Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 15:44

Een aantal weken terug viel mij op dat 1 van de 'druivenpitten' in het oog van mijn pony grijs geworden is. Verder ziet het oog er goed en normaal uit. Ze heeft er geen pijn aan. Ik heb het zelf nog nooit eerder gezien in 20 jaar, dus een foto naar de veearts gestuurd. Deze noemde het pigmentverlies en zolang het oog er verder goed uit ziet hoef ik me niet druk te maken. Mocht hij toevallig ergens anders voor langs moeten komen, dan wil hij het wel verder bekijken, maar het leek hem niet nodig hiervoor te komen.

Verdere informatie:

Afgelopen zomer was het bolletje nog niet verkleurd.
In de winter viel het me op dat mn pony heftigere schrikreacties had dan normaal aan die rechterkant, maar altijd op dezelfde plek en die plek in de bak vindt ze al jaren eng. Het hoeft dus niks met het oog te maken te hebben, maar voor een goed beeld lijkt het me toch belangrijk om te noemen.

Ze is aan het rechteroog altijd al wat gevoeliger geweest voor licht. Dit uitte zich in het verleden door met kleine regelmaat haar oor plat knijpen en het hoofd te kantelen. Dit deed ze alleen als de zon op dat oog scheen en alleen in de zomer. Dit doet ze nu hooguit nog 1-2 keer per jaar. Hiervoor is destijds de veearts(een andere) geweest. Het oog zag er toen gewoon goed uit, aan/in het oor was ook niks te zien, de veearts zag dit gedrag vaker bij paarden die gevoelig zijn voor licht.

Het betreft een 16 jarige friesxkwpn merrie die bij ons is geboren, dus de hele geschiedenis is bekend.

Zijn er hier meer mensen die dit wel eens hebben gezien en hun ervaring willen delen?

Afbeelding

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:13

paard van een kennis had dit ook,kwamen ze bij verkoop achter. Koper wilde geen risico lopen en wilde preventief laten laseren met kosten voor de verkoper ,die daar niet aan wilde beginnen. Koop is niet doorgegaan.

Kan ook een cyste of glaucoom zijn uiteindelijk. Of gewoon iets onschuldigs. Goed in de gaten houden.

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:23

Ik zou je dierenarts toch laten komen (of als je eigen niet wil komen, een andere). Oogproblemen moet je mijn inziens altijd serieus nemen...als er eenmaal schade optreedt kun je dat niet meer herstellen.

Ik kan je foto helaas niet zien omdat hij niet wil laden op mijn telefoon maar heb je al aan een iriscyste gedacht? Dat is wat in mij opkomt als ik je verhaal zo lees...maar ik ben absoluut geen kenner van ogen en ik zie geen foto, dus misschien zit ik er helemaal naast hoor!

Persoonlijk zou ik er een deskundige bij halen. Liever het zekere voor het onzekere...

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 08:39

Bedankt voor jullie berichten. Ik begrijp dat het bij het paard van de kennis van Getup tot nu toe niet is veranderd? Ik zou er een paard ook voor laten staan, omdat je niet zeker weet wat het is, dus ik begrijp de koper wel!

Zelda_Link, ik heb inderdaad ook aan iriscystes gedacht, maar daar lijkt het tot nu toe niet op. Er is absoluut geen vervorming/vergroting of vocht te zien. Het enige dat anders is, is de kleur. Daarom denk ik niet dat het zin heeft om de veearts er nu voor te laten komen. Het advies was ook om het in de gaten te houden en mocht er iets veranderen, dan bellen en dan komt hij sowieso langs. Pigmentverlies hoeft niks te betekenen als er verder geen symptomen zijn zei hij. Maar ik ben wel benieuwd naar meer verhalen van paarden die dit ook hebben en of daar het oog uiteindelijk zo is gebleven of dat er toch meer aan de hand bleek :)

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:45

Tot een jaar erna was het onveranderd. Paard is toen (met het verhaal van t oog erbij) alsnog verkocht en nu weet ik niet, of alles hetzelfde gebleven is.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 18:35

Dat het in elk geval dat jaar onveranderd is gebleven is in elk geval positief!

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pigmentverlies druivenpit oog. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:21

t is alleen jammer,dat ze t zelf ervoor nooit opgevallen was,en we dus niet weten hoe lang het er al zat.