Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6738
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:40

Arm dier... Misschien heb ik er overheen gelezen maar wanneer krijg je de uitslag van het bloedonderzoek?

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:06

Sall schreef:
Arm dier... Misschien heb ik er overheen gelezen maar wanneer krijg je de uitslag van het bloedonderzoek?


Eind deze week stond volgens mij in de OP

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:17

Tsjeee, dat is wel erger dan ik me na het lezen van jouw posts had voorgesteld. Ik hoop heel erg dat er gauw iets uit komt en er een goede behandeling kan plaatsvinden.

Sterkte!!

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:23

Mijn paard had dit soort wonden ook op de hak ook heel groot maar dat was omdat hij zich omhoog sleepte met opstaan. Heel veel stro maakte niet uit pas met stalmatten of zaagsel bleef het dicht maar dit had het maar aan 1 kant waar hij op lag en niet de knieën. Hoop dat er snel duidelijkheid is

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:19

Is het geen optie hem 24/7 op het land te zetten

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:15

Autumnn schreef:
Heftig TS. In welk tijdsbestek zijn deze wonden ontstaan?


3 dagen na geboorte

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:20

fokfanaat schreef:
Is het geen optie hem 24/7 op het land te zetten


Ze gaan nu smorgens naar buiten en rond 18 uur weer naar binnen.
Wat zou het extra bieden om 24/7 buiten te zetten? De stalbodem?

mirjamvdkamp
Berichten: 461
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:21

Heftige plekken voor z'n jong ding! Kan mij niet voorstellen dat het van de stal of iets dergelijks komt. Daar zijn ze de wonden echt te groot en ernstig voor. Slecht teken als veulen na geboorte al moeite heeft met opstaan etc. Ik hoop dat de DA jullie meer duidelijkheid kan geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:22

Misschien zeg ik wat geks, maar kan hij geen ontsteking in de gewrichten hebben gekregen door het te kort aan biest? En dan zijn die wonden het openbreken van de ontsteking.

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:22

Lauriannnn schreef:
Mijn paard had dit soort wonden ook op de hak ook heel groot maar dat was omdat hij zich omhoog sleepte met opstaan. Heel veel stro maakte niet uit pas met stalmatten of zaagsel bleef het dicht maar dit had het maar aan 1 kant waar hij op lag en niet de knieën. Hoop dat er snel duidelijkheid is


Oke!! Bij geen verbetering en geen nare uitslag van de DA gaan ze daar zeer zeker eens even naar kijken.

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:24

DeMolenhoek schreef:
Misschien zeg ik wat geks, maar kan hij geen ontsteking in de gewrichten hebben gekregen door het te kort aan biest? En dan zijn die wonden het openbreken van de ontsteking.


Ik snap wat je bedoeld, maar dan denk ik dat de antibiotica en pinciline dat toch hebben geblokt?
Of het moet elkaar net gekruisd hebben dat we iets te laat waren..

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:25

Niet te veel panikeren! Dit zit op de typische plekken voor 'doorlig'-wonden. Als hij de eerste dag alleen maar gelegen heeft, zich geprobeert heeft omhoog te worstelen en veel over de grond geschuurd en gevallen: dan sterft de huid af. Zulke huid komt er dan een dag of twee later pas af te vallen en geeft dan zulke lelijke gaten. Gaat vanzelf over :)
Goed dik in de bedding en zachte ondergronden. Vooral niks smeren of inpakken, moet indrogen.

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:28

mirjamvdkamp schreef:
Heftige plekken voor z'n jong ding! Kan mij niet voorstellen dat het van de stal of iets dergelijks komt. Daar zijn ze de wonden echt te groot en ernstig voor. Slecht teken als veulen na geboorte al moeite heeft met opstaan etc. Ik hoop dat de DA jullie meer duidelijkheid kan geven!


Ja idd!! Zijn heel lang met hem bezig geweest, uiteindelijk is het hem een paar keer gelukt om zelf te staan maar dat koste hem dan zoveel moeite dat hij dan voor drinken geen puf meer had.
Hebben de merrie gemelkt en zoveel mogelijk eigen biest met een fles gegeven, maar kreeg niet genoeg om weer op kracht te komen.

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:31

Jasmijn159 schreef:
Niet te veel panikeren! Dit zit op de typische plekken voor 'doorlig'-wonden. Als hij de eerste dag alleen maar gelegen heeft, zich geprobeert heeft omhoog te worstelen en veel over de grond geschuurd en gevallen: dan sterft de huid af. Zulke huid komt er dan een dag of twee later pas af te vallen en geeft dan zulke lelijke gaten. Gaat vanzelf over :)
Goed dik in de bedding en zachte ondergronden. Vooral niks smeren of inpakken, moet indrogen.


Oke! Ik hoop het van harte.
We behandelen het nu een paar keer per dag met ocederm en hebben het niet ingepakt.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:33

Anders de fotos doorsturen naar een goede kliniek en kijken wat zij er van zeggen? ik zou hier niet te lang mee door lopen, die beentjes van die veulens zijn al zo teer...Veel sterkte er mee..

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:49

Acederm houdt de wonden juist nattig.
Ik zou er helemaal niets op dien of honingzalf.

En de stal gewoon oppotten zodat ze een dikke laag vastigheid heeft.

Is in het bloed nog na te gaan of ze te weinig antistoffen binnen heeft gekregen?


Succes en beterschap met veulen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:56

Heel veel sterkte, zo sneu :(:) Ben even op zoek geweest in het boek van Paul de Vries, paardenfokkerij omdat er mij iets van bij stond. Hierbij een paar foto's vd tekst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:56

Afbeelding

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:58

Geeft hoop,ts!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:03

Wel goede zorg aan de wonden geven zou zeker je veearts foto's doorsturen of even laten komen.

Larissatk
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:02

Ik weet niet of dit misschien helpt voor het herstel van de wonden en hoe snel maar ik weet dat ditvolgende middel een natuurlijk en een genezend effect heeft misschien waard om even te onderzoeken

[https://www.paardendrogist.nl/ingredienten/echinacea/]

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 23:29

WesternWay schreef:
[ [url=m/mAw7Xc.png]Afbeelding[/url] ]


I hope so!!
Ziet er hoopvol uit.. was al aan het googlen geweest en dat zag er niet rooskleurig uit

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:39

Vorig jaar een veulen op mijn werk gehad die dit ook had. Die is na een paar weken hierom ingeslapen.. Het begon met zulke plekken maar het werd steeds erger, vel liet helemaal los en raakte enorm ontstoken met heel veel pus terwijl de dierenarts er 3 keer per dag voor kwam. Was echt heel sneu. De hengst bleek later WFFS drager en ik heb nog altijd het idee dat dat er wel mee te maken heeft gehad

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:15

suzeep schreef:
Jasmijn159 schreef:
Niet te veel panikeren! Dit zit op de typische plekken voor 'doorlig'-wonden. Als hij de eerste dag alleen maar gelegen heeft, zich geprobeert heeft omhoog te worstelen en veel over de grond geschuurd en gevallen: dan sterft de huid af. Zulke huid komt er dan een dag of twee later pas af te vallen en geeft dan zulke lelijke gaten. Gaat vanzelf over :)
Goed dik in de bedding en zachte ondergronden. Vooral niks smeren of inpakken, moet indrogen.


Oke! Ik hoop het van harte.
We behandelen het nu een paar keer per dag met ocederm en hebben het niet ingepakt.


Wat Jasmijn zegt had ik nog niet aan gedacht maar zo ook zomaar kunnen.
Ik hoop het voor je.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:27

xMalibu schreef:
Vorig jaar een veulen op mijn werk gehad die dit ook had. Die is na een paar weken hierom ingeslapen.. Het begon met zulke plekken maar het werd steeds erger, vel liet helemaal los en raakte enorm ontstoken met heel veel pus terwijl de dierenarts er 3 keer per dag voor kwam. Was echt heel sneu. De hengst bleek later WFFS drager en ik heb nog altijd het idee dat dat er wel mee te maken heeft gehad


Dat hoop ik niet voor TS. Vader Up to date is geen drager dus dat kan dan eigenlijk niet in dit geval. Tenzij er een soort halve mutatie bestaat als 1 van de ouders drager is maar daar is niks van bekend tot nu toe.