Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:24

Volgens mij zeg ik helemaal nergens dat zij zich verwijtbaar hebben opgesteld (althans dat is nog niet gebleken). Ieder paard kan een ongeluk krijgen. De manier waarop je daar vervolgens mee omgaat is vers twee... Maar zoals gezegd; ik wil daar nu geen energie in steken. Ik wil graag dat mijn paard beter wordt!!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:19

Wat een rot situatie en echt ook heel naar hoe de stal houders zich naar jou gedragen. Heb je wel steun van anderen uit je omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:59

Raamzicht schreef:
Wat een rot situatie en echt ook heel naar hoe de stal houders zich naar jou gedragen. Heb je wel steun van anderen uit je omgeving?


Ja wel redelijk. Sommige stalgenoten vragen met regelmaat hoe het gaat, dus dat is fijn. Anderen hebben nog niet een keer gevraagd hoe het gaat, terwijl ze wel op de hoogte zijn. Dus dat is bijzonder :) Gelukkig van andere vriendinnetjes wel veel interesse en steun.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:34

Heel veel sterkte voor jou en je lieve paardje. Hopelijk komt het helemaal goed.
Dit gaat volgens mij behoorlijk prijzig worden allemaal.
Misschien lees ik er helemaal over heen.
Is de staleigenaar niet verzekerd voor dit soort ongevallen.
Mij lijkt dat je daar als bedrijf zijnde voor verzekerd moet zijn. Dit ongeval is onder hun verantwoording gebeurt. Kun je hier over met hun in gesprek gaan???

Ons paard heeft ooit een ander paard verwond, alle kosten zijn toen netjes vanuit onze verzekering vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:39

Een gesprek komt er nog wel. Wil eerst mijn dierenarts spreken morgen. Ze heeft duidelijk letsel aan haar linker knie, maar stalhouder zegt dat ze op rechts terecht kwam. Hele verhaal is wat vreemd, daar blijf ik bij... Afhankelijk van wat de dierenarts zegt, ga ik kijken hoe ik dat gesprek insteek met de stalhouders.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:29

Joman schreef:
Raamzicht schreef:
Wat een rot situatie en echt ook heel naar hoe de stal houders zich naar jou gedragen. Heb je wel steun van anderen uit je omgeving?


Ja wel redelijk. Sommige stalgenoten vragen met regelmaat hoe het gaat, dus dat is fijn. Anderen hebben nog niet een keer gevraagd hoe het gaat, terwijl ze wel op de hoogte zijn. Dus dat is bijzonder :) Gelukkig van andere vriendinnetjes wel veel interesse en steun.

Ik durf niet altijd te vragen hoe het met iemands zieke paard gaat, omdat ik soms het gevoel heb dat ze er niet over willen praten!

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:41

Wat Anjali zegt kan ik mij ook wel in vinden,wat ik dan doe is -voorbeeld- een zakje paardesnoep,een lickit oid geven met een klein gesprekje van '' joh ik heb wat gehoord,vind het erg,hier een klein opstekertje''

Ts,vind het verschrikkelijk wat er is gebeurt. En vooral de onwetendheid is erg.
Hopelijk gaan de stalhouders iets menselijker reageren.

Ooit mijn veulen kreupel en krom uit de hofweide gehaald,wist niet wat ik en schrok enorm. Gelukkig hebben wij de luxe dat we op dat weilandje een camera gericht hebben zo kon ik zien wat er gebeurt was en alleen dat al te weten gaf een geruststelling.

Veel sterkte en succes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:43

Ik lees al een tijdje mee en heb niet zoveel toe te voegen, behalve dat ik je een top baasje vind. Blijf op je eigen gevoel vertrouwen want tot nu toe heeft dat je al ver gebracht. Veel sterkte nog met het gesprek met de arts. Vergeet niet dat je bijvoorbeeld ook best kan vragen wat hij zelf denkt dat eerlijk is voor het dier en waarom. Dat kan soms toch helpen in je beslissing. En nogmaals, ik vind je een topbaasje, wat je ook gaat doen. Als het dier een lange vervelende revalidatie tegemoet gaat zonder zekerheid op een pijnvrij leven vind ik je geen slecht baasje als je m dat wil besparen. Maar tot daar zekerheid over is blijf ik iig voor je duimen dat er nog mogelijkheden zijn en het gewoon goed gaat komen. :(:)

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:54

Jeetje wat een verhaal, en wat een pech zeg. Heb je inmiddels de arts al gesproken en meer duidelijkheid? ik duim voor je dat de knie mee gaat vallen!!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:27

Ben ook benieuwd of je vandaag de behandeld arts hebt gesproken.
Hoop echt dat je toch nog beetje positief nieuws krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:59

Helaas nog niets van gehoord, ik begreep dat er een aantal spoedgevallen tussen waren gekomen. Hopelijk wordt ik vanavond of anders morgen gebeld. Dan zet ik het uiteraard hier in het topic :)
Bedankt voor alle vriendelijke berichten!

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 01:44

Ik leef met je mee! Hoop zo dat je goed bericht krijgt en dat je geen moeilijke beslissingen hoeft te nemen. Nogmaals veel sterkte!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:39

Wat zal jij in spanning zitten, en dan ook nog zo lang moeten wachten :-( ik hoop dat je heel snel een arts te spreken hebt , duimen draaien hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:57

Zojuist gebeld door de dierenarts. Hij had gisteren tot 23u consulten en spoedgevallen, dus begrijpelijk dat hij niet meer belde. Ik was al een beetje bang voor hetgeen hij te zeggen had: de knie is nu lastig te onderzoeken. Idealiter zouden ze de merrie door de ct scan halen, maar dat kan niet ivm de narcose. Daarom proberen ze vandaag met de röntgen een wat duidelijker beeld te krijgen. Volgens hem is het alleen onwaarschijnlijk dat ze daarmee alles in beeld kunnen krijgen, waardoor de knie nog een onzekere factor blijft. Mocht er nu al blijken uit de foto's dat de knie echt in puin ligt, dan bellen ze en wordt de prognose bijgesteld.
De prognose is verder voorzichtig goed. De bekkenbreuk zou moeten kunnen helen. Ze blijft een maand op de kliniek staan, en ze gaan over 2 weken voorzichtig opbouwen met stappen aan de hand. Na een maand gaan ze opnieuw een echo en scyntigrafie maken om de voortgang van de fractuur in de bekken te bekijken. Is het dan oke, dan mag ze mee naar huis! Daar volgt echter nog 1,5 maand boxrust... Waarna we weer terug zullen moeten op controle, om de voortgang te bekijken. Dan kan ook pas de knie eventueel worden onderzocht. Dus weinig duidelijkheid maar volgens de dierenarts is het waard om het af te wachten allemaal!

Een keer in de 2/3 dagen ga ik bij haar kijken en vind haar vrij rustig ogen. Ze is vooral blij met haar goed gevulde hooinet!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:43

Joman schreef:
Zojuist gebeld door de dierenarts. Hij had gisteren tot 23u consulten en spoedgevallen, dus begrijpelijk dat hij niet meer belde. Ik was al een beetje bang voor hetgeen hij te zeggen had: de knie is nu lastig te onderzoeken. Idealiter zouden ze de merrie door de ct scan halen, maar dat kan niet ivm de narcose. Daarom proberen ze vandaag met de röntgen een wat duidelijker beeld te krijgen. Volgens hem is het alleen onwaarschijnlijk dat ze daarmee alles in beeld kunnen krijgen, waardoor de knie nog een onzekere factor blijft. Mocht er nu al blijken uit de foto's dat de knie echt in puin ligt, dan bellen ze en wordt de prognose bijgesteld.
De prognose is verder voorzichtig goed. De bekkenbreuk zou moeten kunnen helen. Ze blijft een maand op de kliniek staan, en ze gaan over 2 weken voorzichtig opbouwen met stappen aan de hand. Na een maand gaan ze opnieuw een echo en scyntigrafie maken om de voortgang van de fractuur in de bekken te bekijken. Is het dan oke, dan mag ze mee naar huis! Daar volgt echter nog 1,5 maand boxrust... Waarna we weer terug zullen moeten op controle, om de voortgang te bekijken. Dan kan ook pas de knie eventueel worden onderzocht. Dus weinig duidelijkheid maar volgens de dierenarts is het waard om het af te wachten allemaal!

Een keer in de 2/3 dagen ga ik bij haar kijken en vind haar vrij rustig ogen. Ze is vooral blij met haar goed gevulde hooinet!


Heel voorzichtig positief dan.... Weet niet of het helpt, maar ben er laatst achter gekomen dat mijn vos ook in een vroeger stadium (was 3.5 toen ik hem kocht) zijn staart en schaambeen gebroken heeft gehad. Was puur toeval dat een osteopaat dit tegen kwam, want ik heb nog geen problemen ondervonden.
Deze man (naam kan per PB schijnt een goede te zijn) kon mij ook vertellen dat er best veel paarden zijn met dit letsel(wat idd vaker ontstaat door stoeien of een glijder in de wei, of opfok) en dat de meeste paarden gewoon weer goed tot zeer goed (GP niveau) kunnen mee komen na genezing.
Ik had er dus nog niets van gemerkt en had het nooit geweten als hij het niet had benoemd.
Hoop dat je dit wat positieve energie kan geven in de uitkijk naar herstel van je merrie.
Heel veel sterkte en succes en hoop dat je updates wil blijven geven over het proces.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:12

Voorzichtig positief nieuws inderdaad, ik ben benieuwd wat er uit komt bij de rontgen van de knie..ik zal duimen dat het mee valt!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:07

Joman schreef:
Zojuist gebeld door de dierenarts. Hij had gisteren tot 23u consulten en spoedgevallen, dus begrijpelijk dat hij niet meer belde. Ik was al een beetje bang voor hetgeen hij te zeggen had: de knie is nu lastig te onderzoeken. Idealiter zouden ze de merrie door de ct scan halen, maar dat kan niet ivm de narcose. Daarom proberen ze vandaag met de röntgen een wat duidelijker beeld te krijgen. Volgens hem is het alleen onwaarschijnlijk dat ze daarmee alles in beeld kunnen krijgen, waardoor de knie nog een onzekere factor blijft. Mocht er nu al blijken uit de foto's dat de knie echt in puin ligt, dan bellen ze en wordt de prognose bijgesteld.
De prognose is verder voorzichtig goed. De bekkenbreuk zou moeten kunnen helen. Ze blijft een maand op de kliniek staan, en ze gaan over 2 weken voorzichtig opbouwen met stappen aan de hand. Na een maand gaan ze opnieuw een echo en scyntigrafie maken om de voortgang van de fractuur in de bekken te bekijken. Is het dan oke, dan mag ze mee naar huis! Daar volgt echter nog 1,5 maand boxrust... Waarna we weer terug zullen moeten op controle, om de voortgang te bekijken. Dan kan ook pas de knie eventueel worden onderzocht. Dus weinig duidelijkheid maar volgens de dierenarts is het waard om het af te wachten allemaal!

Een keer in de 2/3 dagen ga ik bij haar kijken en vind haar vrij rustig ogen. Ze is vooral blij met haar goed gevulde hooinet!



Geen rare dingen meer gezien op de rontgen van de knie? hopelijk gaat ze een goed en voorspoedig herstel hebben en komt alles op zn pootjes terecht, mijn duimen draaien!!

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:38

Idd geen rare dingen te zien op de foto! Dus het is even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:40

olijf schreef:
Joman schreef:
Zojuist gebeld door de dierenarts. Hij had gisteren tot 23u consulten en spoedgevallen, dus begrijpelijk dat hij niet meer belde. Ik was al een beetje bang voor hetgeen hij te zeggen had: de knie is nu lastig te onderzoeken. Idealiter zouden ze de merrie door de ct scan halen, maar dat kan niet ivm de narcose. Daarom proberen ze vandaag met de röntgen een wat duidelijker beeld te krijgen. Volgens hem is het alleen onwaarschijnlijk dat ze daarmee alles in beeld kunnen krijgen, waardoor de knie nog een onzekere factor blijft. Mocht er nu al blijken uit de foto's dat de knie echt in puin ligt, dan bellen ze en wordt de prognose bijgesteld.
De prognose is verder voorzichtig goed. De bekkenbreuk zou moeten kunnen helen. Ze blijft een maand op de kliniek staan, en ze gaan over 2 weken voorzichtig opbouwen met stappen aan de hand. Na een maand gaan ze opnieuw een echo en scyntigrafie maken om de voortgang van de fractuur in de bekken te bekijken. Is het dan oke, dan mag ze mee naar huis! Daar volgt echter nog 1,5 maand boxrust... Waarna we weer terug zullen moeten op controle, om de voortgang te bekijken. Dan kan ook pas de knie eventueel worden onderzocht. Dus weinig duidelijkheid maar volgens de dierenarts is het waard om het af te wachten allemaal!

Een keer in de 2/3 dagen ga ik bij haar kijken en vind haar vrij rustig ogen. Ze is vooral blij met haar goed gevulde hooinet!


Heel voorzichtig positief dan.... Weet niet of het helpt, maar ben er laatst achter gekomen dat mijn vos ook in een vroeger stadium (was 3.5 toen ik hem kocht) zijn staart en schaambeen gebroken heeft gehad. Was puur toeval dat een osteopaat dit tegen kwam, want ik heb nog geen problemen ondervonden.
Deze man (naam kan per PB schijnt een goede te zijn) kon mij ook vertellen dat er best veel paarden zijn met dit letsel(wat idd vaker ontstaat door stoeien of een glijder in de wei, of opfok) en dat de meeste paarden gewoon weer goed tot zeer goed (GP niveau) kunnen mee komen na genezing.
Ik had er dus nog niets van gemerkt en had het nooit geweten als hij het niet had benoemd.
Hoop dat je dit wat positieve energie kan geven in de uitkijk naar herstel van je merrie.
Heel veel sterkte en succes en hoop dat je updates wil blijven geven over het proces.


Bedankt voor je berichtje! Dat geeft de burger weer moed :)
Ik blijf idd updates geven!

Voor nu is er eigenlijk weinig te updaten. Ze staat volgens de arts echt heel rustig en houdt zich goed. Ben nu een aantal keer gaan kijken en ik merk zichtbaar dat ze blij is als ik er ben. Maar dan wordt ze ook wat onrustig. Dus ik probeer mijn tijd bij haar goed te besteden met borstelen en het geven van snoepjes en daarna ook 'uit beeld te verdwijnen'. Als ze me daarna niet meer ziet of hoort, gaat ze weer heel rustig staan eten.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:08

T’s, hoe gaat het nu met je paardje.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 02:57

Eigenlijk weinig nieuws! Ze staat nog op de kliniek en daar gaat het redelijk. Gelukkig is ze rustig :) Ze wordt goed verzorgd en is nog steeds blij me iedere keer te zien. Enige dat sneu is, is dat ze ook nog een verkoudheid heeft opgelopen. Maar dat zal met antibiotica over moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:05

Ze is weer thuis! *\o/*
Ze heeft bijna 1,5 maand op de kliniek vastgestaan en zich super goed gehouden. Zeker voor een 2,5 jarige. Aan het einde van de 1,5 maand zijn ze haar 3 keer per dag 2 rondjes door de stalgang gaan stappen en ook dat ging goed :) Van tevoren hadden ze me gewaarschuwd dat ze waarschijnlijk erg zou invallen, omdat bespiering wegvalt en ze geen brok meer mocht. Ze kreeg er wel onbeperkt hooi en een fiber bijgevoerd, die energiearm was. Maar ze ziet er echt verrassend goed uit, zelfs de dierenartsen waren verbaasd! Weinig bespiering ingeleverd en mooi in model *D Dat scheelt alweer bij de revalidatie denk ik!

Ik mag nu 3 x per dag 5 min met haar door de stalgang stappen. Verder heeft ze boxrust. Ivm werk is 3 x per dag helaas niet te doen. Ik werk van ongeveer 8 tot 18u 5 dagen per week en stal is minimaal een half uur rijden vanaf huis en een half uur vanaf mijn werk. Vooralsnog heb ik in gedachten haar meteen na werk 5 min te stappen, dan mijn andere paard te doen en haar daarna weer 5 min te stappen. In de ochtend is echt geen doen. Dan moet ik echt voor dag en douw opstaan en bovendien mesten ze de stallen uit in de ochtend. In de stalgang is dan zoveel te doen, dat ik het niet aandurf haar dan te stappen. Tot nu toe gaat het stappen iig erg goed. Ze is gelukkig braaf!

Het enige puntje waar ik me soms nog zorgen over maak, is dat ze in de stal zo'n enorm kreng is. We hebben haar tussen twee anderen gezet en de bovenkant van de stallen is open (uiteraard wel met spijlen). Zo heeft ze iig nog wat sociaal contact naar anderen toe, en hopen we dat ze zich niet teveel verveeld. Er staat altijd een paard naast haar: de ene gaat in de ochtend naar buiten en de andere in de middag. Maar ze staat echt constant met haar oren in de nek en dan vliegt ze op de buren af. Eerst was het de linker buurman, maar nu de rechter. En dat resulteert dus ook in wat bokjes in de stal en ze probeerde wat te steigeren. Hopelijk is dit diva gedrag snel voorbij en houdt ze haar gemak!!

Ik hoop heel erg dat het aan het einde van de rit allemaal goedkomt :)

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:22

Hmm, bij veel dieren merk ik dat hoe minder prikkels hoe rustiger ze zich houden (honden met benchrust bv raken vaak hyperder door hersenspelletjes, dus die doen het vaak beter met gewoon zo min mogelijk afleiding).
Is het een optie om haar op een hoek te zetten, zodat ze maar 1 buur heeft ze ze gemakkelijker afstand kan nemen? (of misschien een grotere stal met 1 buur ernaast waardoor ze meer afstand kan nemen als ze dat wil?)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:40

Is er geen stadgenoot die evt tegen betaling 5 min ‘s morgens of ‘s middags met haar kan stappen ik zou dat wel doen (gratis) voor een stalgenoot. Kleine moeite toch als iemand toch altijd ‘s morgens of ‘s middags komt en je die persoon vertrouwd ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:44

Duhelo schreef:
Hmm, bij veel dieren merk ik dat hoe minder prikkels hoe rustiger ze zich houden (honden met benchrust bv raken vaak hyperder door hersenspelletjes, dus die doen het vaak beter met gewoon zo min mogelijk afleiding).
Is het een optie om haar op een hoek te zetten, zodat ze maar 1 buur heeft ze ze gemakkelijker afstand kan nemen? (of misschien een grotere stal met 1 buur ernaast waardoor ze meer afstand kan nemen als ze dat wil?)


Ik kan ze wel omdraaien, zodat ze maar een buur heeft. Eigenlijk lijkt het me misschien fijner voor haar wanneer ze wel wat sociaal contact heeft, maar ze moet zich natuurlijk niet gaan misdragen. Als het vandaag niet over is, dan wissel ik ze. Dank voor de tip.