Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 12:41

Heeft er iemand ervaring met chronische voorhoofdholteontsteking oid bij een paard? en zoja, wat waren de oorzaken daarvan?

Het gaat om een paard die sinds het weer omgeslagen is continu een soort chronische ontsteking lijkt te hebben waarbij voornamelijk gele klodders uit z'n mond komen. Hij hoest lichtjes..(niet uit de longen)krijgt een slijmoplosser waardoor het slijm er uit blijft komen. Alleen zodra we daarmee stoppen zit hij gelijk weer "vol".

Dierenarts is er al bij geweest, die had het over een foto maken op de kliniek om achter de oorzaak te komen en slijmoplossers te blijven geven.

Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:58

Kan een kies zijn die het probleem veroorzaakt, dus laat ook naar zijn gebit kijken.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:53

hier gehad door een ontstoken kieswortel.
zou dus zeker foto’s laten maken om te kijken wat er aan de hand is

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 14:55

Bedankt voor jullie reacties! tandarts is erbij geweest en die heeft aan de buitenkant niets gezien/ gemerkt maar maakte wel dezelfde opmerking.

Ellepel, was dat wel behandelbaar? en zoja hoe?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:07

Kan een ontstoken kies(wortel) zijn of een zwervende kies.
Beide zijn goed waar te nemen op een foto.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:12

Hoeft niet goed zichtbaar te zijn op een rontgenfoto. Bij mijn merrie moest een een CT scan worden gemaakt van haar hoofd voor ze het hele probleem in kaart konden brengen. Ze had stinkende neusuitvloeing en vies oog aan 1 kant. Ze heeft meerdere antibiotica kuren gehad.
Uit CT scan kwam naar voren dat er 2 mogelijk 4 kiezen waren aan gedaan en versteend pus in de holte etc.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:59

elisa, hier werd het er toen uit “gestempeld” was een kies die er via de zijkant van het hoofd uit werd gehaald.
paard moest op de kliniek onder narcose.
op deze pagina staat een en ander daar over uitgelegd

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... arden.html
toevallig was dat ook op die kliniek..is wel echt al heel lang geleden hoor.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:58

Bedankt voor jullie reacties! zo'n CT scan lijkt me een duur grapje. Maar bij jouw paard Zamora kwam de uitvloeing via de neus dus?

Hier komt het meer uit de mond lijkt het..

In ieder geval zal ik een foto gaan laten maken om duidelijkheid te verkrijgen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:37

Ja bij mijn merrie kwam het idd uit de neus en oog. Niet uit de mond.
Als je een groot paard heb kan je ook CT van alleen het hoofd laten maken. Omdat die van mij zo klein was moest ze helemaal er doorheen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 15:55

Dankje! ik moet het gewoon na laten kijken, anders blijf ik maar gissen. Ben momenteel niet mobiel zelf, maar zodra dat weer het geval is dan gaat paard mee naar de kliniek.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:57

Je kan ook in Utrecht laten onderzoeken. Die gaan met een camara de holtes in en nemen de longen dan ook mee.
Ze doen dan spoelingen in de holtes of en longen en zetten dit op de kweek om te kijken of wat voor bacterie of andere ellende er bezig is.
Mijn paard had ook altijd gele dikke klodders en werd verdacht van luchtzak ontsteking maar bleek dus uiteindelijk een stof allergie te hebben.

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:45

Hier ook ervaring ermee, helaas.. Mijn pony kreeg last van een eenzijdige snotneus, wat met slijmoplossing, allemaal niet wegging, endoscopie gemaakt en hier was niks op te zien.. Tandarts is geweest en heeft een aantal rontgenfoto's gemaakt, hier was niks op te zien. Helaas werd het niet beter en zijn we doorverwezen naar een kliniek voor voornamelijk een CT-scan, hierop was duidelijk te zien dat onze pony last had van voorhoofdsholteontsteking, later bleek dat dit bij hem chronisch was. Dit alles kwam door een ontstoken kies, die de 2 buurkiezen ook had aangestoken. Toen is onze pony geopereerd en zijn alle 3 de kiezen eruit gehaald..

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:34

Idd foto's van de tanden laten maken. Klinkt als een kies probleem. Hoef je van de buitenkant niet te zien. De eerste kies die er bij mijn pony uitging zag er van buiten prima uit maar was enorm aangetast (zag je op de foto en na extractie hebben ze hem doorgesneden).

Röntgenfoto's zijn de tijd en de kosten niet. Als het inderdaad een kies probleem is moet die er waarschijnlijk uitgehaald worden. Dat kan soms door te trekken en soms door te stempelen als trekken niet lukt.

Succes!!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:09

Het is naar mijn idee wel een verschil of het uit de neus komt of dat het opgehoest wordt. Ik heb één paard gekend ooit dat dat ook had, die hoestte grote klodders op. het is echt al heel lang geleden, in die tijd waren er geen mogelijkheden om dat te onderzoeken. Dus een oorzaak was niet bekend. Die kreeg vrijwel constant iets als Ventipulmin. Dat paard heeft er een aantal jaren mee geleefd en er werd ook nog wel op gereden, maar in die tijd ging dat toch allemaal wel anders dan nu. Nu ik er verder over nadenk werd bij dat paard volgens mij een allergie vermoed dat het veroorzaakte. Bij hem was het best redelijk taai en eigenlijk altijd gelig of groenig, waarschijnlijk kwam het bij die wel echt uit de longen.

Hoe lang heeft je paard dit nu en is het nooit voorafgegaan door snot uit de neus? Is het wel eens minder en dan weer erger of heeft hij het daar te kort voor? Zie je nog andere dingen aan hem, zoals een veranderde ademhaling of een doffere vacht?

Dit is trouwens wel een goed artikel van de Universiteit Utrecht: https://www.uu.nl/nieuws/dgk/wat-als-je-paard-hoest .

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 10:11

Ik zit nu te twijfelen of het ook uit de neus komt, volgens mij niet..het grootste gedeelte komt echt uit de mond. Het is ook niet zo dat hij veel hoest of vanuit zijn longen..het lijkt echt het KNO gedeelte te zijn. Dit is ook echt taai geel snot, paard ruikt ook uit z'n mond.

Van de lente/ zomer had hij nergens last van daarom denk ik niet aan een allergie. Het is gekomen na de weersverandering (kou/ regen). En het wisselt inderdaad, meestal word hij een beetje sloom (zonder verhoging) en dan denken we dat het er weer aan zit te komen. Dan krijgt hij de slijmoplossers, en begint hij 2/3 dagen het slijm er uit te werken en dan is het weer "goed". Paard weer vrolijk en nergens last van. En dit herhaalt zich dus.

Hij is absoluut niet ernstig ziek, geen koorts..geen andere symptomen. Alleen dit dus steeds...

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:15

Zou het zeker laten onderzoeken want het is niet gewoon natuurlijk. Daar ligt echt wel een probleem achter dat opgelost moet worden. Zeker als het ook nog eens stinkt

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:51

Het zou ook een allergie voor de bodembedekking of voor het voordroog/hooi dat je voert kunnen zijn. Ik weet niet wat er bij hem en zijn stalgenoten op d bodem ligt, maar stro is wel iets dat vaak allergische reacties veroorzaakt.
Hoe lang heb/ken je dit paard al? Overigens toonde dat paard waar ik het over had ook niet ziek. Je kan eens kijken of hij ook uit zijn neus ruikt en of dat aan één kant is of aan twee kanten als het zo is. Eén kant wijst toch vaak op een ontsteking van een kies ( of in elk geval van oorsprong), waarbij de luchtzakken mee zijn gaan spelen.
Komt het er bij jouw paard ook uit als hij niet hoest? Bij die waar ik het over had kwam het alleen met het hoesten mee.
Het lijkt er wel op dat het is begonnen toen je paard een verminderde weerstand had, het zou kunnen dat het daardoor nu ook wisselt, weerstand kan ook op en neer gaan. Je kan overwegen om zoiets als NAF opkikker te gaan geven, daar krik je de weerstand weer mee op.
Maar gedegen onderzoek lijkt me inderdaad wel het verstandigst en dan denk ik dat Utrecht wel een goed plek is. Die hebben veel ervaring met dit soort klachten en goede apparatuur om te bekijken wat er mis is en zaken uit te sluiten. Hopelijk ben je snel weer in staat om met hem naar een goede paardenartsenpraktijk te gaan.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 14:37

Zijn weerstand speelt denk ik inderdaad een rol, ik heb hem nog niet zolang en sinds dat ik hem heb heeft hij dit. Alleen dacht ik de afgelopen winter dat het kwam door het verhuizen -> weerstandsdaling..paard is al wat ouder. Maar nu is het dus weer terug.

Volgens mij komt het er ook uit als hij proest, ik ga eens bij zijn neus ruiken of ik daar ook wat ruik. Hij staat op vlas en krijgt gewoon droog hooi (geen voordroog) eigenlijk hetzelfde als in de zomer wanneer hij dus geen last heeft.

Ik denk ook zeker dat er een probleem achter zit wat onderzocht moet worden, wellicht dat de DA een swab kan maken van het slijm om te kijken ook of er een bacterie zit.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:15

Als het taai is, is het vast een al langer bestaand probleem. Proest hij meer dan andere paarden? Staat hij zomer en winter 's nachts op stal of in de zomer 24/7 buiten? Komt hij in de zomer op gras en nu niet? Staat hij nu korter buiten per dag dan in de zomer?
Zou voordroog misschien een optie zijn om te gaan voeren of krijgt hij dan andere problemen? Vlas lijkt me wel goed als bodembedekker, daar hoor je qua allergie toch eigenlijk niet over voor zover ik weet. Hij staat wel buiten als ze met de boxen bezig zijn met mesten, opstrooien en het vegen van de stal of niet?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 10:44

Hij staat iets korter buiten, maar dat scheelt maar 2 uur denk ik. Meestal van 07:00 tot 19:00u buiten en s"nachts op stal en in de zomer van 7:00u tot 21:00u buiten maar dan wel gedeeltelijk weidegang en nu is het alleen paddock. Stallen worden altijd gedaan als de paarden buiten staan.

Voordroog word lastig om te gaan voeren omdat de andere paarden het niet kunnen eten, maar ik kan wel het hooi nat maken om te kijken of dat verschil maakt qua stof.

Hij proest alleen meer als het weer "vastzit", als hij gewoon de slijmoplossers blijft krijgen is er niks aan de hand maar dat is natuurlijk niet normaal.

Bedankt voor het meedenken trouwens, dat helpt wel om te kijken in welke richting ik het moet zoeken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:19

Ja, ik probeer inderdaad mee te denken en wie weet kom je dan toch ineens op iets wat kan helpen om de oorzaak te vinden.

Staat hij in de wintertijd in dezelfde groep buiten als in de zomer? Ik ga er even vanuit als hij zo lang buitenstaat, dat er buiten ook hooi gevoerd wordt. Als ze dan samen staan, wordt het natmaken wel lastig denk ik.

Ze staan in elk geval wel lekker lang buiten, dat zou op zich goed moeten zijn voor hem. Het proesten lijkt me, net als het hoesten wel te horen bij het produceren van het slijm.

Staat hij in een eindbox op stal of in een middenbox? In een middenbox heeft hij aan twee kanten buren en dus ook stof van twee kanten, in een eindbox ( het liefst bij de buitendeur) heeft hij dan aan één kant een buur en ngo wat frissere lucht van buiten, dat zou ook nog kunnen schelen.

Toch zou ik denk ik zo snel mogelijk beginnen met het opkrikken van zijn weerstand, of naar een goede paardenkliniek gaan om daar uit te laten zoeken wat er aan de hand is. Eigenlijk wel wat je zelf ook al wil hoor, maar als je met al deze vragen en antwoorden op een rijtje aankomt daar, kunnen ze misschien zo al wat zaken uitsluiten.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 10:45

Ja het geeft gelijk wat meer richting en scheelt hopelijk onnodig dure onderzoeken. Zijn weerstand opkrikken is gelukkig iets wat ik zelf al kan en ga doen, dus daar ga ik vast mee beginnen. Daar had hij vorig jaar ook baat bij toen heb ik de laatste twee maanden een vitaminespuit gegeven. (en daarna werd het voorjaar/ probleem "over")

Hij staat nu wel in een middenbox, maar het jaar hiervoor in een eindbox en toen dus met hetzelfde probleem. Het zijn wel buitenstallen.

In principe staat hij inderdaad met dezelfde groep maar door een blessure staat hij tijdelijk apart, en waarschijnlijk duurt dat nog wel een poosje dus dan is het hooi natmaken geen probleem.

Maar ik moet het gewoon zsm uit laten zoeken.

Hij stinkt niet uit zijn neusgaten trouwens, dat heb ik nog even getest.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:27

Dat had dat andere paard ook dat ik heb gekend, niet stinken uit de neusgaten, maar dat wat hij ophoestte had wel een vieze geur, soms wat minder vies, dan weer echt heel vies.

Ik vind zelf NAF-Opkikker heel fijn werken om de weerstand omhoog te krijgen. Ik heb het idee dat met een vitaminespuit je in één keer een hoge dosis geeft, maar wat ze op dat moment niet kunnen gebruiken wordt weer uitgepoept of uitgeplast. Die Opkikker is poeder en dat geef je dagelijks over een beetje "krachtvoer". Zelf kocht ik dan de 1,4 kg., daar kan je wel een tijdje mee vooruit.

De plaats van stalling maakt dus niet echt uit. Wel prettig in dit geval dat hij al apart staat, dat maakt het hooi weken al makkelijker.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Chronisch voorhoofdsholteontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:48

Extra vitamines zijn leuk, maar kortste weg lijkt me toch even foto laten maken in de kliniek en dan zo mogelijk meteen goede gebitsbehandeling.
Voor vervoer is vast wel een paardentaxi in de buurt.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:28

Heb je wel alles goed gelezen, Jimbo?