Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:21

Dit lijkt me verschrikkelijk om mee te maken... Heel veel sterkte!

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 10:21

Bedankt iedereen. Het gaat om betreffende jaarling als "dader". [OPG] Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons Op dit moment staat ze alleen durf haar ook niet meer met mijn nieuwe jonge paarden te zetten. Wat de bedoeling was. Een optie zou zijn op stal aan mijn huis en overdags apart op de wei, of bij de buren in een groep volwassen paarden. Dit zou haar misschien goed doen maar ben ook bang dat ze daar daarlijk te streng zijn voor haar en ik haar ook kwijt ben. Volwassen paarden pikken dit gedrag niet. Dit is ook 24 7 buiten zoals ze tot nu toe bij mij staat maar dan in een groep van ongeveer 10 volwassen paarden. Daarbij lopen daar ook mensen door de wei om hun paard te pakken. Bij mijn wei kwam alleen ik of een verzorgster. Ik weet nu hoe ermee om te gaan hou haar op afstand tot ik haar zelf wil benaderen voor rangorde maar geen idee of ze dat bij anderen opnieuw gaat proberen. Ik ben bang voor verdere ongelukken. Wat zouden jullie doen?

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:36

ik zou haar in die groep volwassen paarden zetten. Die heeft duidelijk nood aan meer leiding en om een goed op haar plek gezet te worden.

De andere mensen op de weide is idd een issue. Geen mogelijkheid om ze met een paar volwassen paarden te zetten (bij voorkeur goed dominante die mooi consequent zijn?)

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 10:48

Duhelo schreef:
ik zou haar in die groep volwassen paarden zetten. Die heeft duidelijk nood aan meer leiding en om een goed op haar plek gezet te worden.

De andere mensen op de weide is idd een issue. Geen mogelijkheid om ze met een paar volwassen paarden te zetten (bij voorkeur goed dominante die mooi consequent zijn?)


Op dit moment heb ik zelf geen volwassen paarden. En de groep van buren waar ik bij mag is echt een groep van verschillende pensionklanten. Ze hebben een aantal weides waarin ze wisselen met de hele geoep, is geen optie om aparte groepen te vragen. Daarbij vind ik het al heel tof dat ze uberhaubt het willen proberen terwijl ze van alles op de hoogte zijn. Maar nu ik mag komen begin ik te twijfelen. De pensionklanten zelf gaan het wellicht ook vervelend vinden.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 29-05-19 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:50

Nou,..ik heb een alphamerrie en zo een zou ik er niet bij willen hebben staan.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 10:52

NatasjavE schreef:
Nou,..ik heb een alphamerrie en zo een zou ik er niet bij willen hebben staan.


Een alpha merrie. Waarin uit zich dat bij jou merrie? Zou dat ook in mijn geval een alpha merrie kunnen zijn? Merkte je dat al vanaf jonge leeftijd?

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:53

Heel veel sterkte

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:03

Bah, wat een nare vonst en nog ellendiger dat de dader je nu nog meer handen in het haar bezorgd.
Om te beginnen sterkte met het verlies, ontzettend sneu.

Wat betreft de jaarling, ik zou op zoek gaan naar een trainer die dit wil aanpakken. Iemand die ruimte en kennis heeft, waar ze in een groep kan en duidelijk op de plaats wordt gezet, maar ook voldoende in handen komt om dominant gedrag naar de mens direct af te leren. Dit hoeven geen sessies van een uur te zijn, iemand die handig genoeg is kan met 5 minuten al een verschil maken.

Zo’n dier in een volwassen groep zetten kan heel goed helpen, maar bij de groep van de buren zit je met de factor pensiongasten die ook met een fijn gevoel hun paard uit het land willen halen en niet met gevaar voor eigen leven. Ander risico dat je ernaast loopt is dat slecht gedrag ook nog eens bevestigd kan worden door de pensiongasten die uiteraard niet de expertise hebben hiermee om te gaan.
Succes en sterkte.

Caesar
Berichten: 9305
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:14

Ik vind het knap dat je na dit gebeuren en de eerdere gebeurtenissen deze jaarling nog een kans wilt geven bij jezelf... ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ze een paard van de buren/klanten ook zo door het draad jaagt. Het kan ook stom toeval zijn, maar na je topic over hoe ze jullie te grazen nam... ik zou zo een nooit meer vertrouwen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:17

060606 schreef:
Bedankt iedereen. Het gaat om betreffende jaarling als "dader". [OPG] Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons Op dit moment staat ze alleen durf haar ook niet meer met mijn nieuwe jonge paarden te zetten. Wat de bedoeling was. Een optie zou zijn op stal aan mijn huis en overdags apart op de wei, of bij de buren in een groep volwassen paarden. Dit zou haar misschien goed doen maar ben ook bang dat ze daar daarlijk te streng zijn voor haar en ik haar ook kwijt ben. Volwassen paarden pikken dit gedrag niet. Dit is ook 24 7 buiten zoals ze tot nu toe bij mij staat maar dan in een groep van ongeveer 10 volwassen paarden. Daarbij lopen daar ook mensen door de wei om hun paard te pakken. Bij mijn wei kwam alleen ik of een verzorgster. Ik weet nu hoe ermee om te gaan hou haar op afstand tot ik haar zelf wil benaderen voor rangorde maar geen idee of ze dat bij anderen opnieuw gaat proberen. Ik ben bang voor verdere ongelukken. Wat zouden jullie doen?

Ik zou m wegbrengen. Die blijft altijd gevaarlijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:29

060606 schreef:
NatasjavE schreef:
Nou,..ik heb een alphamerrie en zo een zou ik er niet bij willen hebben staan.


Een alpha merrie. Waarin uit zich dat bij jou merrie? Zou dat ook in mijn geval een alpha merrie kunnen zijn? Merkte je dat al vanaf jonge leeftijd?


Mijn merrie was als veulen al de baas over de andere veulens. In de opfokperiode heeft ze in een jonge paardengroep gelopen en daar was zij de baas(jaarlingen, twenters en 3 jarige)

Alleen vliegt Bella niemand zomaar aan. Doorgaans vecht ze gewoon helemaal niet. Alleen als een andere haar signalen niet duidelijk begrepen heeft.

Als Bella in de wei aan komt lopen gaan de andere paarden gewoon aan de kant. Zij mag als eerste drinken, het eerste eten en gewoon gaan staan waar zij wil.

Zo lijkt ze misschien wat onaardig :') maar het is echt een super lief paard hoor.
Je kan er juist bij vrijwel iedereen in de wei zetten.
Alleen niet bij paarden die doodblijven vechten en jagen.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:48

janderegelaa schreef:
060606 schreef:
Bedankt iedereen. Het gaat om betreffende jaarling als "dader". [OPG] Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons Op dit moment staat ze alleen durf haar ook niet meer met mijn nieuwe jonge paarden te zetten. Wat de bedoeling was. Een optie zou zijn op stal aan mijn huis en overdags apart op de wei, of bij de buren in een groep volwassen paarden. Dit zou haar misschien goed doen maar ben ook bang dat ze daar daarlijk te streng zijn voor haar en ik haar ook kwijt ben. Volwassen paarden pikken dit gedrag niet. Dit is ook 24 7 buiten zoals ze tot nu toe bij mij staat maar dan in een groep van ongeveer 10 volwassen paarden. Daarbij lopen daar ook mensen door de wei om hun paard te pakken. Bij mijn wei kwam alleen ik of een verzorgster. Ik weet nu hoe ermee om te gaan hou haar op afstand tot ik haar zelf wil benaderen voor rangorde maar geen idee of ze dat bij anderen opnieuw gaat proberen. Ik ben bang voor verdere ongelukken. Wat zouden jullie doen?

Ik zou m wegbrengen. Die blijft altijd gevaarlijk.


Mee eens. Deze dieren heb ik helaas vaak zat zien gaan in Nijkerk.
Ik zou het risico niet willen nemen.

Hutcherson

Berichten: 7364
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:54

Ik zou als laatste hoop die jaarling tussen volwassen paarden zetten om te kijken of het lukt om hem/haar op te voeden en gedrag te leren wat getolereerd wordt. Nu kan het wellicht nog.
Echter zijn het pensionpaarden. Ik zou zelf geen jaarling die het licht uit zowel mens als dier hun ogen slaat, bij mijn paard willen of uberhaupt in de kudde. Wordt super onrustig waarschijnlijk. Zou daar alspensionklant niet blij mee zijn.
Wellicht in een opfok van verschillende leeftijden door elkaar? Tot 3/4 jaar?

Caesar
Berichten: 9305
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:09

Maar als jullie eigen paard nou in een opfok zou staan en zo'n herrie schopper wordt daar tussen gezet... makkelijk roepen maar met een bekend verhaal erachter zou ik echt not amused zijn. Ik zei het nog netjes; JandeRegela zegt het waar het op neer komt. Opruimen.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 12:36

Zo lastig. Ik mag vrijdag komen, echter vind ik het denk toch een te groot risico. Ook al mag het van de buren zelf, ik blijf toch eind aansprakelijk. Tot nu toe is het allemaal op mijn eigen weide apart van mijn huis waar verder ook niemand zomaar komt. Ik ben alleen verzekerd voor honden en paarden die aan mijn huis staan. Daarbij wil ik gewoon de ellende niet opnieuw. Ga mezelf voor me kop slaan na deze verschrikkelijke ervaring. Denk dat ik haar toch een kans bied op stal bij mij aan huis. Hier kan ze dan neus aan neus staan maar niet samen. Ik zal wat eerder moeten beginnen met bepaalde trainingen wellicht. Normaal doe ik het liever rustig aan. Het is ook zo dat ze verder toevallig ook 1 van mijn beste paarden is. Heb er veel verwachtingen van. Kwa karakter dan niet maar ze is ene waar je nog veel van kan gaan horen in de toekomst. Dan vind ik het ook weer zonde om zo op te ruimen. Maar begrijp jullie ook wel, zal wat zijn dat zij toekomst heeft en ze ondertussen anderen de toekomst ontneemt. Mijn ouders zijn haar liever ook kwijt dan rijk, ik woon dan niet meer thuis, maar ze maken zich ontzettend druk dat het eens mis gaat. Ben vaak alleen en als je dan natuurlijk deze verhalen hoort. Trainers zou ik moeten opzoeken, iemand raad dat aan, maar weet niet of je zo een karakter er uit krijgt bij iemand op training. Ik denk dat ik er eerder mee moet leren omgaan.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 29-05-19 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:42

Ik zou of naar Nijkerk gaan met dat dier, of die dierenarts met zijn zelfde spullen nogmaals laten komen. Weg ermee.

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:42

Jeetje... bij mij ging dat paard linea recta naar de slacht... gevaarlijk naar mensen, en dus ook naar paarden. Ik zou als ik als eigenaar weet dat mijn dier dit doet, het nooit op mijn geweten willen hebben als het nogmaals mis gaat met andermans paard... ook zou ik als ik pensionklant zou zijn dit dier niet in de kudde van mijn paard willen hebben... Dit beestje heeft wat mij betreft een kronkel in de kop.

Sterkte... Erg naar voor je

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:46

Ik zou het risico absoluut niet nemen om dit paard tussen pensionpaarden te zetten van andere mensen. Bij jou thuis zou kunnen, maar stel dat er wat gebeurt als jij daar alleen bent met paard? Hoe is ze inmiddels in de omgang met mensen, kunnen jullie daar al wat meer mee? Mijn eerste gedachte is ook wegbrengen. Maar ik ken het paard niet dus dat is misschien makkelijk gezegd.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:47

Hij slaat jou het licht uit de ogen (gericht!) en heeft nu een andere jaarling het leven gekost... Ik zou er klaar mee zijn en m naar Nijkerk brengen :=

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:50

Hoe veelbelovend ook, met zo'n dier moet je toch echt achter de oren gaan krabben. Gevaarlijk naar mensen en naar andere paarden. Fokken doet iemand met gezond verstand niet met zo'n dier, maar ook in de sport kom je dan gevaarlijk dichtbij anderen in de buurt.

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:52

Ik heb een merrie die ronduit gevaarlijk was voor de mensen (en paarden) om haar heen. Dat knapte enorm op toen ze een half jaar lang in de wei heeft gestaan met een kudde die bestond uit een dominante pismerrie en een dominante ruin die niks pikt, en een stoïcijnse fjord die zich de kaas niet van het brood laat eten.

Ze veranderde van de ene op de andere dag. Gevolg was dat ze super leuk was in de kudde, maar wij haar niet meer konden pakken in de wei. Dit hebben we uiteindelijk opgelost toen ze verplicht op een pensionstal moest waar ze een groot deel van de dag op stal stond (en dus verplicht was sociaal te doen, anders kon ze er niet uit).

Het is even doorzetten geweest, maar ik ben zo vreselijk blij dat ik heb volgehouden!! Ze is nu een absoluut droompaard, wel erg sensibel, maar dat mag.

Er zijn heel veel mensen op haar pad geweest die achteraf allemaal zeggen: 'dat beest is levens gevaarlijk, afmaken, niks meer mee willen doen'. Ik ben blij dat er nooit naar die mensen geluisterd is.

Ik zou het nog niet opgeven TS, ze is nog jong, er is nog vanalles te leren aan haar. Zorg voor een groep doorgewinterde, dominante merries en je probleem lost zich wel op. Laat een verkeerde opvoeding in de eerste maanden van het dier niet haar dood worden.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:01

Molfre schreef:
Ik heb een merrie die ronduit gevaarlijk was voor de mensen (en paarden) om haar heen. Dat knapte enorm op toen ze een half jaar lang in de wei heeft gestaan met een kudde die bestond uit een dominante pismerrie en een dominante ruin die niks pikt, en een stoïcijnse fjord die zich de kaas niet van het brood laat eten.

Ze veranderde van de ene op de andere dag. Gevolg was dat ze super leuk was in de kudde, maar wij haar niet meer konden pakken in de wei. Dit hebben we uiteindelijk opgelost toen ze verplicht op een pensionstal moest waar ze een groot deel van de dag op stal stond (en dus verplicht was sociaal te doen, anders kon ze er niet uit).

Het is even doorzetten geweest, maar ik ben zo vreselijk blij dat ik heb volgehouden!! Ze is nu een absoluut droompaard, wel erg sensibel, maar dat mag.

Er zijn heel veel mensen op haar pad geweest die achteraf allemaal zeggen: 'dat beest is levens gevaarlijk, afmaken, niks meer mee willen doen'. Ik ben blij dat er nooit naar die mensen geluisterd is.

Ik zou het nog niet opgeven TS, ze is nog jong, er is nog vanalles te leren aan haar. Zorg voor een groep doorgewinterde, dominante merries en je probleem lost zich wel op. Laat een verkeerde opvoeding in de eerste maanden van het dier niet haar dood worden.


Ga eerst maar eens iemand vinden die dit paard bij zijn/haar paarden wil hebben. En als de jaarling een ander wel kapot slaat, wat dan?

Risico's zijn veel te groot om zoiets te doen.

anjali
Berichten: 15123
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:02

Ik zou zo'n paard niet bij de mijne in de wei willen.En ik zou hem ook niet zelf willen hebben,al kreeg ik geld toe.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:04

Heel veel sterkte!

Moest die jaarling die dit veroorzaakt heeft de mijne zijn, dan was het ook enkeltje slager of laten inslapen. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben als er met een ander paard of mens iets gebeurde...

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:13

Wat een nare situatie, ik zou deze ook niet bij mijn paarden willen. Maar voor mijn duidelijkheid: is het diertje van dit topic met een gebroken been geëndigt door een trap of een sprong? Trapt hij andere paarden echt gericht aan gort of veroorzaakt hij veel onrust waardoor er ongelukken gebeuren?