Ervaringen Scintigrafie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 14:37

Hoi,

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die een scintigrafie onderzoek bij hun paard hebben laten doen.

Mijn paard heeft namelijk problemen rondom het bekken gebied en dat is zeer lastig op een röntgenfoto te krijgen. Dus toen stelde ze voor om dit dan eventueel te doen zodat we een duidelijker beeld hebben bij zijn lichaam(het gaat overigens over een full body scintigrafie)

Groetjes SaphiraR

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:00

Ik heb het laten doen bij Equitom in Lummen.
Ook full body. Waren veel rode gebieden, maar volgens de arts stelden deze niks voor.
Echter kwam er ook niks naar voor wat de klachten van mijn paard weergaven.

Pas bij uitverdoven van de kogels liep paard beter en op foto's was artrose te zien. Dit was echter niet aangetoond door de scintigrafie terwijl scintigrafie normaal artrose sneller aantoont dan op foto's te zien is.

Mijn ervaring is dus beetje een dubbel gevoel want het kost enorm veel geld en toch gaf het niet het "gewenste" resultaat bij mij.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:05

Hier positieve ervaring. Paard liep al ruim een jaar met een blessure, maar verbeterde niet ook al werd jet probleem opgelost. Door de scintigrafie hebben we het echte probleem kunnen vinden. Met scans en foto's hadden we veel meer moeten onderzoeken. Nu konden we meteen alle plekken vinden waar er een probleem was en dat aanvullen met andere onderzoeken waar nodig.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:20

Mijn ervaring met scintigrafie zijn goed, maar hangt ook van de klacht af. En de kundigheid van de arts om de scintigrafie te beoordelen.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 17:22

Welke klinieken raden jullie aan?

Het gaat bij mij om een tinker van nu 4 jaar, pssm1 positief getest, maar meerdere vage kreupelheid aan het rechter achterbeen,we hebben dus daardoor het idee dat er iets niet helemaal lekker zit in die rug. Het is namelijk ook niet echt stijfheid te noemen maar ook weer niet kreupel.

Pssm1 dieet en management staat die op, maar wij zien vrij weinig verschil. Dus vandaar dat ik verder wil gaan kijken. En ook natuurlijk km te kijken of het nog zinvol is om door te gaan.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:12

Als ze pssm1 heeft zou ik het geld in je zak laten.
Mijn pssmer had exact dezelfde symptomen, dat was gewoon door de pijn van spieren.
Het lijkt op pijn in de knie of artrose in het bekken, maar mijn DA zei ook al meteen na de diagnose dat de klachten bij pssm1 passen.

Op internet lees je doorgaans enkel succes verhalen over hoe fantastisch het paard ging na dieet wissel. In de praktijk blijkt dat helaas ook net zo vaak geen verschil te maken.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:53

Van heesch in den bosch

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:05

Voer je ook vitamine e, magnesium en kruiden bij ter ondersteuning van de spier stofwisseling?
Hier op stal 2 pssm1 paarden welke volkomen klachtenvrij zijn hierdoor.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 19:15

Hij staat op volledig pssm dieet,
Natuurlijke vitamine e, lijnzaadolie voor betere opname vit e, magnesium, erwteneiwit, glucobalance en extra zeezout door zijn voer. Ik heb een tijdje kruiden bijgevoerd maar dit gaf helemaal geen verschil.

@sizzle
Ja hij is ook best wel zwak in dat gebied, jij heb je paard uiteindelijk laten gaan?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:37

Ja, ik heb haar helaas laten inslapen -O-

Bij paarden die eerst in een box stonden en krachtvoer kregen zie je vaak wel verbetering. In mijn geval voldeed ik al aan alle ideale omstandigheden en toch brak het uit toen ze 7 was. Waarschijnlijk was het hooguit veel vroeger gekomen als ze traditioneel gehouden zou zijn geweest.
Verdere aanpassingen leken soms ineens wat te doen maar een week later dan toch weer hartstikke slecht. Je vervalt ook snel in wishful thinking heb ik gemerkt.
Evenwichtsproblemen, koliekachtige verschijnselen, achterbenen niet goed kunnen geven, verspant in het kruis, door de achterknieen knikken, scheef in het lichaam......

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 20:09

Sizzle schreef:
Ja, ik heb haar helaas laten inslapen -O-

Bij paarden die eerst in een box stonden en krachtvoer kregen zie je vaak wel verbetering. In mijn geval voldeed ik al aan alle ideale omstandigheden en toch brak het uit toen ze 7 was. Waarschijnlijk was het hooguit veel vroeger gekomen als ze traditioneel gehouden zou zijn geweest.
Verdere aanpassingen leken soms ineens wat te doen maar een week later dan toch weer hartstikke slecht. Je vervalt ook snel in wishful thinking heb ik gemerkt.
Evenwichtsproblemen, koliekachtige verschijnselen, achterbenen niet goed kunnen geven, verspant in het kruis, door de achterknieen knikken, scheef in het lichaam......


Ik had gehoopt op een beter verhaal of dat jij toevallig nog een wonder idee had.

Ik snap wat je bedoeld, de mijne is nu 4 jaar, maar achteraf was hij al eerder symptomatisch(vanaf 2 jaar). De wishful thinking herken ik ook zeer zeker.
Hij heeft nu voornamelijk inderdaad dan dat achterbeen, zijn spieren voelen wel beter aan. Maar hij is zeker wel behoorlijk scheef. Osteopaat was hij ook niet heel erg blij mee want dat deed duidelijk zeer en dan is die heel mild behandeld. Dusja ergens zit ik nu in een dubio, geef ik hem nog een jaar de kans om te kijken of ik hem stabiel krijg onder de meest ideale omstandigheden of moet ik toch op gaan geven...

Iedereen heeft er ook een andere mening over wat het ook lastig maakt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:27

Sluit je vooral af van meningen.
Mensen die er niet dagelijks mee te doen hebben roepen al snel maar wat.
Volg je gevoel.

Er ontstaat ook snel iets van bedrijfsblindheid. Als een paard altijd slecht is zie het het op den duur gewoon niet meer. Het verhaal van Rio hier op bokt (welliswaar geen pssm1 maar een andere variant) is daar een goed voorbeeld van. Absoluut niets ten nadele van de eigenaar overigens, maar als je er met je neus bovenop staat is gewoon heel moeilijk om objectief te blijven.
Ik heb gelukkig een hele eerlijke dierenarts die ook gewoon zei dat het paard door het hele lijf kreupel was, zelfs bij opwinding en op een goede dag.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:50

ik ben bij de lingehoeve geweest, heb daar goede ervaring met Henk van Veen.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 09:50

Sizzle schreef:
Sluit je vooral af van meningen.
Mensen die er niet dagelijks mee te doen hebben roepen al snel maar wat.
Volg je gevoel.

Er ontstaat ook snel iets van bedrijfsblindheid. Als een paard altijd slecht is zie het het op den duur gewoon niet meer. Het verhaal van Rio hier op bokt (welliswaar geen pssm1 maar een andere variant) is daar een goed voorbeeld van. Absoluut niets ten nadele van de eigenaar overigens, maar als je er met je neus bovenop staat is gewoon heel moeilijk om objectief te blijven.
Ik heb gelukkig een hele eerlijke dierenarts die ook gewoon zei dat het paard door het hele lijf kreupel was, zelfs bij opwinding en op een goede dag.


Ja dat klopt, ik heb helaas niet echt begeleiding, mijn osteo is gelukkig wel heel eerlijk en gaf al aan dat ik van gelukt mag spreken als we heb ooit kunnen belasten.

In iedergeval heb ik wel weer even genoeg om over na te denken.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Ervaringen Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:39

Even vraag los van de scintigrafie heb je al uitgesloten dat er niks in het si/ bekken zit aan artrose of ontstekingen? Het klinkt mij namelijk wel als een si probleem.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 19:25

Chesss schreef:
Even vraag los van de scintigrafie heb je al uitgesloten dat er niks in het si/ bekken zit aan artrose of ontstekingen? Het klinkt mij namelijk wel als een si probleem.


Nee ik heb nog niks uitgesloten dat er niks in de bekken zit. Voor nu ben ik ook aan het denken wat verstandig is. Want pssm zorgt ook voor een hoop vage kreupelheden