Regumate geven aan hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 16:13

Hoi,

Ik zou heel graag wat reacties willen vernemen van mensen die Regumate aan hun hengst hebben gegeven.
Ik heb namelijk momenteel behoorlijke problemen met mijn hengst dat hij zich niet echt meer met het hoofd bij het werk houdt omdat er vlakbij ons in de buurt een andere hengst is komen te staan.
Hij kan deze niet zien maar wel ruiken en ook in het bos waar de andere hengst komt, verliest hij gelijk alle concentratie voor het werk en gaat hij hangen tegen de boom ( ik rij aangespannen ! ) en kijkt hij alle kanten uit. Op andere plekken loopt hij dan weer heel goed ( waarschijnlijk omdat daar geen geur hangt van de andere hengst )
Ik vind castreren geen optie ( teveel negatieve ervaringen gehad in het verleden ) en ook chemische castratie blijkt heel wat bijwerkingen te hebben.
Daarom zou ik Remugate eens willen proberen.
heeft iemand hier ervaring mee, ik hoor het super graag!

Marije_jiplover

Berichten: 25349
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:19

Waarom wil je een product dat vrouwelijke hormonen nabootst, aan een hengst geven?

Uit de bijsluiter:
Citaat:
CONTRA-INDICATIES
- Niet gebruiken bij merries waarbij een baarmoederontsteking is vastgesteld.
- Niet gebruiken bij hengsten.

Dat lijkt me vrij duidelijk, toch?

capopjekop

Berichten: 30673
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:21

Dat was mijn vraag ook. Heb je van mensen gehoord dat ze het voor een hengst gebruiken?

Ik weet niet wat je negatieve ervaringen zijn, maar als je hengst zo op anderen reageert zou ik toch nog eens de beslissing in heroverweging nemen. Mss eens her en der informeren hoe je de negatieve ervaring uit het verleden kunt voorkomen? Denk dat het veel stress scheelt iig

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:23

Nancy01 schreef:
Hoi,

Ik zou heel graag wat reacties willen vernemen van mensen die Regumate aan hun hengst hebben gegeven.
Ik heb namelijk momenteel behoorlijke problemen met mijn hengst dat hij zich niet echt meer met het hoofd bij het werk houdt omdat er vlakbij ons in de buurt een andere hengst is komen te staan.
Hij kan deze niet zien maar wel ruiken en ook in het bos waar de andere hengst komt, verliest hij gelijk alle concentratie voor het werk en gaat hij hangen tegen de boom ( ik rij aangespannen ! ) en kijkt hij alle kanten uit. Op andere plekken loopt hij dan weer heel goed ( waarschijnlijk omdat daar geen geur hangt van de andere hengst )
Ik vind castreren geen optie ( teveel negatieve ervaringen gehad in het verleden ) en ook chemische castratie blijkt heel wat bijwerkingen te hebben.
Daarom zou ik Remugate eens willen proberen.
heeft iemand hier ervaring mee, ik hoor het super graag!



De enige echt bezwaarlijke bijwerking van een chemische castratie is dat hengsten soms onvruchtbaar blijven. Maar als jou hengst geen dekhengst is en je geen fokplannen heb zou ik hem gewoon chemisch castreren. Dat is de beste optie die je hebt als je z'n zaakje er niet wil laten afknippen.

hoogendroog
Berichten: 3285
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:36

Ja hoor. Kun je prima aan een hengst geven. We hebben hier ook wel eens een schreeuwlelijk er weer mee op aarde gekregen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:45

Tja,..ik vind dat je hem beter kan castreren. Het liefst gewoon. En anders dan maar chemisch.

Alles wat je qua medicijnen toevoegt kan bijwerkingen geven. Als hij toch nooit zal dekken waarom het hem dan niet mekklijk maken. Geen last meer van gierende hormonen waar hij toch nooit wat mee gaat doen.

Meestal gaat castreren gewoon goed.

Als hij wel goedgekeurd is...dan zou ik overleggen met de dierenarts.

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:49

Gewoon laten castreren. Hengst heb je 9 van de 10 x alleen maar ellende mee. Castreren gaat echt niet altijd fout, zeker niet als je het in een kliniek laat doen. Ik heb 4 hengsten laten castreren en daarvan is het 1 x mis gegaan en raakte het ontstoken. Die moest toch alsnog naar de kliniek.

Maar ik heb nog nooit van Regumate bij hengsten gehoord eerlijk gezegd. Lijkt me niet heel gezond.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:51

Als je er niet mee wil fokken gewoon castreren.

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 21:18

Bedankt voor jullie reacties, maar zoals ik al zelf aangaf heb ik helaas heel nare ervaringen met gewoon castreren. Verschilende laten doen en practisch iedere keer ontsteking erop en zelfs eentje bijna met zijn leven bekocht.
Over het chemisch castreren heb ik van mijn eigen dierenarts vernomen dat ze meermaals dikte, zwelling en stijfheid krijgen tot zelfs een maand later. sommigen wordene r ook erg ziek van.
dit zijn dingen die ik mijn hengst echt niet wil aandoen.
Daarom de vraag om ervaringen met Remugate.
Het is geen dekhengst maar hem door de risico's een hele boel ellende aandoen, vindt ik ook niet erg fair.
Temeer omdat hij als hengst altijd super braaf was en dit ook op wedstrijd! Hij geeft nu gewoon veel problemen onder het mennen met een hengst hier in de buurt die hem enorm ophitst en die hij niet kan zien.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:21

Hoe oud is hij?


Weet je zeker dat het door een andere hengst komt?

Ik kan namelijk een boel andere, misschien wel logischere, verklaringen bedenken voor dit soort gedragsverandering!

Kabayo

Berichten: 14066
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:35

Lekker castreren als ie geen dekhengst is ;)

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 21:42

Femke_Tweety,

Hij is er 11 dit jaar en weet goed dat hij hengst is. Net daarom ook is castreren niet de beste optie omdat het gewoon tussen de oortjes kan blijven zitten.
Het probleem is echt begonnen toen die andere hengst daar is gehuisvest, dus.
Ik hoor heel graag welke andere verklaringen jij misschien kan geven.
Ik ben momenteel een beetje ten einde raad en heb ook al verscheidene dingen uitgeprobeerd en ge-elemineerd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:44

Nancy01 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, maar zoals ik al zelf aangaf heb ik helaas heel nare ervaringen met gewoon castreren. Verschilende laten doen en practisch iedere keer ontsteking erop en zelfs eentje bijna met zijn leven bekocht.
Over het chemisch castreren heb ik van mijn eigen dierenarts vernomen dat ze meermaals dikte, zwelling en stijfheid krijgen tot zelfs een maand later. sommigen wordene r ook erg ziek van.
dit zijn dingen die ik mijn hengst echt niet wil aandoen.
Daarom de vraag om ervaringen met Remugate.
Het is geen dekhengst maar hem door de risico's een hele boel ellende aandoen, vindt ik ook niet erg fair.
Temeer omdat hij als hengst altijd super braaf was en dit ook op wedstrijd! Hij geeft nu gewoon veel problemen onder het mennen met een hengst hier in de buurt die hem enorm ophitst en die hij niet kan zien.

De meeste mannelijke rijpaarden zijn ruin dus die hebben het allemaal overleefd. Heb zelf ook meerdere keren een castratie bijgewoond en dat was een helemaal niet zo dramatisch.
Verder doe je er een paard ook geen plezier mee hengst te moeten blijven. Nooit lekker zorgeloos met andere paarden op de wei, altijd gedoe, altijd apart moeten houden. Vaak een behoorlijke karakterverbetering.

Kabayo

Berichten: 14066
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:44

Nancy01 schreef:
Femke_Tweety,

Hij is er 11 dit jaar en weet goed dat hij hengst is. Net daarom ook is castreren niet de beste optie omdat het gewoon tussen de oortjes kan blijven zitten.
Het probleem is echt begonnen toen die andere hengst daar is gehuisvest, dus.
Ik hoor heel graag welke andere verklaringen jij misschien kan geven.
Ik ben momenteel een beetje ten einde raad en heb ook al verscheidene dingen uitgeprobeerd en ge-elemineerd.

Kan.

Wat is voor jou de meerwaarde om hem hengst te houden? Staat hij samen met een soortgenoot?

Het zit hem nu inderdaad tussen de oren. Hij is al 11 jaar een hormoon bom die nooit een keer mag dekken. Een en al frustratie

Edit. Als je hengst zijn hoofd niet bij het werk kan houden moet je hem aan het werk zetten. Niet languit rechtuit. Achtjes, kleine voltes, linksom rechtsom. Hou hem bezig. En zoek hele goede instructie met verstand van heftige (schreeuw) hengsten. Mijn hengst deed dit ook. Dit was schreeuwen , kop erop en je kon t uitzoeken. Levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 17-06-19 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:45

@nancyo1 hangt ook vanaf welke dierenarts castratie uitvoert, een goede bekwame paardenarts, die dit vaak genoeg doet, krijgt je minimale kans op problemen.

en onder welke omstandigheden je gecastreerde hengst zich na de tijd bevind, onrust, niet hygienisch, onrust, teveel stress bewegen....... hebben invloed.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:47

Jammer dat ie niet gewoon met 'n jaar of 3-4 al onderhanden is genomen. Als de spierbouw er op zit hebben die ballen geen functie meer als je er niet mee wil fokken. Een 11-jarige zal z'n hengstenstreken vast behouden. Alleen is ie dan geen gevaar meer voor merries als ie een keer uitbreekt.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:50

Mijn merrie is afgelopen week chemisch gecastreerd. Hebben op 4 plekken geïnjecteerd en daarna nog injectie ontstekingsremmer en heeft geen last gehad. Wel iets slomer dag erna, maar viel mij alles mee.

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 21:56

Mijn hengst staa hier in een groep met andere ruinen waar hij heel goed mee overeen komt.
Het is geen schreeuwer of giller, integendeel zelfs.
Het is gewoon het probleem dat hij die andere hengst ruikt en hem niet kan zien.
Waar we vroeger woonden, stond hij ook in een weide met een landwegetje ertussen en daarnaast een weide met een hengst en merries samen.
Hij heeft hier nooit problemen gegeven, ook niet onder het rijden omdat hij deze hengst kon zien.

tiwi1969

Berichten: 7661
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:01

Hoewel ik kastreren ook de meest diervriendelijke oplossing vind toch een tip waar je misschien wat aan hebt.

Monnikspeper. Dit werd vroeger aan monniken gegeven om ze te helpen hun driften te onderdrukken en zich aan het celibaat te houden.

Bij paarden wordt het nu vooral voor merries gebruikt om de scherpe kantjes van de hengstigheid af te halen. Merriesupport van de paardendrogist is een voorbeeld van zo’n product.
Werkt bij meerdere merries in mijn omgeving erg goed.
Volgens de site ook geschikt voor hengsten en ruinen.

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... rt/100420/

Kabayo

Berichten: 14066
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:07

Nancy01 schreef:
Mijn hengst staa hier in een groep met andere ruinen waar hij heel goed mee overeen komt.
Het is geen schreeuwer of giller, integendeel zelfs.
Het is gewoon het probleem dat hij die andere hengst ruikt en hem niet kan zien.
Waar we vroeger woonden, stond hij ook in een weide met een landwegetje ertussen en daarnaast een weide met een hengst en merries samen.
Hij heeft hier nooit problemen gegeven, ook niet onder het rijden omdat hij deze hengst kon zien.

Wat doet hij dan wel?

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:15

Hoe lang staat die andere hengst al in de buurt? Als dt nog niet zo lang is,, kan het toch ook een kwestie van wennen zijn.
Misschien op afstand kennis laten maken, dat het allemaal minder spannend wordt. Nu heeft hij hem nog niet gezien.

En verder is het vervelend doen bij mennen ook kwestie van ongehoorzaamheid. Meer aan het werk zetten. Als hij ingespannen is, moet hij luisteren en focussen.
Op koninklijke stallen lopen ook diverse hengsten in twee, vier, zes en achtspan met elkaar en dat gaat ook prima. Kwestie van trainen enconsequent zijn.
Laatst bijgewerkt door janouk op 17-06-19 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:18

Ik heb het gebruikt voor mijn hengst omdat hij veel liep te weven.
Hij loopt ook aangespannen maar tijdens het werk was hij wel gewoon rustig.
Het weven werd iets minder maar ik wilde het niet blijvend geven dus uiteindelijk gecastreerd.
Helaas bleek het weven niet hormoon gerelateerd te zijn.
Het enige verschrikkelijk nadeel van de castratie vind ik dat hij nu dik wordt van de lucht en hij was altijd zo mooi slank.
Ik zou zeggen probeer het gewoon en kijk of het voor jullie een oplossing is.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:09

Ja, kan prima bij een hengst. En het mooie: bevalt het niet dan stop je gewoon weer en werkt het ook in een dag of 2 uit. Wel zorgen dat je het niet aan je eigen handen krijgt!

Change3x

Berichten: 6588
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:16

Ik zou eerder Monnikspeper geven. Moet wel een paar weken inwerken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15932
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Regumate geven aan hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:20

Het is wel doping dus je mag er niet mee op wedstrijd.