Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:49

Die moet toch serieus gepletst zijn toen. Ik zou het ook niet meer weten. Prognose is echt heftig zeker met die boxrust erbij.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:01

Dit sucks! Wat een klote nieuws.
Alle wijsheid gewenst bij je besluit. Hierin is geen goed of fout. De ideale situatie bestaat niet hierin. Naar hoor!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:03

Wat vreselijk voor je, maar ook voor haar. Ik zou er een eind aan laten maken, ook echt voor het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:08

fokfanaat schreef:
Wat vreselijk voor je, maar ook voor haar. Ik zou er een eind aan laten maken, ook echt voor het dier.


Dat vond mijn dierenarts dus niet paardwaardig...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:10

Zo lang je dierenarts er niet voor moet dokken is dat ook allemaal makkelijk praten. Ik vind het zeker iets zeggen dat hij nog zo optimistisch is, maar anderzijds is het een ernstige blessure, een lange revalidatie en een matige prognose. Ik vind het goed dat je je opties afweegt. Laat het even een paar dagen bezinken, vraag mss even een andere kliniek om advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:10

poes schreef:
Die moet toch serieus gepletst zijn toen. Ik zou het ook niet meer weten. Prognose is echt heftig zeker met die boxrust erbij.


Volgens de staleigenaren ging het er allemaal zo rustig aantoe. Net of ze op de grond dwarrelde..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:11

Mja als het gewicht er net verkeerd op landt of zo. Geen idee. Je zou idd wel eens twijfelen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:12

Joman schreef:
fokfanaat schreef:
Wat vreselijk voor je, maar ook voor haar. Ik zou er een eind aan laten maken, ook echt voor het dier.


Dat vond mijn dierenarts dus niet paardwaardig...

Voor zijn portemonnee is dat ook gunstiger. Bel een andere dierenarts als het jouw keuze wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:19

fokfanaat schreef:
Joman schreef:

Dat vond mijn dierenarts dus niet paardwaardig...

Voor zijn portemonnee is dat ook gunstiger. Bel een andere dierenarts als het jouw keuze wel is.


Dat is idd ook een van de keuzes die ik in overweging neem. Ik kan haar daar natuurlijk altijd weghalen en elders laten inslapen.
Maar ik ben er nog niet uit... Voor mijn paard vind ik het ontzettend sneu. Ze is zo’n lief en vrolijk dier.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:19

Hmm je zit nu bij equitom? Kan je haar niet laten revalideren ergens anders? Gent is bv een pak goedkoper..

Moeilijke keuze, de tijdspanne is te doen maar financieel is dat wel een enorme gok.. fokken zal ook niet kunnen misschien? Anders kan je dat nog overwegen naar de toekomst toe..

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:21

Heel eerlijk? Ik zou haar laten gaan... in haar belang. Ze wil graag rennen en spelen, zij weet niet waarom ze opgesloten word. Vooral met een matige prognose zou ik het voor mezelf paardwaardiger vinden om in te laten slapen, en ik denk dat mijn dierenarts mij daar ook zeker in zou steunen.
Ik zou in geval van twijfel in ieder geval een second opinion zoeken.

Heel veel sterkte, het is hoe dan ook gewoon klote...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:23

Libera schreef:
Heel eerlijk? Ik zou haar laten gaan... in haar belang. Ze wil graag rennen en spelen, zij weet niet waarom ze opgesloten word. Vooral met een matige prognose zou ik het voor mezelf paardwaardiger vinden om in te laten slapen, en ik denk dat mijn dierenarts mij daar ook zeker in zou steunen.
Ik zou in geval van twijfel in ieder geval een second opinion zoeken.

Heel veel sterkte, het is hoe dan ook gewoon klote...


Het is ‘maar’ een paar maanden he.. eentje met een peesblessure gaat ook vaak zo lang op stal. Ik zou die maanden het wel geven maar een andere oplossing dan verblijf op de kliniek zoeken..

Edit: daarbij is klinisch beeld vaak wel meer zeggend dan röntgenfoto’s. Of toch in dit geval, paard toont geen vreselijke pijn oid..

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:40

Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel erg vind TS.
Wat ik me afvraag (ken een situatie als deze niet), hoe ziet de DA dat dan voor zich.
Het is toch niet te betalen, buiten dat ik persoonlijk maanden boxrust niet paardwaardig vind. Als jij zoveel geld bijvoorbeeld niet kunt/wilt betalen wat doet hij dan?
Jij bepaald toch als eigenaar.....nogmaals ik weet dus niet hoe dit werkt, ben ik benieuwd naar.

Vorige maand dit dilemma met mijn hond gehad en mijn DA (Kliniek Emmeloord) vond inslapen een goede optie.

Heel veel sterkte met deze vreselijk moeilijke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:46

marije1109 schreef:
Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel erg vind TS.
Wat ik me afvraag (ken een situatie als deze niet), hoe ziet de DA dat dan voor zich.
Het is toch niet te betalen, buiten dat ik persoonlijk maanden boxrust niet paardwaardig vind. Als jij zoveel geld bijvoorbeeld niet kunt/wilt betalen wat doet hij dan?
Jij bepaald toch als eigenaar.....nogmaals ik weet dus niet hoe dit werkt, ben ik benieuwd naar.

Vorige maand dit dilemma met mijn hond gehad en mijn DA (Kliniek Emmeloord) vond inslapen een goede optie.

Heel veel sterkte met deze vreselijk moeilijke situatie.


Tja, geen idee. Het is veel geld, maar ik kan het gelukkig betalen.
De enige vraag die ik mezelf stel is hoe eerlijk het is tegenover mijn paard en haar toekomst.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:48

Jeetje wat een lastige keuze. Het is ook soms zo'n oneerlijk gevoel dat het allemaal zo duur is.
10000 is een enorme smak geld ;(

De kansen zijn ook discutabel. Lastig hoor!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:49

Een afweging in laten slapen of niet neem je niet zomaar, er is al heel wat voorgevallen. Zo'n jong dier zo lang opsluiten. Het is niet ondenkbaar dat door gedrag het weer niet verergerd. Vindt dat er ook voorbij gegaan wordt aan wat voor enorm impact het heeft op je eigen gesteldheid. Zo'n DA moet jou de keuze laten.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:50

Wat een slecht nieuws zeg.
Kun je niet ergens anders goedkoper op rust staan? Lijkt mij niet dat enkel boxrust zoveel goed hoeft te kosten tenzij je op een kliniek staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:51

opala schreef:
Een afweging in laten slapen of niet neem je niet zomaar, er is al heel wat voorgevallen. Zo'n jong dier zo lang opsluiten. Het is niet ondenkbaar dat door gedrag het weer niet verergerd. Vindt dat er ook voorbij gegaan wordt aan wat voor enorm impact het heeft op je eigen gesteldheid. Zo'n DA moet jou de keuze laten.


Op mij heeft het echt een enorme impact, het is bijna niet vol te houden. Daarom ben ik blij dat ze nu op de kliniek staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:52

Sizzle schreef:
Wat een slecht nieuws zeg.
Kun je niet ergens anders goedkoper op rust staan? Lijkt mij niet dat enkel boxrust zoveel goed hoeft te kosten tenzij je op een kliniek staat.


Ze moet 3 keer per dag gestapt worden. Ik heb verschillende revalidatieklinieken gebeld en ze vragen allemaal om en nabij de 750€-1000€ per maand (met uitschieters zelfs naar 2000€ per maand). Bij equitom ben in hetzelfde kwijt (ong 1000€ pm) en heb ik mijn dierenarts bij de hand. Dus mijn voorkeur zou dan alsnog uitgaan naar equitom.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-19 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:03

Zou het niet mogelijk zijn haar op een soort revalidatiestal te zetten? daar hebben ze ervaring met totale boxrust, heerst over het algemeen een rustig stalklimaat en is denk ik toch goedkoper als de kliniek en heb jij er zo min mogelijk stress van? als ze een aardig goede herstel kans heeft, en jij het geld er voor over hebt, dan zou ik idd denken het is een paar maanden op een heel paardenleven, dat is te overzien.

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:06

Zo veel geld per maand??
Mijn DA had dat toen ook als optie gegeven maar dat was echt niet zoveel geld!!

Ik zou hem persoonlijk laten inslapen. Ik vind het geen paard waardig bestaan meer.
Maar dat is makkelijk gezegd als buitenstaander.

Stel je wilt het wel proberen neem dan eens contact op met kliniek Emmeloord. Die doen dat ook dacht ik. Maar dan voor een normaal bedrag. En is een erg fijne kliniek.

Ik snap niet dat je zelf de keuze mag maken bij deze DA. Iedereen zou je keuze snappen!
banketstaaf gezegd maar verdiend hij er ook aan?
Helaas zijn die er ook die op die manier denken.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:12

k_m schreef:
Libera schreef:
Heel eerlijk? Ik zou haar laten gaan... in haar belang. Ze wil graag rennen en spelen, zij weet niet waarom ze opgesloten word. Vooral met een matige prognose zou ik het voor mezelf paardwaardiger vinden om in te laten slapen, en ik denk dat mijn dierenarts mij daar ook zeker in zou steunen.
Ik zou in geval van twijfel in ieder geval een second opinion zoeken.

Heel veel sterkte, het is hoe dan ook gewoon klote...


Het is ‘maar’ een paar maanden he.. eentje met een peesblessure gaat ook vaak zo lang op stal. Ik zou die maanden het wel geven maar een andere oplossing dan verblijf op de kliniek zoeken..

Edit: daarbij is klinisch beeld vaak wel meer zeggend dan röntgenfoto’s. Of toch in dit geval, paard toont geen vreselijke pijn oid..


Maar ze staat ook al even op stalrust he? Daarbij is een prognose voor een peesblessure heel anders dan voor een gebroken bekken...

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:28

Oh wat een naar bericht!
Waarom kan ze in het gunstigste geval alleen nog recreatiepaard worden? Betekent dat dat ze sowieso nooit meer helemaal goed geneest?
Ik snap dat elke flinke kwetsuur een kans geeft op problemen in de toekomst, maar het komt op mij vreemd over dat ze in een gunstig geval geen sportpaard meer zal kunnen worden.
Als ze er vanuit gaan dat het altijd een zwakke plek zal blijven, dan geloof ik niet dat ik het door zou zetten, voor het paard moet er in de toekomst wel een normaal leven mogelijk zijn imo.. bij kans op echte genezing denk ik wel.
Ik wens jullie beide sterkte met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:33

In totaal zou ze 6 maanden stalrust moeten hebben.

Ze kan enkel voor recreatie dienen, omdat de nieuwe fractuurlijn scheef is. Dus de delen staan niet mooi op elkaar. Dat gaat ook niet meer recht worden, maar scheef aan elkaar groeien. Dat betekent dat ze altijd scheef belast, en dit bij zware belasting, zoals springen of (hoge) dressuur, voor overbelasting gaat zorgen.

Ik ga er eens een paar nachten over slapen. Dank voor de input tot dusver in ieder geval; ik neem alle berichten ter harte en mee in mijn besluit.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 04:45

Kliniek in Gent was bij mij een €12 per dag.. Merelbeke. Maar is het niet een optie om te kijken naar een sportstal tijdelijk? Met personeel, die kunnen ze stappen en daar zijn wss meerdere paarden die binnen blijven.

Ik vind het ergens zonde om het nu op te geven terwijl het misschien binnen die paar maanden wel echt beter is.. het is nog steeds best een grote kans, en het paard toont nu geen verschrikkelijke klinische verschijnselen.. maar ik zou het ook wel snappen als het je financieel en emotioneel te boven gaat. Maar die paar maanden stal rust? Vroeger stonden paarden vaak hele dagen op stal, nu ook nog. Daar is er nog nooit 1 dood van gevallen, en daarbij is het ook nog eens tijdelijk..