Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 16:46

Nou, veel mail verkeer met foto's en filmpjes later : ..... met tevens vragen over misschien een bekkenfracturen etc ( wat ik ook weer met mijn osteo en arts overlegd heb inmiddels en zij zien dat er niet in )en eventueel een inwendige echo waar het misschien op te zien zou zijn....maar dat kán de boel verslechteren dus nog even niet en áls je dan iets weet is er niks aan te doen.
Hij geeft ook aan dat het een Syndroom is en vele varianten kent, eventuele fracturen horen daar óók bij..

Antwoord uit Amerika:

My impression is the gait has improved and that can be from disease resolution, compensation, or both.
So based on your comment that he seems very happy to move, I can speculate he has had a positive change, in spinal cord function. Sometimes we believe this is associated with some type of trauma when this began. That trauma could have been external, or there could be bone or cartilage that is compressing an area of the spinal cord. Again, he has improved which makes me believe the issue is stable. With time he could improve more as he compensates.

Do not worry for his life. And he seems not to have discomfort. The most important thing is for you to enjoy him.

I’m here if you need more. Certainly, I would like to hear if someone has rectally evaluated his pelvis, but this will not change anything and certainly not worth the very small risk to do now. If it would give you comfort, then I’d get that done.

Joe Bertone
Professor, Equine


Daarbij was hij de senior author op het papier va dr Kayla Ross die afstudeerde op SW.
Hij gaat me wel het werk toesturen via mail.
Dat wordt weer meer duidelijkheid hierover!!!!

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:37

Fijn dat je bericht terug hebt. Ik ben benieuwd hoe hij gaat zijn met het weideseizoen in aantocht... hoop dat het te doen is, of dat er wellicht een paardje is wat niet /niet veel op gras kan staan zodat hij Chico gezelschap kan houden in de paddock

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:50

Wat fijn dat je nu eindelijk bericht heb gehad uit Amerika! Jij bent straks de deskundige hier in Nederland :D

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 21:28

Neon...er is al iemand die dat aangeboden heeft met een HB paardje. Zou fijn zijn.

Pindabear...dat is een dubieuze eer denk ik...haha

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 10:57

Nog even met de arts en osteo overlegd, in Chico's geval is een bekkenfractuur of heupbeschadiging niet waarschijnlijk. Met name omdat direct na het optrad hij totaal niet kreupel was, geen pijn had etc en omdat hij gewoon ligt te rollen en lekker omrolt. Dit past niet in het beeld van een fractuur.
Dus we blijven bij de niet-definieerbare neuro-variant van SW...

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:54

Ik kom ook even binnen vallen. Het paard van mijn tante (26/27 jaar) lijkt dit ook te hebben maar niet gediagnosticeerd. Ik kwam met puur toeval op dit topic uit! IMO klopt het ziektebeeld precies. Als het goed is gaat mijn tante dit topic door sturen naar de DA.

Wij dachten eerst ook aan een tia o.i.d. Ik was niet bij het DA onderzoek, maar de DA heeft een inwendige echo gemaakt van de bloedvaten en een bloedvat bleek flink geblokeerd te zijn (links ergens, weet niet precies waar, maar hij "viel"/boog ook naar links). Hij is toen op bloedverdunners en pijnstillers gezet. Pijnstillers leken niks te doen, geen verschil tussen toen de geven werden en toen ze stopte. Maar hij krijgt ook bloedverdunners en je kunt er amper nog wat van zien nu. Er is een tweede echo gemaakt en er zat geen verbetering in de opening van het bloedvat. Binnenkort zijn de bloedverdunners op, dus we zullen zien of het dan weer erger wordt of niet. Maar vroeg mij dus eigenlijk af of dit al bij iemand anders onderzocht was (echo van bloedvaten).
Ik lees dat die Amerikaanse dierenarts het wel aanraadde, maar ik zie niet of hij specifiek zij waar een echo van te maken.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:01

Jeetje, nu ik dit topic lees denk ik dat mijn paard dit ook heeft gehad. Die heeft (waarschijnlijk) een klap tegen zijn kop gehad. In de jaren erna ging hij steeds schever lopen. Uiteindelijk is hij ingeslapen omdat hij niet meer overeind kon komen omdat zijn achterhand niet meer wilde. Dierenarts is er 2x bij geweest maar omdat hij zich prima voelde en niet meer gereden werd hebben we er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 13:54

Midori, Joe wilde een inwendige echo van het bekken / wervels. Daar kun je wellicht een kleine breuk/fractuur op zien.
Maar bij SW is er geen bloedvat geblokkeerd hoor! absoluut niet, en als bloedverdunners werken lijkt het me eerder een bloedprop te zijn geweest. Maar doorspelen aan een arts is altijd goed!!! Er is ook en wiki artikel over

Secrible, als het een klap op het hoofd is geweest dan is het geen SW, dit speelt puur alleen in de achterhand, heeft niets te maken met trauma aan hoofden/hals etc.. Voorkant is niets mis mee.
Dan is het wel hersentrauma geweest denk ik.


Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk, en veel artsen kennen SW niet eens.
I ben blij dat mensen het lezen en erover na gaan denken en terugdenken en het doorspelen. Vooral blijven doen!!!

Judith0677
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:17

Hey ElCamino. Bedankt voor je topic. Ik kreeg deze doorgestuurd van een vriendin en we weten nu wat mijn oudje heeft van 31. Hij liep sinds zondag heel scheef, helde over zijn rechter achterbeen met zijn gewicht. Hij staat nu al enkele dagen op cortisone. Na 10 dagen zou de veearts willen afbouwen. We zien wel wat het geeft. Echt super bedankt!!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 10:56

Daar doe ik het voor Judith0677..... en je mag altijd PB sturen.
Wees wel voorbereid op erge terugvallen!!! Chico is nu na bijna een jaar eindelijk een tijd stabiel.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 11:34

Chico is naar de tandarts gewest op 20 maart.
We wilden het zonder verdoving proberen omdat dat best spannend is met deze aandoening.
Helaas spartelt hij altijd erg tegen maar goed, deze keer hebben we hem met zijn kont in de hoek gedrukt en half zittend op zijn kont tegen de wand kon ze net de 2 scherpe randjes wegvijlen die er zaten. Verder was alles prima, er zit ook bijna niks meer dus dat was fijn.

Gisteren moest de smid zijn voorvoetjes doen. Dat ging redelijk.
Alleen is hij de balans beetje kwijt als zijn rechtervoorvoet opgetild moet worden omdat zijn gewicht op linksachter rust. Gelukkig krijgen we altijd alle ruimte op de poetsplaats en kan hij dan tegen de paal leunen waar normaal de paarden aan vastgezet worden. Top stalgenootjes!!!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alleen gaat zijn linkerachterhoef heel erg vervormen. Hij gaat helemaal scheef groeien door de verkeerde belasting. Het is wel vreemd want toen hij máánden de andere kant op leunde is het rechtsachter niet gebeurt. Volgende week wordt de achterkant gedaan en hopelijk kunnen we er iets mee, smidje heeft een week om erover na te denken.....

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 15:00

Wat ik heel fijn vindt is dat ik via whats-app berichtjes krijg van mensen die op FB-pagina's paarden zien met dezelfde symptomen en ze verwijzen naar dit topic en de Wiki.
Verder prive berichtjes van mensen die op bokt en fb mij volgen en óók nu herkennen wat hun paardje waarschijnlijk mankeert.
Zelfs vragen van osteopaten die info vragen hierover.

Toppers!!!! Hoe meer mensen er vanaf weten hoe bekender het wordt.
En natuurlijk roepen mensen nu snel dat het Sidewinder is, en vaak blijkt het dan mee te vallen en iets anders te zijn ( gelukkig voor die paarden) maar dít is waarom ik het doe!!!

Volgende week plaats ik foto's van het vervormen van de voet en het beslag ( mits dat lukt).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:20

Idd het is een zeer interessant topic :j

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 13:11

Nou, beetje pech hebben we wel.
Gisteren in de paddock gezet, alles ok, bij eruit halen stokkreupel. Zucht.... gek gedaan en zich verstapt.
Dus smid gebeld dat het wellicht niet ging lukken omdat hij nu LV zoveel last had. Niks dik of warm...

Smid is toch geweest, optillen ging prima dus toch aan de gang.
Hij kan niet veel met deze voet omdat het probleem natuurlijk in de rug zit en het lijf daarop reageert.
Chico was echter vele malen beter te beslaan dan 8 weken geleden toen hij amper een voet op kon tillen. Denk dat de osteo elke 6 weken tóch wel goed helpt.

Beslag is iets aangepast om meer druk te verdelen / meer steun te geven.
Als Chico in zijn lijf beter wordt komt die voet ook wel weer goed.
Mijn kennis in Amerika reageerde op mijn fb dat haar paard hetzelfde verschijnsel kreeg. En daar geen last van had.

Afbeelding

Van bovenaf, bolling goed te zien aan de binnenkant
Afbeelding

Voetje na branden
Afbeelding

ijzer aangepast
Afbeelding

Vanmorgen was hij nog steeds stokkreupel, helaas en een dikke pees. Tja, nu overleg met de dierenarts wat voor pijnstilling zou kunnenwerken in combinatie met de prednisolon. Eigenlijk werkte niks voor zijn SW samen met de prednisolon maar wellicht helpt er wel iets voor dit. Nu even metacam gegeven en ik hoor nog of dit wel kan en wat anders een optie is om de ergste pijn even weg te halen....

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:35

Update: WE ZIJN VANDAAG EXACT 1 JAAR VERDER !!!! en hij gaat GOED!!!

Na een week is de boel in het LV been weer aardig dun en koud, gelukkig maar.
Een week Metacam en maagbeschermers gehad en verder een tril-apparaat om de pees te stimuleren. Elke dag 2x 10 minuutjes....verbazingwekkend resultaat!

Maar terug naar ESS :
Vanmorgen is de osteo geweest en Marjorie was erg verbaad hoe goed hij opgeknapt was.
We gaan nu meer de "routine-behandelingen" weer in in plaats van "reparatie- sessies".
Erg blij.

Hij ligt ook elke dag weer in box, al 2 weken ruim nu en ligt ook heerlijk te maffen in de paddock en rolt gewoon goed om en staat in 1 keer op.

EINDELIJK vandaag het artikel van Joe Bertone gekregen over de 28 sidewinders.
Beetje teleurstellend en niet heel veel nieuws.
Wel een mooi schema van de 28 dieren met de leeftijd, de behandeling, wat de oorzaak was en of ze overleden zijn of niet.
En idd alles bijna boven de 20 en 5 jongere dieren (7 tot 12).
16 van de 28 hadden wel een duidelijke oorzaak in de ruggewervels / bekken.
Een aantal waren positief op Lyme
70% was positief getest op EPM.
slechts 2 zijn redelijk opgeknapt, eentje werd fokmerrie en eentj kon licht pleasure werk doen.
12 waren er QH, 9 warenvolbloed, een Arabier, 2 paints, 3 warmbloeds, 1 onbekend.


En hoewel 60% boven de 20 was moet ESS niet perse gezien worden als ziekte voor oude dieren, aangezien er wel veel ook mis gaat in het skelet, dan is de diagnose wel ESS maar bij autopsie komt er toch iets anders uit.

Al met al, wel interessant om te lezen!!!

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:19

Gelukkig dat het met Chico weer wat beter gaat. Het blijkt dus toch dat het ook met jongere paarden kan gebeuren (al is de kans wel kleiner als bij oudere paarden). Wat mij ook opvalt is dat het voornamelijk wel gezien is bij QH.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:47

Dankje voor je updates. Blijf het interessant vinden

neetochJarig
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:49

Ja ik reageer dan wel nooit, maar ook ik volg het nog steeds. En ik vind je een topbazin! Ik had het je geloof ik niet nagedaan...

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 15:09

Pindabear.... dat zie ik ook idd. maar indien interesse, pb dan je mail adres dan stuur ik het door.
Maar ik vergeet niet dat er in Amerika in verhouding veel meer QH zijn dan elders, het ligt er ook maar net aan wat er aangeboden wordt, wat er onderzocht wordt..
In het artikel staat nog veel meer uitleg wat ik niet ga zitten vertalen....maar idd zijn er relatief veel QH en Volbloeds bij. Per geval staat er wel wat er gedaan/onderzocht is etc, mijn uitleg is een erg korte versie ervan.
En de meeste dieren worden gewoon afgemaakt als er zoiets is.... weet niet of 28 dieren op een hele populatie in Amerika erg betrouwbaar is.... Maar het is wel het énige "grote" onderzoek geloof ik...
En het valt op dat EPM toch ook veel voorkomt.


Maar iedereen is van mening dat een Sidewinder zo genoemd mag worden wanneer er geen diagnose te vinden is, ook niet na autopsie. Dus alles waarbij een fractuur ontdekt wordt is in mijn optiek GEEN sidewinder. Dat is een verzamelnaam voor de aparte manier van lopen zolang er geen oorzaak bekend is.

neetoch, ik ben er achteraf blij mee dat ik het allemaal gedaan heb... maar of ik het weer zou aangaan allemaal..... pfff geen idee.
Scheelt wel dat ik met artsen een duidelijke grens heb gemaakt wanneer we stoppen.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:35

ElCamino schreef:
Pindabear.... dat zie ik ook idd. maar indien interesse, pb dan je mail adres dan stuur ik het door.
Maar ik vergeet niet dat er in Amerika in verhouding veel meer QH zijn dan elders, het ligt er ook maar net aan wat er aangeboden wordt, wat er onderzocht wordt..
In het artikel staat nog veel meer uitleg wat ik niet ga zitten vertalen....maar idd zijn er relatief veel QH en Volbloeds bij. Per geval staat er wel wat er gedaan/onderzocht is etc, mijn uitleg is een erg korte versie ervan.
En de meeste dieren worden gewoon afgemaakt als er zoiets is.... weet niet of 28 dieren op een hele populatie in Amerika erg betrouwbaar is.... Maar het is wel het énige "grote" onderzoek geloof ik...
En het valt op dat EPM toch ook veel voorkomt.


Maar iedereen is van mening dat een Sidewinder zo genoemd mag worden wanneer er geen diagnose te vinden is, ook niet na autopsie. Dus alles waarbij een fractuur ontdekt wordt is in mijn optiek GEEN sidewinder. Dat is een verzamelnaam voor de aparte manier van lopen zolang er geen oorzaak bekend is.

neetoch, ik ben er achteraf blij mee dat ik het allemaal gedaan heb... maar of ik het weer zou aangaan allemaal..... pfff geen idee.
Scheelt wel dat ik met artsen een duidelijke grens heb gemaakt wanneer we stoppen.


Ik heb je een pb gestuurd :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:25

Leuk om te lezen dat hij het zo goed doet !

Zo'n trilapparaat...doet mij aan een powerplate in de fitness denken :D

Of je zo'n avontuur ingaat, weet je denk ik nooit van te voren.
Ik heb een oude merrie die hoefbevangen geweest is. Nu, 8 jaar later zeg ik ook, ik doe het nooit meer.
Maar wel heel blij dat ze er nog is, ondanks al het gepuzzel en dieet en kopzorgen dat het mij gekost heeft … <3

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 16:04

Pandora2 dat klopt..... het zal er ook aan liggen hoe oud je dier is, wat je band ermee is.... sportcarierre of vriendje....Als het een jong paard is met toekomst wie weet wel....
bij mij is het juist andersom, ik heb hem 25 jaar en al die tijd was hij er voor mij dus ik ga voor hem ervoor zolang hij blij en paardwaardig leeft.
Maar hierna koop ik echt geen ander paard meer, hij is mijn "once in a lifetime horsie"

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:10

ElCamino schreef:
Pandora2 dat klopt..... het zal er ook aan liggen hoe oud je dier is, wat je band ermee is.... sportcarierre of vriendje....Als het een jong paard is met toekomst wie weet wel....
bij mij is het juist andersom, ik heb hem 25 jaar en al die tijd was hij er voor mij dus ik ga voor hem ervoor zolang hij blij en paardwaardig leeft.
Maar hierna koop ik echt geen ander paard meer, hij is mijn "once in a lifetime horsie"


Precies ook wat ik bedoelde :D

Die oude merrie had ik 19 jaar toen ze hoefbevangen werd. Ondertussen dus 27. Is mijn wedstrijdpaard op pensioen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 10:59

We leven in mei 2020.
Chico loopt bijna recht, ligt elke nacht te slapen in zijn stalletje.
De wei is opgebouwd en zelfs het grazen van 09.00 tot 14.30 uur gaat prima, waar ik dacht dat hij wellicht balans problemen zou krijgen door het naar beneden staan met die kop.... gaat het goed.
Hij dribbelt ook vrolijk naar de wei toe, heb mijn handen vol.

Hij staat nog steeds op de hoge dosering prednisolon. Tot dusver gaat dat goed.
De osteo komt elke 6 weken en ziet steeds verbetering.
Het voetje lijkt beetje stabiel te blijven....

kortom, ik ben blij, en zolang hij dat ook is....prima.
Verder een verzoek van de modjes gehad om een stukje te doen in Community News "bokkers leggen uit". Ook weer een stukje bekendheid voor deze aandoening.

Volgene post wordt weer als de smid en osteo weer zijn geweest en hoe dat gegaan is.... of wellicht een post dat we tóch proberen medicatie af te bouwen.....



Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18841
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:30

Fijne update in ieder geval! Goed om te lezen dat hij zo goed gaat nu.