Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:20

roekes schreef:
Dierentolk symone ottervanger zou ik eens een mailtje sturen over dit paard.mijn pony had ook veel spanning en nadat hij haar verteld heeft waar hij last van heeft en wat hem dwars zat heb ik een hele andere pony.


Hier zat ik ook aan te denken, dit zou mijn eerste stap zijn!
Ik denk dat de reden bij elk paard anders is en met Symone kan je paard zelf vertellen waar het probleem zit. Ze doet ook telefonische consulten. Het klinkt wellicht zweverig, maar als je echt niet weet waar te beginnen kan zij je denk ik goed helpen.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:28

Wij hebben een super fijne ervaring met Leonie van http://chiropractie4horses.nl/.
Osteopaten heb ik ook naar gekeken, maar schijnbaar mag je je na een weekendcursus al een osteopaat noemen dus dat zag ik echt niet zitten.
Leonie is ook dierenarts en dat vond ik zelf een veilig idee, ook omdat er dan veel meer kennis aanwezig is.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:30

maitestar23 schreef:
Wij hebben een super fijne ervaring met Leonie van http://chiropractie4horses.nl/.
Osteopaten heb ik ook naar gekeken, maar schijnbaar mag je je na een weekendcursus al een osteopaat noemen dus dat zag ik echt niet zitten.
Leonie is ook dierenarts en dat vond ik zelf een veilig idee, ook omdat er dan veel meer kennis aanwezig is.

Osteopathie is een 4 jarige HBO opleiding met stage. Dus nee, is geen weekend cursus.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 10:32

rien10 schreef:
maitestar23 schreef:
Wij hebben een super fijne ervaring met Leonie van http://chiropractie4horses.nl/.
Osteopaten heb ik ook naar gekeken, maar schijnbaar mag je je na een weekendcursus al een osteopaat noemen dus dat zag ik echt niet zitten.
Leonie is ook dierenarts en dat vond ik zelf een veilig idee, ook omdat er dan veel meer kennis aanwezig is.

Osteopathie is een 4 jarige HBO opleiding met stage. Dus nee, is geen weekend cursus.




Helaas doen niet alle osteopaten die HBO cursus.
Het is geen beschermde naam dus iedereen kan zich osteopaat noemen. Ook na een cursus.
En die zitten er echt tussen.


Leonie ken ik inderdaad en heb ik ook zeker in m'n achterhoofd :j.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:33

En dan verzieken zij het voor "de goeden". Jammer he.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 10:33

Klopt, heel erg zonde. Als klant zie je door de bomen het bos niet meer soms.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:35

rien10 schreef:
maitestar23 schreef:
Wij hebben een super fijne ervaring met Leonie van http://chiropractie4horses.nl/.
Osteopaten heb ik ook naar gekeken, maar schijnbaar mag je je na een weekendcursus al een osteopaat noemen dus dat zag ik echt niet zitten.
Leonie is ook dierenarts en dat vond ik zelf een veilig idee, ook omdat er dan veel meer kennis aanwezig is.

Osteopathie is een 4 jarige HBO opleiding met stage. Dus nee, is geen weekend cursus.


Ik weet dat die opleiding er is, maar hoe kun je als klant er achter komen dat de osteopaat die jij op het oog hebt ook daadwerkelijk die opleiding gedaan heeft?
Degenen die het wel gedaan hebben zullen het hoogstwaarschijnlijk wel vermelden, maar zeker weten doe je het eigenlijk nooit zonder een soort van register.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:44

maitestar23 schreef:
rien10 schreef:
Osteopathie is een 4 jarige HBO opleiding met stage. Dus nee, is geen weekend cursus.


Ik weet dat die opleiding er is, maar hoe kun je als klant er achter komen dat de osteopaat die jij op het oog hebt ook daadwerkelijk die opleiding gedaan heeft?
Degenen die het wel gedaan hebben zullen het hoogstwaarschijnlijk wel vermelden, maar zeker weten doe je het eigenlijk nooit zonder een soort van register.


Om een diploma vragen?

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:41


manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:52

Mijn paard komt van een handelsstal. Ze zat toen ze bij me kwam, net als jouw paard, volledig strak in haar vel...letterlijk en figuurlijk. Haar spieren waren keihard en haar lichaam volledig vast. Ik mocht haar niet aanraken, niet poetsen want dan begon ze te bijten...naar mij en als ik haar daarop corrigeerde beet ze zichzelf! Dat paard zat zoooo niet lekker in haar vel.
Ik heb de fysio Robin Kik eerst laten komen, daarna was het echt al een stuk beter.
Vervolgens nog osteopaat Femke Postma en daarna ging het zienderogen vooruit.
Voor mezelf heb ik ook nog Symone Ottenvanger ingeschakeld, omdat ik heel graag de achtergrond van deze merrie wilde weten. Sommigen geloven er niet in, maar door ervaring met andere paarden ik wel. Alles wat Symone over mijn (nieuwe) paard vertelde was een aanname. Maar toen ik later de fokster van het paard achterhaald had bleek vrjwel alles te kloppen wat Symone had gezegd.

Mijn paard is wel een heel sensitief type dus voelt snel pijntjes ed, maar ik laat regelmatig nu iemand haar nakijken.

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:28

maitestar23 schreef:
rien10 schreef:
Osteopathie is een 4 jarige HBO opleiding met stage. Dus nee, is geen weekend cursus.


Ik weet dat die opleiding er is, maar hoe kun je als klant er achter komen dat de osteopaat die jij op het oog hebt ook daadwerkelijk die opleiding gedaan heeft?
Degenen die het wel gedaan hebben zullen het hoogstwaarschijnlijk wel vermelden, maar zeker weten doe je het eigenlijk nooit zonder een soort van register.


Dan moet je er nog op letten dat diegene ICREO gediplomeerd is. Er bestaat ook nog een 2 jarige opleiding waarbij geen medische achtergrond vereist is, deze osteopaten vermelden ook op hun website dat ze gediplomeerd zijn nl.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:30

Liess__ schreef:
Dan moet je er nog op letten dat diegene ICREO gediplomeerd is. Er bestaat ook nog een 2 jarige opleiding waarbij geen medische achtergrond vereist is, deze osteopaten vermelden ook op hun website dat ze gediplomeerd zijn nl.


Als je doelt op de EDO-opleiding van het Vluggen Institute, die opleiding is voor dierenartsen, humaan osteopaten, humaan- of dierenchiropractors, humaan- of dierenfysiotherapeuten inderdaad 2 jaar, maar wel met evenveel of misschien nog wel meer leeruren dan die van Icreo.
De overige mensen met een andere beroepsopleiding moeten eerst vier modules van ieder vier dagen volgen en een bepaald examen voordat ze tot de opleiding worden toegelaten. Die hebben een drie-jarig traject van 4 extra modules.
https://irequineosteo.org/wp-content/up ... 1-2014.pdf , hier staat uitgebreid vermeld wat er van de deelnemers aan de opleiding verwacht wordt enzovoorts.

Niet dat deze discussie hier helemaal thuishoort, maar om nou alles behalve ICREO af te doen als zijnde niets klopt naar mijn idee niet.

TS, ik vind het verhaal van pluisje88 wel het overwegen waard. Mijn merrietje was toen ik haar kocht ook van top tot teen gespannen, enorm hoge spierspanning over haar hele lichaam. Ze is na de eerste twee maanden inrijden helemaal verkeerd aangepakt en totaal niet begrepen en dat had bij haar geresulteerd in die hoge spierspanning, constante vlucht-of vechtmodus, net waar ze op dat moment de voorkeur aan gaf. Met haar is door mij en mijn instructrice heel veel aan de hand gewerkt en alles met veel rust, af en toe toch wel wat correctie. Ik denk dat dat al met al zo'n 1 1/2 jaar heeft geduurd voordat ze zich goed kon ontspannen ( voor kortere tijdjes) en dat ook zelf weer kan opzoeken als ze wel weer gespannen raakt van iets. Zij had door die hoge spierspanning ( of andersom, dat weet natuurlijk niemand) beginnende KS. Dat is inmiddels totaal weg, niets meer van te merken gelukkig.
Maar dat constant op gespannen voet leven wat het paard van Pluisje ook had, had die van mij ook, ook in de wei, ook op stal, in de bak, langs de weg, overal.

Je kan een aanzet geven denk ik met fysio, osteo of chiro, maar ik denk dat je toch "wat" met haar moet gaan doen om haar te laten zien dat de wereld niet zo eng is en dat ze zich niet zo hoeft te spannen...

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:02

Jet schreef:
Je kan een aanzet geven denk ik met fysio, osteo of chiro, maar ik denk dat je toch "wat" met haar moet gaan doen om haar te laten zien dat de wereld niet zo eng is en dat ze zich niet zo hoeft te spannen...


Misschien is het geen stress omdat iets eng is? Dat hoeft niet. (Spier)spanning en niet goed in het vel zitten kan allerlei oorzaken heb. Paard kan diverse ongemakken ervaren, waardoor ze niet goed in hun vel zitten en een bepaalde mate van stress hebben
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-09-19 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:04

cp112 schreef:
Ivm het niet vervoeren is iemand die enigzins in dit deel van NL zit wel het handigst.


Waarom wil je per se niet vervoeren?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:40

Babootje schreef:
cp112 schreef:
Ivm het niet vervoeren is iemand die enigzins in dit deel van NL zit wel het handigst.


Waarom wil je per se niet vervoeren?



Omdat ze slecht laad en enorm veel stress ondervind tijdens de rit.

Wij hebben haar zelf uit Engeland opgehaald en ze heeft de hele weg (nadat laden bijna 2 uur duurde) stokstijf stil gestaan met haar kont tegen het achterschot (ze had met laden de stang gesloopt dus die zat er niet achter).
Ze heeft toen haar hele staart tot bloedens aan toe afgeschuurd omdat ze zo stijf tegen de klep gedrukt stond.

We zijn rustig bezig haar te wennen aan de trailer en ze staat er inmiddels meestal binnen 10 minuutjes in. Hier worden ze af en toe van weide verplaatst met de trailer namelijk dus ze moet wel kunnen laden.

Dit zijn ritjes van 10 minuutjes en tijdens de rit zet ze zich weer compleet vast.

Momenteel staat ze thuis en dat blijft ook de hele winter zo. Ik hoef haar dus voorlopig niet te vervoeren.

Aangezien de trailer, met name het reizen, haar spanning in het lijf heel erg triggert wil ik dit voorlopig vermijden.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:43

Babootje schreef:
Jet schreef:
Je kan een aanzet geven denk ik met fysio, osteo of chiro, maar ik denk dat je toch "wat" met haar moet gaan doen om haar te laten zien dat de wereld niet zo eng is en dat ze zich niet zo hoeft te spannen...


Misschien is het geen stress omdat iets eng is? Dat hoeft niet. (Spier)spanning en niet goed in het vel zitten kan allerlei oorzaken heb. Paard kan diverse ongemakken ervaren, waardoor ze niet goed in hun vel zitten en een bepaalde mate van stress hebben




Mijn gevoel zegt ook dat haar spanning niet komt omdat ze iets eng vind of ziet. Want ze reageerd opzich niet of nauwelijks op al dan niet vreemde of nieuwe dingen. Daar is ze eigenlijk heel braaf in.

Ik kan haar bijvoorbeeld ook vrij makkelijk wassen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:45

Babootje schreef:
Jet schreef:
Je kan een aanzet geven denk ik met fysio, osteo of chiro, maar ik denk dat je toch "wat" met haar moet gaan doen om haar te laten zien dat de wereld niet zo eng is en dat ze zich niet zo hoeft te spannen...


Misschien is het geen stress omdat iets eng is? Dat hoeft niet. (Spier)spanning en niet goed in het vel zitten kan allerlei oorzaken heb. Paard kan diverse ongemakken ervaren, waardoor ze niet goed in hun vel zitten en een bepaalde mate van stress hebben


Daar heb je inderdaad gelijk in, Babootje. Dat de wereld eng vinden was ook niet alleen letterlijk bedoeld, ik had het beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten.

CP112, het kan ook zo zijn dat ze juist nieuwe dingen niet "eng" vindt omdat ze daar geen negatieve associaties mee heeft. Dat herken ik dan wel weer van mijn vorige paard. Die had trouwens met negatieve ervaringen dat die eeuwig bleven opspelen, hoeveel goede ervaringen op hetzelfde vlak er ook tegenover stonden, erg lastig in bepaalde situaties.
Laatst bijgewerkt door Jet op 20-09-19 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37177
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:56

Alleen al omdat ze veulens gehad heeft zou ik haar juist wel fysiek na laten kijken, dracht en geboorte kunnen een behoorlijke impact op een lijf hebben.

Ben het er wel mee eens dat ze moet leren dat de wereld niet eng is en je haar dat stap voor stap kunt gaan leren. Maar wbt het trailer rijden doe je dat al zo te lezen. Soms helpt iets van bach bloesem remedie ook om de scherpe randjes van dat soort stress af te halen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 14:32

Vandaag was de cranio sacraal therapeut er voor Jolene.

Ik heb nog steeds geen flauw idee wat cranio nou precies is :') en dus wat er gebeurd. Maar de verandering was gelijk zichtbaar.

Jo had haar halster kwijt en we kregen haar dus met geen mogelijkheid te pakken. Ze heeft momenteel weer een heftige blijf van mijn lijf periode.
Dus een klein stukje afgezet.

Jo is inderdaad extreem strak gespannen.

Ze heeft haar kort kunnen aanraken. Dat bracht deze reactie teweeg.



Daarna liet ze zich niet echt meer aanraken maar bleef wel bij haar staan. Rende niet meer weg zoals even daarvoor wel het geval was.

Uiteindelijk kregen we dit. En hebben we hier afgesloten.
Ze heeft vervolgens nog een uur half in trans op dezelfde plek alles staan verwerken en staat nu weer rustig te eten.
Volgende week behandeling 2.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:12

Gaaf om te zien! Lijkt me een prima begin, dit is volgens mij ook méér dan genoeg geweest voor een eerste keer.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:29

siskeh schreef:
Gaaf om te zien! Lijkt me een prima begin, dit is volgens mij ook méér dan genoeg geweest voor een eerste keer.



Klopt dit was genoeg voor haar om te moeten verwerken.
We gaan het gewoon een aantal keer herhalen. Ik ben heel benieuwd hoe ver we komen.



Boven is tijdens, onder is na. Dat koppie zegt het he.
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:49

Maar euh, wat was nou precies de behandeling? :o?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 19:18

Lukasje schreef:
Maar euh, wat was nou precies de behandeling? :o?


Dat staat in de 1e zin. Cranio sacraal therapie

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:33

Mooi om te zien! Ik ben heel benieuwd hoe het volgende week gaat! En of je de rest van de week nog iets aan haar merkt.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:37

grappig die filmpjes!

ben ook wel benieuwd hoe het verder gaat :j