Wat heeft mijn paard aan het been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:06

Hallo bokt.

Ik ben even radeloos wat ik moet doen.
Mijn Friese paard heeft al vanaf voor de zomer korstjes op het linker voorbeen, met soms een wondje erbij, ook zijn de haren er zo uit te plukken. Ik mag er gewoon aan komen en lijkt niet pijnlijk of te jeuken.


Nu heb ik in het begin de dierenarts er al bij gehad en heeft ze een injectie van iets gekregen, en zijn er korstjes en haren meegenomen voor onderzoek op mijt.
Dit is het niet..

Hierna heb ik op advies van de smid alle vier de benen twee keer behandeld met imavarol. Ook dit heeft niks geholpen.


Nu keek ik net weer even naar haar been, en heeft ze het nog altijd.
Maar ook de haren staan heel anders, en kale plekken op het been met verschillende wondjes.


Nu weet ik dat bokt geen dierenarts is, en iedereen een zegje heeft op zijn/haar eigen manier.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ben benieuwd naar jullie medisch inzicht.



Nu heeft ze artrose, en een chronische peesblesure aan de voorbenen.

Krijgt dagelijks glucosamine en msm bijgevoerd, ook krijgt ze pavo vital en pavo natures best.
Dit krijgt ze al ruim 2 jaar gevoerd.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:24

Volgens mij is het schimmel.Daar zijn meerdere soorten van.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:24

Lijkt me rasp.
Je kunt beter kijken naar voer waar zo min mogelijk suiker in zit. Ik voerde ook pavo vital met natures best maar daar zit nog zoveel suiker in.
Ik voer nu vitalbix daily complete met luzerne van vitalbix en geef geen extra appels of wortels meer. Ik zie echt een afname van korstjes tot nihil.
Lekker keer wassen met betadine shampoo.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:25

Als het aan de achterkant van het been zit en met deze schilfers denk ik eerder aan mijt, al dan niet in combinatie met CPL.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:27

Duhelo schreef:
Als het aan de achterkant van het been zit en met deze schilfers denk ik eerder aan mijt, al dan niet in combinatie met CPL.


Niet iedere koudbloed heeft CPL. En mijt is uitgesloten door de DA.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:31

Als ik kijk naar de tijd van 't jaar en de nattigheid die daarbij hoort, denk ik aan mok/rasp..

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:33

Het zit van boven de knie tot in de kootholte.

Bijgevoegd een foto van van de zomer van een schoon gewassen en nat been.

Afbeelding

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:33

Ik denk ook aan mok..

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:34

nine1987 schreef:
Als ik kijk naar de tijd van 't jaar en de nattigheid die daarbij hoort, denk ik aan mok/rasp..



Ze had het al toen het nog 40 graden was.. dus zal niet aan het nattigheid liggen

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:34

ze heeft toevallig ook niet wat droge plekken op de neus?

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:35

Ook mij lijkt het rasp. Zit het in de knieholte van het paard?

Wat heel goed zou helpen is echt eens goed kijken naar de voeding. Voer met hoge suikergehaltes zijn hier vaak een oorzaak van.

Mijn tinker heeft er bijna 2 jaar mee gelopen, na meerdere keren wassen, borstelen en zalf smeren wat nooit geholpen heeft. Ben ik 10 dagen op vakantie geweest waarbij ze enkel hooi, gras en water heeft gehad. Alle wondjes zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Edit: rasp is naar mijn weten niet gelinkt aan jaargetijden of weersomstandigheden.
Laatst bijgewerkt door paramuse op 12-11-19 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:36

tengeltje11 schreef:
ze heeft toevallig ook niet wat droge plekken op de neus?



Ze heeft verder geen plekken over de rest van haar lichaam alleen dus dat linker voorbeen.
Dat maakt het voor mij ook lastig.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:38

Kwa voeding krijgt ze heel arm hooi (wat mijn chronisch bevangen pony ook kan hebben).
Maximaal 250 gram pavo natures best.
En een bekertje pavo vital dus dat is voor 600kg paard.
Laatst bijgewerkt door Jintexx op 12-11-19 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:39

Als mijt en schimmel is uitgesloten dan zou ik dit behandelen als bacteriële infectie

Sokken eraf goed kort scheren, wassen met betadineshampoo (5x om de dag)en daarna vooral goed schoon en drooghouden.
Na de paddock, schoonspoelen en goed drogen met handdoek en zonodig de föhn.

Voor de plekken mokzalf met antibiotica vragen aan je dierenarts. Kan jij eventueel zelf maken door een basiszalf te mengen met “droogzetters”

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:40

Hutcherson schreef:
Duhelo schreef:
Als het aan de achterkant van het been zit en met deze schilfers denk ik eerder aan mijt, al dan niet in combinatie met CPL.


Niet iedere koudbloed heeft CPL. En mijt is uitgesloten door de DA.

Ik heb nergens gezegd dat iedere koudbloed cpl heeft, ook niet dat paard van ts zeker weten cpl heeft, ik heb het wel als optie gegeven.

De schilfers zijn wel typisch voor mijt, het kan prima zijn dat de DA dat uitgesloten heeft maar dat zegt nog altijd niks, mijten kan je enkel vinden met een afkrabsel van de huid (en ik lees nergens dat dat gebeurd is) en dan nog moet je geluk hebben dat je er net in dat afkrabsel terug vindt.
Wat wel apart is, is dat er maar 1 been aangedaan is. Dat is niet typerend voor mijt (of schimmel).

@ts: welke injectie heeft je paard gehad? Dectomax? Indien dectomax, is die na 10 dagen herhaald geweest?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:40

paramuse schreef:
Ook mij lijkt het rasp. Zit het in de knieholte van het paard?

Wat heel goed zou helpen is echt eens goed kijken naar de voeding. Voer met hoge suikergehaltes zijn hier vaak een oorzaak van.

Mijn tinker heeft er bijna 2 jaar mee gelopen, na meerdere keren wassen, borstelen en zalf smeren wat nooit geholpen heeft. Ben ik 10 dagen op vakantie geweest waarbij ze enkel hooi, gras en water heeft gehad. Alle wondjes zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Edit: rasp is naar mijn weten niet gelinkt aan jaargetijden of weersomstandigheden.

Volgens mij wassen sommigen ook te veel.Sommige huidziektes genezen beter als ze droog gehouden worden.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 18:46

@duhelo. Dectomax zou heel goed kunnen, maar is dan niet herhaald.

Ze loopt 24/7 in een inloopstal met paddock, en is mooi op gewicht.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:51

ik zou op het zich ook denken aan mijt.
hier ook al vaak mijt zien voorbijkomen en is exact hetzelfde beeld.

hier helpt wassen met sarnacuran altijd heel goed.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:52


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:36

Rasp. Mijn lease pony heeft exact hetzelfde. Helaas wel iets erger.
Goed kijken naar het voer, en even met de dierenarts overleggen waarmee je het beste kan behandelen. Ik heb spul ervoor, ben nu even de naam volledig kwijt, stom heb het namelijk vandaag nog in de handen gehad. Zo wie zo de sokken eraf, dit zodat je er goed bij kan komen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:07

Die schilferplek is de 'uitlaat' voor afvalstoffen.

Mijn tinkertje heeft het aan de achterkant van allebei z'n voorknieën, jonge merrie die ik gehad heb had het op haar linker achterbeen net boven de sprong, haar vader op precies dezelfde plek.

Als er te rijk voer in ging of andere stoffen die ze niet goed kunnen verwerken, wordt het erger.

Bij mijn ruintje ook na een verhuizing even erger.

En het werd weer minder als het dier meer ontspant of minder 'rommel' binnen krijgt.
Geen mijten of mok en zomer/winter/nat weer/droog weer maakt niet uit.

Je zou eens een kuurtje kunnen geven om het lijf op te schonen.

Het kan ook dat het arme hooi wat gevoerd wordt, toch met iets is bespoten of bemest wat ze niet goed kan verwerken.

Met wassen en scheren ga je de huid onnodig week maken en blootstellen aan invloeden van buitenaf.
Zo lang ze er niet kreupel van is, ziek van is of dat er een ontsteking zit, zou ik er niks aan doen.

Ik peuter bij m'n ruintje soms de schilfers uit z'n sokken, zeker na een periode dat het even erger was.
Die periodes zijn ook altijd te verklaren bij momenten van stress en verandering van rantsoen.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:20

Het is eigenlijk ontstaan na een langere periode van stress (door een ander paard wat sinds maart weg is).

Hiervoor heeft ze dit nooit gehad. En het zit vanaf halverwege haar bovenbeen tot onder in de kootholte.

Hooi hebben we van eigen land en toen ze het kreeg hadden we nog het hooi van 2018, en nu sinds september hooi van 2019. Mest komt van dezelfe boer en ook spuiten we de wei niet, alleen als het echt moet.
Kwa voer en wei is niks veranderd en al 2 jaar hetzelfde. Dus enige verschil wat is geweest is een paard er bij en weer weg.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat heeft mijn paard aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:25

Als een paard stress heeft krijgt het een mindere weerstand en dan kan mok tot uiting komen.. Zou er even een da naar laten kijken

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 20:27

Yenni schreef:
Als een paard stress heeft krijgt het een mindere weerstand en dan kan mok tot uiting komen.. Zou er even een da naar laten kijken


Sinds maart is de stress factor weg en heb ik mijn oude paard in doen en laten weer terug. En de klacht is gekomen na de stress

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:28

Hoe lang is dat andere paard er geweest?

En in welke vorm had jouw merrie er stress van? Werd er gevochten of kon ze slechter bij haar voer?

Je ziet het bij mensen ook hoor, juist als de rust terug keert, gaat het verwerken beginnen.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 12-11-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt