Pony met luie/inactieve darmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:24

Berit (arts) heeft van alles gedaan. Ik kan het thuis wel even bekijken.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 18:29

Tot nu toe gaat het erg goed. Hij is vrolijk en moet zeggen dat ik hem al lange tijd niet zo fit heb gezien. Hij staat zoveel minder op rust nu en heb hem nog niet weer zien gapen.
Arts was ook positief en zegt ook dat het goed gaat en er geen gekke dingen zijn.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:11

Wat fijn.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:08

Als hij telkens zijn dikke darm vol propt is de truc toch het rantsoen flink om te gooien. Minder grove vezels en die meer vervangen door korte, licht verteerbare vezels. Dus geen droog hooi, geen kuil, geen stro. Eventueel wat luzerne, de rest van de vezels halen uit bietenpulp of iets in die richting en gras natuurlijk. Soms is het nodig het rantsoen levenslang aan te passen. Zo lang zijn dikke darm onvoldoende actief is, is dat nodig. Soms kun je dan langzaam wel weer wat uitbouwen met gehakseld hooi of meer luzerne.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 16:07

Helaas heeft hij afgelopen woensdag gaskoleik gekregen.
Na een pijnstiller en darmontspanner was hij weer goed.
Nu de vraag of we dit los kunnen zien of dat het toch nog niet goed is...
Lastig, ik ging er vanuit dat het nu klaar was, maar helaas...

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:45

Je zou eens contact op kunnen nemen met Jan Jonas, hij weet relatief veel van voeding af en verkoopt ook een aantal kruidenkuren die wel effectief zijn.

Het paard van mijn ouders had een ander probleem (inactieve alvleesklier) en geen koliek, maar toch ook wel flinke problemen en hij heeft wel voor verbetering gezorgd. Het paard krijgt nu (net als die van Elise2) ook Gastro+, gemengd met basisbrok, en bij seizoenswissel (dus ongeveer halfjaarlijks) een kruidenkuur.

Ik weet dus niet zeker of hij je kan helpen, maar het is het wellicht waard om bij hem eens te gaan vragen.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:40

Misschien transfauneren proberen? Mijne heeft afgelopen jaar 4 x diarree wat leidde tot koliek gehad. Niks hielp. Het enige wat gelukkig wel heeft geholpen is transfauneren. Die van mij kreeg voor 7 dagen een mestbal van een gezond paard met mooie drollen door haar muesli en ze poept weer als nooit tevoren! Bijna een jaar gekwakkeld met haar. Dat ken je ook nog voorleggen aan de dierenarts. Ik wilde liever niet met een sonde, en die van mij at het in haar voer de mestbal zo op. Ik voel met je mee, weet hoe machteloos je je dan voelt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:49

Het gaat op moment (gelukkig!!) erg goed! Waarschijnlijk kwam de gaskoliek door te veel gras icm het speciaal voer. Mijn merrie laat ook meer scheten op moment dus ik denk dat het aan het gras ligt.
Hij krijgt momenteel een klein beetje colon, motility ben ik helemaal mee gestopt.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:52

Wat fijn dat het weer goed gaat! *\o/* Je maakt je dan toch zorgen

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:33

fijn dat het beter gaat!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 11:06

Helaas te vroeg gejuicht, gisteravond weer last, weer gaskoliek. Even gelongeerd, colosan gegeven en het was weer klaar.

Ik heb het idee dat hij te gulzig eet van het gras. Op nieuwjaarsdag had hij het ook. Oudjaarsdag vroeg naar binnen, nieuwjaarsdag wat later naar buiten. En toen smiddags last.

Omdat ik het idee heb dat er wat te veel in het gras zit (merrie heeft ook ontzettend veel darmgeluiden en wat slappe mest) heb ik ze vrijdag vroeg op gehaald en gisterochtend wat later naar buiten. En dus weer last...

Misschien omdat hij dan zo lang op stal staat dat hij te veel gaat schrokken? Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ze kunnen nog naar een ander stuk maar dat is ontzettend nat en weinig gras (dus dan weer meer zandopname). Ik zit te denken om hem in het land maar een graasmasker om te doen. Ik heb echt het idee dat hij het 'zelf veroorzaakt'.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:26

Van het gras af halen. Die van mij mocht in de winter niet op het gras vanwege de wisselende voedingswaarde en dat er geen structuur meer in zit. Die kreeg van gras juist gaskoliek.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:40

Amy223 schreef:
Helaas te vroeg gejuicht, gisteravond weer last, weer gaskoliek. Even gelongeerd, colosan gegeven en het was weer klaar.

Ik heb het idee dat hij te gulzig eet van het gras. Op nieuwjaarsdag had hij het ook. Oudjaarsdag vroeg naar binnen, nieuwjaarsdag wat later naar buiten. En toen smiddags last.

Omdat ik het idee heb dat er wat te veel in het gras zit (merrie heeft ook ontzettend veel darmgeluiden en wat slappe mest) heb ik ze vrijdag vroeg op gehaald en gisterochtend wat later naar buiten. En dus weer last...

Misschien omdat hij dan zo lang op stal staat dat hij te veel gaat schrokken? Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ze kunnen nog naar een ander stuk maar dat is ontzettend nat en weinig gras (dus dan weer meer zandopname). Ik zit te denken om hem in het land maar een graasmasker om te doen. Ik heb echt het idee dat hij het 'zelf veroorzaakt'.


Je moet iets van een bestrate uitloop met paddock creƫren.
Mijn merrie met gevoelige darmen moet ik ook niet zomaar op het gras knikkeren.

Die heeft de afgelopen maanden een uurtje hier en een uurtje daar op het gras gelopen met masker. Dus sprieten zoeken. Anders vreet ze te gulzig en krijgt ze koliek.
Ze geeft daarnaast altijd wel vrije uitloop buiten. Als ik haar opsluit op stal is dat ook niet fijn voor de spijsvertering.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:01

Niet alles gelezen maar wij hebben een paard wat snel "opblaast" en soms koliek-achtige verschijnselen had. Als voer geven we hem Fibra Anti Itch, daar zitten levende gisten in en dat werkt bij hem erg goed. Hij krijgt verder alleen goed hooi en een vit. brokje ( Marstall Force) en staat overdag op het gras.
We hebben hem ook, voor de Fibra, levende gisten gegeven van Makana https://www.makana.eu/horse/usage/diges ... 1kg?c=1756

Veel beweging is ook een vereiste bij hem; soms met werken komt er toch een lucht uit %) .

We hebben bijv. ook altijd Colosan of Iberogast staan en als het te erg wordt krijgt hij dat. De Iberogast doen we gewoon over zijn voer.

Een tijd geleden hebben we een DA van Den Hoek bij hem gehad en daarvan kregen we een flesje Cosmic Blue ( alleen op recept) om de darmflora weer te herstellen. Dat heeft hem ook veel goed gedaan maar we houden hem dus op de Fibra en dan gaat het heel goed.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:47

Wat ook goed werkt voor de darmflora is hem iedere dag een paar eetlepels psyllium door het voer te geven, dat werkt als prebiotica en helpt ook meteen om het eventuele zand af te voeren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony met luie/inactieve darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:30

Je paard is 3 maanden geleden voor het laatst ontwormd?