Wond ziet er niet best uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:15

Afbeelding
Even jullie advies nodig :
Afgelopen vrijdag ontdekte ik een verse wond op de linker dijbeen van mijn paard... De wond was rood, maar bloedde niet en zag er rustig uit. Ik heb de wond schoon gemaakt met water en bethadine en de dag erna nog eens schoon gemaakt, zondag leek het de goede kant op te gaan.
Gister is mijn verzorgster geweest, maar toen ik vandaag aankwam vond ik het er niet zo best uitzien. Er komt wat pus uit en er zitten continue vliegen op/in.
Aangezien ik ooit een konijn had die schijnbaar een open wond had waar vliegen eitjes in hadden gelegd waardoor hij letterlijk van binnen werd opgegeten door de maden, heb ik de da gebeld en deze is vanavond gekomen.
Echter zou hij van te voren bellen, uiteindelijk stond hij om half 7 voor mijn deur (paard staat niet aan huis) hij heeft dus mijn man geprobeerd te bellen (die aan het werk is en niet kon opnemen) ipv mij, dus is hij zelf geweest. Hij vond het er niet zo fraai uit zien, gaf mij een soort wond spray die ik de komende dagen moet gebruiken en that's it.
Nu baal ik natuurlijk enorm dat ik er zelf niet bij was en ben benieuwd wat jullie ervan zeggen?
Paard lijkt zelf weinig last te hebben, beweegt, eet en drinkt goed, heeft geen koorts en je kunt prima aan de wond zitten.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:38

Ik vind het wel meevallen als ik eerlijk ben. Is die spray die je hebt gekregen toevallig blauw/zilverkleurig?
heeft de arts de wond ook nog eens goed schoon gemaakt?

Dat zou ik er namelijk op doen: nog 1 keer heel goed schoonmaken en dan zilver spray erop. Dan kunnen de vliegen er niet bij en maak je het korstje/ nieuwe weefsel niet stuk met schoonmaken.
Tot slot goed op het paard blijven letten, maar dat doe je prima!

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:42

Ziet er in mijn ogen gewoon uit als een viezig korstje.

Ik zweer bij honingzalf, ontsmet de wind ook nog eens.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:43

Ik herken het beeld van sommige wondjes. Soms genezen ze wat pusseriger en dan ook wat langzamer. Denk dat ze dan wellicht wat viezer zijn geweest. Ik gebruik altijd honingzalf. Niet veel ervaring met sprays! Maar in mijn ervaring is het altijd zonder antibiotica of iets goed gekomen hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:25

Even het omliggende haar wegscheren met een scheermesje. Het liefst 2x daags de wond schoonmaken en dan echt schoon inclusief de korst eraf. Dit kan je het best doen met water met een klein scheutje betadineoplossing erin, gebruik wattensschijfjes (veel!) en handschoenen of écht schone handen. Veeg iedere keer de wond schoon en pak na elke veeg een nieuw wattenschijfje. Hierna moet je zorgen voor een goed vochtig wondklimaat, ik zweer bij dermagel, maar bijvoorbeeld honingzalf of spray werkt ook.

Edit; ik vind het er nog niet echt alarmerend uitzien.

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:00

I.p.v. Wattenschijfjes kun je ook poetspapier gebruiken (extra stevige keukenrol). En inderdaad smeren met Mesitran.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:26

Gewoon een klodder honingzalf erop. Paar druppeltjes betadine op een watje ff op de randjes. Klaar.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 01:49

Waarom zou je een korst die een duidelijke functie heeft, er tweemaal daags af gaan boenen.
Laat de natuur haar werk doen. De wond ziet er niet hysterisch uit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:16

Nabster schreef:
Waarom zou je een korst die een duidelijke functie heeft, er tweemaal daags af gaan boenen.
Laat de natuur haar werk doen. De wond ziet er niet hysterisch uit.


Omdat een korst (of biofilm, voordat het een korst wordt) een ideale voedingsbodem is voor bacteriën en schimmels en voorkomt dat er een goed vochtig wondklimaat is, verder zal de korst voorkomen dat de wondrand netjes van buitenaf dicht kan groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:06

Bedankt voor de reacties dames.
De wond zag er vandaag beter uit, met wat meer korst. Alleen is zijn been wel wat dik en tilt hij hem minder goed op, verder kan ik er gewoon prima aan zitten.
Ik heb ctc spray van de dierenarts gekregen, dus dat gebruik ik nu.
Maar dat zijn been dik is zit me nog niet lekker.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:11

Is je dierenarts alleen voor paarden of ook ander vee?

Een dik been zou kunnen duiden op een infectie of ontsteking. Persoonlijk zou ik, zoals ik hierboven al aangeef, de korst eraf halen, zodat je het schoon kunt maken en houden.

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:19

Klei /leem erop. Houdt ook de vliegen weg...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:24

Een iets dikker been vind ik absoluut niet gek. Goed in de gaten houden! Kán wel einshuss worden.

kamsel
Berichten: 3417
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:55

Als het been dikker is, zou ik de korst er zeker afhalen. Persoonlijk week ik het dan even los met wat sodawater. Je kunt het been zeker als het been toch wat dik is, ook koelen/afspoelen, dan goed schoonmaken en als laatste de spray erop.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:53

Let op einschuss als het been echt dik is! Temperaturen voor de zekerheid.

Honingzalf is goed, beter dan spray want die droogt uit. Wond moet vochtig blijven om goed te genezen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Wond ziet er niet best uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:49

Als het been ook dikker is geworden, zou ik even opnieuw de da laten komen. Wie weet zit er nu toch iets van een ontsteking