Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:45

Dat irriteert me enorm ja.
En ook dat ze zich niet kan herinneren op welke kant ze is gevallen. Want dat lijkt me essentieel.
Ik lees allemaal zaken over een gebroken heup etc, maar als ze op rechts is gevallen en links niet goed loopt, lijkt me dat geen breuk in een linkerheup. Juist daarom is het zo belangrijk dat ik weet wat er is gebeurd. Maargoed.

Ik maak me zo langzamerhand toch wel erg veel zorgen -O-

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:34

Ja ik zou toch echt een DA laten komen. En hopen dat t meevalt. Misschien is het stijfheid maar het kan ook wat ergers zijn. Heel veel succes! Ik ga volgen en hopen op een goede uitslag.

vlaaia
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:13

Het kan zeker de heup zijn. Dan zie je ook geen verdikkingen. De dierenarts kan dat voelen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:20

Het kan dat de staleigenaresse op dat moment ook enorm schrok en daardoor niet meer precies weet hoe of wat.

En dat haar onverschilligheid een manier is om haar schrik te verbergen ofzo.

Mensen kennen ook oversprong gedrag.

Hopelijk valt het allemaal mee en is ze na een behandeling van een osteopaat al een stuk beter te pas.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:25

Goede osteopaat of fysio gaat als het goed us zoiets ook niet behandelen voordat er door dierenarts onderzoek is gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:27

Veraaaaah schreef:
Ja ik zou toch echt een DA laten komen. En hopen dat t meevalt. Misschien is het stijfheid maar het kan ook wat ergers zijn. Heel veel succes! Ik ga volgen en hopen op een goede uitslag.


Da komt morgen. Dat was ik al van plan voordat ik dit topic starte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:28

Ik ben vnv nog even gaan kijken en afspuiten. Ze steunt echt beter op het achterbeen. Kon alle benen moeiteloos optillen. Dus dat betekent dat ze iig wil belasten. Lopen gaat nog niet helemaal van harte, maar ze sleept niet.
Hopelijk zegt de da morgen dat het mee valt :)

Jester_

Berichten: 12272
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:36

Niet meteen van het ergste uitgaan!! Als jij hard op je heup valt doet het ook een paar dagen goed zeer een loop je misschien wel 2 weken moeizaam. Even laten checken en gwwoon rustig gaan slapen :)

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:34

Ik heb het ook een keer mee gemaakt, paardje plat op haar zij op de bestrating tijdens notabene een keuring waar ze op de kleine cirkel moest draven.
Liep daarna steeds wat kort achter. Even aangekeken maar uiteindelijk toch eens in de kliniek
Laten na kijken en toen bleek haar knie zodanig beschadigd dat we haar konden af schrijven als rij paard. Erg zuur.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:48

Joman schreef:
Ik ben vnv nog even gaan kijken en afspuiten. Ze steunt echt beter op het achterbeen. Kon alle benen moeiteloos optillen. Dus dat betekent dat ze iig wil belasten. Lopen gaat nog niet helemaal van harte, maar ze sleept niet.
Hopelijk zegt de da morgen dat het mee valt :)


Goed nieuws, fijn :) succes bij de DA, het is in ieder goed om het even te laten checken denk ik.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:47

Dank voor de berichten! Da komt morgen, dus ben benieuwd!

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:20

Met mijn 4 jarige merrie is er bij ons op stal laatst ook een soort gelijk voorgeval geweest.

Ze hadden bij mijn merrie de staldeur opgegooid zodat ze zelf naar de wei moest rennen, waardoor ze een paar keer de bocht om moest. Al voor de bij de eerste bocht was is ze gaan liggen vallen. De stalhulp had het niet gezien maar wel gehoord, niemand die mij even op de hoogte had gesteld. Toen ik die middag mijn paard uit de wei haalde zag ik dat ze helemaal onder de schaafplekken zat. Toen ik ging vragen wat er gebeurd was kreeg ik te horen: dat mijn paard dan waarschijnlijk gevallen was maar dat ze het niet had gezien. nog voor de bocht bij haar stal zag ik de glijsporen en het haar nog liggen. Daarmee ben ik eerst naar de staleigenaar en de medewerkers gelopen, van de andere medewerkers kreeg ik te horen: nou ik kan echt niet geloven dat ze dat op die manier gedaan heeft, nee dat doet zei niet. De staleigenaar nam het gelukkig serieus naar dat wij hem de plek hadden aangewezen waar het gebeurd was.

Gelukkig heeft mijn paardje er niks aan overgehouden, maar jullie scenario's zijn bij mij toen ook door mijn hoofd gegaan.

Heel veel succes morgen bij de DA TS hopelijk valt het mee.
Wel vind ik het vreemd dat de staleigenaar niet precies kan zeggen hoe ze gevallen is.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:03

Ze zijn zelden open als er iets gebeurd is met een paard. Inderdaad jammer omdat het dan moeilijker is om een precieze diagnose te stellen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:09

anjali schreef:
Ze zijn zelden open als er iets gebeurd is met een paard. Inderdaad jammer omdat het dan moeilijker is om een precieze diagnose te stellen .


Dit is ook mijn ervaring. En dat is vaak omdat ze toch zelf te lomp hebben gedaan of iets hebben gedaan dat eigenlijk niet door de beugel kan. En ik word al helemaal argwanend als ik zo'n half verhaal krijg, terwijl dat niet hoeft en al helemaal niet in het belang van het paard is.
Maargoed, we wachten de da maar af.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:46

Is je paard vast gehouden tijdens het buiten zetten of liep ze los?

Het is inderdaad erg jammer dat er dingen gebeuren met je paard als je er zelf niet bij bent dan weet je nooit de exacte oorzaak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:48

BETUWE schreef:
Is je paard vast gehouden tijdens het buiten zetten of liep ze los?

Het is inderdaad erg jammer dat er dingen gebeuren met je paard als je er zelf niet bij bent dan weet je nooit de exacte oorzaak..


Nee tijdens het vasthouden. Ze lopen niet los naar buiten gelukkig!

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:59

Joman schreef:
BETUWE schreef:
Is je paard vast gehouden tijdens het buiten zetten of liep ze los?

Het is inderdaad erg jammer dat er dingen gebeuren met je paard als je er zelf niet bij bent dan weet je nooit de exacte oorzaak..


Nee tijdens het vasthouden. Ze lopen niet los naar buiten gelukkig!


Dat dachten wij helaas ook dat ze vast gehouden werden

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:01

Nee dat weet ik zeker :) Ik ben er dagelijks als ze paarden buiten en binnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:15

Da is geweest, en kon eigenlijk niets vinden. Het is nog steeds niet dik en niet warm. Heup leek haar niet waarschijnlijk; wel zei ze dat in beide knie gewrichten achter een beetje vocht zit, maar dik is het niet. Ze denkt aan verrekte kniebanden. Spier is uitgesloten, want dan had het volgens haar dikker moeten zijn. Paard krijgt nu een aantal dagen pijnstilling/ontstekingsremmer om te kijken hoe het daarna gaat.

Hoe langer je loopt met het paard, hoe soepeler ze lijkt te lopen. Opstarten is wel onregelmatig, en de bochten ook. In draf ook niet echt kreupel. Dus het gaat echt om opstarten en draaien. In het begin sleept ze nog wat, maar dat is na een paar passen over. Belasten doet ze redelijk; je kunt andere voeten optillen, maar in de stal zie je wel dat ze een beetje probeert te ontlasten. Wat wel een lichtpuntje is; ze kwam vandaag in de wei naar me toegelopen en dat heeft ze de andere dagen niet gedaan. Toen moest ik haar gaan halen.

Da was overigens ook osteopaat en voelde een aantal blokkades in de rug (logisch na zo’n smak). Verder geen ongelijkheid in stand van het lijf.

Wanneer het over een week niet beter gaat, moeten er foto’s en een echo worden gemaakt.

Ik weet niet of ik nu echt gerustgesteld ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:58

De da nog even gebeld, die vindt het wel enigszins zorgelijk dat ze na 5 dagen nog zo loopt. Maar da weet niet waar eventueel foto’s van te maken en dus waar te beginnen aangezien je er niets van ziet aan de buitenkant. Als het na 2 dagen metacam niet beter is, moet er een afspraak komen voor foto’s.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:11

In elk geval zal er niets gebroken zijn. Ik denk dat dit met de tijd gewoon goedkomt.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:36

Ik snap dat je je zorgen maakt en het is goed om het zo in de gaten te houden.

Bedenk wel dat er een stijgende lijn in zit - het gaat steeds wat beter schrijf je. Dat is positief. Met pijnstillers en ontstekingsremmers zal je paard waarschijnlijk ook makkelijker gaan bewegen de aankomende dagen.

Gewoon goed in de gaten houden dus. Bij twijfel kan een goede dierenarts een kreupelheidsonderzoek doen om de exacte locatie te bepalen. Dan wordt pas duidelijk of er foto’s of een echo nodig / handig zijn. Zomaar foto’s maken lijkt me ook niet zinvol :).

Het klinkt in ieder geval positief dat het beter lijkt te gaan. Heel veel sterkte - en probeer de zorgen om je paard even los te koppelen van de irritatie naar je stalbaas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:06

anjali schreef:
In elk geval zal er niets gebroken zijn. Ik denk dat dit met de tijd gewoon goedkomt.


Dit is nog niet helemaal zeker natuurlijk!

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:10

Is zo’n scintigraphie of thermoscan niks? Dan kan je in ieder geval zien waar pijnzones zitten of juist te weinig doorbloeding. Wellicht geeft dat meer aanknopingspunten om verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:12

Gabrielletje schreef:
Ik snap dat je je zorgen maakt en het is goed om het zo in de gaten te houden.

Bedenk wel dat er een stijgende lijn in zit - het gaat steeds wat beter schrijf je. Dat is positief. Met pijnstillers en ontstekingsremmers zal je paard waarschijnlijk ook makkelijker gaan bewegen de aankomende dagen.

Gewoon goed in de gaten houden dus. Bij twijfel kan een goede dierenarts een kreupelheidsonderzoek doen om de exacte locatie te bepalen. Dan wordt pas duidelijk of er foto’s of een echo nodig / handig zijn. Zomaar foto’s maken lijkt me ook niet zinvol :).

Het klinkt in ieder geval positief dat het beter lijkt te gaan. Heel veel sterkte - en probeer de zorgen om je paard even los te koppelen van de irritatie naar je stalbaas!


Bedankt! Ik koppel het ook los hoor. Ik mag de staleigenaren heel graag en ze zorgen goed voor de paardjes :)

Ik hoop dat de stijgende lijn er ook echt in zit, en ik het niet alleen hoop en dus denk te zien. Ze loopt inmiddels wel naar me toe in de wei, dus dat is wel een kleine verbetering natuurlijk.

En klopt. Zomaar wat foto’s maken is natuurlijk nergens goed voor. De da heeft vandaag een kreupelheidsonderzoek gedaan. Ze heeft echt aan het betreffende been staan trekken en merrie reageerde eigenlijk helemaal niet. Da mocht alles doen en overal aan komen. En dat terwijl mijn merrie pas 2 is en relatief weinig in de hand komt. Het is een vinnig ding, en als het haar niet zint, slaat ze gerust met haar voornemen bijv. Tijdens het onderzoek gaf ze eigenlijk geen kik.
Dat is ook het rare, ze loopt niet goed maar een plek waar ze last heeft is niet voelbaar. Wervels zaten allemaal op zn plek, maar sommigen wel wat gevoelig. Dit heeft de da met haar osteopathie achtergrond ook verholpen. Wat blijft er dan over hè?