paard ziek? Hoofd laag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:05

Ik vind het paard niet acuut ziek ogen en heeft denk ik ook geen slokdarmverstopping dan zijn ze echt niet zo relaxed en gewoon aan het eten.
Wel heeft ze duidelijk ergens pijn. Heeft de da nog gevoeld langs de hals en rug op tekenenen van pijn? Geen bulten iod? Kan ze gevallen zijn of gestoken?
Mijn pony liep naar haar enting ook raar met haar hals helemaal naar een kant en ook wat gekantelt, was een reactie op de entstof. Is toen ook wel snel verbeterd.
Lastig probleem zeker als de oorzaak onduidelijk is.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:11

pien_2010 schreef:
Het lijkt of ze kantelt en er iets inde nek niet goed zit is de vraag die bij mij op komt.

Precies wat mij ook opvalt en wat ik denk.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:13

Zou haar toch verder laten onderzoeken, ze kantelt wat, loopt net niet helemaal lekker . Doet me toch denken aan iets in nek gebied, of spier die een opdonder heeft gehad maar dan zou ze op metacam moeten reageren. Ik zou filmpje naar een echt goede kliniek sturen want goed is het niet.

Kun jij wel haar hoofd naar boven doen? Dus met ondersteuning van je hand??

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:16

Wat mij ook opvalt dat zij haar staart erg gebruikt om te balanceren (logisch) en wel ongemakkelijk is. Ik zou verder onderzoeken. Galoppeert zij nog?
Veel succes TS!

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:21

Ze is toevallig niet geënt? Ik heb zo iets een keer gehad bij een pony na een enting.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:54

Als ik het filmpje zo zie zou ik er een goede osteopaat bij halen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:04

Ja osteopaat zou ik ook direct aan denken en is ze niet bevangen?

pien_2010

Berichten: 43466
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:50

Freya6 schreef:
Ja osteopaat zou ik ook direct aan denken en is ze niet bevangen?


Heb ervaring met bevangen paarden en dat ziet er echt anders uit. Althans wat ik gezien heb.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:53

pien_2010 schreef:
Freya6 schreef:
Ja osteopaat zou ik ook direct aan denken en is ze niet bevangen?


Heb ervaring met bevangen paarden en dat ziet er echt anders uit. Althans wat ik gezien heb.


Klopt, maar de dikke manenkam dacht ik te zien.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 16:39

dank voor het meedenken!

Ze is niet onlangs geent. De da heeft haar nek en rug afgevoeld, maar ze reageerde nergens op. Ook als ik voel, dan valt me niets op. Wel wat dikkere bulten boven haar ogen? Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze haar hoofd laag heeft...

Ze kan haar hoofd omhoog houden, soms staat ze met haar hoofd omhoog te slapen! Ze heeft nu 2 x metacam gehad, dus ik geef het nog even een kans en stuur het filmpje morgen naar de paardenfysio, even kijken wat zij ervan vindt.

Ik hou jullie op de hoogte!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:51

Als ik het goed zie, lijken de klieren onder de kaak ook wel heel erg dik.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:02

Is er ook in de mond gekeken? Ontstoken tand ofzo?

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:26

Jeetje TS wat een raar gezicht.

Ben heel erg benieuwd hoe dit verder gaat.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 18:25

Cheminee schreef:
Is er ook in de mond gekeken? Ontstoken tand ofzo?



ja gebit is nagekeken, da kon niets vinden...

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:47

Apart beeld, zou denken aan wervels die niet goed zitten en dat ze daardoor haar hoofd niet gelift kan houden. En of dat nou in de hals of rug is geen idee.
Opgezette klieren kan komen doordat het hoofd zo laag is de hele tijd. Maar zou toch niet te lang wachten met onderzoek op bv kliniek of goede fysio.
Hoop dat je snel achter komt want dit is ook niet goed voor de rest van haar lijf.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:15

Ik heb een dergelijk beeld ook eens gezien bij een paard dat een hersenbloeding of herseninfarct heeft gehad. Is ook weer goed gekomen.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:17

Heel bizar gezicht dit!

Wat ik me kan voorstellen is dat er sprake is van een lichamelijke blokkade die niet per se pijn oplevert, maar wel ongemak.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:25

Ik zou toch rekening houden met benen! Ons paard was kreupel en liep ook helemaal naar beneden en krom met haar hoofd!
En volgens mij mag ze ook wel 50 kilo afvallen :=

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:56

Mijn paard heeft soms last van zijn hals die loopt ook met zijn neus bij de grond maar dat ziet er heel anders uit. Dit lijkt ergens anders vandaan te komen, ik zou zeggen de voor benen of de rug.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:37

Dit lijkt wat op wat mijn merrie paar weken terug vertoonde. Het duurde een paar dagen. Je zag bij haar duidelijk dat ze met het omhoog doen ergens door heen moest qua pijn.

Filmpje van mijn dame
https://youtu.be/EzdbPeDhT50

Zij kon ook haar hals niet naar links buigen of erg moeizaam en maar een klein stukje. Het zat bij haar echt in haar hals. Ik ben naar de kliniek gegaan omdat ik dacht dat ze misschien artrose of iets ozu hebben en omdat ze ook bij het laag houden van hoofd wat zijwaartse passen maakte. Leek in begin van jou filmpje ook het geval. Hoe doet ze met rek en strek oefeningen met bv snoepje aan de zijkant aannemen etc?

Mocht ze niet verbeteren zou ik verder onderzoek doen. Ik zou het ook in de hals of schoft zoeken.

Bij mijn merrie hebben ze idd artrose aangetroffen maar geen actieve. Mogelijk heeft er een flinke tijdelijke blokkade gezeten. Een volgende keer moet ik pijnstillers geven om te kijken of dat verbeterd. Maar ik ben blij dat het geen actieve artrose is bij mijn merrie.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 10:02

Tancreda4 schreef:
Dit lijkt wat op wat mijn merrie paar weken terug vertoonde. Het duurde een paar dagen. Je zag bij haar duidelijk dat ze met het omhoog doen ergens door heen moest qua pijn.

Filmpje van mijn dame
https://youtu.be/EzdbPeDhT50

Zij kon ook haar hals niet naar links buigen of erg moeizaam en maar een klein stukje. Het zat bij haar echt in haar hals. Ik ben naar de kliniek gegaan omdat ik dacht dat ze misschien artrose of iets ozu hebben en omdat ze ook bij het laag houden van hoofd wat zijwaartse passen maakte. Leek in begin van jou filmpje ook het geval. Hoe doet ze met rek en strek oefeningen met bv snoepje aan de zijkant aannemen etc?

Mocht ze niet verbeteren zou ik verder onderzoek doen. Ik zou het ook in de hals of schoft zoeken.

Bij mijn merrie hebben ze idd artrose aangetroffen maar geen actieve. Mogelijk heeft er een flinke tijdelijke blokkade gezeten. Een volgende keer moet ik pijnstillers geven om te kijken of dat verbeterd. Maar ik ben blij dat het geen actieve artrose is bij mijn merrie.


dit lijkt er zeker erg op! Alleen kan Mara wel haar hoofd naar links en rechts buigen..inderdaad met snoepjes geprobeerd en dat ging goed.

Ik heb het filmpje gisteravond naar de dierenartspraktijk gestuurd, misschien dat het 1 van de andere da's wat zegt....
Vanmorgen liep Mara wel met haar hoofd een stuk hoger, of dat door de metacam komt??

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:44

Iets in een oor of oorontsteking?
En anders idd ergens een spier of wervel niet lekker....

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:17

Ben je nog wat verder gekomen met haar?

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 09:01

tja, ik zie ietsje verbetering, maar nog niet veel. Ze staat nog steeds op de metacam.

Ik heb een paardenfysio gevraagd om langs te komen, hopelijk kan ze snel komen want het is wel heel sneu voor Mara..misschien is het toch haar nek, hals?

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:37

Een fysio moet er niet teveel aan rommelen als het bv actieve artrose is. Mijn osteopaat en fysio hebben mij, verstandig, door verwezen eerst vast te stellen of het niet ernstigs was voordat zij eraan durfde te zitten en te manipuleren. Denk dat veel (goede) osteo's diezelfde se terughoudendheid hebben. Zeker als het niet voldoende verbeterd met pijnstillers.