Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16492
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:32

Je zou ook kunnen kijken of je bij een boer in de buurt wat formalahyde kan krijgen om te verdunnen met water en haar er door te laten lopen. T is echt vies spul maar het werkt wel heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:32

k_m schreef:
En als ze op rust staat dan in sprayen? Dat vergt wel veel geduld vrees ik.. wat een gedoe wel.. sterkte er mee


Maar ze staat niet op rust...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:33

MarjanB schreef:
Je zou ook kunnen kijken of je bij een boer in de buurt wat formalahyde kan krijgen om te verdunnen met water en haar er door te laten lopen. T is echt vies spul maar het werkt wel heel goed.


Komt dit wel tot haar stralen dan?

Godsamme ik ben het zo beu hè. Heb de kliniek gemaild wat hiervan de bedoeling is, maar krijg uiteraard geen antwoord.

Heb de eerdere e-mail van de dierenarts nog eens nagelezen: achterbenen optillen mag eigenlijk helemaal niet. Wat moet ik dan....

Suzanne F.

Berichten: 49281
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:53

Wat een gedoe. Ik vind het sowieso bewonderenswaardig dat je er aan begonnen bent. Ik heb je in het begin van het topic al gezegd dat ik het niet had gedaan, ik had het geld er ook gewoon niet voor over gehad. Voor dat geld had je een andere gezonde gehad. Sneu maar zo zie ik het wel. Maar vind het super dat je haar wel die kans hebt gegeven, ik duim dat het goed uitpakt. Probeer inderdaad dat spul voor koeien eens, misschien werkt het. Het is in ieder geval desinfecterend.

MarjanB

Berichten: 16492
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:54

Als je de laag water diep genoeg hebt wel

Rotstraal is vooral een probleem door vocht (mest urine, modder).. weet niet of je dr voeten heel droog kan houden?

Wel echt een oliebol situatie zo.. wanneer mag het dan wel ooit weer?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:00

Ik zou misschien eerst eens experimenteren met een decontaminatie bak met antibacterieel spul erin (waar je in dierenverblijven met je schoenen doorheen moet). Dan kun je het wellicht voorlopig een beetje remmen.
Dat terugtrekken zou ik zelf controlleren door een halstertouw om de koot te doen maar als ze gelemaal geen voet mag geven is dat wel een groot risico natuurlijk. Je kun misschien wel proberen om ze met een touwtje zo ver te krijgen dat ze op de teen blijft rusten maar ik vind het eigenlijk onverantwoordt om dan zo naast een achterhoef met rotstraal te gaan hurken. Jouw leven is nog veel belangrijker.

Waardeloos dit -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:00

Suzanne F. schreef:
Wat een gedoe. Ik vind het sowieso bewonderenswaardig dat je er aan begonnen bent. Ik heb je in het begin van het topic al gezegd dat ik het niet had gedaan, ik had het geld er ook gewoon niet voor over gehad. Voor dat geld had je een andere gezonde gehad. Sneu maar zo zie ik het wel. Maar vind het super dat je haar wel die kans hebt gegeven, ik duim dat het goed uitpakt. Probeer inderdaad dat spul voor koeien eens, misschien werkt het. Het is in ieder geval desinfecterend.


Met de wetenschap van nu was ik er echt niet aan begonnen. Ik begon eraan met het idee, dat het 3 maanden zou duren. Maar het werd erger, en nu dan weer die rotstraal. En ik heb er nog een staan. Kun je nagaan... Ik had haar echt moeten laten gaan. Maargoed, daar koop ik nu weinig voor natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:04

MarjanB schreef:
Als je de laag water diep genoeg hebt wel

Rotstraal is vooral een probleem door vocht (mest urine, modder).. weet niet of je dr voeten heel droog kan houden?

Wel echt een oliebol situatie zo.. wanneer mag het dan wel ooit weer?


Ze staat eigenlijk best droog. Ze staat maar een half uurtje/uurtje op de paddock en daar is het nat. Daarna verhuist ze naar haar stal met uitloopje op de stenen. Ze houdt haar stal verder schoon.

Ja geen idee. Daar ben ik ook benieuwd naar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:05

Sizzle schreef:
Ik zou misschien eerst eens experimenteren met een decontaminatie bak met antibacterieel spul erin (waar je in dierenverblijven met je schoenen doorheen moet). Dan kun je het wellicht voorlopig een beetje remmen.
Dat terugtrekken zou ik zelf controlleren door een halstertouw om de koot te doen maar als ze gelemaal geen voet mag geven is dat wel een groot risico natuurlijk. Je kun misschien wel proberen om ze met een touwtje zo ver te krijgen dat ze op de teen blijft rusten maar ik vind het eigenlijk onverantwoordt om dan zo naast een achterhoef met rotstraal te gaan hurken. Jouw leven is nog veel belangrijker.

Waardeloos dit -O-


Nee dat doe ik ook niet. Ik ga niet door mijn hurken om dat te bekijken, vind ik te risicovol!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:27

En laten verdoven door DA en gelijk dan door de hoefsmid laten bijsnijden. Als het paard niet loopt te trekken en doen zal bijsnijden niet veel frictie geven. Voor het behandelen van rotstraal is het cruciaal om eerst het dode en rotte materiaal weg te snijden. Je hebt middelen die je 1x spuit en dan een paar weken werken. Na vier weken moet een straal gemiddeld toch weer bijgesneden worden voor behandeling. Misschien dergelijk plan overleggen met de kliniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:50

Weidebloem schreef:
En laten verdoven door DA en gelijk dan door de hoefsmid laten bijsnijden. Als het paard niet loopt te trekken en doen zal bijsnijden niet veel frictie geven. Voor het behandelen van rotstraal is het cruciaal om eerst het dode en rotte materiaal weg te snijden. Je hebt middelen die je 1x spuit en dan een paar weken werken. Na vier weken moet een straal gemiddeld toch weer bijgesneden worden voor behandeling. Misschien dergelijk plan overleggen met de kliniek?


Ja zoiets zit ik ook aan te denken. Maar het is toch te gek eigenlijk dat ze mijn paard zo meegeven? Of ben ik nou gek?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:11

Neem aan dat de kliniek hier ervaring mee heeft en weet wat de gevolgen van weinig bewegen en niet uitkrabben/ bekappen van hoeven voor problemen kan geven. Lijkt erop dat het geen prioriteit heeft. Ik zou ook pissig zijn na de hele situatie... Ook al is het een jong dier, ze is toch iedere keer met lichte sedatie naar buiten gegaan? Mooi moment om ook gelijk even hoeven mee te nemen. Ben benieuwd wat de kliniek voor antwoord geeft.

Vervelend hoor, snap je frustratie helemaal.

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:16

Mijn vorige paard had een probleem met het Si. Wat het precies was is helaas nooit geconstateerd, maar nadat ze behandeld was door een chiropractor is ze de volgende dag door de hoefsmid beslagen. Ik wist niet dat dat beter niet kon, maar ze was echt niet te genieten en het is wat dat betreft met haar achterbenen nooit meer goed gekomen om haar normaal te bekappen en te beslaan.
Ik zou dus zeker nu met jouw paard haar achterbenen niet optillen als ze in de kliniek hebben gezegd dat dat niet mag.
Ik zou inderdaad iets ( een dikke opgevouwen handdoek, een kussen, een ontsmettingsmat) doordrenken met water met ontsmettingsmiddel en haar daar op laten lopen en laten staan. Iets dat inzakt als ze er op staat, zodat de straal ook geraakt wordt door dat middel. Minimaal dagelijks 5 minuten, liefst twee keer daags.
Weet je ook hoe lang je geen achterbenen mag optillen?

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:22

Wanneer je haar borstelt haat ze ook niet op rust staan of gewoon wanneer ze zelf slaapt? Dat had ik wel verwacht , zou de achterbenen niet meer optillen want het lijkt toch wel dat er nog pijn zit .

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:34

Maar als ze mag lopen is het toch mogelijk om laag bij de grond even een hoef uit te krabben? Daarbij is de beweging minder dan het been maakt in stap?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:50

Wellicht kun je iemand erbij halen die met positieve bekrachtiging werkt, om te helpen haar voet te geven zonder stress. En te leren haar die voet op rust te zetten op commando. Weet niet in welke regio je zit?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:55

Raamzicht schreef:
Wellicht kun je iemand erbij halen die met positieve bekrachtiging werkt, om te helpen haar voet te geven zonder stress. En te leren haar die voet op rust te zetten op commando. Weet niet in welke regio je zit?



Sommige mensen zijn idd dusdanig goed in bv clickertraining dat die je in 1 sessie al een heel eind op weg zouden kunnen helpen om op commando die voet op rust te zetten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:16

Jet schreef:
Mijn vorige paard had een probleem met het Si. Wat het precies was is helaas nooit geconstateerd, maar nadat ze behandeld was door een chiropractor is ze de volgende dag door de hoefsmid beslagen. Ik wist niet dat dat beter niet kon, maar ze was echt niet te genieten en het is wat dat betreft met haar achterbenen nooit meer goed gekomen om haar normaal te bekappen en te beslaan.
Ik zou dus zeker nu met jouw paard haar achterbenen niet optillen als ze in de kliniek hebben gezegd dat dat niet mag.
Ik zou inderdaad iets ( een dikke opgevouwen handdoek, een kussen, een ontsmettingsmat) doordrenken met water met ontsmettingsmiddel en haar daar op laten lopen en laten staan. Iets dat inzakt als ze er op staat, zodat de straal ook geraakt wordt door dat middel. Minimaal dagelijks 5 minuten, liefst twee keer daags.
Weet je ook hoe lang je geen achterbenen mag optillen?



Ik heb tegen de dierenarts een aantal maanden geleden gezegd, dat ik haar pas wil ophalen als de problematiek voorbij is. Ik wil niet 2 keer per dag naar stal toe, het kost me teveel tijd met een meer dan fulltime baan en teveel stress. Het is 40 minuten heen en terug, dat is niet vol te houden. Ik heb haar niet voor niets 3 maanden geleden teruggebracht naar België om te revalideren.
Hoe lang het niet mag, weet ik niet. De dierenarts reageert niet. Ik heb hem gevraagd om een oplossing want ik word er eerlijk gezegd niet goed van. Een half jaar aan gezeik, duizenden euro’s lichter en opnieuw gezeik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-20 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:17

bigone schreef:
Wanneer je haar borstelt haat ze ook niet op rust staan of gewoon wanneer ze zelf slaapt? Dat had ik wel verwacht , zou de achterbenen niet meer optillen want het lijkt toch wel dat er nog pijn zit .


Ik stop er ook mee. Nee hoor, ze zet haar benen niet op rust.
Het gaat om een paard dat nog geen 3 is hè. Een die in een klein paddockje kan bewegen, beest barst van de energie. Die staat niet op rust wanneer je haar poetst, maar reageert op alles wat ze hoort en ziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:19

Weidebloem schreef:
Neem aan dat de kliniek hier ervaring mee heeft en weet wat de gevolgen van weinig bewegen en niet uitkrabben/ bekappen van hoeven voor problemen kan geven. Lijkt erop dat het geen prioriteit heeft. Ik zou ook pissig zijn na de hele situatie... Ook al is het een jong dier, ze is toch iedere keer met lichte sedatie naar buiten gegaan? Mooi moment om ook gelijk even hoeven mee te nemen. Ben benieuwd wat de kliniek voor antwoord geeft.

Vervelend hoor, snap je frustratie helemaal.


Precies!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:21

Weidebloem schreef:
Maar als ze mag lopen is het toch mogelijk om laag bij de grond even een hoef uit te krabben? Daarbij is de beweging minder dan het been maakt in stap?


Het probleem is, dat ze haar benen achter niet zo makkelijk geeft. Altijd hoog en meerdere keren terugtrekken... Dus in dat geval is de beweging wel meer.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:22

Joman schreef:
bigone schreef:
Wanneer je haar borstelt haat ze ook niet op rust staan of gewoon wanneer ze zelf slaapt? Dat had ik wel verwacht , zou de achterbenen niet meer optillen want het lijkt toch wel dat er nog pijn zit .


Ik stop er ook mee. Nee hoor, ze zet haar benen niet op rust.
Het gaat om een paard dat nog geen 3 is hè. Een die in een klein paddockje kan bewegen, beest barst van de energie. Die staat niet op rust wanneer je haar poetst, maar reageert op alles wat ze hoort en ziet...

En dan denk ik misschien wel te simpel maar tijdelijk een middel om haar reacties wat af te vlakken en rustiger te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:25

bigone schreef:
Joman schreef:

Ik stop er ook mee. Nee hoor, ze zet haar benen niet op rust.
Het gaat om een paard dat nog geen 3 is hè. Een die in een klein paddockje kan bewegen, beest barst van de energie. Die staat niet op rust wanneer je haar poetst, maar reageert op alles wat ze hoort en ziet...

En dan denk ik misschien wel te simpel maar tijdelijk een middel om haar reacties wat af te vlakken en rustiger te houden?


Iedere ochtend krijgt ze 1,5 streepje relaquine. Dat werkt 6 uur maar merk je weinig van. Het duurt ongeveer een half uur tot één uur voordat dit werkt.
Dan zou ik haar dus in de avond weer moeten sederen, een uur moeten wachten en meer moeten geven zodat ze echt slaperiger wordt. Daarna moet ik uren blijven wachten totdat ze weer mag eten.
Nee sorry, dit is geen optie. Misschien lijk ik een doemdenker, of iemand die niet wil ingaan op de opties, maar dit 2 keer per dag naar stal gaan en sederen heb ik al gedaan en wil ik niet meer. Ik heb niet voor niets haar teruggebracht naar de kliniek 3 maanden geleden; dat was precies omdat dit niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:27

Raamzicht schreef:
Wellicht kun je iemand erbij halen die met positieve bekrachtiging werkt, om te helpen haar voet te geven zonder stress. En te leren haar die voet op rust te zetten op commando. Weet niet in welke regio je zit?


In Brabant!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:23