Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:25

Als je met jouw sedatie werkt, gaat het dan goed met het optillen en behandelen van haar achterhoeven? Anders is het denk ik verstandiger om haar voor deze keer door een dierenarts te laten sederen. Die middelen werken sterker dan wat je zelf mag gebruiken, dus dan is ze waarschijnlijk wel rustig. Zo'n 5 minuten na sedatie door de DA is het al ingewerkt dan. Als ze niet tegenwerkt, zal het ook minder ernstig zijn als een been wel iets te hoog wordt opgetild.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:59

Hoe reageerd ze op een praam?
Ik heb ooit een paard gekocht met 4 benen pijnlijke rotstraal die als een woeste koe gericht sloeg als je eraan wilde komen. Maar als ik die een praam omdeed en aan het halster vast bond was het te doen.
Ik heb die met koperbevattende middelen behandeld (koeien droogzetter) dat eigenlijk niet voor paarden is. Het was zo ernstig dat ik graag snel resultaat wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:01

Sizzle schreef:
Hoe reageerd ze op een praam?
Ik heb ooit een paard gekocht met 4 benen pijnlijke rotstraal die als een woeste koe gericht sloeg als je eraan wilde komen. Maar als ik die een praam omdeed en aan het halster vast bond was het te doen.
Ik heb die met koperbevattende middelen behandeld (koeien droogzetter) dat eigenlijk niet voor paarden is. Het was zo ernstig dat ik graag snel resultaat wilde.


Ik heb haar eerder wel eens met een praam laten bekappen, omdat ze 'vroeger' echt wel lastig was. En sindsdien kan ik met geen praam, wormenspuit of wat dan ook meer in de buurt komen :+ Maar wellicht dat ze inmiddels wat bijgeleerd heeft. Hahah.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:00

Maar het gaat er toch om dat ze niet met haat hele gewicht op 1 achterbeen mag staan. Kun je verdoven maar ik vermeed zomaar dat been optillen om stralen uit snijden op dit moment schadelijker voor je paard is als de rotstraal.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:51

Volgens mij is dat nog niet het grootste probleem, maar meer het met kracht uithalen, zoals ze doen met bokken en dus als ze zo met hun been heen en weer gaan als je het oppakt. Maar ik kan ernaast zitten hoor.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:02

Joman schreef:
Suzanne F. schreef:
Mogen haar achterbenen nu nog steeds niet opgetild worden dan?


Eigenlijk niet en al helemaal niet bekappen. Dat geeft teveel frictie op het bekken.

Als ik dit lees van TS gaat echt om het optillen en de extra druk die je op het scheve bekken dat je forceert als je 1 achterbeen optilt om te bekappen...maar ik kan het mis hebben. Daar zal fel uithalen niet extra aan helpen natuurlijk, maar ik vermoed dat de extra druk an sich al niet aan te raden is.

Ik zou me zelf die rotstraal niet de eerste prioriteit geven, maar het herstel van het bekken de voorkeur. 1 ding tegelijk. Er lopen met die natte zooi op het moment denk ik heel veel paarden met rotstraal rond dat op het moment moeilijk te bestrijden is. Als je een paar maandjes verder bent en het bekken meer druk kan verdragen, dan het rotstraal probleem goed aanpakken en tot die tijd gewoon zo droog mogelijk houden.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:31

Klopt. Maar, de vraag is hoe lang ze al met rotstraal rondloopt en hoe ernstig het is. Dat kan ik zelf slecht beoordelen. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ze straks teveel pijn heeft en kreupel loopt, of erger nog, straalkanker ontwikkelt.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 01:52

Ik gebruik bij mijn 2 jarige altijd een horslyx mini als de hoefsmid komt. Deze houd ik dan vast terwijl de hoefsmid hem bekapt. Hij is dan zo geconcentreerd bezit met deze liksteen dat hij niet meer op de hoefsmid let. Ze zitten in een bakje en er zijn veel smaken.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:14

Heeft ze echt een spleet tussen haar hoefballen? Dan kan je namelijk haar hoef gewoon op de grond laten staan en het tuutje er tussen proppen.

Ik heb dit spul van de hoefsmid https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1187620
Dat is het eerste middel in jaren dat daadwerkelijk werkt. Ook jaren met CTC spray behandeld maar dit spul werkt beter. De hoef hoeft niet perfect schoon te zijn voordat je het gebruikt.

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:06

Aangezien je in brabant zit neem eens contact op met SMDC in Heesch. Daar zit Cees Alblas en dat is een zeer kundige smid. Ze zijn daar ook bekend met bekkenproblematiek.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:35

Dank voor de tips weer!

Ik heb inderdaad SMDC gebeld. En ook hun hoefsmid. Die heeft echter geen ervaring met bekkenbreuken helaas.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:08

Hoe gaat het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:50

k_m schreef:
Hoe gaat het nu?


Eigenlijk best wel goed!
Ze ziet er goed uit, rond en gezond :D
Inmiddels staat ze toch wel halve dagen op een kleine paddock. Deze is ongeveer 3 meter breed en een meter of 6 diep. Uiteraard is ze wel eens (te) beweeglijk, maar gelukkig is de bewegingsruimte beperkt.
Inmiddels is ze bekapt aan alle 4 de hoeven en gebruik ik hypozin. Ook dat lijkt de goede kant op te gaan. Het weer werkt natuurlijk ook mee, voor de rotstraal. Gelukkig :)

Verder vind ik dat ze goed stapt! Draven heb ik haar nog niet zien doen en voor galop is de paddock te klein :) Ook breekt ze gelukkig de stal niet meer af zodra ik mijn andere uit de stal haal. Al met al, tot nu toe positief!
Het echte resultaat zal over een jaar ongeveer zichtbaar zijn, wanneer ik ga beginnen met beleren.

Leuk dat je het vraagt iig :)

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:50

Wat fijn! Komt het misschien toch nog allemaal goed!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:12

Blij om te horen! Hopelijk al de miserie het toch waard geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:12

Ik twijfel een beetje, hopelijk kan iemand me van advies voorzien, en me misschien wanneer nodig een schop onder m’n hol geven ;)

Ongeveer half augustus is de hele ellende begonnen natuurlijk en heeft ze haar bekkenfractuur opgelopen. 3 of 4 september heb ik haar naar equitom gebracht, waar ze ongeveer 1,5 maand aangebonden heeft gestaan. Toen heb ik haar opgehaald en heeft ze ongeveer een maand thuis stalrust gehad. Ze is toen gestapt aan de hand, maar de fractuur bleek, toen we weer terug gingen naar equitom erger. Ze is toen teruggegaan naar equitom. Hier heeft ze 3 maanden stalrust gehad, is ze dagelijks 3 keer aan de hand gestapt en de laatste 2/3 weken is ze ook op de paddock gezet. Met sedatie, maar daar brak ze toch met regelmaat doorheen, dus met wat bokken, draven, galopperen enz. Na 3 maanden mee naar huis, en op een kleine paddock. Ze is nu ongeveer 2 maanden thuis. Tot gisteren op een paddock van 3 meter breed en 6 lang. Eerst een uurtje, en uitgebouwd de afgelopen weken naar gewoon de hele dag. Ze staat vrij rustig, uiteraard af en toe wel wat gebok, maar echt uit haar plaat gaan, kan ze niet. Inmiddels hoor ik haar bekken niet meer kraken (jeej!!) en ze stapt echt goed; zo vond ook de smid. Sinds vandaag staat ze, met de rest, op het weiland. Gelukkig hebben ze allemaal een eigen landje, dus ze kan nergens bij. Dit bouwen we op. Vandaag een uurtje, morgen twee uurtjes enz. Haar wei is ongeveer 10 bij 10 denk ik. En ik vind het echt dood eng :( Ben zo bang dat ze uitglijdt en dat weer terug bij af zijn.... Ze houden haar (en de rest) goed in de gaten, maar ze kunnen er natuurlijk niet de hele dag bij gaan staan. Wat is wijsheid denken jullie? We zijn bijna 8 maanden verder sinds het trauma. Of kan ik nog iets doen om het risico weg te nemen?

(Als ik haar niet op de wei wil, of een kleinere weide, dan kan dat allemaal in overleg, maar ze moet ook ooit weer paard worden...)

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:30

Is er later nog door Equitom gekeken of de fractuur beter werd tijdens/na die drie maanden dat ze daar heeft gestaan?

Ik snap heel goed dat je het heel spannend vindt hoor, maar na zoveel tijd zou ik het denk ik wel gokken. Zeker als de rest ook buitenstaat, staan ze nu 24/7 buiten? Vaak zijn ze dan een stuk rustiger dan wanneer ze 's nachts op stal staan en overdag op het gras. Ik zou het denk ik per 3 dagen opbouwen, de tijd op het gras, totdat ze net zo lang staat als de andere paarden. Iedere dag een uur langer is wel snel opbouwen voor een paardenlichaam om aan gras te wennen.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:33

Ik denk dat je er al alles aan gedaan hebt, en zelfs meer. :)
Ik had er zelf nooit aan begonnen en haar in laten slapen of een grote wei op gegooid en gezien waar het schip strandde en een jaar later foto’s laten maken.
Jij hebt er zoveel aan gedaan, diep respect. Meer dan dit kan je niet doen. Inderdaad opbouwen en straks gewoon de wei op. Je kan niet voorkomen dat ze ooit weer paard gaat zijn en gaat rennen, bokken en misschien wel uitglijden ja. Dat doen normale paarden ook.
Het zijn net kinderen die je los moet laten. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:42

Jet schreef:
Is er later nog door Equitom gekeken of de fractuur beter werd tijdens/na die drie maanden dat ze daar heeft gestaan?

Ik snap heel goed dat je het heel spannend vindt hoor, maar na zoveel tijd zou ik het denk ik wel gokken. Zeker als de rest ook buitenstaat, staan ze nu 24/7 buiten? Vaak zijn ze dan een stuk rustiger dan wanneer ze 's nachts op stal staan en overdag op het gras. Ik zou het denk ik per 3 dagen opbouwen, de tijd op het gras, totdat ze net zo lang staat als de andere paarden. Iedere dag een uur langer is wel snel opbouwen voor een paardenlichaam om aan gras te wennen.


Toen ik haar bij equitom heb opgehaald, is ze nog op de foto gezet. Ze konden daar duidelijk bot aanmaak zien, maar in hoeverre het geheeld is, kunnen ze eigenlijk niet aantonen. Na haar tildren infuus, was al heel snel aanmaak te zien. Maar zo sterk als het bot ooit was, wordt het niet meer, als ik de dierenarts mag geloven.

Ze staan in de nacht op stal en ongeveer van 8-15u buiten, even afhankelijk van het weer. Ze gaan allemaal de paddock op, en dan een uurtje op het weiland. Dit om koliek en gekkigheid te voorkomen. Dat uurtje wordt iedere dag uitgebouwd. Ze staan allemaal dezelfde tijd buiten. Als ik haar alleen op de paddock laat, zonder de rest, of alleen op stal, breekt ze de tent af, is de ervaring. Maar ik kan wel vragen of ze ook de rest wat langzamer willen opbouwen. Het zijn maar 6 paarden totaal. Of ik kan mijn andere opofferen en hem ook op de paddock laten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-20 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:43

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat je er al alles aan gedaan hebt, en zelfs meer. :)
Ik had er zelf nooit aan begonnen en haar in laten slapen of een grote wei op gegooid en gezien waar het schip strandde en een jaar later foto’s laten maken.
Jij hebt er zoveel aan gedaan, diep respect. Meer dan dit kan je niet doen. Inderdaad opbouwen en straks gewoon de wei op. Je kan niet voorkomen dat ze ooit weer paard gaat zijn en gaat rennen, bokken en misschien wel uitglijden ja. Dat doen normale paarden ook.
Het zijn net kinderen die je los moet laten. Sterkte!


Bedankt voor je bericht!

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:44

Ik zou haar dan inderdaad met de rest mee laten opbouwen, maar het zou inderdaad voor allemaal beter zijn als ze dat rustiger zouden doen.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:44

Uiteindelijk staan ze het rustigst als je ze dag en nacht op de wei hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:47

Suzanne F. schreef:
Uiteindelijk staan ze het rustigst als je ze dag en nacht op de wei hebt.


Ja maar dat gaat niet gebeuren, daar is het de stal niet naar en ik durf dat ook niet aan. Dan is er te weinig toezicht vind ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:47

Jet schreef:
Ik zou haar dan inderdaad met de rest mee laten opbouwen, maar het zou inderdaad voor allemaal beter zijn als ze dat rustiger zouden doen.


Oké! Goede tip, dankjewel!

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:06

Normaal staat er 6 weken voor herstel van een breuk. Nu was dit niet echt alleen een klein botje natuurlijk.. maar goed ik sta er hetzelfde in als SuzzanneF ooit moet je, hoe vervelend ook. Liever een blij paard voor wat kortere duur dan 1 die geen paard is.