

Neem eens contact op met Frederique Hogema van F-Bioresonantie. Zij kan vast de oorzaak vinden.
Een paard wat goed in zijn vel zit, verliest niet zomaar ineens zijn bespiering. Zo schraal als hij nu is, zou ik hem niet meer rijden.
Eerst de oorzaak achterhalen, behandelen en dan weer opbouwen.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 19:54

Dit was november
https://youtu.be/3dZW9hwa4aw



Dit was oktober
https://youtu.be/H0j1YjPfccQ


Hij loopt nu ook niet meer onder het zadel tot dinsdag de dierenarts is geweest.

Hij kreeg eerst meer krachtvoer maar begon daarmee te etteren op stal en aan de hand en onder het zadel. Ik ga hem nu wel weer Lucerne en eiwitrijker voer geven. Wellicht ook opzoek naar een andere brok
Laatst bijgewerkt door Daks op 08-01-20 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:56

Heb
het idee dat hij in stap rechts voor gevoelig loopt

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:04

Oeh ik heb even in je lijst met topics gespiekt in je profiel. Hij heeft zo te zien best al wat problemen gehad de afgelopen jaren.
Arm paard.
Fijn dat je hem nu niet meer rijdt tot de DA geweest is. Maar je hebt blijkbaar vorige week wel een duinrit gedaan? Met een paard watzo schraal is, had ik dat never nooit gedaan. Maar het is mijn paard niet en jij hebt natuurlijk ook het beste met hem voor!
Zou echt contact opnemen met Frederique. Ik heb echt goede ervaringen met haar en haar FB staat ook vol met hele fijne ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 08-01-20 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:04

Bloed laten trekken en naar de spierwaardes kijken. Het hoeft niet zo te zijn maar het kan een tekort aan vit e zijn. In dat geval doet 1 pompje chevivit per dag wonderen. Als hij er goed tegen kan zou ik hem ook best kuil ipv hooi durven geven.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:05

Sure_lee schreef:
Oeh ik heb even in je lijst met topics gespiekt in je profiel. Hij heeft zo te zien best al wat problemen gehad de afgelopen vier jaar.
Arm paard.
Fijn dat je hem nu niet meer rijdt tot de DA geweest is. Maar je hebt blijkbaar vorige week wel een duinrit gedaan? Met een vier jarige die zo schraal is, had ik dat never nooit gedaan. Maar het is mijn paard niet en jij hebt natuurlijk ook het beste met hem voor!
Zou echt contact opnemen met Frederique. Ik heb echt goede ervaringen met haar en haar FB staat ook vol met hele fijne ervaringen.


Hij is 10, niet 4?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:05

Ik zie sowieso een spierloos paard dat niet mooi in de vacht zit. Ik zou dus beginnen met hem flink eiwit bij te voeren en goed in de vitaminen en mineralen zetten, bij voorkeur gecombineerd met wat omega 3.

Voor het eiwit zou ik luzernebrok (1kg)(arie blok luzernebrok is ook goed) of pavo topsport (1kg) of subli atleet (0.5kg)of sojaschroot (0.2kg)of gemicroniseerd lijnzaad (0.5kg)bijvoeren.

Voor de vitaminen en mineralen zou ik 120g marstall forcevoeren (uitgaande dat je 1kg krachtvoer blijft geven. Als je voor het eiwit kiest voor pavo topsport en dit erbij geeft in plaats als vervanging van je krachtvoer, moet je 90g voeren).

En dan 30-60ml lijnzaadolie erbij(behalve als je kiest voor 500g gemicroniseerd lijnzaad).

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:06

Ja dat was ik na het posten meteen aan het wijzigen... want dat had ik verkeerd gelezen.

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wie helpt mee zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:21

De achterhand blijft achter, lijkt krachteloos. Kan niet goed zien hoe soepel hij beweegt, maar het lijkt niet erg soepel in de 'heupen'.

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:36

Als ik naar de filmpjes kijk is mijn eerste ingeving dat hij linksachter een probleem heeft, misschien de knie? Hoe komt hij aan dat rare deukje naast de ruggegraat?

Als je eiwit-arm hooi hebt dan is een halve kilo krachtvoer erg weinig. Heb je meer paarden die dit hooi ook krijgen? Vallen die ook af? Een ding om rekening mee te houden is dat paarden ook kunnen afvallen omdat ze pijn hebben (stress). Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 20:48

Sure_lee schreef:
Oeh ik heb even in je lijst met topics gespiekt in je profiel. Hij heeft zo te zien best al wat problemen gehad de afgelopen jaren.
Arm paard.
Fijn dat je hem nu niet meer rijdt tot de DA geweest is. Maar je hebt blijkbaar vorige week wel een duinrit gedaan? Met een paard watzo schraal is, had ik dat never nooit gedaan. Maar het is mijn paard niet en jij hebt natuurlijk ook het beste met hem voor!
Zou echt contact opnemen met Frederique. Ik heb echt goede ervaringen met haar en haar FB staat ook vol met hele fijne ervaringen.



Ja helaas heeft de topper een klote verleden met allemaal stomme dingetjes. Dus ja ik heb het beste met hem voor en kijk goed naar hem. De Duinrit is enkel stappen geweest om 'm toch in beweging te houden. Verkeerde keuze achteraf maar doe ik nu niks meer aan helaas. Daarbij is hij wel actief en alert en geeft niet aan dingen te veel te vinden. Is lastig want bij Daks ga je dus al vaak over een streep.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wie helpt mee zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:56

Obv het eerste filmpje zeg ik linksachter en dan wat hoger in het been/lijf.

Zou zeker laten bloedprikken. Volg graag je topic voor de uitkomsten van het DA bezoek.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:13

Ik vindt juist dat het krachtvoeding ruim is. Onbeperkt hooi vindt ik belangrijker, en daar staat hij al op.
Wat mij meteen opvalt is zijn vacht: hij lijkt gevlekt te wezen, zo onregelmatig staat de vacht op en ligt het vlak... Verder is hij echt te schraal. zeker naast de hoeveelheden voeding die hij krijgt.

De filmpjes kan ik nu niet bekijken, maar ik denk dat bloed laten strekken een goede stap 1 is...
Wat zijn de bevindingen van cs therapeut en osteopaat? Merkt laatste iets op aan organen? Hoe ziet zijn management eruit, en wat waren de problemen in het verleden?

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:18

heb je al eens een volledig bloedonderzoek laten doen?

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Wie helpt mee zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:22

Ik vind hem schraal maar ook scheef in zijn bekken. Ik zou hier een chiropractor bij halen. Heb je hem wel eens laten testen op ppid?

Lukasje
Berichten: 11264
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:29

Ik vind hem niet echt onregelmatig lopen, wel erg kort en weinig voorwaarts. Nav wat je zegt over de Duinrit, zou ik nu in 1e instantie denken aan een soort van spierverzuring, een te veel, maar wie ben ik en vanachter een schermpje vind ik dit erg lastig te beoordelen hoor.
Goed dat de DA komt. Ik ben benieuwd en hoop uiteraard dat alles goed meevalt voor Daks.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 23:46

Uitgebreid bloedonderzoek wil ik aankomende week laten doen.net als een algehele checkup

Thanks voor de tips mbt voer alvast. De craniosacraal therapeut komt in maart pas weer die is in augustus geweest en voelde wel wat spanning op de spieren. Osteo moet weer eens komen is ook al weer een ajar geleden.

Ohh iemand vroeg naar de deuk die deuk is op zijn kont. Is tussen de 2 botjes in

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 11:07

Kwa Daks overzetten op Kuil dat gaat helaas niet.
Hij raakt van Kuil aan de diarree.
Sinds ik nu sinds maart gluco balance bij voer is zijn kwaliteit van hoeven beter geworden.
Daks is afgelopen zomer door middel van een graasmasker best flink afgevallen.
Wellicht speelt dit ook mee in het verlies van spieren, hij kreeg van de zomer naast gras hoog uit een handje brok en een handje musli. (Daks was echt vet)

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:11

Oef, van je filmpje schrik ik behoorlijk eerlijk gezegd. Paard wat totaal niet los door zijn lijf loopt, helemaal op de rem. Houd duidelijk zijn bekken vast en gebruikt z'n achterhand zo min mogelijk. Zijn hele lichaamshouding geeft aan dat hij pijn heeft en draven al te veel moeite kost. Niet leuk om te horen maar hopelijk brengt je dit op het juiste spoor je paard weer voor elkaar te krijgen. Top van het onbeperkte hooi, maar paard heeft te weinig vetreserves om genoeg energie te hebben om ook lekker voorwaarts te kunnen lopen, dus zou hem zeker iets van een vitamine/mineralenbrok bijvoeren. Als paard daardoor druk op stal wordt is alleen maar goed, dat is een teken dat ie genoeg energie heeft. Bespiering is zeker te weinig, maar gezien je paard aangeeft dat er echt niet iets goed zit in de achterhand wat beperkt/pijn doet met bewegen kun je ook niet verwachtten dat je het paard zo aan het werk kan, spieren worden alleen maar minder als je ze niet goed kan gebruiken.
Heb helaas genoeg ervaring met problemen aan het bekken, ook met een friese ruin, maar kan je daarom wel een goed advies geven. Blijf zelf niet aanrommelen, dit probleem is niet even snel te fixen door je therapeut of een ander voer. Kost alleen maar extra tijd en geld zonder oplossing. Ga naar een gerenomerde kliniek waar ze alle apparatuur en kennis hebben en je paard eens goed doorlichten. Dat kost uiteraard een hoop geld maar dan is het ook meteen duidelijk wat er nou aan de hand is en kun je een plan maken wat echt noodzakelijk is wat er moet gebeuren.
Ben zelf naar DAP Bodegraven bij Teun Sterk geweest. Mijn paard met dezelfde problemen had uiteindelijk op rondgen te zien een afwijking aan de wevelkolom en bekken, zat compleet vast ondanks regelmatig fysio behandelingen, les en maatgemaakt zadel. Paard is door Teun in verschillende sessies helemaal losgemaakt, op advies ander zadel laten aanmeten en gaan lessen bij een andere instructeur, andere sportfysio. Paard is echt enorm opgeknapt toen, en weer op M niveau gaan lopen. Kon weer los door zijn lijf bewegen zonder blokkades en pijn, heb daar enorm veel van geleerd.
Veel succes in ieder geval, hoop dat je wat aan mijn advies hebt

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Wie helpt mee zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:50

Heb je wel eens gedacht aan si problemen?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:56

Problemen in het bekken van mijn paard had ook te maken met het SI gewricht.
Elk geval is natuurlijk weer uniek en anders maar problemen met paard van topic starter zouden hier heel goed mee te maken kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 09-01-20 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:58

Heb je al eens een grasbrok geprobeerd? Dat voer ik bij aan mijn ponys met ppid om ze op gewicht te houden. Vooral mijn welsh leverde veel in op bespiering en is nu mooi bij getrokken