paard ziek? Hoofd laag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:23

Ik had toen in dit geval ook eerst de veeaarts laten komen, die kon niks vinden en gaf aan dat ik er een fysio bij moest halen. dat werkte een paar dagen en toen was het weer mis.Toen ben ik naar de kliniek gegaan. In dit geval waar van je niet weet wat er aan de hand is moet je niet gaan aan modderen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:51

Een goede fysio behandeld niet als ze niet weet wat er aan de hand is. En uiteindelijk kost dit ook meer. Mensen denken vaak makkelijk of goedkoop, maar dit is weggegooid geld zo. Zelfde dat als je nu allerlei supplementen erin zou gaan gooien.......

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:29

simone46 schreef:
Kabayo schreef:
Hmm tsja. Paar dagen aankijken maar geen enkele dag verbetering. Ik zou snel onderzoeken doen... Dit is toch ook niks?


dit klopt niet, steeds als de fysio is geweest gaat het een heel stuk beter, maar na 2 dagen gaat het weer bergafwaarts. Het heeft natuurlijk tijd nodig, maar ik vind het nu ook te lang duren. Maandag maar even de rontgenbus bellen.

Heeft iemand hiermee ervaring? Wordt het paard gesedeerd?

Als het een rustig en braaf paard is doen ze dat volgens mij niet altijd. Bij mij paarden zijn vaker foto's zonder sedatie gemaakt van zowel de benen als het hoofd.

Mijn ruin heb Ik ooit ook zo aangetroffen op de wei. Die heeft toen een klap.gehad van een ander paard tegen zijn hoofd, waardoor een kies gebroken was (En er later dus uit moest). Hij stond voor zover ik mij kan herinneren echter maar 1 dag met zijn hoofd zo laag.

Heeft de dierenarts goed in haar mond kunnen kijken? Anders zou ik er alsnog voor de zekerheid een tandarts bij halen, mochten er op de rx fotos geen bijzonderheden te zien zijn.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:35

Nee sederen doen ze niet standaard,ligt aan het paard.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:21

Ik zou ook zeker snel de da er bij halen. Had je eigenlijk direct moeten doen.

Sederen doen ze alleen als het paard te gespannen/druk is zodat ze het aantal röntgenopnamen kunnen beperken. Al zullen er vast da zijn die altijd sederen

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:34

Doutz16 schreef:
Ik zou ook zeker snel de da er bij halen. Had je eigenlijk direct moeten doen.

Sederen doen ze alleen als het paard te gespannen/druk is zodat ze het aantal röntgenopnamen kunnen beperken. Al zullen er vast da zijn die altijd sederen


Misschien even de moeite nemen om het topic te lezen, de ts heeft er wel direct een dierenarts bij gehaald.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:19

Anna79 schreef:
Doutz16 schreef:
Ik zou ook zeker snel de da er bij halen. Had je eigenlijk direct moeten doen.

Sederen doen ze alleen als het paard te gespannen/druk is zodat ze het aantal röntgenopnamen kunnen beperken. Al zullen er vast da zijn die altijd sederen


Misschien even de moeite nemen om het topic te lezen, de ts heeft er wel direct een dierenarts bij gehaald.


Ik heb het hele topic gelezen. Ik bedoel meer ivm foto's maken en verder onderzoeken.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:36

DA hier sedeert standaard, die van mij is heel braaf en rustig maar werd bij de rugfoto's in de kliniek wel licht sedatie ingespoten.

TS, ben benieuwd op welke termijn ze kunnen komen.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 12:36

Woensdag komt een da met mobiele röntgenapparatuur. Hij beoordeelt meteen de foto's, maar controleert ze later in de kliniek nogmaals.
Sederen doet hij alleen als het nodig is. Mara is momenteel heel rustig, maar kan een hittepetit zijn..even kijken hoe het gaat.

Helaas kan Mara niet op een trailer oid, want dan was ik al lang naar een kliniek gereden. Het is niet te doen, ze gaat zo tekeer en nu met haar nek/hals/rug wil ik dat gevecht niet aangaan. Ze is al 14 jaar niet meer op een trailer geweest.

Jullie horen woensdag van me...graag duimen +:)+

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:53

Woensdag is wel mooi vlot! Fijn dat het op zo'n korte termijn kan.

Ik zou met een dier met deze klachten niet snel op de trailer gaan hoor. Laat staan als ze de keet afbreken normaal.

Hoop zo dat het meevalt, dat je de oorzaak vind en dat er wat aan te doen is. Duimen voor woensdag

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:44

Simone, ik duim krijgt ze nog ontstekingsremmer/pijnstilling?
Mooie Gelderse dame op leeftijd, wat is haar volledige naam ik vermoed een familielid van onze oude merrie nml.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 09:48

jobamara schreef:
Simone, ik duim krijgt ze nog ontstekingsremmer/pijnstilling?
Mooie Gelderse dame op leeftijd, wat is haar volledige naam ik vermoed een familielid van onze oude merrie nml.


ja ze staat op de metacam.

Ze is een dochter van Elegant! Ze is inderdaad nog prachtig om te zien. Ze heeft ook niet veel gedaan in haar leventje; op haar 5e is ze onderuit gegaan en heeft een pees afgescheurd dus vanaf toen is ze al met pensioen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:08

En verder terug vast Zep, zie mijn boktnaam ;) .

Fijn dat ze nog metacam krijgt kan een zwelling van ontsteking in ieder geval remmen. Ik ga duimen voor jullie.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:15

Hopelijk blijkt het allemaal iets simpels te zijn.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:32

Hou is haar gedrag?Komt ze deprie over.Net alsof ze niet meer weet waar ze is.Hoe is haar vacht.Is ze gestest op Cushing
.

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:38

Britta31 schreef:
Hou is haar gedrag?Komt ze deprie over.Net alsof ze niet meer weet waar ze is.Hoe is haar vacht.Is ze gestest op Cushing
.

Van cushing krijg je geen stijve nek.

Snap ook niet dat het in elk medisch topic aangekaart moet worden

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:39

Het is maar een idee hoor.Ik mag toch wel meedenken.Sorry hoor.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 11:03

Britta31 schreef:
Het is maar een idee hoor.Ik mag toch wel meedenken.Sorry hoor.


Juist fijn als je meedenkt! Ik heb ook aan cushing gedacht omdat ze vocht boven haar ogen heeft, de andere symptomen herken ik niet.
Maar mocht er niets uit de foto's komen dan kan ik altijd bloed laten prikken op cushing. Er staat dat ze een goedaardige woekering van cellen in de hersenen hebben en misschien heeft Mara gewoon hoofdpijn??

Ik hou alle opties open!!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:01

Hier hele goede ervaringen met foto's op locatie met behulp van mobiele röntgen apparatuur. Zowel foto's van hoofd als benen, bij beide meteen een diagnose duidelijk aan de hand van de beelden. Tot nu toe altijd met sedatie, om het makkelijker te maken en het scheelt daardoor ook tijd (voor jou, je paard en de dierenarts).

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:56

Pistasche schreef:
Hier hele goede ervaringen met foto's op locatie met behulp van mobiele röntgen apparatuur. Zowel foto's van hoofd als benen, bij beide meteen een diagnose duidelijk aan de hand van de beelden. Tot nu toe altijd met sedatie, om het makkelijker te maken en het scheelt daardoor ook tijd (voor jou, je paard en de dierenarts).


Fijn om te lezen :)

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:00

Hoe is het gegaan vandaag?

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:45

Ik ben ook benieuwd hoe het is gegaan. Hopelijk valt het mee

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:17

Ik ben ook benieuwd wat er uit is gekomen. Lijkt me toch wel (vrij) ernstig...

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:50

Dat hoeft niet hoor mijn paard had het zelfde en daar konden ze bij vinden.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 10:28

Hai,

gister was een beetje hectische dag, dus nu een update! Lief dat jullie meeleven :)

Mara heeft artrose in haar halswervel....gelukkig "maar" artrose en niet iets heel engs, maar niet iets waar je echt iets aan kan doen helaas.
Dus ik hou haar nog even op de metacam, ga op zoek naar goede supplementen en de osteopaat blijft haar elke 2 weken voorzichtig loswerken in de rest van haar lichaam zodat daar geen verkramping ontstaat door haar soms vreemde bewegingen.

En dan maar kijken hoe het zich verder ontwikkelt....

Mochten jullie nog tips hebben voor goede supplementen, dan hoor ik dat graas! Maar ik zag ook al een topic hierover en ga dat eens goed doorspitten!